Mikroskopické houby – cvičení 1 (Bi6620c) Izolace mikroskopických hub

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
ČISTÍRNY ODPADNÍCH VOD
Advertisements

Ekologické indikátory
Kompostování Vyrobila g2.
ODDĚLOVÁNÍ SLOŽEK ZE SMĚSÍ
Ochrana Ovzduší cvičení 1 Luboš Forejt Ústav techniky prostředí, Fakulta stojní, ČVUT Zimní semestr 2004.
Ochrana Ovzduší - cvičení 6 Omezování plynných emisí
ZNEČIŠŤOVÁNÍ VODY A VYČERPÁNÍ ZDROJŮ PITNÉ VODY
DÚ 2.1 Mikrobiální kontaminace povrchových vod v povodí Odry
podmínka života na Zemi
Stanovení počtu vybraných indikátorových mikroorganismů v potravinách pomocí automatizované metody TEMPO® Mikrobiologie potravin, IV. ročník Ústav hygieny.
ZNEČIŠTĚNÍ A DEKONTAMINACE VODY
Nové metody zkoušení a zátěžové testy kosmetických prostředků
MUDr. Eva Rychlíková Zdravotní ústav se sídlem v Kolíně Prostředí kolem nás.
Kyselý déšť.
STANOVENÍ NEJISTOT PŘI VÝPOŠTU KONTAMINACE ZASAŽENÉHO ÚZEMÍ
Staphylococcus aureus
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Voda a vzduch = základ života
Mechanické vlastnosti plynů
Praktikum - mikrobiologie
Znečištění půdy a potravin
ZŠ A MŠ BOHUMÍN TŘ. DR. E. Beneše 456 okres Karviná, příspěvková organizace Digitální učební materiály ŠIII/2 VÝCHOVA KE ZDRAVÍ.
Složky krajiny a životní prostředí
Požadavky na vypracování rozptylových studií
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Bariérová ošetřovatelská péče
Plísně a jejich jedy v potravinách
Vyšetření citlivosti k antibiotikům
Laboratoře TZB Cvičení – Měření kvality vnitřního prostředí
Aplikační potenciál keratinových vedlejších produktů masného průmyslu
Žilová, Stoklasová, Pavlíková 3.O
Znečistěný vzduch, půda a voda
Krajina a životní prostředí
VLHKOST A PLÍSNĚ VE STAVBĚ Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology And Business In České Budějovice.
Stanovení původu kontaminace pacienta. Souvislosti Pacient nakažený infekcí byl po operaci hospitalizován. V průběhu hospitalizace absolvoval každý den.
Pyral®15 Keramické lisované filtry pro hliníkové odlitky
Antibiogram bakteriálního kmene
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha-východ AUTOR: Ing. Ivana Fiedlerová NÁZEV: VY_32_INOVACE_ F 20 TEMA: Chemie 8 – Oxidy síry.
Zlepšování podmínek pro výuku technických oborů a řemesel Švehlovy střední školy polytechnické Prostějov registrační číslo : CZ.1.07/1.1.26/
Semenářství Semenářská terminologie. Odrůda – soubor jedinců stejného druhu vyznačující se určitými vlastnostmi, které se při reprodukci zachovávají Rozmnožovací.
Izolace a identifikace půdních mikroorganismů Mgr. Petra Straková Podzim 2014.
Zlepšování podmínek pro výuku technických oborů a řemesel Švehlovy střední školy polytechnické Prostějov registrační číslo : CZ.1.07/1.1.26/
Komplexní hodnocení stavebních detailů Dvourozměrné vedení tepla a vodní páry Ing. Petr Kapička ČVUT v Praze, fakulta stavební Katedra konstrukcí pozemních.
Čistota vody je obecný pojem, vyjadřující obsah cizích látek ve vodě Skutečně chemicky čistou vodu H 2 O lze připravit pouze laboratorně!H 2 O.
Flexibilní rozsah akreditace – fyzikálně chemické analýzy Eva Břízová, Pavel Kořínek Seminář ČIA Flexibilní rozsah akreditace laboratoří Brno 11. října.
Vytápění Tepelná pohoda. Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Číslo.
VODA vodárna a čistírna odpadních vod Jaké existují druhy vod dle obsahu nečistot? pitná - musí být zdravotně nezávadná - získává se z podzemí či úpravou.
Zlepšování podmínek pro výuku technických oborů a řemesel Švehlovy střední školy polytechnické Prostějov registrační číslo : CZ.1.07/1.1.26/
OVZDUŠÍ BEZ HRANIC Projekt měření ovzduší na školách
Kompostování Vyrobila g2.
MASARYKOVA UNIVERZITA
Elektrické vlastnosti fázových rozhraní
Stanovení součinitele tepelné vodivosti
Pedosféra.
Kvalitní pitný režim pro vaše děti!
Lékařská mikrobiologie I Růst bakterií, růstová křivka
ŽIVÁ A NEŽIVÁ PŘÍRODA Jasmína Dolejší,
Název školy: ZŠ a MŠ,Veselí nad Moravou,Kollárova1045
C7900 Lehká biotechnologie
Česká republika Životní prostředí ZŠ Hejnice 2010 Mgr. Jan Kašpar.
VLOZ0241c: Ochrana a podpora zdraví I – cvičení Životní prostředí v ČR
Mgr. Petra Straková Podzim 2014
Laboratorní diagnostika
ZÁKLADY ZBOŽÍZNALSTVÍ
Elektrické vlastnosti fázových rozhraní
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Vlastějovice, okres Kutná Hora AUTOR: Mgr. Olga Sýsová NÁZEV: VY 32 INOVACE 07 ČLOVĚK A JEHO SVĚT-PŘÍRODOVĚDA.
"The role of the infinitely small in nature is infinitely large"
Zkoušky zdravotního stavu a zjišťování škůdců v osivu luskovin
Izolace na stavbě RADON.
Transkript prezentace:

Mikroskopické houby – cvičení 1 (Bi6620c) Izolace mikroskopických hub MASARYKOVA UNIVERZITA PŘÍRODOVĚDECKÁ FAKULTA ÚSTAV EXPERIMENTÁLNÍ BIOLOGIE Mikroskopické houby – cvičení 1 (Bi6620c) Izolace mikroskopických hub

Metody izolace mikroskopických hub Izolace mikroskopických hub z ovzduší vnitřního prostředí člověk je adaptován na existenci mikroorganizmů v ovzduší a jejich vdechnutí zůstává v mnoha případech bez odezvy. alergeny hned za roztoči, prachem a alergeny domácích živočichů alergická plicní aspergilóza - způsobená hypersenzitivitou k aspergilovým antigenům při kolonizaci dolních dýchacích cest aspergily produkce mykotoxinů způsobujících mykotoxikózy (především po konzumaci kontaminovaných poživatin). Mykotoxiny se mohou vyskytovat ve velmi malých koncentracích ve sporách mikroskopických hub, které je produkují a s nimi být vdechnuty.

Metody izolace mikroskopických hub z ovzduší vnitřního prostředí Princip metody: postupem zkoušení se zjišťuje celková koncentrace všech mikroskopických hub, které vyrostou na kultivační půdě za daných podmínek aerobní inkubace při 25 ± 1 °C za 3-5 dnů. Metody s aktivním nasáváním vzduchu metody impakční využívají pro průchod vzduchu sací hlavu s otvory, mikroorganismy jsou zachycovány na agarová média v Petriho miskách (aeroskop) http://www.biotech.cz/aktuality/2014/02/aeroskop-spin-air

Metody izolace mikroskopických hub z ovzduší vnitřního prostředí Metody s aktivním nasáváním vzduchu metody filtrační zachycují mikroorganismy na filtry, které jsou dále vkládány na Petriho misky s agary (např. Sartorius MD 8) metody označované jako impigement využívají pro zachycení mikroorganismů tekutá média či pohybující se tekutá média (např. Biosampler) https://www.sartorius.com/en/product/product-detail/16757/

Metody izolace mikroskopických hub z ovzduší vnitřního prostředí Kultivačními půdy a podmínky inkubace dle ČSN ISO 7954 Hodnocení výsledků koncentrací mikroorganismů v ovzduší je prováděno porovnáním s hodnotami dle EUR 14988. Kategorie znečištění ovzduší uvedené v tomto doporučení byly vytvořeny na základě průměrných naměřených hodnot v ovzduší vnitřního prostředí a nikoli podle odhadu zdravotních rizik. ČSN ISO 7954 Všeobecné pokyny pro stanovení celkového počtu plísní a kvasinek - Technika počítání kolonií vykultivovaných při 25 °C EUR 14988 (Report No. 12: Biological Particles in Indoor Environments, Commission of the European Communities, Report No. 12, Luxembourg, 1994)

Metody izolace mikroskopických hub z ovzduší vnitřního prostředí Metody využívající schopnost částic sedimentovat Princip: Sedimentační (gravitační) metoda využívá schopnost mikroorganismů sedimentovat na pevné povrchy. Tato metoda by neměla být používána při hodnocení prostor, které využívají oběhový vzduch. Jedná se o všechny typy klimatizačních zařízení s turbulentním či laminárním prouděním vzduchu. Hodnocení: Pro pobytové místnosti se považují hodnoty 50 KTJ plísní / Petriho misku / hod. za hodnoty, které přibližně odpovídají kategorii znečištění střední dle EUR 14988.

Metody izolace mikroskopických hub Metoda přímého výsevu - rozložení malého množství vzorku přímo na izolační médium v Petriho misce Metoda zřeďovací (dilution plate isolation method– Garrett, 1981; Parkinson et al., 1971) - ředění se provádí u vzorků s vysokým obsahem mikroorganismů, (např. zeminy, odpadní vody, kaly, sedimenty, některé potraviny apod.) Metoda izolace z osiva – povrchová dezinfekce osiva (chlornan sodný) a následné umístění na zvlhčený sterilní filtrační papír

Kultivační média Přirozené živné půdy: sterilované a vodou navlhčené řízky brambor, mrkve, rýže, chléb, semena, lodyhy bylin, bukové špalíky, kukuřičná sláma, obilky pšenice, jehličí, mrtvý hmyz, vlasy... Polopřirozené živné půdy: sladinový agar (1000 ml pivovarské sladiny zředěné na polovinu, 20 g agaru), agar z ovesných vloček (60 g ovesných vloček, 1 l vody, 15 g agaru), bramborovo-mrkvový agar (20g mrkve a 20 g brambor, nastrouhat, povařit s vodou, doplnit na 1 l, přidat 20 g agaru) Syntetické živné půdy: Sabouraudův agar, Czapek-Doxův agar... při izolaci používáme obvykle selektivní živné půdy, jež nejvíce vyhovují izolovanému druhu houby selektivnost podmíněna látkovým složením půdy, teplotou... v každém případě je nutno přidat antibakteriální antibiotikum...