Základy pedagogické metodologie

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Typy otázek v dotazníku
Advertisements

Vzdělávací oblast: Ekonomické vzdělávání Tematická oblast:
Dotazník rozhovor Pozorování Kazuistika
Výzkum (pedagogického zhodnocení) volného času
MĚŘENÍ, TYPY VELIČIN a TYPY ŠKÁL
Testování hypotéz (ordinální data)
Varianty výzkumu Kroky výzkumu Výběrový soubor
4. KONSTRUKCE DOTAZNÍKU Pravidla a doporučení.
ANALÝZA SEKUNDÁRNÍCH DAT HYPOTÉZA: Názory na celkový počet veškerých kontrol v útvarech mohou být zatíženy subjektivitou odpovědí respondentů? Vycházíme.
Metodologie pedagogického výzkumu ZS 2011/2012
Základy pedagogické metodologie Mgr. Zdeněk Hromádka
Fakulta životního prostředí Katedra informatiky a geoinformatiky
1. přednáška Specifika vědeckého výzkumu pedagogických jevů, jak může empirie mást, co je výzkum, jak se formuluje výzkumná otázka, výzkum jako tvorba.
Diagnostické metody ve speciální pedagogice - úvod do diagnostiky
Postoje Měření postojů.
Základy pedagogické metodologie
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Označení:Sada: Ověření ve výuce:Třída: Datum: Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_MAM_KC_1_09.
Biostatistika 7. přednáška
Metody pedagogické diagnostiky
Makrozoobentos a klasifikace toků Jarkovský J. 2,3, Kubošová K. 2,3, Zahrádková S. 1, Brabec K. 1, Kokeš J. 4, Klapka R. 2,3 1) Ústav botaniky a zoologie,
„Opravdový přítel je ten, kdo ti nabídne ruku a dotkne se tvého srdce“
K OMBINATORIKA, PRAVDĚPODOBNOST, STATISTIKA Úvod do statistiky VY_32_INOVACE_M4r0117 Mgr. Jakub Němec.
Metrologie   Přednáška č. 5 Nejistoty měření.
Přehled výzkumných metod
Druhy otázek.
Pedagogická diagnostika
Základy pedagogické metodologie
Marketingový průzkum Milan Mrázek Matematika & Business
Zamyslete se nad otázkou: Navštívili naši Zemi mimozemšťané? Zapište alespoň dva důvody proč ano a dva důvody proč ne.
Základy pedagogické metodologie
Základy pedagogické metodologie
Diagnostické metody ve speciální pedagogice - Dotazník, škály
Pedagogická fakulta Masarykovy university v Brně Katedra pedagogiky
Základy pedagogické metodologie
Základy pedagogické metodologie Mgr. Zdeněk Hromádka, Ph.D.
Základy pedagogické metodologie Mgr. Zdeněk Hromádka
Základy pedagogické metodologie; seminář Mgr. Zdeněk Hromádka
E-learning z druhé strany: pohled studentů Jiří Zounek Ústav pedagogických věd FF MU A. Nováka Brno
Téma Hypotézy ve výzkumu
Základy pedagogické metodologie Mgr. Zdeněk Hromádka
HYPOTÉZY Hypotéza je tvrzení (výrok) vyjařující vztah mezi proměnnými
ETNOGRAFICKÉ INTERVIEW ● cíl: zjistit, jak zkoumané osoby interpretují svět kolem sebe ● raport - navození příjemné, uvolněné atmosféry ● informant - osoba,
HYPOTÉZY „Hypotéza není ničím jiným než podmíněným výrokem o vztazích mezi dvěma nebo více proměnnými. Na rozdíl od problému, který je formulován v.
HYPOTÉZY ● Hypotéza je tvrzrní (výrok) vyjařující vztah mezi proměnnými ● Hypotézy vychází z výzkumného problému. ● Hypotézy se stanoví na začátku výzkumu.
HYPOTÉZY ● „Hypotéza není ničím jiným než podmíněným výrokem o vztazích mezi dvěma nebo více proměnnými. Na rozdíl od problému, který je formulován v podobě.
Základy pedagogické metodologie VÝZKUMNÉ METODY - ŠKÁLY.
Metodologie 2: Lekce 5 Lenka Slepičková. Dotazník Respondent = osoba, která vyplňuje dotazník Položka/otázka = prvek dotazníku Administrace dotazníku.
Měření v sociálních vědách „Měřit všechno, co je měřitelné, a snažit se učitnit měřitelným vše, co dosud měřitelné není“. (Galileo Galilei)
Metodologie pedagogiky. Základy vědeckého výzkumu. Základy pedagogiky, KS – I. ročník.
Základy pedagogické metodologie Kateřina Vlčková Katedra pedagogiky PdF MU PS 2015.
P. uč. Zelinková a P. uč. Solnařová MATEMATIKA X MATEMATIKA.
Metody sociálního výzkumu 4. blok Denní studium LS 2008/2009.
Zásady tvorby dotazníků Radka Štěpánová, IBA MU. Stavba dotazníku Úvod Otázky Identifikace.
Ochrana divoké přírody očima české veřejnosti 2015 Zpráva z reprezentativního výzkumu Jan Krajhanzl, Jan Skalík, Ondřej Špaček, Tomáš Chabada, Karel Čada,
Varianty výzkumu Kroky výzkumu Výběrový soubor
Metodologie 2: Lekce 5 Lenka Slepičková.
Kritéria kvality metod a výzkumného šetření
METODY PSYCHOLOGIE Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Co se dá změřit v psychologii a pedagogice?
Faktorová analýza cíl faktorové analýzy základní pojmy, postup
Úvod do kvalitativního výzkumu
ANALÝZA SEKUNDÁRNÍCH DAT
REGIONÁLNÍ ANALÝZA II ÚKOL 2.
DOTAZNÍK Zásady tvorby dotazníku Termín návratnosti
KVALITATIVNÍ VÝZKUM - ÚVOD
Analýza vyučovacího procesu v ZŠ praktických v České republice
Dotazník rozhovor Pozorování Kazuistika
Dotazník a výzkumná šetření
Metody pedagogiky.
česká asociace sdílené ekonomiky
Transkript prezentace:

Základy pedagogické metodologie VÝZKUMNÉ METODY - ŠKÁLY

TYPY ŠKÁL PŘÍKLAD ŠKÁLY: Např.: Uřči oblíbenost předmětu na škále od 1 (nejvíce oblíbený) po 7 (nejméně oblíbený). N - předmět nemám v ročníku. Český jazyk 1 2 3 4 5 6 7 N Matematika 1 2 3 4 5 6 7 N Chemie 1 2 3 4 5 6 7 N podle Gavora 2000

POKUSTE SE VYMYSLET ŠKÁLU

TYPY ŠKÁL POŘADOVÁ ŠKÁLA: Např.: Uveďte pořadí oblíbenosti předmětů. Nejoblíbenější předmět označte 1 atd. Český jazyk ___ Matematika ___ Cizí jazyk ___ fyzika ___ dějepis ___ chemie ___ podle Gavora 2000

POKUSTE SE VYMYSLET POŘADOVOU ŠKÁLU

TYPY ŠKÁL INTERVALOVÉ ŠKÁLY: Např.: „Šetřím v domácnosti vodou“ stále - velmi často - často - občas - nikdy - nevím 1 2 3 4 5 -1 výzkumník k jednotlivým polohám na škále přiřazuje číselnou hodnotu - s tím se dá dále statisticky pracovat. podle Gavora 2000

POKUSTE SE VYMYSLET INTERVALOVOU ŠKÁLU

TYPY ŠKÁL Sémantický diferenciál (bipolární škály) apatický 1 2 3 4 5 čilý zakřiknutý 1 2 3 4 5 sebejistý pasivní 1 2 3 4 5 iniciativní podle Gavora 2000 dále viz. dokument

POKUSTE SE VYTVOŘIT BIPOLÁRNÍ ŠKÁLU S ALESPOŇ ČTYŘMI POLOŽKAMI

TVORBA BIPOLÁRNĆH ŠKÁL Krajní póly tvoří protikladné vlastnosti. Zásady při tvorbě bipolárních škál: 1. Stejný slovní druh. ANO: odborník 1 2 3 4 5 laik Ne: odborník 1 2 3 4 5 nevyzná se 2. Druhý výraz by neměl být záporem prvního ANO: svědomitý 1 2 3 4 5 lajdácký NE: svědomitý 1 2 3 4 5 nesvědomitý 3. Týž výraz můžeme použít jen jednou: ANO: zdvořilý 1 2 3 4 5 hrubý NE: jemný 1 2 3 4 5 hrubý 4. Pečlivě vybírat vhodné protiklady. Nic moc: tichý 1 2 3 4 5 nervózní Lepší: klidný 1 2 3 4 5 nervózní podle Gavora 2000

TYPY ŠKÁL LIKERTOVY ŠKÁLY Likertovy škály se používají na měření postojů (konstrukt postoj nemůžeme měřit přímo - nepřímo jej často zkoumáme analýzou míry souhlasu či nesouhlasu s daným výrokem) jak souhlasíš s tímto výrokem? „Matematika je můj oblíbený předmět“ plně souhlasím souhlasím nemám vyhraň. názor nesoulasím plně nesouhlasím další viz. dokument podle Gavora 2000

POKUSTE SE VYMYSLET VÝROK A K NĚMU LIKERTOVU ŠKÁLU, KTERÁ BUDE MĚŘIT NĚJAKÝ POSTOJ

VYHODNOCOVÁNÍ ŠKÁL Např.: 339 validních respondentů Jak souhlasíš s výrokem: „Chci se podílet na ochraně životního prostředí.“ a) určitě ano 65 19,2% b) spíše ano 202 59,6% c) spíše ne 54 15,9% d) určitě ne 18 5,3%

VYHODNOCOVÁNÍ ŠKÁL OPIŠTE SI A ZODPOVĚZTE NÁSLEDUJÍCÍ POLOŽKY: Jak souhlasíte s výrokem: „Výtvarná výchova byla na základní škole můj oblíbený předmět.“ „Hudební výchova byla na základní škole můj oblíbený předmět.“ a) určitě ano b) spíše ano c) spíše ne d) určitě ne Korelační analýza by nám mohla pomoci potvrdit (nebo vyvrátit) demonstrační hypotézu: „Existuje vztah mezi oblibou výtvarné výchovy a hudební výchovy u žáků základní školy.“

Katedra pedagogiky, Pedagogická fakulta MU v Brně DĚKUJI ZA POZORNOST Zdeněk Hromádka 13549@mail.muni.cz Katedra pedagogiky, Pedagogická fakulta MU v Brně