Biologie dítěte a základy zdravovědy 1 a 2

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
ENDOKRINNÍ SOUSTAVA ( SOUSTAVA ŽLÁZ S VNITŘNÍ SEKRECÍ ) Daniel Chlup.
Advertisements

SOUSTAVA ŽLÁZ S VNITŘNÍM VYMĚŠOVÁNÍM. Funkce: řízení celého organismu (spolu s nervovou soustavou) žlázy s vnitřním vyměšováním = endokrinní žlázy produkují.
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Projekt:
Základní škola, Moravský Krumlov, náměstí Klášterní 134, okres Znojmo, příspěvková organizace VY_32_INOVACE_02_PR_VZNIK A VÝVIN NOVÉHO JEDINCE.
Obyvatelstvo ,51 mil. ob. 131 ob./km 2 pokles počtu ob.- pol. 90. let 20. stol od r kladný přirozený přírůstek.
CÉVY (opakování) Základní škola a Mateřská škola Valašské Meziříčí, Poličná 276, okres Vsetín, příspěvková organizace projekt č. CZ.1.07/1.4.00/
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Šárka Svobodová Název materiálu:
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
Univerzita Karlova v Praze Fakulta tělesné výchovy a sportu Katedra gymnastiky Gymnastika II. Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem,
Ošetřování dítěte a prevence ve stomatologii Mgr. Marcela Křiváková.
TĚHOTENSTVÍ Porod. ANOTACE Prezentace je určena pro žáky 8. ročníku ZŠ Navazuje na látku :pohlavní soustava.
VY_32_INOVACE_16_20_kouření. Spoj název s obrázkem.
SF/HR Srdeční frekvence/Heart rate. při vypuzení systolického objemu krve ze srdce do srdečnice se rozšíří pružný začátek aorty při následující diastole.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a mateřská škola Lukavice, okres Ústí nad Orlicí AUTOR: Eva Strnadová NÁZEV: VY_52_INOVACE_04_05_13_POSTNATÁLNÍ VÝVOJ JEDINCE.
Střední pedagogická škola J.H.Pestalozziho Litoměřice Pedagogika a psychologie 2. ročník VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE Prenatální období Mgr. Irena Kudláčková.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr. Veronika Kubincová Název materiálu: VY_32_INOVACE_7_11_test, osobnost Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Andrea Brogowská Název prezentace (DUMu): Biologie člověka Tematická oblast: Biologie člověka (1. ročník Krajinář)
 AUTOR: Ing. Tereza Kovalská  NÁZEV: VY_32_INOVACE_20_NITRODĚLOŽNÍ VÝVOJ  ROČNÍK: 8. nebo 9. ročník ZŠ  VZDĚLÁVACÍ OBLAST:Člověk a příroda  VZDĚLÁVACÍ.
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost.
Ontogenetický vývoj. cílová skupina: střední školy anotace : charakteristické znaky puberty klíčová slova : prepuberta, puberta, postpuberta autor: Kamila.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Šárka Svobodová Název materiálu:
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Šárka Svobodová Název materiálu:
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
Autor: Mgr.Lenka Preisová
Výukový materiál VY_52_INOVACE_27_ Hormony
Základy biologie člověka a zdravovědy 1 a 2
BIOLOGIE ČLOVĚKA TRÁVICÍ SOUSTAVA
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
VY_32_INOVACE_06_PR_KOSTERNÍ SOUSTAVA
Osteoporóza a pohybový aparát
PŘÍRODOPIS 8. ROČNÍK VY_52_INOVACE_04_01_ žlázy s vnitřní sekrecí.
Vylučovací soustava Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
AUTOR: Eva Strnadová NÁZEV: VY_52_INOVACE_04_05_04_DÝCHACÍ SOUSTAVA
Biologie člověka a základy zdravovědy 1 a 2
Autor: PaedDr. Hana Hrubcová Název: VY_32_INOVACE_3B_01_Vylučovací
Název projektu: Moderní škola
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
Voda Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Lydie Klementová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: 
Autor: Bc. Renáta Bojarská Datum: Název: VY_32_INOVACE_07_PŘÍRODOPIS
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Základní škola a Praktická škola Dvůr králové nad Labem
Přírodověda 5.tř. opakování
Strunatci obratlovci.
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Lumír.
AUTOR: Mgr. Alena Bartoňková
VY_32_INOVACE_07_PR_KOŽNÍ SOUSTAVA
Savci jsou vývojově velmi pokročilá třída obratlovců a v současné době osidlují téměř celý svět. Jejich hlavním spojovacím znakem je výživa mláďat produktem.
Tělesný, funkční a psychický vývoj dětí a mládeže
EU peníze školám Reg. číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor
Literatura: Machová, J. Biologie člověka pro učitele
Člověk-kostra Autor: Mgr. Iveta Váňová VY_32_INOVACE_12_Člověk-kostra
Vylučovací soustava Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
OP VK Využívání ICT Sada č. 3 - Př - 8
1. DÝCHACÍ SOUSTAVA Funkce dýchací soustavy
České školství v mezinárodním srovnání Stručné seznámení s vybranými ukazateli publikace OECD Education at a Glance 2010 Tisková konference 7.
Soustava močová Funkce: Tvoří a vylučuje z těla moč.
Životní cyklus.
Název materiálu: VY_32_INOVACE_01_VÝZNAM BIOLOGIE_P1-2
Potraviny a výživa 1. ročník – kuchař, číšník, servírka
OSOBNOST.
Fáze vývoje jedince Mgr. Jana Gajdošová
NERVOVÁ SOUSTAVA.
Diferencované stravování
VY_52_INOVACE_19_01_trávicí soustava
VY_32_INOVACE_ČaJS.5.B Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Štěpánka Beranová Datum: Člověk a jeho svět, člověk a jeho zdraví.
Člověk jako bytost bio psycho sociální
NÁZEV ŠKOLY:ZŠ Dolní Benešov
KOSTRA.
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Biologie dítěte a základy zdravovědy 1 a 2

Literatura, zdroje: Machová, J. Biologie člověka pro učitele. Praha: Karolinum, 2002 http://www.szu.cz/manual-prevence-v-lekarske-praxi http://is.muni.cz/do/1499/el/estud/fsps/ps08/first_aid/web/in dex.html (dr.Kubíková, Fakulta sportovních studií) Požadavky: PS – test; JS – ústní zkouška; pracovní materiály

Obsah Blok ontogeneze: Základní pojmy, růst a vývoj, rozdělení ontogenetického vývoje, sekulární trend Prenatální vývoj (oplození, rýhování, embryonální období, embryopatie, plodové období, plod, plodové obaly, plodová voda, placenta, fetopatie, těhotenství, mnohočetná těhotenství, rizikové těhotenství) Porod (doby porodní, porodní plán, porodnice, porod doma) Vrozené vývojové vady Novorozenec (charakteristika fyziologického a rizikového novorozence) Kojenec (charakteristika kojence, kojení a jeho význam) Batole (charakteristika batolete) Předškolní věk (charakteristika předškoláka, dentice, školní zralost) Mladší školní věk (charakteristika mladšího školáka) Starší školní věk (charakteristika staršího školáka) Adolescence a puberta (fáze puberty, hormonální aktivita v pubertě) Další vývojová období (dospělost, zralost, střední věk, stáří) Biologické zákonitosti (vývoj orgánů, posouzení tělesného vývoje dítěte, typy tělesné stavby, současné vývojové změny)  

Blok somatologie, pediatrie, zdravovědy: Buňka a tkáně (základní stavba a funkce buňky, základy histologie – stavba a funkce jednotlivých tkání - epitely, pojiva, svalová tkáň, nervová tkáň, trofická pojiva) Pohybová soustava (kostra – tvar kostí, vnitřní stavba kostí, růst a vývoj kostí, spojení kostí, popis kostry; svalstvo – funkce svalové soustavy, stavba kosterního svalu, inervace, kontrakce, růst a vývoj svalstva, svalové skupiny; vybrané odchylky ve tvaru a funkci pohybového ústrojí) Krev a krevní oběh (vnitřní prostředí organismu, složení krve – krevní plazma, krevní elementy, vlastnosti krve - funkce krve, srážení krve, sedimentace, krevní skupiny, význam krve při obraně organismu proti nákazám, imunita, očkování, alergie; krevní oběh – malý a velký krevní oběh, stavba srdce, fetální oběh, výživa srdce, činnost srdce, tepová frekvence, objemy srdeční, cévy, fyziologie krevního oběhu, tkáňový mok, míza, slezina; vybrané choroby krve a krevního oběhu) Dýchací soustava (stavba a činnost dýchací soustavy, horní cesty dýchací, dolní cesty dýchací, plíce, dýchací pohyby, dýchání a přenos dýchacích plynů, vývojové zvláštnosti dýchacího ústrojí; vybrané poruchy dýchacího ustrojí) Trávící soustava (anatomie a fyziologie trávící soustavy – stavba stěny TS, stavba a funkce orgánů TS, trávení cukrů, tuků, bílkovin, přeměna látek a energií – metabolismus, přeměna energií, bazální metabolismus, výživa; vybrané poruchy výživy a trávící soustavy) Vylučovací soustava (anatomie a fyziologie vylučovací soustavy; vybrané poruchy stavby a funkce vylučovací soustavy) Pohlavní soustava (anatomie a funkce pohlavní soustavy, vývoj pohlavních žláz, mužské pohlavní orgány, ženské pohlavní orgány, menstruační a ovulační cyklus, vybrané poruchy ve stavbě a funkci pohlavní soustavy) Endokrinní soustava (funkce žláz s vnitřní sekrecí, přehled žláz s vnitřní sekrecí, hormonální regulace; vybrané poruchy činnosti žláz s vnitřní sekrecí) Smyslová soustava (funkce smyslové soustavy, receptory, kožní soustava – stavba a funkce, regulace tělesné teploty, vybrané kožní choroby; zrakové ústrojí, vybrané choroby zraku; sluchové ústrojí – vybrané poruchy sluchu, rovnovážné ústrojí, proprioreceptory) Nervová soustava (stavba a činnost jednotlivých částí nervového systému, centrální nervová soustava, obvodové nervy, fyziologie nervového systému, rytmy, lateralita, vybrané choroby nervové soustavy) Infekční choroby (základní pojmy, základy mikrobiologie, přehled nejčastějších infekčních chorob – kapénkové infekce, alimentární nákazy, paraziti)  

Ontogeneze Ontogeneze = ontogenetický vývoj = vývoj jedince Ontogenetický vývoj – dělíme na vývojová období, v nichž dochází ke změnám a) růstovým b) vývojovým Růst – zvětšuje se tak velikost celého těla a jeho částí, děje se tak zvětšováním nebo zmnožením buněk = kvantitativní změna; patří k ukazatelům zdravotního stavu dítěte (tělesná výška a hmotnost, obvody - hlavy,břicha, paže.., indexy – BMI, tloušťka vrstvy podkožního tuku) Hodnocení: referenční údaje (národní – od r.195, celostátní antropologický výzkum, 0 – 18 let, 80 – 120 tis.; WHO); percentilové grafy (dívky/hoši) Vývoj – souhrn kvalitativních změn organismu; do smrti Vývoj + růst spolu úzce souvisí! S růstem dítěte probíhá i vývoj jeho orgánů

Faktory ovlivňující růst Vnitřní (endogenní) genetické (výška rodičů, rasa, pohlaví, dědičné vady) endokrinní (placentární hormony, růstový hormon, IGF I a IGF II, hormony štítné žlázy, nadledvin, pohlavní hormony) vnitřní prostředí (různé patofyziologické mechanismy – anémie, hypoxie, chronické infekce a nemoci, malnutrice, metabol. acidóza,…) Vnější (exogenní, enviromentální,..) intrauterinní vlivy (výživa matky, abusus matky – nikotin, alkohol, drogy, funkce fetoplacentární jednotky,…) (http://www.szu.cz/czzp/vvv/index.php http://www.vrozene-vady.cz/primarni-prevence/ výživa psychosociální vlivy (stres, …) životní podmínky (socioekonomický status rodiny, roční období, klimatické podmínky,…)

Video: poruchy růstu: //www.ceskatelevize.cz/ivysilani/1095946610- diagnoza/205562241500002-poruchy-rustu/ - malý vzrůst http://www.ceskatelevize.cz/ivysilani/10175805663-medicina-pro- 21-stoleti/208572231040001/ - gigantismus, akromegalie

KOSTNÍ VĚK (RTG LEVÉHO ZÁPĚSTÍ, HODNOTÍ SE STUPEŇ OSIFIKACE A POROVNÁVÁ SE S ATLASEM KOSTNÍHO VĚKU; STANOVENÍ KOSTNÍHO VĚKU JE CENOU INFORMACÍ V DOBĚ PUBERTY.;SRŮST HLAVICE S TĚLEM ZÁPRSTNÍ KOSTI PALCE SIGNALIZUJE BLÍZKÝ NÁSTUP MENARCHÉ)

Ontogenetický vývoj dělíme na období: A. prenatální – 1) zárodečné 2) plodové B. perinatální (od 26. týdne vývoje do 4. týdne po porodu) C. postnatální 1. novorozenecké 2. kojenecké 3. batole 4. předškolní věk 5. mladší školní věk 6. starší školní věk 7. období dorostového věku 8. období plné dospělosti (18-30 let) 9. období mladého věku (30-45 let) 10. období středního věku (45-60 let) 11. období stárnutí (60-75 let) 12. období starého věku (75-90 let) 13. období stařecké (nad 90 let)

Sekulární trend a sekulární akcelerace sekulární trend - vývojový směr, který se projevuje zvyšováním tělesné výšky a hmotnosti dospělých a urychlení růstu a vývoje dětí a mládeže (sekulární akcelerace); sekulární – saeculum=století, doba sekulární akcelerace - celkové urychlování růstu (výška o 10 cm) a vývoje v průběhu staletí Příčiny: socioekonomické prostředí, výživa, očkování, antibiotika) Dnes doba konce sekulárního trendu Pozn. Dnešní dětská populace převyšuje v průměru o dva roky růst a vývoj generace z období na počátku 20tého století (1. a 2. dentice, osifikace, …); posun menarché ze 17 na 13 let