Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč 674 01 Název projektu Moderní škola Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0464 Šablona III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Autor DUM Drahomír Havlíček Název DUM Umelecké smery konce 19. stoleti Kód DUM VY_32_INOVACE_ 4.3.17 Datum vytvoření 30. 1. 2013 Předmět Český jazyk a literatura Tematická oblast Interpretace literárního díla Výstup ŠVP Žák interpretuje literární dílo. Anotace DUM Prezentace obsahuje informace o uměleckých směrech, které žák potřebuje pro interpretaci knih Obraz Doriana Graye a Šťastný princ a jiné příběhy. Metodický popis Prezentace určená jako podpora interpretace uvedených knih a jejich zasazení do kontextu vývoje světové literatury. Hodnocení Prezentace se osvědčila. Žáci reagovali a uplatňovali informace získané vlastní četbou. Autor prohlašuje, že řádně uvedl všechny použité zdroje. Pokud není uvedeno jinak, použitý materiál je z vlastních zdrojů autora.
Umělecké směry na přelomu 19. a 20. století Co je moderní a co avantgardní?
Společensko – historické pozadí zásadní společenské změny na konci 19. stol.: zánik starých hodnot narůstající sociální problémy zrychlený vědecký rozvoj nárůst politických skupin a hnutí (např. anarchismus) radikalizace společnosti, zejména mladých překotné střídání různých uměleckých proudů a směrů nárůst pocitu nejistoty
Impresionismus z lat. impressio = otisk, dojem znaky: soustředění se na jeden okamžik, atmosféru, dojem, prchavost chvíle v malířství tzv. barevná skvrna představitelé: Claude Monet (obraz Imprese vycházejícího slunce, vystaven roku 1872), Auguste Renoir, Edgar Degas)
Impresionismus v literatuře v literatuře důraz na spontánnost, Bezprostřednost zvýšená smyslová vnímavost, citovost jazyk lyrizovaný, snaha zachytit slovy všechny lidské smysly próza lyrizovaná – kompozice uvolněná, příběh ustupuje do pozadí v dramatu důraz na zachycení nálad
Představitelé impresionismu Fráňa Šrámek, Antonín Sova, Karel Hlaváček Anton Pavlovič Čechov
Symbolismus z řec. symbolon = znak vznik jako reakce na naturalismus, impresionismus označován jako umění náznaku a nápovědy základem symbolismu nepřímé pojmenování, používání symbolů v literatuře vedle používání symbolů obraznost, hudebnost veršů (užití eufonie), neočekávané spojení představ, synestézie, užití volného verše, přenášení významu
Představitelé symbolismu básníci Stéphane Mallarmé, Gustave Moreau sochař František Bílek básník Otokar Březina
Dekadence z fr. décadence = úpadek původně hanlivé označení francouzské poezie konce 19. století dnes spíše životní styl části umělců konce 19. století, pocit ze společnosti
Znaky dekadence znechucení ze společnosti nerespektování pravidel odvrácení se od tradic vytváření si vlastního světa – světa čistého umění pesimistické nálady v literatuře: tabuizovaná témata, morbidita, erotika, mysticismus,
Představitelé dekadence Stéphane Mallarmé, Paul Verlaine (Fr.) Maurice Maeterlinck (Be.) O. Wilde (Ang.) Jiří Karásek ze Lvovic, Karel Hlaváček, Miloš Marten, Arnošt Procházka
Moderna z fr. moderne = nejnovější, současný označení pro umělecké směry konce 19. století (zhruba od devadesátých let 19. století do konce první světové války) důraz na umělecký subjekt, osobitost (individualitu) v českých zemích Česká literární moderna (1895)
Avantgarda z fr. l‘avantgarde [lavangárd] = předvoj, hlídka v přeneseném významu jdoucí v čele některého literárního, uměleckého nebo politického hnutí v literatuře tzv. meziválečná avantgarda – moderní směry mezi dvěma světovými válkami např. kubismus, dadaismus, surrealismus
Seznam použitých zdrojů: KARPATSKÝ, Dušan. Malý labyrint literatury. 2. přepracované vyd. Praha: Albatros, 1997, 573 p. ISBN 80-000-0527-1. Odmaturuj! z literatury. Vyd. 3. rozš., dotisk. Editor Eva Hánová. Brno: Didaktis, c2004, 208 s. Odmaturuj!. ISBN 80-735-8016-0. KOSTEČKA, Jiří. Do světa literatury jinak: úvod do čtenářství a studia literatury : učebnice teorie literatury pro 1.-4. ročník středních škol. 1. vyd. Praha: SPN - pedagogické nakladatelství, 1995, 367 s. ISBN 80-859-3701-8.