PLATÓN 427-347 př. n. l.
Život Vlastním jménem Aristoklés PLATÓN = široký Aristokrat, Athéňan Sókratův žák Zasvěcen do náboženských mystérií v Egyptě Seznámen s Pýthagorovou školou Opakovaně se snažil o realizaci „ideálního státu na dvoře tyrana Dionýsia I. 387 založil v Athénách Akademii (až do 529 n. l.) – první „vysokou školu“ => „Nevstupuj, kdo neznáš geometrii!“
Dílo: Rané sókratovské období (dialogy o ctnostech/zdatnostech) Období zralosti (dialogy o teorii idejí) Pozdní období (kritická reflexe) Jen Obrana Sókrata a Listy nejsou psány formou dialogu! Umřel prý nad rozepsanou knihou.
Nauka o světě idejí - gnozeologie „Mýtus o jeskyni“ Ústava (BLECHA,I s. 247) IDEA = EIDOS = PRAVÉ BYTÍ, VĚČNÉ, NEMĚNNÉ, OPRAVDU JSOUCÍ = VZOR Vzory reálných věcí. (židle) Hierarchie: nejvýše IDEA DOBRA, KRÁSNA, PRAVDY, JEDNOTY Láska = ERÓS vede všechny lidi k poznání, k touze „chtít poznávat“, tudíž se ROZVZPOMÍNAT NA SVĚT IDEJÍ
Platónský trojúhelník
Nauka o duši - PSYCHÉ DUŠE JE OKNEM DO SVĚTA IDEJÍ! „Duše je nejvíce podobna božskému, nesmrtelnému, rozumnému, jednotnému a nezničitelnému“ Duše má 3 složky (alegorie s vozatajem) Rozumovou (vozataj) Vášnivou (kůň 1) Žádostivou (kůň 2)
Etika – nauka o ctnostech Rozum => moudrost Vášeň => statečnost Žádostivost => uměřenost Svorníkem ctností je SPRAVEDLNOST
Učení o ideálním státu CÍLEM: SPRAVEDLNOST – HARMONIE TŘI VRSTVY: Filosofové Strážci Výrobci Kritická reflexe v díle: Zákony => upřednostňuje dodržování „ústavy – zákonů“ před vládou mimořádně nadaného vládce „tyrana“.
Závěr Harmonie Platónova učení má trhliny, které se bude snažit napravit Aristotelés. Např.: Proč se vůbec „dokonalé bytí“ – ideje podílí na smyslovém světě věcí? Smyslový svět nějak souvisí se samotnou realizací idejí, ale jak?