Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Pavel Poštulka. Obchodní akademie a Střední odborná škola logistická, Opava, příspěvková.
Advertisements

Impresionismus Šedesátá léta 19. století.
Přelom 19. a 20. století ve světové literatuře
Název školyZákladní škola a Mateřská škola Tatenice Číslo projektuCZ Název šablony klíčové aktivity Inovace a zkvalitnění výuky v oblasti ICT Vzdělávací.
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
13. MO Moderní umělecké směry z konce 19. stol
VY_52_INOVACE_DEK_34 Impresionismus
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Projekt SOŠ a SOU Trhové Sviny Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ SOŠ a SOU Trhové Sviny, Školní 709.
Realismus,impresionismus, secese, kubismus
Literární moderna Konec 19. století.
JMÉNO AUTORA: MGR. HANA BOHÁČOVÁ DATUM VYTVOŘENÍ: ČÍSLO DUMU: VY_12_INOVACE_32_CJL_L ROČNÍK: III. ČESKÝ JAZYK A LITERATURA VZDĚLÁVACÍ OBLAST:
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „Učíme moderně“ Registrační číslo projektu:
IMPRESIONISMUS.
VY_32_INOVACE_04_08 Základní vzdělávání – Člověk a společnost – Dějepis Název materiálu:Impresionismus Anotace: V prezentaci se žáci seznámí s pojmem impresionismus,
VY_32_INOVACE_3D Autor: Kateřina Vyčichlová Projekt Škola do života CZ.1.07/1.4.00/ Dějepis, 8. třída ZŠ Základní škola Kutná Hora, Kremnická.
Název školyStřední odborná škola Luhačovice Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgA. Kateřina Mikešová Název šablonyIII/2 – Inovace.
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
Česká moderna - výklad (9. roč.)
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „Učíme moderně“ Registrační číslo projektu:
IMPRESIONISMUS, SYMBOLISMUS, DEKADENCE - Verlaine, rimbaud…
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
DEKADENCE Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Název školy Základní škola a Mateřská škola Tatenice Číslo projektu
SYMBOLISMUS Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Symbolismus.
Literární moderna 8. ročník Literární moderna Vypracovala: Mgr. V. Sýkorová Použitá literatura: A. Bauer: Čeština na dlani – přehled světové a české.
SYMBOLISMUS 1 Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Impresionismus Název školy
IMPRESIONISMUS, SYMBOLISMUS, DEKADENCE
Umělecké směry přelomu století Autor: Mgr. Veronika Mrkvanová
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Eva Bartošová Název DUM: VY_32_Inovace_6.2.1 impresionismus Název sady: Český jazyk 9. ročník Číslo projektu:
SMĚRY V ČESKÉ POEZII V 1 POL. 20. ST. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblastČeská poezie v 1. pol. 20. století.
Česká literatura konce 19. století  Časopis Moderní revue – dekadenti (Jiří Karásek ze Lvovic) Karel Hlaváček  Manifest České moderny Josef Svatopluk.
ŠkolaKatolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektuModerní škola Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Inovace a zkvalitnění.
ŠkolaKatolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektuModerní škola Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Inovace a zkvalitnění.
ŠkolaKatolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektuModerní škola Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Inovace a zkvalitnění.
SPOLEČENSKÉ A HISTORICKÉ POZADÍ konec 19. století ve znamení ve znamení velkých změn vede ke katastrofickým představám, chaos, dezorientaci rychlé životní.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Michaela Blažková Název DUM: VY_32_Inovace_ Impresionismus Název sady: Český jazyk 9. ročník Číslo projektu:
Impresionismus Autor: Mgr. Jana KalvasováDatum: Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308.
Česká moderna Václav Špála. Úvod do doby Doba prokletých básníků. Nová generace, nastupující v 90. letech 19. století, se odklonila od lumírovců a ruchovců.
POEZIE 1.POL. 20. ST. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblastPoezie 1.pol. 20. stol. Datum vytvoření
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Škola Název projektu Číslo projektu Šablona Autor DUM Název DUM
IMPRESIONISMUS Název školy: Základní škola Karla Klíče
Impresionismus (francouzské malířství na konci 19. století)
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Kubismus Název školy: Zš Karla klíče Hostinné
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Poezie ve světě v 1.polovině 20.století
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Literatura na přelomu století
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
VY_32_Inovace_6.2.1 impresionismus
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
POEZIE V ČESKÉ LITERATUŘE PRVNÍ POLOVINY 20. STOLETÍ
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Název materiálu: Impresionismus
Transkript prezentace:

Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč 674 01 Název projektu Moderní škola Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0464 Šablona III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Autor DUM Drahomír Havlíček Název DUM Umelecké smery konce 19. stoleti Kód DUM VY_32_INOVACE_ 4.3.17 Datum vytvoření  30. 1. 2013 Předmět  Český jazyk a literatura Tematická oblast  Interpretace literárního díla Výstup ŠVP  Žák interpretuje literární dílo. Anotace DUM Prezentace obsahuje informace o uměleckých směrech, které žák potřebuje pro interpretaci knih Obraz Doriana Graye a Šťastný princ a jiné příběhy. Metodický popis Prezentace určená jako podpora interpretace uvedených knih a jejich zasazení do kontextu vývoje světové literatury. Hodnocení Prezentace se osvědčila. Žáci reagovali a uplatňovali informace získané vlastní četbou. Autor prohlašuje, že řádně uvedl všechny použité zdroje. Pokud není uvedeno jinak, použitý materiál je z vlastních zdrojů autora.

Umělecké směry na přelomu 19. a 20. století Co je moderní a co avantgardní?

Společensko – historické pozadí zásadní společenské změny na konci 19. stol.: zánik starých hodnot narůstající sociální problémy zrychlený vědecký rozvoj nárůst politických skupin a hnutí (např. anarchismus) radikalizace společnosti, zejména mladých překotné střídání různých uměleckých proudů a směrů nárůst pocitu nejistoty

Impresionismus z lat. impressio = otisk, dojem znaky: soustředění se na jeden okamžik, atmosféru, dojem, prchavost chvíle v malířství tzv. barevná skvrna představitelé: Claude Monet (obraz Imprese vycházejícího slunce, vystaven roku 1872), Auguste Renoir, Edgar Degas)

Impresionismus v literatuře v literatuře důraz na spontánnost, Bezprostřednost zvýšená smyslová vnímavost, citovost jazyk lyrizovaný, snaha zachytit slovy všechny lidské smysly próza lyrizovaná – kompozice uvolněná, příběh ustupuje do pozadí v dramatu důraz na zachycení nálad

Představitelé impresionismu Fráňa Šrámek, Antonín Sova, Karel Hlaváček Anton Pavlovič Čechov

Symbolismus z řec. symbolon = znak vznik jako reakce na naturalismus, impresionismus označován jako umění náznaku a nápovědy základem symbolismu nepřímé pojmenování, používání symbolů v literatuře vedle používání symbolů obraznost, hudebnost veršů (užití eufonie), neočekávané spojení představ, synestézie, užití volného verše, přenášení významu

Představitelé symbolismu básníci Stéphane Mallarmé, Gustave Moreau sochař František Bílek básník Otokar Březina

Dekadence z fr. décadence = úpadek původně hanlivé označení francouzské poezie konce 19. století dnes spíše životní styl části umělců konce 19. století, pocit ze společnosti

Znaky dekadence znechucení ze společnosti nerespektování pravidel odvrácení se od tradic vytváření si vlastního světa – světa čistého umění pesimistické nálady v literatuře: tabuizovaná témata, morbidita, erotika, mysticismus,

Představitelé dekadence Stéphane Mallarmé, Paul Verlaine (Fr.) Maurice Maeterlinck (Be.) O. Wilde (Ang.) Jiří Karásek ze Lvovic, Karel Hlaváček, Miloš Marten, Arnošt Procházka

Moderna z fr. moderne = nejnovější, současný označení pro umělecké směry konce 19. století (zhruba od devadesátých let 19. století do konce první světové války) důraz na umělecký subjekt, osobitost (individualitu) v českých zemích Česká literární moderna (1895)

Avantgarda z fr. l‘avantgarde [lavangárd] = předvoj, hlídka v přeneseném významu jdoucí v čele některého literárního, uměleckého nebo politického hnutí v literatuře tzv. meziválečná avantgarda – moderní směry mezi dvěma světovými válkami např. kubismus, dadaismus, surrealismus

Seznam použitých zdrojů: KARPATSKÝ, Dušan. Malý labyrint literatury. 2. přepracované vyd. Praha: Albatros, 1997, 573 p. ISBN 80-000-0527-1. Odmaturuj! z literatury. Vyd. 3. rozš., dotisk. Editor Eva Hánová. Brno: Didaktis, c2004, 208 s. Odmaturuj!. ISBN 80-735-8016-0. KOSTEČKA, Jiří. Do světa literatury jinak: úvod do čtenářství a studia literatury : učebnice teorie literatury pro 1.-4. ročník středních škol. 1. vyd. Praha: SPN - pedagogické nakladatelství, 1995, 367 s. ISBN 80-859-3701-8.