Diagonální metoda Naděje i zánik iluzí

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Advertisements

Funkce sinus a kosinus Goniometrie Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Ivana Mastíková. Dostupné z Metodického portálu.
Funkce Lineární funkce a její vlastnosti 2. Funkce − definice Funkce je předpis, který každému číslu z definičního oboru, který je podmnožinou množiny.
Sčítání a odčítání mnohočlenů Základní škola a Mateřská škola Knínice u Boskovic, příspěvková organizace projekt č. CZ.1.07/1.4.00/ číslo DUMu:
Definice: Funkce f na množině D(f)  R je předpis, který každému číslu z množiny D(f) přiřazuje právě jedno reálné číslo. Jinak: Nechť A, B jsou neprázdné.
Kombinatorika. Základní pojmy. Pravidla pro práci se skupinou:
VÝRAZY Matematické zápisy obsahující čísla (konstanty), písmena (proměnné) a početní operace ČÍSELNÉ S PROMĚNNOU √25 2.(4-7.8) 3x+7 4a3- 2a.
Mocniny, odmocniny, úpravy algebraických výrazů
MATEMATIKA Lineární nerovnice o jedné neznámé a jejich soustavy.
1.1 – 1.7 Množiny, číselné obory, intervaly, slovní úlohy
MATEMATIKA Funkce.
Matematická logika 4. přednáška
MATEMATIKA Čísla celá základní pojmy.
Mgr. Miroslava Černá ZŠ Volgogradská 6B Ostrava-Zábřeh
Matematika 3 – Statistika Kapitola 4: Diskrétní náhodná veličina
Lineární funkce - příklady
Řešení nerovnic Lineární nerovnice
ZLOMKY II. – opakování pojmů a postupů při početních operacích
ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLU 1 – Množiny – teorie
Komplexní čísla goniometrický tvar Vypracoval: Mgr. Lukáš Bičík
Násobení mnohočlenů Základní škola a Mateřská škola
Rozklad mnohočlenu na součin
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Lineární rovnice Ekvivalentní úpravy
MATEMATIKA Dělitel a násobek přirozeného čísla.
8.1.2 Podprostory.
  Název školy: Základní škola a Mateřská škola Sepekov Autor:
Mocniny s přirozeným mocnitelem pravidla pro počítání s nimi
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Násobení desetinných čísel
MATEMATIKA Soustavy dvou lineárních rovnic o dvou neznámých.
Kvadratické nerovnice
FUNKCE – vlastnosti Co znamená rostoucí funkce?
Rovnice a graf přímé úměrnosti.
ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLU
MATEMATIKA Druhá písemná práce a její analýza.
MATEMATIKA Logaritmické rovnice.
Řešení nerovnic Lineární nerovnice
8.1.3 Lineární obal konečné množiny vektorů
Zlomky a desetinná čísla
Úvod do teoretické informatiky
MNOŽINY.
Rovnice základní pojmy.
Pravděpodobnost a statistika
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Početní výkony s celými čísly: sčítání a odčítání
Algebraické výrazy: lomené výrazy
Primitivní funkce Přednáška č.3.
Mocniny s přirozeným mocnitelem
Název školy:  ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor:
Lomené výrazy (2) Podmínky řešitelnost
Početní výkony s celými čísly: násobení
Rozoluiční princip.
MATEMATIKA Desetinná čísla.
ČÍSELNÉ MNOŽINY Jitka Mudruňková 2014.
Lineární funkce a její vlastnosti
NEJMENŠÍ SPOLEČNÝ NÁSOBEK
Základy infinitezimálního počtu
Lineární rovnice Druhy řešení.
Početní výkony s celými čísly: dělení
Dělitelnost přirozených čísel
Grafy kvadratických funkcí
MATEMATIKA Lineární rovnice - procvičování.
Mocniny Rozvinutý zápis čísla
VY_32_INOVACE_Pel_I_08 Výrazy lomené – podmínky2
Dělitelnost přirozených čísel
5 DRUHÁ ODMOCNINA.
MATEMATIKA Lineární rovnice o jedné neznámé.
Dělení racionálních čísel
Transkript prezentace:

Diagonální metoda Naděje i zánik iluzí Doc. RNDr. Eduard Fuchs, CSc. Velké Meziříčí, 23. 8. 2016

Princeton Institute for Advanced Study

Diagonální metoda 1 2 4 5 3

1 2 4 5 3 ?

1 2 4 5 3 ?

1 2 4 5 3 ?

1 2 4 5 3

Georg Ferdinand Ludwig Philipp Cantor (1845-1918) 7. 12. 1873 – zrod teorie množin Nespočetnost množiny reálných čísel 9

Problémy Psychologické Filozofické Je použitý zápis reálných čísel jednoznačný? Platí Filozofické Je použitá metoda přípustná?

Paradoxy ANTINOMIE TEORIE MNOŽIN Russellova Tato věta je nepravdivá

Richardova antinomie (1905) Českých slov je konečně mnoho Vět je spočetně mnoho Definovat jimi lze pouze spočetně mnoho reálných čísel Diagonální metodou sestrojíme další číslo, které tedy nelze definovat konečně mnoho slovy. To jsme však právě učinili

Důsledek? 3. krize matematiky

Východiska? Odpověď není věcí matematiky, ale filozofie Všeobecně přijaté východisko není známo dodnes

Formalismus David HILBERT (1862–1943) Hilbertovský program

Kurt Gödel 28. 4. 1906, Brno-4. 1. 1978, Princeton

Věta o neúplnosti Formulím se přiřadí malá Gödelova čísla – množina G Důkazům se přiřadí velká Gödelova čísla – množina H Je-li důkazem formule s číslem napíšeme tedy znamená, že formule s číslem x je dokazatelná. Uvedený zápis je však současně formulí, která má tedy nějaké malé Gödelovo číslo t.

Diagonální metodou nyní Gödel sestrojil formuli s číslem x takovou, že číslem formule která říká, že formule s číslem x není dokazatelná, je právě ono číslo x. Pro tuto formuli vede ke sporu tvrzení, že uvedená formule je dokazatelná, i tvrzení, že je dokazatelná její negace.

Děkuji za pozornost