PLATÓN 427-347 př. n. l..

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Cesta k moudrosti.
Advertisements

Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
PhDr. Věra Strnadová, Ph. D.
Co je estetika?  věda o podstatě a formách tvorby podle zákonů krásy  základ osvojení světa jako tvůrčí,cílevědomé činnosti lidí-estetické osvojování.
Lao-c' Eliška Lindnerová, C4B.
Římští představitelé pedagogiky – Cicero, Quintilianus, Plútarchos
ČLOVĚK A SVĚT Antická filozofie II..
VY_32_INOVACE_28-11 Antická filosofie Platón.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Anotace: Objasnění etických pojmů se zaměřením na věcný a společenský význam Ročník: I. Vzdělávací oblast: Společenskovědní vzdělávání Vzdělávací obor:
Empedoklés a Anaxagoras
Aristotelés – část druhá
Filosofie a kultura Aristoteles.
FILOZOFIE VY_32_INOVACE_5.1.ZSV4.11/Md CZ.1.07/1.5.00/
Dějiny filozofie Střední odborná škola a Střední odborné učiliště
VY_32_INOVACE_28-07 Antická filosofie ŘECKÝ ATOMISMUS.
VY_32_INOVACE_29-04 Úvod do politologie.
Filozofie – Platón Střední odborná škola Otrokovice
KFI/NFILE 4 kredity Zkouška (písemná + ústní dozkoušení)
Sofisté, Sokratés, Platon
FILOZOFIE A VĚDA VE STAROVĚKÉM ŘECKU
VY_32_INOVACE_28-10 Antická filosofie Sokrates.
Platón Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť
ARISTOTELES OB21-VVP-HUM-OBN-JOH-M 
Období klasické řecká filosofie II
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Gymnázium, Broumov, Hradební 218 Tematická oblast: Filozofie Číslo materiálu:EU Název: Platón Autor: Mgr. Šárka Rambousková Ročník: osmý osmiletého.
Jméno autora: Mgr. Vlasta Kollariková Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_06_OSVZ_ZSVa Anotace: Opakování poznatků Ročník: I. Vzdělávací.
Filosofie úvod do problému....
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorPhDr. Jitka Mannová Název šablonyIII/2.
VZTAH VÍRY A ROZUMU VE STŘEDOVĚKÉ FILOZOFII Dušková, Hessler, Marešová, Dlouhá, Hučíková – V8A
8 Řecká literatura attického a helénistického období
Ahoj….. Znáte Platóna?. O, promi ň te … Platón pocházel z velmi bohaté rodiny. Vlastním jménem Aristoklés. Jeho u č itelem byl Sókrates.
Období klasické řecká filosofie II
Úvod do filosofie Zuzana Svobodová.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorPhDr. Jitka Mannová Název šablonyIII/2.
Filosofie křesťanského středověku
Sokrates Kristýna Chvalová, C4A.
Prothágoras z Abdér Kulhánková Adéla, C4A.  481 př. n. l. Abdéra v Thrákii př. n. l.  Starořecký řečník a filosof  Nejznámější z generace sofistů.
Paradigmata v dějinách a jejich vztah k výchově Paideia a řecká inspirace Jana Skácelová.
Typicky řecká představa: A R C H É = prazáklad Uspořádaný svět je tvořen z již předtím existujícího prazákladu tím, že dostává nějaký řád, že jím prostupuje.
Analýza duchovní situace Duchovní postoj Dialog s Bohem Duchovní hloubka Poslání Vzájemné ovlivnění všech prvků.
OBLÍBENÝ PŘEDMĚT. Krátce o předmětu Tento předmět sdružuje široké spektrum oborů, které se týkají soužití lidí ve společnosti i mimo ni. Filosofie Ekonomie.
Úvod do filosofie Pojem a vznik filosofie, definice filosofie Vztah filosofie a ostatních věd Filosofické disciplíny, filosofické otázky, základní pojmy.
Kamila Litterbachová Nathan Kračunov.  OBECNÉ INFORMACE O SÓKRATOVI  PŘEDSÓKRATICI  ŽIVOT FILOSOFA  PÁR INFORMACÍ O JEHO ŽENĚ  SOUD A SMRT SÓKRATA.
Platón & „objektivní idealismus“
Dějiny filozofie Úvod do filozofie. „PHILEIN … SOPHIA …“ Slovo „filosofie“ je odvozeno z řeckých slov „milovat“ a „moudrost“. Ivan Blecha: „Filosofie.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Střední odborné učiliště nábytkářské a.
Michalíková Hor č íková 2. Ro č ník VSRR Bc. Aristoteles.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Martina Slánská Kalhousová Název.
Řečtí filozofové Tematická oblast Antika Datum vytvoření Ročník
„Barokní filosofie“ Racionalismus.
Dějiny evropského myšlení
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Dějiny psychologie Mgr. Jiřina Boušková.
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
Immanuel Kant Kritik čistého rozumu.
Tomáš Akvinský Mgr. Vladimír Velešík.
Mgr. Rostislav Navláčil 18. Filozofie, základní pojmy Občanská nauka
ALTERNATIVNÍ TEORIE POZNÁNÍ V DÍLE CARLOSE CASTANEDY
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy
Dějiny evropského myšlení
Sokratés, Platón, Aristotelés
Platon př. n. l. z bohaté athénské rodiny
Hodnotové tradice – ctnosti EvP (P-4)
Novoplatonismus.
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
Základní filozofické otázky
Transkript prezentace:

PLATÓN 427-347 př. n. l.

Život Vlastním jménem Aristoklés PLATÓN = široký Aristokrat, Athéňan Sókratův žák Zasvěcen do náboženských mystérií v Egyptě Seznámen s Pýthagorovou školou Opakovaně se snažil o realizaci „ideálního státu na dvoře tyrana Dionýsia I. 387 založil v Athénách Akademii (až do 529 n. l.) – první „vysokou školu“ => „Nevstupuj, kdo neznáš geometrii!“

Dílo: Rané sókratovské období (dialogy o ctnostech/zdatnostech) Období zralosti (dialogy o teorii idejí) Pozdní období (kritická reflexe) Jen Obrana Sókrata a Listy nejsou psány formou dialogu! Umřel prý nad rozepsanou knihou.

Nauka o světě idejí - gnozeologie „Mýtus o jeskyni“ Ústava (BLECHA,I s. 247) IDEA = EIDOS = PRAVÉ BYTÍ, VĚČNÉ, NEMĚNNÉ, OPRAVDU JSOUCÍ = VZOR Vzory reálných věcí. (židle) Hierarchie: nejvýše IDEA DOBRA, KRÁSNA, PRAVDY, JEDNOTY Láska = ERÓS vede všechny lidi k poznání, k touze „chtít poznávat“, tudíž se ROZVZPOMÍNAT NA SVĚT IDEJÍ

Platónský trojúhelník

Nauka o duši - PSYCHÉ DUŠE JE OKNEM DO SVĚTA IDEJÍ! „Duše je nejvíce podobna božskému, nesmrtelnému, rozumnému, jednotnému a nezničitelnému“ Duše má 3 složky (alegorie s vozatajem) Rozumovou (vozataj) Vášnivou (kůň 1) Žádostivou (kůň 2)

Etika – nauka o ctnostech Rozum => moudrost Vášeň => statečnost Žádostivost => uměřenost Svorníkem ctností je SPRAVEDLNOST

Učení o ideálním státu CÍLEM: SPRAVEDLNOST – HARMONIE TŘI VRSTVY: Filosofové Strážci Výrobci Kritická reflexe v díle: Zákony => upřednostňuje dodržování „ústavy – zákonů“ před vládou mimořádně nadaného vládce „tyrana“.

Závěr Harmonie Platónova učení má trhliny, které se bude snažit napravit Aristotelés. Např.: Proč se vůbec „dokonalé bytí“ – ideje podílí na smyslovém světě věcí? Smyslový svět nějak souvisí se samotnou realizací idejí, ale jak?