TÁZACÍ ZÁJMENA A TÁZACÍ PŘÍSLOVCE Autor: Katka Česalová Datum: 21. 9. 2013 Cílový ročník: 6. – 9. ročník Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/21.3763
Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Vzdělávací obor: Německý jazyk 2. stupeň Tematický okruh: Zájmena Téma: Tázací zájmena a tázací příslovce Metodický list/anotace: žáci se seznámí s tázacími zájmeny a příslovci, naučí se odpovídat na otázky, ve kterých se vyskytují Jazyk: čeština, němčina Očekávaný výstup: žáci se orientují v systému tázacích zájmen a příslovcí a běžně je využívají v konverzaci i písemné komunikaci Speciální vzdělávací potřeby: žádné Druh učebního materiálu: prezentace Cílová skupina: žák Stupeň a typ vzdělávání: základní vzdělávání – druhý stupeň Typická věková skupina: 11 – 15 let
Základní pojmy: PRONOMEN– ZÁJMENO ADVERBIUM - PŘÍSLOVCE JEDNOTNÉ ČÍSLO – SINGULÁR (SG) MNOŽNÉ ČÍSLO – PLURÁL (PL) MUŽSKÝ ROD – MASKULINUM (M) ŽENSKÝ ROD – FEMININUM (F) STŘEDNÍ ROD – NEUTRUM (N) 1. PÁD – NOMINATIV (NOM) 2. PÁD – GENITIV (GEN) 3. PÁD – DATIV (DAT) 4. PÁD – AKUZATIV (AK)
Tázací zájmena : WER? – KDO? WAS? – CO? WESSEN? – KOHO? ČEHO? WEM? – KOMU? ČEMU? WEN? – KOHO? WELCHER? – KTERÝ? WELCHE? – KTERÁ? WELCHES? – KTERÉ? POZOR: KONCOVKY WAS FÜR EIN? – JAKÝ? ZASE ODVOZUJEME WAS FÜR EINE? – JAKÁ? OD SKLOŇOVÁNÍ WAS FÜR EIN? – JAKÉ? SUBSTANTIV!!!
Beispiele: Wer ist das? – Kdo to je? Was ist das?- Co to je? Wessen Buch ist das? – Čí kniha to je? Wem geben wir die Blume? – Komu dáme tu květinu? Wen besuchst du heute? – Koho dnes navštívíš? Welche Note bekomme ich? – Jakou známku dostanu? Was für einen Auto hat dein Vater? – Jaké auto má tvůj táta?
POZOR: WELCHER. – VYBÍRÁME Z URČITÉHO POČTU B POZOR: WELCHER? – VYBÍRÁME Z URČITÉHO POČTU B.: Welches Mädchen ist das? – Které je to děvče? (ze skupiny, ze třídy) WAS FÜR EIN? – PTÁME SE NA VLASTNOSTI B.: Was für ein Mädchen ist das? – Jaké je to děvče? Co je to za děvče? (pěkné, milé?)
Tvořte otázky s tázacími zájmeny a vzájemně si odpovídejte. Úkol pro dvojice: Tvořte otázky s tázacími zájmeny a vzájemně si odpovídejte. Poté tři nejlepší dvojice otázka – odpověď zapište a ústně předneste před spolužáky.
Tázací příslovce: WO? - KDE? WANN? - KDY? WIE? - JAK? WOHER? - ODKUD? WOHIN? - KAM? WARUM? - PROČ? WIE LANGE? - JAK DLOUHO? WIE OFT? - JAK ČASTO? WOZU? - K ČEMU? WOFÜR? - PRO CO? WORÜBER? - O ČEM? WIESO? - JAKŽE?
Beispiele: Wo wohnst du? Wann kommst du nach Hause? Wie alt bist du? Woher kommst du? Wohin fährst du? Warum fragst du? Wie lange lernst du? Wie oft turnst du? Wozu brauchst du das? Wofür machst du das? Worüber sprichst du?
Úkol 1: Přelož všechny věty s tázacími příslovci z předchozí stránky! Úkol 2: Vymysli ke každému tázacímu příslovci jednu další větu a zapiš ji česky i německy! Úkol 3: Na zapsané otázky odpoví Tvůj soused v lavici ústně německy!
SPRÁVNÉ ŘEŠENÍ: Kde bydlíš? Kdy přijdeš domů? Kolik je ti let? Odkud pocházíš? Kam jedeš? Proč se ptáš? Jak dlouho se učíš? Jak často cvičíš? K čemu to potřebuješ? Nač to děláš? O čem mluvíš?
Použité zdroje: Vlastní materiály autorky Použité zdroje: Vlastní materiály autorky. Zdroje obrázků: Obrázky použity z galerie Klipart MS Word 2010.
Děkuji vám za pozornost.