Návrhy možných inkluzivních opatření pro MAP ORP Litvínov Odborná pracovní skupina MAP ORP Litvínov Mgr. Mikuláš Tichý Litvínov, 23. 10. 2017 Prezentace / akce se koná v rámci projektu "Inkluzivní a kvalitní vzdělávání v územích se sociálně vyloučenými lokalitami„ č. CZ.02.3.62/0.0/0.0/15_001/0000586 www.socialni-zaclenovani.cz
Forma spolupráce s ASZ ve vzdělávání Vzhledem k tomu, že není zájem o realizaci projektů z KPSVL, spolupráce se soustředí na podporu MAP a jednotlivá opatření, která budou financována z implementace MAP, nebo jiných zdrojů
Návrh možných témat / opatření 1) rozvedení již odsouhlasených opatření Podpora čtenářské gramotnosti – důraz na využitelnost pro sociálně vyloučené děti - Analýza bariér a jejich oslabení Kariérové poradenství Spolupráce s kvalitními organizacemi Podpora KP už od prvního stupně Návazné aktivity (výjezdy k zaměstnavatelům, rozpracování vzdělávací dráhy žáků)
Další návrhy Podpora práce metodiků prevence a dalších odborníků (včetně možného zapojení koordinátorů inkluze) Podpora spolupráce NNO a škol, MŠ Zapojení rodičů a dětí, komunikace rodič-dítě-škola, uplatnění principů komunitní školy Zapojení dětí ze SVL do volnočasových aktivit Supervize / coaching / mentoring Klima školy, třídy Asistence při výuce, podpora tandemového učení, spolupráce s asistentem pedagoga Doučování, mimoškolní příprava, pomůcky Vrstevnické vzdělávání, podpora „starších kamarádů“ Systém prevence záškoláctví Mediace na školách Prevence extremismu a rasismu
Podpora školních poradenských pracovišť Vzájemné setkávání a inspirace ŠPP Semináře s odborníky Metodický kabinet pro inkluzivní vzdělávání? Koordinátoři inkluze na školách?
Podpora spolupráce NNO a škol Společný postup při řešení kázeňských přestupků NNO může být efektivním mezikrokem mezi školou a OSPOD NNO mají obvykle větší dosah do terénu, než školy, mají větší preventivní potenciál, vidí žáky v jiném kontextu
Komunikace s rodiči Využívání principů komunitní školy Snaha zapojit rodiče do školního prostředí Podle výzkumů i zkušeností ze zahraničí může zapojení rodiče do školních aktivit výrazně zlepšit prospěch žáka
Snaha o zapojení dětí ze SVL do volnočasových aktivit Děti ze SVL často nenavštěvují žádné volnočasové aktivity Lze se pokusit o analýzu bariér a zjištění, proč se tak děje Následně se pokusit tyto bariéry odbourat
Supervize, coaching, mentoring Programy pomáhající školám Supervize jako nástroj, pomáhající identifikovat, kde škola stojí a pomoci v její organizaci (odhaluje silné a slabé stránky, může zásadně pomoci v prevenci syndromu vyhoření apod.) Coaching – seberozvoj učitelů, vedení školy Mentoring – systém podpory kolegů v rámci školy
Klima školy, klima třídy Klima může mít zásadní vliv na vzdělávání žáků i popularitu školy Klima třídy může být klíčové v prevenci šikany a dalších problémů ve škole Může pomoci školní psycholog, existují renomované organizace, realizující testování školního klimatu a kroků pro jeho zlepšení
Spolupráce ve třídě Tandemová výuka Spolupráce s asistenty pedagoga Vzdělávání pro asistenty pedagoga Popř. městský metodik asistentů pedagoga
Doučování Funguje dobře z šablon? Financování školních pomůcek pro sociálně slabé
Vrstevnické vzdělávání Podpora dětí vrstevníky, nebo „staršími kamarády“ Může zahrnovat doučování, nebo i volnočasové aktivity, návštěvu kulturních, sportovních akcí apod.
Prevence záškoláctví Existují dobré zkušenosti s provázaným systémem prevence záškoláctví Dobře nastavená spolupráce sociálního odboru, MP, popř. asistentů prevence kriminality a NNO se školami může snížit záškoláctví o desítky procent
Děkuji za pozornost tichy.mikulas@vlada.cz zemlova.julie@vlada.cz