VY_32_INOVACE_12_28_Nervová soustava

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:
Advertisements

Smyslová soustava člověka
NERVOVÁ SOUSTAVA I. VY_32_INOVACE_E2-17 AUTOR: Mgr. Iveta Bartošová
Opakování - centrální nervová soustava
Základní vzdělávání - Člověk a příroda - Přírodopis – Biologie člověka
Nervová soustava funkce řídí činnost všech orgánů
Složka sady:EU III/2 č. 15 VY_32_INOVACE_Př.8.15
Obvodová nervová soustava
Nervová soustava- úvod
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Autor: Mgr. Kateřina Žáková Určení: Tercie
SOUSTAVA NERVOVÁ Řídí činnost lidského těla
Nervová soustava Stavba nervové buňky: nervová buňka = neuron
Nervová soustava - úvod
NERVOVÁ SOUSTAVA. NERVOVÁ SOUSTAVA STAVBA Základem je nervová buňka (neuron) CNS (centrální nervový systém) - mozek mícha PNS (periferní.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Nervová soustava - udržuje a řídí vnitřní prostředí těla, udržuje vztahy mezi vnitřními orgány a mezi organismem a okolím - je tvořena: centrální nervovou.
Autor výukového materiálu: Denisa Dosoudilová Datum vytvoření výukového materiálu: květen 2012 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VIII. Vzdělávací.
Základní vzdělávání - Člověk a příroda - Přírodopis – Biologie člověka
Nervová soustava Nervová soustava je nadřazená ostatním soustavám
NERVOVÁ SOUSTAVA Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 8. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními pojmy a informacemi o stavbě a funkci nervové.
Aktivita č. 4: Biologie pod mikroskopem
Nervová soustava Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.38/
Řízení organismu Filip Bordovský.
Autor výukového materiálu: Denisa Dosoudilová Datum vytvoření výukového materiálu: květen 2012 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VIII. Vzdělávací.
Nervová soustava.
Řídící soustavy Nervová a hormonální.
Nervová soustava l Autor : Mgr. Irena Hudcová Přírodopis Inovace výuky na Gymnáziu Otrokovice formou DUMů CZ.1.07/1.5.00/
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Reflexy.
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
NERVOVÁ SOUSTAVA (NS) - stavba : - základem – neuron : Tělo Dendrity
Stavba kůže. Stavba kůže Nervová soustava CNS umožňuje velmi rychlé reakce organizmu na rozmanité podněty zevního i vnitřního prostředí. Podněty-
Škola Střední průmyslová škola Zlín
NERVOVÁ SOUSTAVA.
NÁZEV ŠKOLY:Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR:Zdeněk Ogrodník NÁZEV:Soustava nervová - reflex TÉMATICKÝ CELEK:Biologie.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
ŠABLONA 32 VY_32_INOVACE_07_28_Oběhová soustava, srdce OBĚHOVÁ SOUSTAVA, SRDCE.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Šárka Svobodová Název materiálu:
NERVOVÁ SOUSTAVA KOMUNIKAČNÍ SÍŤ. FUNKCE NS 1. řídí činnost všech orgánů v těle 2. kontroluje organismus jako celek 3. umožňuje vnímat okolí a získávat.
Funkce - řízení a kontrola organismu - koordinace mezi orgány - zprostředkovat vztah s okolím - duševní činnost.
NERVOVÁ SOUSTAVA.
Nervová soustava. Skládá se z: 1.) CNS = centrální nervová soustava (mozek, mícha) 2.) Periferní (obvodová) NS (nervy a nervové uzliny v těle) a) Nervy.
NERVOVÁ SOUSTAVA.
Nervové obvody, reflex. Nervový systém Mozek člověka je pravděpodobně nejkomplikovanější struktura na Zemi 1cm 3 mozkové tkáně obsahuje přes 50 miliónů.
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
ŠABLONA 32 Obvodová nervová soustava
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
KŮŽE ŠABLONA 32 VY_32_INOVACE_11_28_Kůže.
BIOLOGIE ČLOVĚKA NERVOVÁ SOUSTAVA
ŠABLONA 32 Centrální nervová soustava
VY_32_INOVACE_15_28_Smysly
SVALY ŠABLONA 32 VY_32_INOVACE_05_28_Svaly.
STAVBA A ČINNOST NERVOVÉ SOUSTAVY.
Projekt: Moderní výuka
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
VY_32_INOVACE_19_28_Genetika
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
VY_32_INOVACE_18_28_Hormonální soustava
SLUCH ŠABLONA 32 VY_32_INOVACE_16_28_Sluch.
Šablona 32 VY_32_INOVACE_04_30_Převody jednotek hmotnosti- procvičení.
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
NERVOVÁ SOUSTAVA (opakování)
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
VY_32_INOVACE_08_28_Dýchací soustava
Nervová soustava Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.38/
Anotace Prezentace slouží k úvodní hodině do tématického celku: nervová soustava Je určena pro žáky 8. ročníku ZŠ.
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Základní škola, Hradec Králové
Transkript prezentace:

VY_32_INOVACE_12_28_Nervová soustava ŠABLONA 32 VY_32_INOVACE_12_28_Nervová soustava

NERVOVÁ SOUSTAVA Centrální nervová soustava – CNS – mozek - mícha Obvodová (periferní) nervová soustava - nervy - uzliny NEURON = nervová buňka dendrity – krátké výběžky neurity – dlouhé výběžky neurit = axon

Nervový zápoj – synapse spojení dvou neuronů (nebo smyslové buňky a neuronu) slouží k předávání vzruchů mezi neurony mezera – synaptická štěrbina – šířka asi 20nm.

REFLEXNÍ OBLOUK VZRUCHY – impulzy = signály přenášené neurony - mohou vznikat podrážděním čidel – receptorů Podráždění → dostředivé nervy → ústředí (mozek, mícha) → odstředivé nervy → výkonný orgán ( sval, žláza) REFLEX = odpověď na podnět

REFLEXY - 1. signální soustava VROZENÉ = nepodmíněné - např. sací, polykací, dýchací 2. PODMÍNĚNÉ – vznikly učením Vyhasínání reflexu – organismus nedostává podněty a zapomíná jej 2. Signální soustava – pouze u člověka - podmíněné reflexy - podnětem je psané, mluvené nebo myšlené slovo = vyšší nervová činnost

Ivan Petrovič Pavlov První prozkoumal a popsal podmíněný reflex – pokusy se psy Nobelova cena za fyziologii – r.1904

Nervová soustava Anotace : Prezentace, ktera může sloužit jako výkladové učivo Autor: Mgr. Lenka Senohrábková Jazyk: Čeština Očekávaný výstup: popíše jednotlivé orgány nervové soustavy, definuje funkci nervové soustavy a jednotlivých orgánů Speciální vzdělávací potřeby: přistup k internetu, interaktivní tabule Klíčová slova: mozek, mícha, neuron, reflex Druh učebního materiálu: Prezentace Druh interaktivity: Aktivita Cílová skupina: Žák Stupeň a typ vzdělávání: základní vzdělávání – druhý stupeň Typická věková skupina: 12 - 15 let

Zdroje: VANĚČKOVÁ, Ivana, et al. Přírodopis8 : učebnice pro základní školy a víceletá gymnázia. nakladatelství Fraus, Plzeň 2006. Plzeň : Fraus, 2006. 128 s. http://www.google.cz/imgres?imgurl=http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/8/83/Neuron_%28cesky%29-1.svg/400px-Neuron_%28cesky%29-1.svg.png&imgrefurl=http://cs.wikibooks.org/wiki/Nervov%25C3%25A9_bu%25C5%2588ky&h=215&w=400&sz=37&tbnid=CvJLyodaIafmxM:&tbnh=65&tbnw=120&prev=/search%3Fq%3Dobr%25C3%25A1zek%2Bneuron%2Bs%2Bpopisem%26tbm%3Disch%26tbo%3Du&zoom=1&q=obr%C3%A1zek+neuron+s+popisem&docid=GXZeNqUXHVf-AM&hl=cs&sa=X&ei=bbzGTpS9GoGUOoGN7dwP&sqi=2&ved=0CCMQ9QEwAQ&dur=3309 http://www.google.cz/imgres?imgurl=http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/3/30/Chemical_synapse_schema_cropped.jpg/300px-Chemical_synapse_schema_cropped.jpg&imgrefurl=http://cs.wikipedia.org/wiki/Synapse&h=374&w=300&sz=44&tbnid=k4_-RliRhKKw-M:&tbnh=90&tbnw=72&prev=/search%3Fq%3Dobr%25C3%25A1zek%2Bsch%25C3%25A9ma%2Bsynapse%26tbm%3Disch%26tbo%3Du&zoom=1&q=obr%C3%A1zek+sch%C3%A9ma+synapse&docid=Z9VK9kG2f4ISFM&hl=cs&sa=X&ei=YcLGTvCdFs2YOuPGpdUP&ved=0CCMQ9QEwAQ&dur=1467

Zdroje: http://www.celysvet.cz/images.php?fotka=i-p-pavlov_1&dd=2000 http://www.google.cz/imgres?imgurl=http://i.iinfo.cz/r/photos/neurony.jpg&imgrefurl=http://www.root.cz/clanky/neuronove-siete-su-ciernou-skrinkou/&h=277&w=450&sz=26&tbnid=Xsh100h8wsSgoM:&tbnh=90&tbnw=146&prev=/search%3Fq%3Dfoto%2Bneurony%26tbm%3Disch%26tbo%3Du&zoom=1&q=foto+neurony&docid=yhhP8oQlvfa9OM&hl=cs&sa=X&ei=l3nJTo7bHoXpOY3d6eoM&ved=0CDIQ9QEwAw&dur=73