ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/34.0434 NÁZEV PROJEKTU: Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT AUTOR: Müllerová TEMATICKÁ OBLAST: Matematika NÁZEV DUMu: Funkce II POŘADOVÉ ČÍSLO DUMu: 07 KÓD DUMu: DM_FUNKCE_II_07 DATUM TVORBY: 8.7. 2012 ANOTACE (ROČNÍK): Prezentace určena pro 2. ročník gymnázií (sexta). Jedná se o procvičování inverzních funkcí. Jednotlivé snímky lze vytisknout a vlepit do sešitu, popřípadě lze prezentaci využít i při zkoušení, či pro písemný test.
Inverzní funkce-procvičování
Rozhodněte, zda dané funkci existují funkce inverzní. Své tvrzení zdůvodněte: a) kvadratická funkce, grafem je parabola => (klesá i roste) => neexistuje b) lineární funkce klesající => existuje c) lineární funkce rostoucí => existuje d) konstantní funkce, není prostá => neexistuje e) zatím neznámá funkce, musíme zjistit, zda je prostá a pak můžeme rozhodnout viz . obrázek dál…
K funkcím b) c) z minulého cvičení najděte funkci inverzní K funkcím b) c) z minulého cvičení najděte funkci inverzní. Sestrojte obě funkce a určete předpis . Dále určete: b) c)
nejprve si sestrojíme několik bodů (viz tabulka) a nyní k zadání funkce e) nejprve si sestrojíme několik bodů (viz tabulka) (x) 1 2 -1 -2 (y) 4 body spojíme:
Zdroje: Program Funkce (verze 2.01)