NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Vlastějovice, okres Kutná Hora AUTOR: Mgr. Olga Sýsová NÁZEV: VY 42 INOVACE 01 Matematika a její aplikace –geometrie ve 4.r. TÉMA: Úsečka ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/21.0896
Anotace a citace Žáci si zopakují učivo z 3. ročníku Matematika pro 4. ročník ZŠ, 1.díl RNDr. Růžena Blažková, CSc; RNDr. Milena Vaňurová, CSc; RNDr. Květoslava Matoušková, CSc Naklad. Alter, Praha 2005 Sbírka úloh z matematiky pro 2. a 3. r. ZŠ Doc. PhDr. Jiří Divíšek, CSc; PhDr. Ĺudovít Bálint, CSc; Marie Jarošová Prometheus, Praha 1995
1. Řekni, kolik úseček je vyznačeno na přímce p. Všechny je zapiš. úloha řešení p Úsečky: AB AC AD BC BD CD A B C D
POZOR: stejné řešení: HE, ME, GE, FE 2. Které úsečky vidíš na obrázku? Zapiš všechny úsečky, které mají jeden krajní bod E. H G M E F Řešení: EH EM EG EF POZOR: stejné řešení: HE, ME, GE, FE
3. Narýsuj libovolnou úsečku PR 3. Narýsuj libovolnou úsečku PR. Pomocí proužku papíru sestroj její střed O. Porovnej úsečky PO a RO. P O R PO ≈ RO
4. Ze kterých míst označených body A, B, C, D, E, F je vidět na hodiny v místě označeném bodem H? dům D C E dům H dům B F A
Potřebuješ nápovědu?
Ad 4. Řešení: hodiny jsou vidět z míst označených body C a E. dům D C E dům H dům B F A
5. Rýsuj tři úsečky jako Mirek, Radim, Věra a Alena: Mirek je narýsoval tak, že měly dohromady 6 různých krajních bodů Radim je narýsoval tak, že měly jen 5 různých krajních bodů Věra je dokázala narýsovat tak, že měly jen 4 krajní body Alena je dokonce narýsovala jen s třemi krajními body
Ad 5. řešení: Mirek Radim Věra Alena nebo
DÚ: Narýsuj tři úsečky tak, že připomínají tvarem tato písmena: F H K N Z Y Označ všechny jejich krajní body.