Účinnost VY_32_INOVACE_15_Účinnost Autor: Pavlína Čermáková

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Základní škola a Mateřská škola, Šumná, okres Znojmo OP VK 1
Advertisements

Mechanická práce a energie
registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/
Základní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace
ŠkolaZákladní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace Vzdělávací oblastČlověk a příroda Vzdělávací oborFyzika 8 Tematický okruhPráce a energie.
Mechanická práce a energie
Úvodní hlavička Doplň číslo lab. práce. Úvodní hlavička Doplň číslo lab. práce.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Práce Miroslava Maňásková. Kdo koná práci? lokomotiva, která táhne vagon jeřáb, který zvedá kládu muž, který tlačí sekačku muž, který je opřený o auto.
PRÁCE , VÝKON VY_32_INOVACE_01 - PRÁCE, VÝKON.
Ú VODNÍ HLAVIČKA Doplň číslo lab. práce Ú KOL 1: O DPOVĚZ NA OTÁZKY 1) Definuj rychlost (popis, značka, jednotka, značka jednotky) Popis: dráha, kterou.
Skupenské přeměny – práce s tabulkami
Zpracováno v rámci projektu FM – Education CZ.1.07/1.1.07/ Statutární město Frýdek-Místek Zpracovatel: Mgr. Lada Kročková Základní škola národního.
22.1 Mechanická práce, výkon, příkon
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Ú VODNÍ HLAVIČKA Doplň číslo lab. práce Ú KOL 1: Z OPAKUJ ZÁKLADNÍ POJMY 1) Co je to hustota? odvozená fyzikální veličina, která určuje hmotnost látky.
Základní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace
FYZIKA 8. ROČNÍK PRÁCE Autorem materiálu je Ing. Jitka Hadamovská,
Shrnutí učiva I Autor: Mgr. Barbora Pivodová Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.38/
Závislost hustoty kapaliny na teplotě Autor: Pavlína Čermáková Vytvořeno v rámci v projektu „EU peníze školám“ OP VK oblast podpory 1.4 s názvem Zlepšení.
Pohybová energie - úlohy Autor: Pavlína Čermáková Vytvořeno v rámci v projektu „EU peníze školám“ OP VK oblast podpory 1.4 s názvem Zlepšení podmínek pro.
Vypařování a kapalnění - úlohy Autor: Pavlína Čermáková Vytvořeno v rámci v projektu „EU peníze školám“ OP VK oblast podpory 1.4 s názvem Zlepšení podmínek.
Sublimace a desublimace Autor: Pavlína Čermáková Vytvořeno v rámci v projektu „EU peníze školám“ OP VK oblast podpory 1.4 s názvem Zlepšení podmínek pro.
Autor: Pavlína Čermáková Vytvořeno v rámci v projektu „EU peníze školám“ OP VK oblast podpory 1.4 s názvem Zlepšení podmínek pro vzdělávání na základních.
Var – otázky a úlohy Autor: Pavlína Čermáková Vytvořeno v rámci v projektu „EU peníze školám“ OP VK oblast podpory 1.4 s názvem Zlepšení podmínek pro vzdělávání.
Šíření tepla prouděním Autor: Pavlína Čermáková Vytvořeno v rámci v projektu „EU peníze školám“ OP VK oblast podpory 1.4 s názvem Zlepšení podmínek pro.
Tepelná výměna vedením Autor: Pavlína Čermáková Vytvořeno v rámci v projektu „EU peníze školám“ OP VK oblast podpory 1.4 s názvem Zlepšení podmínek pro.
Autor: Pavlína Čermáková Vytvořeno v rámci v projektu „EU peníze školám“ OP VK oblast podpory 1.4 s názvem Zlepšení podmínek pro vzdělávání na základních.
Č.projektu : CZ.1.07/1.1.06/ Portál eVIM ELEKTRICKÁ ENERGIE.
Výkon Autor: Pavlína Čermáková Vytvořeno v rámci v projektu „EU peníze školám“ OP VK oblast podpory 1.4 s názvem Zlepšení podmínek pro vzdělávání na základních.
Elektrický proud, elektrické napětí Autor: Pavlína Čermáková Vytvořeno v rámci v projektu „EU peníze školám“ OP VK oblast podpory 1.4 s názvem Zlepšení.
Procvičení – výpočet práce Autor: Pavlína Čermáková Vytvořeno v rámci v projektu „EU peníze školám“ OP VK oblast podpory 1.4 s názvem Zlepšení podmínek.
Autor: Pavlína Čermáková Vytvořeno v rámci v projektu „EU peníze školám“ OP VK oblast podpory 1.4 s názvem Zlepšení podmínek pro vzdělávání na základních.
Paralelní zapojení rezistorů
VÝKON ELEKTRICKÉHO PROUDU
Autor: Mgr. M. Vejražková VY_32_INOVACE_05_Práce
Účinnost – řešení úloh VY_32_INOVACE_15_Účinnost
Procvičení – výkon a jeho výpočet
Šíření tepla zářením VY_32_INOVACE_25_Šíření tepla zářením
Schematické značky - opakování
Stín a polostín VY_32_INOVACE_44_Stin_a_polostin
Povrchové napětí VY_32_INOVACE_22_Povrchove_napeti
Vypařování a kapalnění
Účinnost stroje VY_32_INOVACE_FYZ_1_33
Výkon, příkon VY_32_INOVACE_59_Vykon_elektrickeho_proudu
Průměrná rychlost – úlohy II
Siločáry elektrického pole
Pascalův zákon VY_32_INOVACE_33_Pascaluv_zakon
Energie VY_32_INOVACE_05_Energie Autor: Pavlína Čermáková
Zobrazení zrcadlem dutým.
Polohová energie - úlohy
Čočky Spojky a rozptylky VY_32_INOVACE_53_Spojky a rozptylky
Přeměna polohové energie v pohybovou a naopak
Elektrování těles při vzájemném dotyku
Dírková komora VY_32_INOVACE_43_Dirkova_komora
Chování těles v kapalině – procvičení 2
Průměrná rychlost VY_32_INOVACE_06_Průměrná rychlost
Závislost hustoty kapaliny na teplotě
Teplo VY_32_INOVACE_19_Teplo Autor: Pavlína Čermáková
Graf závislosti rychlosti na čase
Lom světla VY_32_INOVACE_52_Lom světla Autor: Pavlína Čermáková
Práce ve fyzikálním slova smyslu
Pascalův zákon VY_32_INOVACE_33_Pascaluv_zakon
Tání = děj, při kterém se pevná látka mění na kapalinu.
Paralelní zapojení rezistorů
Druhy optických prostředí
Archimédův zákon pro plyny
Závislost hustoty kapaliny na teplotě
Sériové zapojení rezistorů
Druhy sil VY_32_INOVACE_15_Druhy sil Autor: Pavlína Čermáková
Transkript prezentace:

Účinnost VY_32_INOVACE_15_Účinnost Autor: Pavlína Čermáková Vytvořeno v rámci v projektu „EU peníze školám“ OP VK oblast podpory 1.4 s názvem Zlepšení podmínek pro vzdělávání na základních školách

Otázky: Kdy se z hlediska fyzikálního koná práce? ... když na těleso působí jiné těleso silou a to se ve směru působící síly přemisťuje Jaká je značka a hlavní jednotka práce? ... W, joule (J) Kdy vykonáš práci o velikosti 1 Joule? ... když tabulku čokolády o hmotnosti 100 g zvednu do výšky 1 metru Má tato práce opravdu velikost 1J? Zvedáš pouze čokoládu? ... zvedám i ruku Vykonáš větší práci, než je potřeba pouze ke zvednutí čokolády. Vykoná se hodně neužitečné práce.

Při žádné činnosti se nevyhneme tomu, abychom kromě práce užitečné nekonali i práci, která k požadovanému účelu neslouží. Při přenášení těles musíme přemisťovat i své tělo, při zvedání těles pomocí kladky musíme překonávat třecí síly a zvedat další tělesa(lano, hák), ... I různá zařízení kromě užitečné práce konají navíc i práci nadbytečnou Př.: Žárovka SVĚTLO ... užitečná práce 5 % ELEKTRICKÁ ENERGIE TEPLO ... nadbytečná práce 95 % [1] Klasická žárovka je velmi nehospodárné zařízení. Spíše s ní topíme než svítíme. Proto je dnes pomalu nahrazována úspornými žárovkami.

práce vykonaná (užitečná) W η = = E dodaná energie Účinnost fyzikální veličina, která slouží k posouzení výhodnosti zařízení značka: η ... éta jednotka: nemá jednotku, je to bezrozměrná veličina vyjde jako číslo menší než 1, většinou se převádí na procenta vynásobením číslem 100 vzorec pro výpočet: práce vykonaná (užitečná) W η = = E dodaná energie

Účinnost některých zařízení [2]

Odvození dalšího vzorce pro výpočet účinnosti W Pvykonaný . t Pvykonaný Výkon Výpočet užitečné práce (z výkonu): W = Pvykonaný . t η = = = = Pdodaný . t Pdodaný Příkon E Výpočet dodané energie (z výkonu): E = Pdodaný . t

Zdroje: Doc. Dr. Ing. RAUNER, Karel , et al. Fyzika 8 pracovní sešit pro základní školy a víceletá gymnázia. Plzeň : Fraus, 2006. 60 s. ISBN 80-7238-526-7 Doc. Dr. Ing. RAUNER, Karel , et al. Fyzika 8 učebnice pro základní školy a víceletá gymnázia. Plzeň : Fraus, 2006. 128 s. ISBN 80-7238-525-9. Obrázky: [1] -klipart z www.microsoft.office.cz [2] -sken z učebnice str. 26 - Doc. Dr. Ing. RAUNER, Karel , et al. Fyzika 8 učebnice pro základní školy a víceletá gymnázia. Plzeň : Fraus, 2006. 128 s. ISBN 80-7238-525-9. Vytvořeno jako DUM do předmětu fyzika na ZŠ Studentská 895, Mnichovo Hradiště