Název školy : Základní škola a mateřská škola, Svoboda nad Úpou, okres Trutnov Autor : Mgr. Irena Nešněrová Datum : březen 2012 Název :VY_52_INOVACE_5.2.3 Z9_ 31 Téma : Vliv na atmosféru Ročník : 9. Číslo projektu : CZ.1.07/1.4.00/21.3068
Anotace: Prezentace seznámí žáky s různými příklady znečišťování atmosféry, seznámí je s příčinami vzniku smogu. Pracovní listy slouží k opakování. Materiál byl určen pro interaktivní tabuli. Pro vyplnění pracovních listů lze využívat funkce pera. Pracovní listy se dají použít i tištěné na papíře. Kde je možnost připojení více myší, lze využít systém Multiple-Mouse k soutěži mezi žáky. Cílová skupina: 9.ročník
Vliv na atmosféru
Exhalace hluk vibrace teplo Vliv člověka na atmosféru plynné kapalné pevné hluk vibrace teplo
změna chemického složení Vliv člověka na atmosféru pachy změna chemického složení nárůst oxidu uhličitého, úbytek kyslíku, ozonu ztenčení ozonosféry – UV záření
Znečištění atmosféry prach popel síra těžba, doprava, urbanizace, zemědělství, cestovní ruch popel domácnosti, elektrárny, teplárny síra spalování fosilních paliv
Znečištění atmosféry výfukové plyny oxid uhličitý metan olovo, oxidy síry, uhlíku,dusíku,uhlovodík oxid uhličitý skleníkový efekt metan živočišná výroba
Inverze
tuhé znečišťující látky Při spalování fosilních paliv vzniká: oxid uhelnatý - CO oxid siřičitý - SO2 oxidy dusíku - NOx tuhé znečišťující látky
Smog průmyslová mlha nahromadění exhalací zejména v kotlinách při inverzi
Smog způsobuje jižní vítr.
Spalováním fosilních paliv vzniká oxid uhličitý.
Prach se dostává do ovzduší také z těžby.
Skleníkový efekt způsobuje prach.
Ilustrace – www.office.microsoft.com