Název školy: Základní škola Dobříč, okres Plzeň - sever, příspěvková organizace Autor: Mgr. Anna Dyková Název : VY_12_INOVACE_24_Přídavná jména tvrdá Téma: Přídavná jména tvrdá Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/21.2649
Anotace Materiál je určený žákům 5. ročníku. Materiál je určený pro společnou práci s učitelem u tabule, může se použít v úvodu učiva o přídavných jménech tvrdých Prezentace na interaktivní tabuli. Pomůcky: interaktivní pero, fixy na interaktivní tabuli Inovace: interaktivní způsob učení, získání informací o přídavných jménech Metodické pokyny: společně zopakujme, co jsou přídavná jména, vyhledej je, urči číslo, rod a pád, převeď z čísla jednotného do množného a opačně
Přídavná jména tvrdá Celý den sněžilo, konečně i u nás máme sněhovou pokrývku. Děti vzaly své oranžové boby a vyrazily na prudký svah za nedalekým lesem. Byli tam všichni, malí chlapci, malá děvčata, velcí chlapci a velká děvčata. Na sněhu se vždy užije legrace. Podtrhni přídavná jména Podtrhni i podstatné jméno, které rozvíjí Rod, číslo i pád přídavných jmen určujeme podle těchto podstatných jmen
Přídavná jména tvrdá Celý den, sněhovou pokrývku, oranžové boby, prudký svah, nedalekým lesem, malí chlapci, malá děvčata, velcí chlapci, velká děvčata číslo jednotné číslo množné _____________________________________________ _________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Přídavná jména tvrdá VZOR MLADÝ Celý den, sněhovou pokrývku, oranžové boby, prudký svah, nedalekým lesem, malí chlapci, malá děvčata, velcí chlapci, velká děvčata VZOR MLADÝ ROD MUŽSKÝ ROD ŽENSKÝ ROD STŘEDNÍ MLADÝ Vybraná přídavná jména žáci přiřazují podle rodu. MLADÁ MLADÉ
Přídavná jména tvrdá Změň tvary přídavných i podstatných jmen: fialový svetr – dívka ve ________________________ bílý lustr – sedí pod ___________________________ slepá žena – šel ke ____________________________ nové botasky – cvičí v _________________________ slepá mláďata – krmila ________________________ umělá hmota - miska z ________________________ medový koláč – pochutnal si na _________________ ledová tříšť – v ______________________________ nová auta – seznámil se s ______________________ štíhlé stromy – kolem _________________________ vlídní sousedé – mluvil s _______________________ Žáci tvoří příslušné tvary.
Přídavná jména tvrdá Rod mužský životný: Rod mužský neživotný: velký muž – velcí muži pruhovaný tygr – pruhovaní tygři chlupatý pes - ______________ statný jelen - _______________ hluchý děda - _______________ drahý přítel - _______________ malý chlapec - ______________ slabý žák - _________________ němý kapr - ________________ zraněný voják - ______________ Rod mužský neživotný: velký dům – velké domy zelený keř – zelené keře rozbitý zip - _______________ těžký kámen - _____________ nový zámek - ______________ dlouhý vlak - ______________ poražený sloup - ____________ zavřený hrad - ______________ plný příkop - _______________ neplatný hlas - _____________ Podle vzoru tvoří žáci tvary.
Zdroje http://office.microsoft.com