DYNAMIKA FONOLOGICKÉHO SYSTÉMU ČEŠTINY

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Zvuková stránka jazyka
Advertisements

FONETIKA & FONOLOGIE ÚVOD DO PROBLEMATIKY dr. Kamil Kopecký Univerzita Palackého v Olomouci Pedagogická fakulta.
Číslo DUM: VY_32_INOVACE_03 Autor: Mgr. Eva Damborská Anotace: Učební text pro ZŠ – Český filmový muzikál (60. léta 20. století) -žáci si osvojí stručný.
FONOLOGIE a NEZNAKOVÉ JEDNOTKY Mgr. Kamil Kopecký, Ph.D.
Vodní díla na cizích pozemcích Praha
DĚTSKÁ ŘEČ A JEJÍ ONTOGENEZE Z POHLEDU FONOLOGIE Mgr. Kamil Kopecký, Ph.D.
{ Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy Soukromá střední škola podnikání a managementu, o.p.s. Předmět Český jazyk.
Název školy Střední škola stavební a dřevozpracující, Ostrava, příspěvková organizace Autor Ing. Marie Varadyová Datum: duben 2012 Předmět: Zkoušení stavebních.
Kapitoly z fonetiky a fonologie českého jazyka Marek Lollok.
VLASTNOSTI KAPALIN POVRCHOVÉ NAPĚTÍ Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. VY_32_INOVACE_13_29.
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada34 AnotaceJazyk.
KOČKY A PSI ANOTACE Prezentace seznámí žáky s rozdíly mezi kočkovitými a psovitými šelmami. Význam psů a koček pro člověka DATUM AUTORTereza.
CZ.1.07/1.4.00/ "Učíme se moderně" Digitální učební materiál zpracovaný v rámci projektu Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
5. října 2005GfK GroupROČENKA ČESKÉHO A SLOVENSKÉHO OBCHODU INCOMA Research Zdeněk Skála INCOMA Research.
FONETIKA A FONOLOGIE OKRUHY KE ZKOUŠCE Mgr. Kamil Kopecký, Ph.D.
Vyhledávání v citační databázi Scopus
Kriminalistická charakteristika trestného činu
ELEKTRÁRNY.
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor Michaela Zemanová Číslo VY_32_INOVACE_12_05 Název Karel Jaromír Erben Téma hodiny Autor.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_04-02
Název školy: Základní škola speciální Litvínov, Šafaříkova 991
Srovnávací a historická gramatika 19.století
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okr
Kde vzít na platy lékařů?
Pásma požáru Požár a jeho rozvoj.
PSYCHICKÉ STAVY OSOBNOSTI POZORNOST - VĚDOMÍ.
Jméno autora Mgr. Stanislava Junková Datum vytvoření leden 2013 Ročník
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Znakový jazyk Znakovaná čeština
ÚZEMNÍ DIFERENCIACE ČEŠTINY
PaedDr. Milena Cempírková VY_32_Inovace_
Český jazyk 2 . ročník PŘEHLEDY
SYSTÉM ČESKÝCH HLÁSEK Mgr. Kamil Kopecký, Ph.D..
Název školy : ZŠ Pardubice - Spořilov
Fyzika pro lékařské a přírodovědné obory
Tělesný, funkční a psychický vývoj dětí a mládeže
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT
TYPY HLÁSKOVÝCH ZMĚN Mgr. Kamil Kopecký, Ph.D..
SUPRASEGMENTÁLNÍ ANALÝZA TEXTU
Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
SEGMENTÁLNÍ ANALÝZA TEXTU
Komplexní čísla - 5 Číslo opačné Číslo komplexně sdružené
Metodický list: Podstatná jména ve vyjmenovaných slovech
CHARAKTERISTIKA VÝZNAMNÍ AUTOŘI
Projekt:. Pomoc škole a žákům, registrační číslo projektu CZ /1
Soustružení Definice soustružení Schéma soustružení
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY
Vzdělávací akce s názvem
Segmentálny podsystém 1. časť
Projekt:. Pomoc škole a žákům, registrační číslo projektu CZ /1
VY_32_INOVACE_1/20A-ICT/PE/ON
Přesnost a chyby měření
  Číslo projektu: CZ.1.07./1.5.00/ Název projektu: Zlepšení podmínek pro vzdělávání na SUŠ, Ostrava ČÍSLO DUM: VY_32_INOVACE_CJL_1,4_85.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Modely obnovy stárnoucího zařízení
Zemědělské družstevnictví Družstva za první republiky a dnes
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
HORNINY Rastislav Švec.
Samohlásky - procvičování
Název školy:  ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor:
NÁZEV ŠKOLY: Speciální základní škola, Chlumec nad Cidlinou, Smetanova 123 Autor: Eva Valentová NÁZEV: VY_32_INOVACE_181_Abeceda, rozdělení hlásek Téma:
Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT
Digitální učební materiál
VY_32_ INOVACE_ 04_ ČESKÝ JAZYK 3
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

DYNAMIKA FONOLOGICKÉHO SYSTÉMU ČEŠTINY Mgr. Kamil Kopecký, Ph.D.

DYNAMIKA FONOLOGICKÉHO SYSTÉMU ČEŠTINY Fonologický systém češtiny je v neustálém pohybu (J. Vachek). Kritika harvardské školy (kritika Jakobsona) – fonologicky nelze zkoumat jazyk jen na základě distinktivních rysů. Fonologický systém češtiny: a) periferní složky b) centrální složky Fonetika a Fonologie - dr. Kamil Kopecký (c) 2006

DYNAMIKA FONOLOGICKÉHO SYSTÉMU ČEŠTINY PERIFERNÍ SYSTÉMOVÉ SLOŽKY a) ztrácí se (y x y:) b) udrží se – kombinatorní vztahy s jiným fonémem (slabikotvorné r, l) c) udrží se setrvačně: - nářeční jev či jev obecné češtiny periferní e: vytlačované i: (pramínek – pramének, dlouhý vlasy – dlouhé vlasy) - konsonant ř – periferní, ale vstupuje do alternací (hora – hoře) Fonetika a Fonologie - dr. Kamil Kopecký (c) 2006

DYNAMIKA FONOLOGICKÉHO SYSTÉMU ČEŠTINY PERIFERNÍ SYSTÉMOVÉ SLOŽKY d) cizí lexika v jazyce zdomácňují – f,g film, guma, džudo… V jazyce existuje: a) vokalický subsystém b) konsonantický subsystém c) přechodné pásmo Fonetika a Fonologie - dr. Kamil Kopecký (c) 2006

DYNAMIKA FONOLOGICKÉHO SYSTÉMU ČEŠTINY 1. FONOLOGICKÝ PODSYSTÉM VOKÁLŮ Historický vývoj hlásek a) Z monoftongu ú vzniklo ou (súd – soud) b) Vokál ó > uo > ú (bóh – buoh – bůh) c) Monoftongizace ie > i (viera – víra) d) ý > ej (novočeský krásný – krásnej) Ne všechny vokály lze charakterizovat binárně, ale také ternárně (e – a - o) Fonetika a Fonologie - dr. Kamil Kopecký (c) 2006

DYNAMIKA FONOLOGICKÉHO SYSTÉMU ČEŠTINY 2. FONOLOGICKÝ PODSYSTÉM KONSONANTŮ Charakteristické korelace znělosti K vs. G a) [g] … výslovnostní varianta K (kde/gde, kdo/gdo…) b) [g] … samostatná jednotka (golem vs. kolem) Fonetika a Fonologie - dr. Kamil Kopecký (c) 2006

DYNAMIKA FONOLOGICKÉHO SYSTÉMU ČEŠTINY Charakteristické korelace znělosti X vs. H jsou to různé konstriktivy, x vs. y R vs. Ř morfonologická variantnost Fonetika a Fonologie - dr. Kamil Kopecký (c) 2006

DYNAMIKA FONOLOGICKÉHO SYSTÉMU ČEŠTINY 3. PŘECHODNÉ PÁSMO Přechod mezi samohláskami a souhláskami Existují hlásky s vlastnostmi obou skupin slabikotvorné R a L (vlk vs. vak) Fonetika a Fonologie - dr. Kamil Kopecký (c) 2006

DĚKUJI ZA POZORNOST Fonetika a Fonologie - dr. Kamil Kopecký (c) 2006