DOBA BRONZOVÁ A ŽELEZNÁ.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Počátky osídlení našeho území
Advertisements

OPAKOVÁNÍ VLASTIVĚDY - TEST
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Mladší doba kamenná Doba bronzová Doba železná
II. Pravěk 8. Doba bronzová.
Pravěké umění Mezolit a neolit.
PRAVĚK.
jméno autora  Mgr. Štěpánka Kočová název projektu
V čem si myslíš, že byl bronz pro lidi užitečný? video
jméno autora  Mgr. Štěpánka Kočová název projektu
Doba bronzová a železná
Indoevropská jazyková skupina
Eneolit = Chalkolit Eneolit- (pozdní doba kamenná), doba měděná; dokončen přechod k patriarchátu; zvyšuje se zemědělská produkce změna budování sídel-
Doba bronzová ve světě Základní škola Kutná Hora, Kremnická 98
6. ročník Pravěk ZŠ Rajhrad Autor: Bc. Pavla Procházková
Všeználek dnes bude vypravovat o prvních obyvatelích naší země.
Doba železná Petr Machala.
Zpracovala: Mgr. Martina Kadlčková Říjen 2012
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Vladislav Michl
IDENTIFIKÁTOR MATERIÁLU: EU AnotaceZem zvaná Bohemia Autor Václav Jirát Jazyk Čeština Očekávaný výstup Ústně stručně rekapituluje osídlování.
Doba halštatská ve světě
6. ročník Pravěk ZŠ Rajhrad Autor: Bc. Pavla Procházková
6. ročník Pravěk.
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem
Doba bronzová Petr Machala.
6. ročník Pravěk ZŠ Rajhrad Autor: Bc. Pavla Procházková
Doba železná Mladší pravěk. Doba železná Mladší pravěk.
Základní škola a Mateřská škola, Šumná, okres Znojmo OP VK 1
Vikingové Autorem práce, pokud není uvedeno jinak, je Mgr. Marie Toncrová.
Doba bronzová (2500 – 750 př.n.l) Vypracovala: Katka Bobčíková.
Časová osa pravěku 3 mil. – př. n. l.
Suroviny.
Kultura lidu popelnicových polí
Ukázky keltského kovářství
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
(PRAVĚK) MGR. IVETA ŠLAHAŘOVÁ. 1) doba kamenná - starší= paleolit (3 mil přnl.) - střední = mezolit ( přnl.) - mladší = neolit (5500-
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Dějepis 6. ročníku.  Název: Dějepis 6.ročníku – Doba bronzová  Šablona: III/2  Číslo: 69  Autor: Mgr. Soňa Blažková  ZŠ Choltice „ Učíme se pro život“
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola, Uherský Ostroh, okres Uherské Hradiště, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Linda Tůmová NÁZEV: VY_32_INOVACE_11_D_12 TÉMA:
VY _12_INOVACE_D.6.05 DĚLENÍ PRAVĚKU – 6. ROČNÍK Autor: Mgr. Renata Koprová Datum: 11. září 2012 Ročník: 6. ročník Vzdělávací oblast: Člověk a společnost.
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
SKUPINY JAZYKŮ Jazyky se dají rozdělit podle příbuznosti do tak zvaných rodin. Ty se dále dělí na větvě. Větve tvoří podobné jazyky, které byly původně.
Zbraně kultury lidu popelnicových polí
DOBA BRONZOVÁ Zpočátku lidé zacházeli s mědí jako s lepším druhem nerostu. Hmota se dala kováním tvarovat, roztepávat na pláty, vytahovat do délky. Poté.
Projekt: OP VK Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor:
AUTOR: Mgr. Linda Tůmová NÁZEV: VY_32_INOVACE_11_D_15
DOBA BRONZOVÁ BRONZOVÝ SPIRÁLOVITÝ NÁRAMEK Dívčí Kámen
Co považuješ za největší „vynález“ pravěku? A proč?
DOBA BRONZOVÁ A ŽELEZNÁ
VY_32_INOVACE_Z8-003 ZEMĚPIS 8.ROČNÍK NÁRODY A JAZYKY Název školy
Dějepis 6. ročníku Doba Železná.
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
         VY_32_INOVACE_81.19 Jméno autora: Iva Vondrová
Projekt: OP VK Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor:
Zpracovatelé kovů Uč. str
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Vladislav Michl
Autor: Mgr. Božena Andrašková
Číslo přílohy: VY_ 52_INOVACE_15_Keltové a Germáni na našem území
Doba bronzová VY_32_INOVACE_D
KELTOVÉ na našem území.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKR LOUNY
(PRAVĚK) Mgr. Iveta Šlahařová
III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT
Název projektu: Učíme obrazem Šablona: III/2
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Mnichovická 62, Kolín V,
České země v pravěku Anotace: Materiál je určen k výuce vlastivědy ve 4. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky s nejstaršími dějinami ČR – s pravěkem.
STŘEDNÍ EVROPA V DOBĚ ŽELEZNÉ
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Osoblaha
Transkript prezentace:

DOBA BRONZOVÁ A ŽELEZNÁ

Doba bronzová 2000 př. n. l. - 750 př. n. l nadprodukce v zemědělství – předpoklad pro vznik řemesla měď + cín = BRONZ (slitina – dálkový obchod – ložiska ležela daleko od sebe) Odlévání kovu na „ztracenou formu“ Řemeslo – kovářství=první na světě!!! Úkol: Popiš tento postup odlévání kovu.

Řešení 1. Voskový model předmětu 2. Model obalen keramickou hlínou 3. Hlína se dala vypálit, roztavený vosk vytekl 4. Do vzniklé formy se nalil roztavený kov 5. Když kov vychladl, forma se rozbila „ztratila“

Jaké předměty jsou na obrázku? 4 1 5 2 3

Řešení 1. Bronzový srp 2. Bronzové kopí 3. Sekyra s ouškem na tulejce 4. Náramek 5. Sekyrka

Polovina 2.tis.př.n.l. – oteplení Bohatší úroda, více potravy, více lidí vysychání půdy – stěhování kmenů Boje o území – dálkový obchod nebezpečný – proto upadal naleziště mědi a cínu postupně vyčerpána Nutnost jiného kovu – železo- nástroje + zbraně Tavba železa při vyšších teplotách Stěhování kmenů – počátky užívání železa – předkové dnešních národů v Evropě – Indoevropané – společný prajazyk indoevropský Indoevropské jazyky – nejrozšířenější jazyky na světě: Evropa, Indie, oblasti mezi Indií a Evropou Ind.jazyky: slovanské (čj), baltské, germánské, keltské, románské, řečtina, romština

Doba železná 750 př. n. l. - přelom letopočtu nový obor – hutnictví kalení – prudké ochlazení rozžhaveného výrobku Železné nástroje: Sekery, srpy, rýče, motyky, dláta, nože, meče, hroty kopí, šípů, kovadliny, kladiva, kleště, pily

Forma na odlévání sekyrek KAMENNÝ KADLUB ze starší doby železné (kultury hallstattské). Forma na odlévání bronzových sekyrek BRONZOVÁ SEKYRA s ouškem na tulejce ze starší doby železné (kultury hallstattské). Ukázka, jak vypadaly výlisky z kadlubu. Taková sekyra byla tulejkou (násadním otvorem ) nasazena na pravoúhlé zahnuté toporo tak, že směřovala dolů ouškem, jímž procházel úvaz, který sekyrku ještě přitahoval k toporu.

Co to je ? 3 4 1 2

Řešení 1. Železné nůžky 2. Železný srp 3. Železná ostruha jezdce 4. Rukojeť meče