Dějiny tělesné výchovy a sportu

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Úvod do studia dějepisu
Advertisements

Výukový materiál byl zpracován v rámci projektu
Socioekonomická geografie
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU: Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO.
Vývoj člověka Australopithecus Homo habilis Homo erectus Homo sapiens
Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“
PŮVOD A VÝVOJ ČLOVĚKA.
Vývoj člověka dle anglického badatele Charlese Darwina.
Úvod do biologie člověka
Metodologie historického výzkumu volného času
I-3 Archeologie a pomocné vědy historické
BIOLOGIE ČLOVĚKA ANTROPOGENEZE
Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“
Obsah předmětu Základní pojmy Umělecké styly
PŘEDCHŮDCI ČLOVĚKA Autor: David Hainall.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
VY_52_INOVACE_PŘ.9.27 –VÝVOJ ČLOVĚKA– pracovní list
Prezentace k tématu fylogeneze člověka, obsahuje otázky
Jméno autora: Mgr. Barbora Jášová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_03_D_I Ročník: I. Vzdělávací oblast: Dějepis Vzdělávací obor:
Výkladová prezentace PowerPoint s komentářem učitele Člověk a příroda
REGIONÁLNÍ GEOGRAFIE ČESKÉ REPUBLIKY I
Vývoj nejstarších lidských spol. David Kupr, C4B.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Původ a vývoj člověka II Autor: Mgr. Irena Hudcová Přírodopis Inovace výuky na Gymnáziu Otrokovice formou DUMů CZ.1.07/1.5.00/
Zpracovala Mgr. Jindra Chejnová,
Původ a vývoj člověka III
ZA, 2. ročník, Planimetrie, Vzájemná poloha přímek, Mgr. Kamil Šrubař
Fylogeneze dolní končetiny
dotazníkové šetření na vysokých školách
Pravěk – člověk zručný Petr Machala.
Původ a vývoj člověka – pojmy VY_52_INOVACE_02 Sada 1
Nejdůležitější předchůdci člověka
Původ a vývoj člověka.
ÚVOD DO DĚJEPISU PhDr. Jana Žáková.
Základní vzdělávání – Člověk a společnost - Dějepis
KOSTRA LIDSKÉHO TĚLA tvoří oporu těla upínají se na ni kosterní svaly udává tvar těla postava člověka (díky kostře) je tedy vzpřímená a páteř je.
Původ a vývoj člověka.
Základní principy geografického výzkumu
Opakování – starší doba kamenná
Ústav světových dějin Obor Historie – Obecné dějiny.
ZÁKLADNÍ POJMY §História - 1. objektivní proces historického vývoje = dějiny; 2. vědecká reflexe historického vývoje, zkoumání a výklad minulosti = dějepis.
Postavení pedagogiky mezi vědami
Postup při empirickém kvantitativním výzkumu
Vztahy geografie k ostatním vědám
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Středoevropská komparativní studia na IMS FSV UK kombinovaná forma studia Den otevřených dveří 2016 Tomáš Nigrin.
BIOSTATISTIKA LS 2016 Garant předmětu: Ing. Martina Litschmannová, Ph.D. Přednášející: Ing. Martina Litschmannová, Ph.D. Cvičící: Ing. Martina Litschmannová,
8. ročník, biologie člověka CO DĚLÁME V PŘÍRODOPISE.
Dějepis pro 6. ročník.  Název: Dějepis 6.ročníku – Úvod do pravěku  Šablona: III/2  Číslo: 63  Autor: Mgr. Soňa Blažková  ZŠ Choltice „ Učíme se.
Dějiny tělesné výchovy a sportu. Přednášející Mgr. Ladislav Černý kancelář č. 204 sportovní hala UJEP konzultační hodiny:úterý.
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Ústav světových dějin Obor Historie – Evropská studia.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace
OPĚRNÁ SOUSTAVA (kostra osová - opakování)
I. Úvod do předmětu 1a. Historie a dějepisectví, historické prameny, metody historické práce.
ČLOVĚK.
Vznik člověka.
ZÁKLADNÍ POJMY Historie - 1. objektivní proces historického vývoje = dějiny; 2. vědecká reflexe historického vývoje, zkoumání a výklad minulosti,
HOMINIZACE.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Úvod do učiva dějepisu.
Původ a vývoj člověka Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Úvod do období pravěku Vývoj člověka.
Základy demografie Přednáška 1.
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Vladimír.
Původ a vývoj člověka.
VY_32_INOVACE_01_PR_VÝVOJ ČLOVĚKA
PŘEDCHŮDCI ČLOVĚKA l. O čem bude řeč? Antropogeneze – vývoj člověka. Předchůdci člověka: o Australopithecus o Homo habilis – člověk zručný o Homo erectus.
1.
Transkript prezentace:

Dějiny tělesné výchovy a sportu

Přednášející Mgr. Ladislav Černý ladislav.cerny@ujep.cz kancelář č. 204 sportovní hala UJEP konzultační hodiny: úterý 12:30 – 14:00 středa 9:30 – 11:00

Požadavky ke splnění zkoušky Splněný zápočet Písemná práce - průřez předmětem Ústní zkoušení - jedno vylosované téma - 15 minut na přípravu - samostatná prezentace tématu + diskuse s vyučujícím

Doporučená literatura Bosák, E. et al. (1970). Stručný přehled vývoje sportovních odvětví v Československu I-III. Praha: Olympia. Kossl, J. et al. (1994). Vybrané kapitoly z dějin tělesné kultury. (I. a II. díl). Světové dějiny. Praha: FTVS UK. Kossl, J., Štumbauer, J.& Waic, M. (2000). Vybrané kapitoly z dějin tělesné kultury. Praha: Karolinum. Krátký, F. (1974, 1977). Dějiny tělesné výchovy I. Praha: Olympia. Novotný, F. (2006) Stručný přehled dějin tělesné výchovy a sportu. Skripta KTVS PF. Ústí nad Labem : UJEP. Olivová, V. (1979). Lidé a hry. Historická geneze sportu. Praha: Artia.

Dějiny (historie) Nejsou jasně definovány Soubor uplynulých událostí Pohled na dějiny je subjektivní (prameny)

Studium dějin Objekt studia - souhrn událostí v určitém sledu Předmět studia - objekty, procesy, lidská společnost a vztahy mezi nimi

Dějiny TVS Jeden z mnoha podoborů historie Zkoumá: změny v tělesné kultuře metody TV a sportu události ovlivňující vývoj tělesné kultury

Pomocné vědy studia DTVS Archeologie (studium artefaktů) Antropologie (uspořádání lidské společnosti) Archivnictví (písemné prameny) Historická geografie (rozmístění) Genealogie (příbuzenské vztahy) Pedagogika (výuka) Ekonomie (zdroje) Statistika a mnoho dalších (heraldika, lingvistika, diplomatika, metrologie …)

Metody studia DTVS Heuristická (poučený odhad na základě zkušenosti a intuice) Komparativní (porovnání, srovnání) Statistická (přehledy, ročenky …) Geografická (teritoriální uspořádání) Empirická (osobní zkušenost) Filologická (názvosloví) Základem historikovy práce je kritika pramenů

Prameny studia DTVS Hmotné (různé sportovní náčiní) Obrazové (skalní malby, basreliéfy, sochy, obrazy …) Písemné (statistiky, ročenky, historická díla …) Audiovizuální (videonahrávky, audiozáznamy …) Přímé (vzpomínky pamětníků)

Hmotné prameny

Obrazové prameny

Postup při výzkumu DTVS Sběr materiálů Kritika pramenů (ověření věrohodnosti) Syntéza a interpretace (seminární práce, diplomová práce, článek …)

Vznik a vývoj Homo Sapiens

Antropogeneze Začíná v paleocénu (55 mil. let) z primátů 2 základní procesy Hominizace Sapientace

Hominizace vývojové změny, prokazatelné na kostře člověka rozšíření a zploštění hrudníku změna pletence ramenního změny pánve páteře a celé dolní končetiny - bipední pohyb posun týlního otvoru na spodek lebky vývoj ruky zvětšování kapacity mozkovny a další změny na lebce  ztráta ochlupení

Sapientace vyznačuje se vývojem mozku je přímo závislý na zvětšování mozkové části lebky Gyrifikace mozku – členění povrchu mozku Větší plocha šedé kůry mozkové rozvoj řeči Rozvoj druhé signální soustavy Abstraktní myšlení

Předchůdci člověka moudrého Australopithecus 4,5 mil. let Homo Habillis (zručný) 2,5 – 1,5 mil. let Afrika Homo Erectus (vzpřímený) 1 mil. – 350 000 let Afrika a Eurasie Homo Sapiens 2 linie (Heidelbergensis – Neandertalensis) a (Rhodensis – Sapiens Sapiens)