MATEMATIKA Skalární součin dvou vektorů.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy
Advertisements

KÓDOVANIE INFORMÁCIÍ Maroš Malý, 4.C.
Percentá Percentá každý deň a na každom kroku.
NÁZEV: VY_32_INOVACE_05_05_M6_Hanak TÉMA: Dělitelnost
Delavnica za konfiguriranje dostopovnih točk RAČUNALNIŠKA OMREŽJA
ALGORITMIZACE.
Jan Coufal, Julie Šmejkalová, Jiří Tobíšek
Obvod a obsah kruhu Prezentaci Mgr. Jan Kašpara (ZŠ Hejnice) upravila a doplnila Mgr. Eva Kaucká e.
Určitý integrál. Příklad.
Shodné zobrazení, osová souměrnost, středová souměrnost
Opakování na 4. písemnou práci
rtinzartos Napište slova, která obsahují uvedená písmena.
Cvičení Úloha 1: Rozhodněte zda posloupnost znaků v poli délky n tvoří palindrom (slovo, které je stejné při čtení zprava i zleva). Př.: [a,l,e,l,a]
Data Science aneb BigData v praxi
Slovní úlohy pro „autaře“
Emise a absorpce světla
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
Problematika spotřebitelských úvěrů
Elektrikcé pole.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Dynamická pevnost a životnost Přednášky
Perspektivy budoucnosti lidstva
6. PŘEDNÁŠKA Diagnostické (screeningové) testy v epidemiologii
Základy elektrotechniky
NÁZEV: VY_32_INOVACE_08_12_M9_Hanak TÉMA: Jehlan OBSAH: Objem
Změny skupenství Ing. Jan Havel.
Seminář JČMF Matematika a fyzika ve škole
Test: Mechanické vlastnosti kapalin (1. část)
4.2 Deformace pevného kontinua 4.3 Hydrostatika
A ZÁROVEŇ HNED DOKONALÉ
Tělesa –Pravidelný šestiboký hranol
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
8.1.1 Lineární kombinace aritmetických vektorů
Fyzikální veličiny - čas
Číselné soustavy a kódy
Čas a souřadnice Lekce 3 Miroslav Jagelka.
Agregátní trh práce.
Jasnosti hvězd Lekce 10 Miroslav Jagelka.
Název prezentace (DUMu): Jednoduché úročení – řešené příklady
Konstrukce překladačů
DYNAMICKÉ VLASTOSTI ZEMIN A HORNIN
E-projekt: Jak změřit výšku budovy GJŠ
Parametry vedení a stejnosměrná vedení
Martina Litschmannová
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Ústav technicko-technologický Logistika zemního plynu v České republice Autor diplomové práce:
Martina Litschmannová, Adéla Vrtková
ROZDĚLENÍ ÚHLŮ PODLE VELIKOSTI
Rovinný úhel a jeho orientace
Měření optické aktivity 4.1 Úvod (ukázky spekter)
Ohmův zákon Praktické ověření.
T - testy Párový t - test Existuje podezření, že u daného typu auta se přední pneumatiky nesjíždějí stejně. H0: střední hodnota sjetí vpravo (m1) = střední.
Proudy a obvody Náboje v pohybu.
Číselné soustavy a kódy
Práce s nepájivým (kontaktním) polem
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Máme data – a co dál? (1. část)
NÁZEV: VY_32_INOVACE_06_11_M7_Hanak
Statistická indukce v praxi
NÁZEV: VY_32_INOVACE_08_01_M9_Hanak TÉMA: Soustavy lineárních rovnic
Studená válka.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Ing. Marcela Strakošová
VZNIK ČESKOSLOVENSKA.
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
PRÁVNÍ ZÁKLADY STÁTU - VLAST
Je obtížnější „dělat“ marketing služby nebo hmotného produktu?
MAPA SVĚTA AFRIKA.
Dvacáté století – vznik Československa
Zakavkazsko.
Osvobození československa (1.)
Transkript prezentace:

MATEMATIKA Skalární součin dvou vektorů

Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.0228 Název školy: Střední odborná škola Litovel, Komenského 677 Číslo materiálu: III-2-10-09_Skalarni-soucin-dvou-vektoru Autor: Mgr. Stanislav Prucek Tematický okruh: Matematika Ročník: II. Datum tvorby: září 2013 Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Stanislav Prucek

SKALÁRNÍ SOUČIN DVOU VEKTORŮ Skalární součin dvou nenulových vektorů 𝒖 a 𝒗 je reálné číslo 𝒖 ∙ 𝒗 = 𝒖 ∙ 𝒗 ∙𝒄𝒐𝒔𝝋. Ze vzorce pro výpočet úhlu 𝑐𝑜𝑠 𝜑= 𝑢 1 𝑣 1 + 𝑢 2 𝑣 2 𝑢 ∙ 𝑣 dostaneme 𝒖 ∙ 𝒗 ∙𝒄𝒐𝒔𝝋= 𝒖 𝟏 𝒗 𝟏 + 𝒖 𝟐 𝒗 𝟐

Nechť 𝒖 =( 𝒖 𝟏 ; 𝒖 𝟐 ), 𝒗 =( 𝒗 𝟏 ; 𝒗 𝟐 ) jsou vektory v rovině Nechť 𝒖 =( 𝒖 𝟏 ; 𝒖 𝟐 ), 𝒗 =( 𝒗 𝟏 ; 𝒗 𝟐 ) jsou vektory v rovině. Pak (podle vzorce pro výpočet úhlu dvou vektorů) lze skalární součin vyjádřit ve tvaru: 𝒖 ∙ 𝒗 = 𝒖 𝟏 𝒗 𝟏 + 𝒖 𝟐 𝒗 𝟐 ? Vypočítejte skalární součin vektorů 𝑢 =(3;−5) a 𝑣 =(−2; 2). 𝒖 ∙ 𝒗 =3∙ −2 + −5 ∙2=−𝟏𝟔 Skalární součin vektorů 𝒖 a 𝒗 je číslo -16. zpět

? Vypočítejte skalární součin vektorů 𝑢 =(4; −5), 𝑣 =(5; 4) a úhel vektorů 𝑢 , 𝑣 . 𝒖 ∙ 𝒗 = 𝑢 1 𝑣 1 + 𝑢 2 𝑣 2 =4∙5+(−5)∙4=𝟎 𝑐𝑜𝑠 𝜑= 𝑢 1 𝑣 1 + 𝑢 2 𝑣 2 𝑢 ∙ 𝑣 = 0 𝑢 ∙ 𝑣 =0 𝝋=𝟗𝟎° Vektory 𝒖 , 𝒗 jsou kolmé. zpět

KOLMOST VEKTORŮ ? Skalární součin dvou nenulových vektorů 𝒂 , 𝒃 𝒂 ∙ 𝒃 = 𝒂 ∙ 𝒃 ∙𝒄𝒐𝒔𝝋 je roven nule, jestliže vektory svírají pravý úhel, tj. je-li 𝝋=𝟗𝟎°. ? Určete libovolné souřadnice vektoru 𝑣 , který je kolmý k vektoru 𝑢 =(3;−5). Napříkklad 𝒗 = 𝟓; 𝟑 nebo 𝒗 = −𝟓; −𝟑 nebo 𝒗 = 𝟏𝟎; 𝟔 atd. zpět

Anotace: Tato prezentace slouží k výkladu Skalární součin dvou vektorů, kolmost vektorů. Žáci znají vzorec pro výpočet skalárního součinu dvou vektorů v rovině. Znají podmínky pro kolmost dvou vektorů, řeší příklady na dané téma. Použité zdroje: Dr. Jana Kolouchová a kol.: Matematika pro SOŠ a studijní obory SOU, 5. část, 1. vydání 1987, SPN Doc. RNDr. František Jirásek, DrSc. a kol.: Sbírka úloh z matematiky pro SOŠ a studijní obory SOU, 2. část, 3. vydání 2000, Prometheus, ISBN 80-7196-012-8 Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Stanislav Prucek zpět