NÁZEV: VY_32_INOVACE_05_01_M6_Hanak TÉMA: Dělitelnost

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ NÁZEV: VY_32_INOVACE_02_14_M7_Hanak AUTOR: Ing. Roman Hanák TÉMA: Zlomky Základní škola Libina, příspěvková organizace,
Advertisements

ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ NÁZEV: VY_32_INOVACE_04_03_M9_Hanak AUTOR: Ing. Roman Hanák TÉMA: Lomené výrazy Základní škola Libina, příspěvková.
ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ NÁZEV: VY_32_INOVACE_07_13_M8_Hanak AUTOR: Ing. Roman Hanák TÉMA: Mocniny s přirozeným mocnitelem Základní škola.
ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ NÁZEV: VY_32_INOVACE_07_18_M8_Hanak AUTOR: Ing. Roman Hanák TÉMA: Statistika Základní škola Libina, příspěvková.
Název školy: ZŠ A MŠ ÚDOLÍ DESNÉ, DRUŽSTEVNÍ 125, RAPOTÍN Název projektu: Ve svazkové škole aktivně - interaktivně Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ NÁZEV: VY_32_INOVACE_10_11_F9_Hanak AUTOR: Ing. Roman Hanák TÉMA: Elektromagnetické zařízení Základní škola Libina,
ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ NÁZEV: VY_32_INOVACE_09_15_F7_Hanak AUTOR: Ing. Roman Hanák TÉMA: Mechanické vlastnosti kapalin a plynů Základní.
CZ.1.07/1.4.00/ "Učíme se moderně" Digitální učební materiál zpracovaný v rámci projektu Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
ČÍSLO PROJEKTU : CZ.1.07/1.4.00/ NÁZEV : VY_32_INOVACE_10_09_F9_Hanak AUTOR : Ing. Roman Hanák TÉMA : Vedení elektrického proudu v polovodičích.
ČÍSLO PROJEKTU : CZ.1.07/1.4.00/ NÁZEV : VY_32_INOVACE_06_06_M7_Hanak AUTOR : Ing. Roman Hanák TÉMA : Poměr, přímá a nepřímá úměrnost Základní škola.
Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ NÁZEV: VY_32_INOVACE_04_15_M9_Hanak AUTOR: Ing. Roman Hanák TÉMA: Rovnice s neznámou ve jmenovateli Základní škola.
ČÍSLO PROJEKTU : CZ.1.07/1.4.00/ NÁZEV : VY_32_INOVACE_06_01_M7_Hanak AUTOR : Ing. Roman Hanák TÉMA : Racionální čísla Základní škola Libina, příspěvková.
ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ NÁZEV: VY_32_INOVACE_02_08_M7_Hanak AUTOR: Ing. Roman Hanák TÉMA: Zlomky Základní škola Libina, příspěvková organizace,
ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ NÁZEV: VY_32_INOVACE_01_14_M6_Hanak AUTOR: Ing. Roman Hanák TÉMA: Desetinné číslo Základní škola Libina, příspěvková.
Základní škola a Mateřská škola, Jilemnice, Komenského 103, příspěvková organizace Autor: Mgr. Zdeňka Kobrová Název: VY_32_Inovace_2A_01_Geometrické tvary.
ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ NÁZEV: VY_32_INOVACE_07_14_M8_Hanak AUTOR: Ing. Roman Hanák TÉMA: Statistika Základní škola Libina, příspěvková.
Č ÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ NÁZEV: VY_32_INOVACE_03_04_M8_Hanak AUTOR: Ing. Roman Hanák TÉMA: Výrazy Základní škola Libina, p ř ísp ě vková.
NÁZEV: VY_32_INOVACE_10_18_F9_Hanak TÉMA: Jaderná energie
NÁZEV: VY_32_INOVACE_01_15_M6_Hanak TÉMA: Úhel
Digitální učební materiál zpracovaný v rámci projektu
NÁZEV: VY_32_INOVACE_02_04_M7_Hanak TÉMA: Zlomky
NÁZEV: VY_32_INOVACE_01_09_M6_Hanak TÉMA: Desetinné číslo
NÁZEV: VY_32_INOVACE_10_04_F9_Hanak TÉMA: Elektromagnetické jevy
NÁZEV: VY_32_INOVACE_10_02_F9_Hanak TÉMA: Elektromagnetické jevy
NÁZEV: VY_32_INOVACE_10_05_F9_Hanak TÉMA: Střídavý proud
NÁZEV: VY_32_INOVACE_07_11_M8_Hanak
NÁZEV: VY_32_INOVACE_08_17_M9_Hanak TÉMA: Koule OBSAH: Povrch
Digitální učební materiál zpracovaný v rámci projektu
Název školy: Speciální základní škola, Louny,
NÁZEV: VY_32_INOVACE_08_18_M9_Hanak TÉMA: Finanční matematika
NÁZEV: VY_32_INOVACE_10_01_F9_Hanak TÉMA: Elektromagnetické jevy
MATEMATIKA Dělitel a násobek přirozeného čísla.
NÁZEV: VY_32_INOVACE_03_13_M8_Hanak TÉMA: Lineární rovnice
NÁZEV: VY_32_INOVACE_06_09_M7_Hanak
  Název školy: Základní škola a Mateřská škola Sepekov Autor:
NÁZEV: VY_32_INOVACE_05_11_M6_Hanak TÉMA: Trojúhelník
NÁZEV: VY_32_INOVACE_02_18_M7_Hanak TÉMA: Celá čísla
Mezinárodní migrace AUTOR: Mgr. Aleš Skála
Procvičení a upevnění učiva
NÁZEV: VY_32_INOVACE_01_01_M6_Hanak TÉMA: Desetinná čísla
NÁZEV: VY_32_INOVACE_09_12_F7_Hanak TÉMA: Otáčivé účinky síly
NÁZEV: VY_32_INOVACE_10_06_F9_Hanak TÉMA: Střídavý proud
NÁZEV: VY_32_INOVACE_05_07_M6_Hanak TÉMA: Trojúhelník
Mapa AUTOR: Mgr. Aleš Skála NÁZEV: VY_32_INOVACE_21_05_Z6_Skála
Přírodní krajiny - test
NÁZEV: VY_32_INOVACE_07_02_M8_Hanak TÉMA: Pythagorova věta
NÁZEV: VY_32_INOVACE_06_18_M7_Hanak TÉMA: Procenta
NÁZEV: VY_32_INOVACE_10_03_F9_Hanak TÉMA: Elektromagnetické jevy
Rozdělení zemí podle vyspělosti
NÁZEV: VY_32_INOVACE_05_13_M6_Hanak TÉMA: Trojúhelník
NÁZEV: VY_32_INOVACE_08_12_M9_Hanak TÉMA: Jehlan OBSAH: Objem
NÁZEV: VY_32_INOVACE_02_17_M7_Hanak TÉMA: Celá čísla
NÁZEV: VY_32_INOVACE_01_08_M6_Hanak TÉMA: Desetinné číslo
NÁZEV: VY_32_INOVACE_03_09_M8_Hanak TÉMA: Lineární rovnice
AUTOR: Mgr. Alena Bartoňková
NÁZEV: VY_32_INOVACE_06_10_M7_Hanak
NÁZEV: VY_32_INOVACE_04_14_M9_Hanak
NÁZEV: VY_32_INOVACE_09_02_F7_Hanak TÉMA: Pohyb tělesa
NÁZEV: VY_32_INOVACE_06_02_M7_Hanak TÉMA: Racionální čísla
MATEMATIKA – ARITMETIKA 6
NÁZEV: VY_32_INOVACE_04_06_M9_Hanak TÉMA: Lomené výrazy
AUTOR: Martina Dostálová
NÁZEV: VY_32_INOVACE_03_18_M8_Hanak TÉMA: Druhá mocnina a odmocnina
Název školy: Speciální základní škola, Louny,
NÁZEV: VY_32_INOVACE_02_15_M7_Hanak TÉMA: Celá čísla
NÁZEV: VY_32_INOVACE_06_07_M7_Hanak
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
NÁZEV: VY_32_INOVACE_02_01_M7_Hanak TÉMA: Zlomky
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Transkript prezentace:

NÁZEV: VY_32_INOVACE_05_01_M6_Hanak TÉMA: Dělitelnost Základní škola Libina, příspěvková organizace, Libina 548,788 05,IČ: 708 708 61 Název projektu: Škola hrou Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem republiky Vzdělávací oblast Matematika a její aplikace AUTOR: Ing. Roman Hanák NÁZEV: VY_32_INOVACE_05_01_M6_Hanak TÉMA: Dělitelnost OBSAH: Prvočísla, čísla složená a prvočinitelé ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/21.2364

ANOTACE Hodina je zaměřena na prvočísla, čísla složená a na rozkládání na součin prvočísel. Nalezneme zde řešené příklady i příklady pro samostatné procvičení, ke kterým jsou uvedena správná řešení. Inovativnost je v tom, že se zde vyskytuje řada moderních interaktivních prvků. Máme zde názorné grafické animace, obrázky, komentáře k řešení a hypertextové odkazy. Žáci lépe pochopí probíranou látku a hodina je pro ně zajímavější. Každý řešený příklad je pomocí animací rozdělen na dílčí kroky, takže vyučující se nezdržuje psaním na tabuli, ale pomocí ovladače postupně odkrývá řešení příkladu a má tak možnost žáky nechat samostatně tvořit a věnovat se těm žákům, kteří potřebují individuální pomoc. Na konci hodiny je stránka, kde jsou odkazy na internetové stránky, které prověří matematické dovednosti formou her nebo různých testů. Vyučující má možnost vybrat si z uvedených odkazů stránku, na které otestuje vědomosti žáků. Hodina je tvořena tak, aby mohla být odučena v multimediální učebně nebo v počítačové učebně, které mají připojení k internetu.

Zapamatujte si!! Prvočísla jsou čísla, která mají právě dva dělitele. Mají dělitele pouze číslo jedna a samo sebe. Čísla složená jsou čísla, která mají více než dva dělitele. Číslo 1 má jen jednoho dělitele. Není tady ani prvočíslo ani číslo složené.

Př.1) Napište čísla od 1 do 60 a zakroužkujte všechna prvočísla Př.2) Rozložte čísla 75; 61; 105; 124 na prvočinitele. Určete, zda se jedná o prvočíslo nebo číslo složené. Řešení: Řešení: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60

Př.2) Určete počet dělitelů u čísel 13; 15; 18; 20; 23 a podle toho rozhodněte, které z čísel jsou prvočísla nebo čísla složená. Řešení: Prvočíslo 13 má dělitele čísla 1;13 Složené číslo 15 má dělitele čísla 1; 3; 5; 15 Složené číslo 18 má dělitele čísla 1; 2; 3; 6; 9; 18 Složené číslo 20 má dělitele čísla 1; 2; 4; 5; 10; 20 23 má dělitele čísla 1; 23 Prvočíslo

Zapamatujte si!! Čísla postupně rozkládáme na součin dvou činitelů. Pokud to už nelze, nalezli jsme prvočísla, kterým říkáme prvočinitelé. Graficky je výhodné a přehledné zapisovat tento rozklad do „stromu“. 28 = 4 · 7 = 2 · 2 · 7 2 · 2

Př. 3) Rozložte čísla 75; 61; 84 na prvočinitele Př.3) Rozložte čísla 75; 61; 84 na prvočinitele. Určete, zda se jedná o prvočíslo nebo číslo složené. Řešení: 75 = 5 · 15 = 3 · 5 · 5 Složené číslo 3 · 5 61 = 1 · 61 Prvočíslo 84 = 2 · 42 = 2 · 2 · 3 · 7 Složené číslo 2 · 21 3 · 7

𝑃ří𝑘𝑙𝑎𝑑𝑦 𝑛𝑎 𝑠𝑎𝑚𝑜𝑠𝑡𝑎𝑡𝑛é 𝑝𝑟𝑜𝑐𝑣𝑖č𝑒𝑛í: Př.1) Určete počet dělitelů 55; 71; 75; 85; 105; 125; 155; 195 a podle toho rozhodněte, které z čísel jsou prvočísla nebo čísla složená. Počet dělitelů: 4; 2; 6; 4; 8; 4; 4; 8 Př.2) Rozlož na prvočinitele čísla 34; 54; 74; 84; 104; 124. 34 = 2·17 54 = 2·3·3·3 74 = 2 · 37 84 = 2·2·3·7 104 = 2·2·2·13 124 = 2·2·31 Př.3) Jaký tvar může mít maxičokoláda se 162 políčky? Najdi všechna řešení. a)1·162 b) 2·81 c) 3·54 d)6·27 e)9·18

Moje škola – matematika A Hypertextové odkazy Matematické hry Moje škola – matematika A Moje škola – matematika B ZŠ Dobřichovice – pracovní listy Matematika pro každého Matematika pro základní školy Fyzikální, matematické a chemické tabulky

Použité zdroje: MOLNÁR, Josef; KOPECKÝ, Milan; LIŠKOVÁ, Hana a kol. Matematika 6.Liberec: Prodos, 1998, ISBN 80-85806-98-3 MULLEROVÁ, Jana; MIKULČÁK, Jiří; KABELE, Jiří a kol. Matematika pro 6. ročník. Praha: Kvarta, 1997, ISBN 80-85570-77-7. DYTRYCH, Martin; DOBIASOVÁ, Irena; LIVŇANSKÁ, Libuše. Sbírka úloh z matematiky. Pohořelice: Fortuna, 2001, ISBN 80-7168-766-9. Galerie klipart