ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/34.0434 NÁZEV PROJEKTU: Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU: Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO.
Advertisements

NÁHRADA MZDY PŘI DOČASNÉ PRACOVNÍ NESCHOPNOSTI VY_32_INOVACE_16_1_5 NÁHRADA MZDY PŘI DOČASNÉ PRACOVNÍ NESCHOPNOSTI Autor: Ing. Jana Rauscherová CZ.1.07/1.5.00/
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jindřiška Řehořková Název DUM: VY_32_Inovace_ Opakování Jana Husa a husitské revoluce (test) Název.
ČAS A JEHO MĚŘENÍ Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Rok v jeho proměnách a slavnostech Kalendář. Kalendář Základní škola Choltice, okres Pardubice – „Učíme se pro život“ Šablona: č. III/2 Inovace a zkvalitnění.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu. Registrační číslo projektu: CZ 1.07/1.4.00/ Šablona: 32 Sada: F6/15 Předmět: Fyzika Ročník: 6. Jméno.
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice, Msgre B. Staška 232, příspěvková organizace Autor: Mgr. Vendula Steidlová Název : VY_32_INOVACE_10_PSANÍ.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
Název školy Základní škola Jičín, Husova 170 Číslo projektu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Podstatná jména hromadná, pomnožná, látková
ČAS.
ŠKOLA: Městská střední odborná škola, Klobouky u Brna,
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
DUM:VY_32_INOVACE_IX_1_17 Výkon Šablona číslo: IX Sada číslo: I
Název vzdělávacího materiálu
Školství v 17. a 18. století Základní škola a Mateřská škola Kateřinice, okres Vsetín projekt č. CZ.1.07/1.4.00/ Č. DUMu: VY_32_INOVACE_07_04_Česká.
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU: Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO.
NÁZEV ŠKOLY: S0Š Net Office, spol. s r.o, Orlová Lutyně
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Lidstvo a jeho dějiny (1) – Časová přímka
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Digitální učební materiál zpracovaný v rámci projektu
Název školy: Speciálnízákladníškola,Louny Poděbradova640, příspěvková organizace Autor: Mgr. Erika Pospíšilová Název materiálu: VY__32_INOVACE_04_IV_Z6_pohyby_země.
Základní škola a Mateřská škola, Liberec, Barvířská 38/6, příspěvková organizace MALÁ KAPITOLA O ČASE Název: VY_32_inovace_01 Vlastivěda-starší české dějiny.
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Autor: Mgr. Svatava Juhászová Datum: Název: VY_52_INOVACE_05_FYZIKA
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Projekt: OP VK Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor:
Digitální učební materiál zpracovaný v rámci projektu
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Lubomíra Moravcová Název materiálu:
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Kapitola o čase Vlastivěda – 4. ročník ZŠ DALŠÍ.
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Název školy: Speciální základní škola, Louny,
Autor: Mgr. Jitka Šteflová Název: VY_12_INOVACE_14_Teplota a čas
Název školy: ZŠ Varnsdorf, Edisonova 2821, okres Děčín, příspěvková organizace Člověk a příroda, Fyzika, Dalekohledy Autor: Kamil Bujárek, Bc. Název materiálu:
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
NÁZEV ŠKOLY: 2. základní škola, Rakovník, Husovo náměstí 3
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_21-01
Čas Anotace: Materiál je určen k výuce zeměpisu v 6. ročníku základní školy. Seznamuje žáky s pohyby Země, počítáním času a časovými pásmy.
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Digitální učební materiál zpracovaný v rámci projektu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
ČAS NA ZEMI.
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Milena Závišová Číslo
AUTOR: Mgr. Hana Vrtělková NÁZEV: VY_32_INOVACE_M_06_Hra 3 TEMA: Hra 3
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okres Brno – venkov, příspěvková organizace AUTOR: Jiří Toman NÁZEV: VY_32_INOVACE_06_19 Fyzika,
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU: Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO.
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Digitální učební materiál zpracovaný v rámci projektu
AUTOR: Blanka Petlánová NÁZEV: VY_32_INOVACE_Pr3_08_Určování času
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Vladimír.
Transkript prezentace:

ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/34.0434 NÁZEV PROJEKTU: Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky ICT AUTOR: Jana Rykrová TEMATICKÁ OBLAST: Dějepis prima NÁZEV DUMu: Jak měříme čas POŘADOVÉ ČÍSLO DUMu: 02 KÓD DUMu: JR_DEJEPISPRIMA_02 DATUM TVORBY: 12.8.2013 ANOTACE (ROČNÍK): Prezentace byla použita v primě. Navazuje na kapitolu „Úvod do dějepisu“. Žáci se učí pracovat s časovou přímkou, seznamují se s historií kalendáře a způsobem datování historických událostí. Prezentace je spojena s používáním pracovního listu, který následuje jako DUM 03. Žáci sledují výklad s pomocí prezentace a současně postupně vypracovávají úkoly na pracovním listě. Pomocí prezentace si okamžitě kontrolují správné odpovědi. Několik snímků prezentace obsahuje pouze otázku – předpokládá se diskuze se žáky na toto téma.

Jak měříme čas

Seřaďte chronologicky následující události Objevení Ameriky První let člověka do vesmíru Narození Krista Doba Karla IV. Vznik samostatného československého státu Konec druhé světové války Příchod Konstantina a Metoděje Stavba Cheopsovy pyramidy v Egyptě

Zkontrolujte si odpověď 1. Stavba Cheopsovy pyramidy v Egyptě 2. Narození Krista 3. Příchod Konstantina a Metoděje 4. Doba Karla IV. 5. Objevení Ameriky 6. Vznik samostatného československého státu 7. Konec druhé světové války 8. První let člověka do vesmíru

Jak se nazývá pomocná věda historická zabývající se způsoby měření času a datování v minulosti? Při hledání odpovědi ti pomůže zadání předchozího úkolu. --------ie

chronologie - nauka o měření času

Proč lidé v minulosti začali měřit čas?

Jaká slova označují časové úseky?

Seřaďte časové jednotky podle délky sekunda…………………………………….tisíciletí

Seřaďte časové jednotky podle délky sekunda minuta hodina den týden měsíc rok desetiletí století tisíciletí

rok 863 patří do 9. století 1. tisíciletí Do kterého století a tisíciletí patří tyto roky? 622 1815 1306 1945 935

Do kterého století a tisíciletí patří tyto roky? 622 - 7. století, 1. tisíciletí 1815 - 19. století, 2. tisíciletí 1306 - 14. století, 2. tisíciletí 1945 - 20. století, 2. tisíciletí 935 - 10. století, 1. tisíciletí

Ve kterém století a tisíciletí žijeme?

Ve kterém století a tisíciletí žijeme? 21. století 3. tisíciletí

Pozor! Kdy začalo 21. století? Rok 1300 patří do 13. století Rok 2000 patří do 2. tisíciletí Rok 2001 patří do 3. tisíciletí Kdy začalo 21. století? (Napiš den, měsíc a rok)

Kdy začalo 21. století? 1. ledna 2001

Co znamenají tyto zkratky? př. n. l. př. Kr. n. l. L. P. A. D.

Co znamenají tyto zkratky? př. n. l. - před naším letopočtem př. Kr. - před narozením Krista n. l. - našeho letopočtu L. P. - léta Páně A. D. - Anno Domini (latinsky)

- 0 - Narození Ježíše Krista bylo stanoveno jako začátek křesťanského letopočtu, který se užívá v současné době ve většině zemí světa. Poslechni si, jak ke stanovení tohoto mezníku došlo a odpověz na otázky: Kde a kdy žil Dionýsius Exiquus? Co bylo jeho úkolem? Stanovil datum narození Krista přesně? Narodil se Kristus v roce O? Dionýsius Exiquus byl mnich. Žil v Římě v 6. století n.l. a jeho úkolem bylo vypočítávat datum, na které připadají Velikonoce (pohyblivý svátek). Zabýval se tedy kalendářem a studiem historických záznamů. Přitom vypočítal datum narození Krista a stanovil ho jako začátek křesťanského letopočtu. Později se ukázalo, že jeho výpočet nebyl přesný, Kristus se narodil asi o 4 roky dříve. Protože letopočet byl v té době již rozšířen, zůstala chyba neopravena a začátek letopočtu jak ho stanovil D.E. platí dodnes.

Kde a kdy žil Dionýsius Exiquus? Co bylo jeho úkolem? Stanovil datum narození Krista přesně? Narodil se Kristus v roce O? 1. V Římě 2. Vypočítat datum, na které připadají Velikonoce. 3. Ne, zmýlil se asi o 4 roky. 4. Rok O neexistuje

- 0 - Rok 0 neexistuje po roce 1 př.n.l. následuje rok 1 n.l. -0- je bod na časové přímce Zakresli na časovou přímku tyto letopočty: 44 př.n.l., 136 př.n.l., 275 př.n.l., 320 př.n.l., 395 př.n.l.

Kalendář Již ve starověku začali lidé sestavovat kalendáře. Řídili se při tom pozorováním přírodních a astronomických jevů. solární kalendář souvisí s postavením ………………. lunární kalendář souvisí s postavením ………………

Jaký kalendář používáme? solární kalendář souvisí s postavením Slunce lunární kalendář souvisí s postavením Měsíce Jaký kalendář používáme?

Jaký kalendář používáme? solární Čím je určena délka jednoho roku? Kolik má rok dní? Kolik má měsíců? Čím je určena délka dne? Jak se vyrovnává nepřesnost ?

Doba, za kterou oběhne Země okolo Slunce 365 12 Doba, za kterou se Země otočí kolem své osy Zařazením přestupného roku, který je o 1 den delší

Kalendář Dříve se v Evropě používal kalendář juliánský. Byl zaveden v Římě v 1. století př.n.l. Je pojmenovaný podle Julia Caesara, římského politika. Po několika staletích se tento kalendář začal rozcházet s astronomickou situací a bylo potřeba ho upravit. Reformu nařídil papež Řehoř VIII. v 16. století. Kalendář se nazývá gregoriánský. Poslechni si, jak byla reforma provedena. http://cs.wikipedia.org/wiki/Gregori%C3%A1nsk%C3%BD_kalend%C3%A1%C5%99

Kalendář Křesťanský kalendář začíná narozením Krista. Zjisti pomocí internetu nebo „chytrých“ knih, jakou událostí začíná kalendář ve starověkém Řecku ve starověkém Římě muslimský židovský

Kalendář ve starověkém Řecku – konání prvních OH, 776 př.n.l. ve starověkém Římě – založení Říma, 853 př.n.l. muslimský - odchod Mohameda z Mekky,622 n.l. židovský – stvoření světa, 3761 př.n.l.

Použité prameny http://cs.wikipedia.org/wiki/Gregori%C3%A1nsk%C3%BD_kalend%C3%A1%C5%99 ŠIFTOVÁ, Jaroslava. Kořeny evropské kultury. Liberec: Podještědské gymnázium, 2011, vydáno v rámci projektu EU