Lomený výraz a jeho definiční obor

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy
Advertisements

KÓDOVANIE INFORMÁCIÍ Maroš Malý, 4.C.
Percentá Percentá každý deň a na každom kroku.
NÁZEV: VY_32_INOVACE_05_05_M6_Hanak TÉMA: Dělitelnost
Delavnica za konfiguriranje dostopovnih točk RAČUNALNIŠKA OMREŽJA
ALGORITMIZACE.
Jan Coufal, Julie Šmejkalová, Jiří Tobíšek
Obvod a obsah kruhu Prezentaci Mgr. Jan Kašpara (ZŠ Hejnice) upravila a doplnila Mgr. Eva Kaucká e.
Určitý integrál. Příklad.
Shodné zobrazení, osová souměrnost, středová souměrnost
Opakování na 4. písemnou práci
rtinzartos Napište slova, která obsahují uvedená písmena.
Cvičení Úloha 1: Rozhodněte zda posloupnost znaků v poli délky n tvoří palindrom (slovo, které je stejné při čtení zprava i zleva). Př.: [a,l,e,l,a]
Data Science aneb BigData v praxi
Slovní úlohy pro „autaře“
Emise a absorpce světla
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
Problematika spotřebitelských úvěrů
Elektrikcé pole.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Dynamická pevnost a životnost Přednášky
Perspektivy budoucnosti lidstva
6. PŘEDNÁŠKA Diagnostické (screeningové) testy v epidemiologii
Základy elektrotechniky
NÁZEV: VY_32_INOVACE_08_12_M9_Hanak TÉMA: Jehlan OBSAH: Objem
Změny skupenství Ing. Jan Havel.
Seminář JČMF Matematika a fyzika ve škole
Test: Mechanické vlastnosti kapalin (1. část)
4.2 Deformace pevného kontinua 4.3 Hydrostatika
A ZÁROVEŇ HNED DOKONALÉ
Tělesa –Pravidelný šestiboký hranol
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
8.1.1 Lineární kombinace aritmetických vektorů
Fyzikální veličiny - čas
Číselné soustavy a kódy
Čas a souřadnice Lekce 3 Miroslav Jagelka.
Agregátní trh práce.
Jasnosti hvězd Lekce 10 Miroslav Jagelka.
Název prezentace (DUMu): Jednoduché úročení – řešené příklady
Konstrukce překladačů
DYNAMICKÉ VLASTOSTI ZEMIN A HORNIN
E-projekt: Jak změřit výšku budovy GJŠ
Parametry vedení a stejnosměrná vedení
Martina Litschmannová
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Ústav technicko-technologický Logistika zemního plynu v České republice Autor diplomové práce:
Martina Litschmannová, Adéla Vrtková
ROZDĚLENÍ ÚHLŮ PODLE VELIKOSTI
Rovinný úhel a jeho orientace
Měření optické aktivity 4.1 Úvod (ukázky spekter)
Ohmův zákon Praktické ověření.
T - testy Párový t - test Existuje podezření, že u daného typu auta se přední pneumatiky nesjíždějí stejně. H0: střední hodnota sjetí vpravo (m1) = střední.
Proudy a obvody Náboje v pohybu.
Číselné soustavy a kódy
Práce s nepájivým (kontaktním) polem
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Máme data – a co dál? (1. část)
NÁZEV: VY_32_INOVACE_06_11_M7_Hanak
Statistická indukce v praxi
NÁZEV: VY_32_INOVACE_08_01_M9_Hanak TÉMA: Soustavy lineárních rovnic
Studená válka.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Ing. Marcela Strakošová
VZNIK ČESKOSLOVENSKA.
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
PRÁVNÍ ZÁKLADY STÁTU - VLAST
Je obtížnější „dělat“ marketing služby nebo hmotného produktu?
MAPA SVĚTA AFRIKA.
Dvacáté století – vznik Československa
Zakavkazsko.
Osvobození československa (1.)
Transkript prezentace:

Lomený výraz a jeho definiční obor Tematická oblast Matematika – výrazy s proměnnými Datum vytvoření 2. 12. 2012 Ročník 3. ročník osmiletého G Stručný obsah Definiční obor lomeného výrazu a podmínky, kdy má daná výraz smysl. Způsob využití Určeno k samostatné práci. Jednotlivé snímky je vhodné procházet po jednotlivých krocích. Autor Mgr. Sylva Potůčková Kód VY_32_INOVACE_21_MPOT11 Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín

Definiční obor lomeného výrazu Kdy je lomený výraz definován? Odpověď: Lomený výraz je definován jen pro ty hodnoty proměnných, pro které se jeho jmenovatel nerovná nule.

Příklady na procvičení Určete, pro které hodnoty proměnné májí dané výrazy smysl: Lomený výraz, 𝒙∈𝑹 Hodnoty, pro které má výraz smysl 5 4𝑥 6𝑥 −𝑥 𝑥 2 −1 −4 𝑥 2 1 𝑥−5

Řešení Lomený výraz, 𝒙∈𝑹 Hodnoty, pro které má výraz smysl 5 4𝑥 4𝑥≠0→𝑥≠0 6𝑥 −𝑥 −𝑥≠0 →𝑥≠0 𝑥 2 −1 −4 𝑥 2 −4 𝑥 2 ≠0 →𝑥≠0 1 𝑥−5 𝑥−5≠0 →𝑥≠5

Příklady na procvičení Určete podmínky, za kterých je daný výraz definován: 𝑢+3𝑣 𝑢−3𝑣 𝑥∙ 𝑥−3 𝑥 2 −2𝑥+1 𝑢−𝑣 𝑣 2 − 2𝑣−1 2 5𝑥−7 5𝑥+2 2

Řešení 𝑢+3𝑣 𝑢−3𝑣 ; 𝑢−3𝑣≠0 𝑢≠3v 𝑥∙ 𝑥−3 𝑥 2 −2𝑥+1 ; 𝑥 2 −2𝑥+1≠0 𝑥−1 2 ≠0 𝑥−1≠0 𝑥≠1

Řešení 𝑢−𝑣 𝑣 2 − 2𝑣−1 2 ; 𝑣 2 − 2𝑣−1 2 ≠0 𝑣− 2𝑣−1 ∙ 𝑣+ 2𝑣−1 ≠0 𝑣−2𝑣+1 ∙ 𝑣+2𝑣−1 ≠0 −𝑣+1 ∙ 3𝑣−1≠0 𝑣≠1 ;𝑣≠ 1 3 5𝑥−7 5𝑥+2 2 ; 5𝑥+2 2 ≠0 5𝑥+2≠0 5𝑥≠−2 𝑥≠− 2 5