Symetrie a asymetrie VY_32_INOVACE_45_902 STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Symetrie a asymetrie VY_32_INOVACE_45_902 Projekt MŠMT EU peníze středním školám Název projektu školy ICT do života školy Registrační číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0771 Šablona III/2 Sada 45 Anotace Stručné seznámení s užitím symetrie a asymetrie v architektuře Klíčová slova Symetrie, asymetrie, osa souměrnosti, dominanta, subdominanta Předmět Architektura Autor, spoluautor Ing. arch. Ota Zápotocký Jazyk Čeština Druh učebního materiálu Prezentace Potřebné pomůcky PC, dataprojektor Druh interaktivity Výklad pomocí prezentace, následná diskuze Stupeň a typ vzdělávání Střední škola Cílová skupina 3. ročník, žáci 16 – 18 let Speciální vzdělávací potřeby ne Zdroje Seznam viz poslední strana
Symetrie a asymetrie v architektuře Symetrie, tj. souměrné rozložení prvků podle osy symetrie nebo středu symetrie, byla v minulosti často považována za nutnou součást dokonalosti díla. V protikladu k asymetrii je považována za nositele důstojnosti, vážnosti a monumentality. Symetrie bývá obvykle zdůrazněná, v její ose je umístěn dominující prvek, hlavní směr, důležitý komponent. Symetrie formy vyžaduje také určitou symetrii obsahu, účelu, dispozice. Proto je v některých případech vhodnější se symetrii vyhnout a dodržet tak soulad formy a obsahu.
Příklady principu různých symetrií: Asymetrie je nesouměrné členění, řazení prvků. Musí však být důsledná a musí vést k harmonické rovnováze, k vyváženému celku vzhledem k optické, kompoziční ose. Příklady principu různých symetrií:
Ukázka symetrických staveb:
Ukázka symetrických staveb:
Ukázka symetrických staveb:
Ukázka nesymetrických staveb:
Ukázka nesymetrických staveb:
Otázky pro opakování a k zamyšlení: co si myslíte, že působí příznivěji? Symetrie nebo asymetrie a za jakých okolností? uplatňovala se podle Vás v minulosti spíše symetrie nebo asymetrie? Ve kterých obdobích a jak je tomu v současnosti? uplatňuje se symetrie i v jiných uměleckých oborech? jakou symetrii má koule, kruh, automobil, šperk, železnice, most, monofonní a stereofonní audiopřístroj, …? identifikujte stavby na fotografiích
Použité zdroje pérové kresby: STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Použité zdroje pérové kresby: Pechar Josef a kol., Učebnice architektury pro 3. ročník SPŠ stavebních, 1. vydání Praha: SNTL - Nakladatelství technické literatury 1981, ISBN 000. fotografie: Wikipedia.org [online]. [cit. 2014-01-12]. Dostupné pod licencí Creative Commons z: http://cs.wikipedia.org/wiki/N%C3%A1rodn%C3%AD_muzeum#Historick.C3.A1_.28hlavn.C3.AD.29_budova http://cs.wikipedia.org/wiki/Je%C5%A1t%C4%9Bd http://cs.wikipedia.org/wiki/Rudolfinum http://cs.wikipedia.org/wiki/Veletr%C5%BEn%C3%AD_pal%C3%A1c Vlastní materiály školy