Úvod do informatiky VY_32_INOVACE_33_656

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada 26 AnotaceNormalizované.
Advertisements

Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada 37 AnotaceRegulátory.
Banky, vklady, úvěry, půjčky z hlediska občana 2 – Půjčky apod.
Mechanické vlastnosti technických materiálů
Dřevo VY_32_INOVACE_25_495 Dřevo
Základy automatického řízení 1
Základní škola a mateřská škola Bohdalov
Elektrické stroje točivé
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Okna VY_32_INOVACE_45_906 Projekt.
Technické vybavení počítače - Počítač PC
Vlastnosti stavebních materiálů
Zpětná vazba v zesilovačích 2
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje VY_32_INOVACE_09_170 Projekt MŠMT.
Zřizování nových příček - opakování
Inf Počítač a lidé s handicapem
Názvosloví a typy střech
Zesilovače VY_32_INOVACE_36_723
Romantismus VY_32_INOVACE_46_934
Současná architektura
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Ocel VY_32_INOVACE_25_502 Projekt.
Účetnictví – význam informací
Základní zapojení zesilovačů
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Stropy VY_32_INOVACE_02_021 Projekt.
Teoretické pojmy z výpočetní techniky
Programování a simulace CNC strojů I.
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje KOMÍNY VY_32_01_001_INOVACE Projekt.
Výkon, účinnost VY_32_INOVACE_11_218
Lidstvo a jeho dějiny (1) – Časová přímka
Čistírna odpadních vod
Windows – WordPad VY_32_INOVACE_32_649
Vlastnosti technických materiálů-rozdělení
Kovové střešní krytiny
Chemické vlastnosti technických materiálů
Pravěké megalitické stavby
Obráběcí CNC centra VY_32_INOVACE_39_794
DRUHY ZÁVITŮ VY_32_INOVACE_30_613
Strojní obrábění – Praktická úloha 5
Uložení dat v PC -Binární (dvojkový) systém-
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Náležitosti výkresu VY_32_INOVACE_26_516
Úvod do fyziky opakování
Marketing VY_32_INOVACE_41_822
Pády podstatných jmen, rod střední, člen neurčitý
Pády podstatných jmen, rod střední, člen určitý
Hrubá a čistá mzda, pojištění, daně 1 – Hrubá a čistá mzda
Rozdělení komínů VY_32_INOVACE_01_002
Hospodářský cyklus VY_32_INOVACE_40_814
INFORMATIKA – základní pojmy v informatice
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Daně VY_32_INOVACE_41_828 Projekt.
Česká architektura 50. – 80. let
Filozofické disciplíny
PILOVÁNÍ VY_32_INOVACE_15_290
Kladkostroje a visuté kočky
Regulátory spojité VY_32_INOVACE_37_755
Symetrie a asymetrie VY_32_INOVACE_45_902
Měření v dílenské praxi
Regulátory integrační
Slovní rozbory VY_32_INOVACE_34_682
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Podnik VY_32_INOVACE_40_811 Projekt.
Globální problémy současného světa 3 – Populační vývoj, negramotnost
Veřejná kanalizace VY_32_INOVACE_16_315
ZÁKLADY TECHNICKÉ DOKUMENTACE II.
Windows – práce s okny VY_32_INOVACE_32_641
Řezání vnějších závitů
Globální problémy současného světa 4 – HIV, AIDS
Stavba dřeva VY_32_INOVACE_28_555
Pády podstatných jmen, rod ženský, člen neurčitý
Podvojné účetnictví VY_32_INOVACE_44_878
Zákoník práce 2 – Vznik a zánik pracovního poměru
Směry v poválečné architektuře
Transkript prezentace:

Úvod do informatiky VY_32_INOVACE_33_656 STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Úvod do informatiky VY_32_INOVACE_33_656 Projekt MŠMT EU peníze středním školám Název projektu školy ICT do života školy Registrační číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0771 Šablona III/2 Sada 33 Anotace Uvedení do problematiky ICT a pojmů v informatice Klíčová slova Informatika, ICT, Byte a bit, binární kód a dvojková soustava, informace, data Předmět Informační a komunikační technologie Autor, spoluautor Ing. Jiří Soukup Jazyk Čeština Druh učebního materiálu Prezentace, výklad, samostudium, autotest Potřebné pomůcky PC, dataprojektor, interaktivní tabule, PC učebna Druh interaktivity Výklad pomocí prezentace, distanční samostudium, autoevaluační test Stupeň a typ vzdělávání Střední škola, učiliště Cílová skupina 1. ročník, žáci 15 – 16 let, obor E, žáci se speciálními vzdělávacími potřebami Speciální vzdělávací potřeby ano Zdroje Vlastní zdroje a seznam - viz poslední strana

Úvod do informatiky ICT – Je obor, který je zaměřen na vývoj a použití výpočetní a komunikační techniky v různých oblastech lidského života. Především se jedná o přenos a zpracování informací, prostřednictvím účelného využívání možností moderních technologií. Doplnit do výkladu ukázky používání ICT v reálném prostředí lidského osobního, odborného a společenského života ? - ! Zamysli se na téma reálného používání počítače a ICT v osobním, odborném - profesním a společenském životě (úřady, zaměstnání, …).

Úvod do informatiky – Informace - data INFORMACE v ICT jsou považovaná za DATA v souvislosti s prací přístrojů: textová číselná grafická zvuková video řídící Doplnit do výkladu ukázky používání ICT v reálném prostředí lidského osobního, odborného a společenského života Jako přístroje a technologie pro práci s daty jsou nejčastěji považovány počítače, ale díky vývoji sem patří také mobilní a další technologie (mobily, tablety, e-booky, televizory, apod.) ? - ! Úkol: Na Internetu zjisti významový rozdíl mezi pojmy: Informace v matematice, v počítačové technice a ve společenských vědách.

Úvod do informatiky – kódování datových informací Data jsou v podstatě jen jiný výraz pro informace. (platí pro ICT) Proces zpracování dat je to, co dělá počítač počítačem. Chceme-li v počítači například napsat nějaký text, vkládáme do něj data v podobě znaků, které musí být strojově – číslicově zpracovatelné, tedy upravené tak, aby s nimi rychle, spolehlivě a přesně mohly pracovat jednotlivé elektronické součásti výpočetní techniky. Pak hovoříme o kódech, kódové či znakové tabulce, tedy o tom, jak jsou data v číslicových počítačích zpracovávána, (binární kódování, dvojková matematická soustava). Doplnit do výkladu ukázky používání ICT v reálném prostředí lidského osobního, odborného a společenského života ? - ! Úkol: V učebnici a na Internetu nalezni popis dvojkové a desítkové soustavy, vystihni podstatu použití (také v aplikaci OS Windows – Kalkulačka, lze nastavit práci v různých soustavách v zobrazení „vědeckém“)

Úvod do informatiky – proč „nuly“ a „jedničky“ Počítačové zpracování dat spočívá na principu pamatování elektrického náboje (napětí) nebo magnetismu apod., tedy hovoříme o práci nul a jedniček. (napětí není nebo je) Takto uložená data musí mít jasně definovanou podobu, proto využíváme tzv. dvojkovou soustavu (0/1), a mluvíme o bitech a bytech (čteme bit a bajt, značíme b a B). Pokud do počítače uložíme text, obrázek, zvuk či video, vždy se tato informace uloží v podobě takto zakódovaných dat. Doplnit do výkladu ukázky používání ICT v reálném prostředí lidského osobního, odborného a společenského života ? - ! Poznámka: Stále může být ICT i na principu analogovém, ale výhody digitální práce jsou jednoznačné

Úvod do informatiky – bit a byte BIT A BYTE – Základní jednotka informace pak je bit, který má hodnotu 1 nebo 0, a je tak nositelem pouze těchto dvou informací. Abychom mohli pracovat s větší informací, je nutné použít více bitů do informačního kódu. Bylo ustanoveno, že složením 8 bitů vnikne 1 byte. Do jednoho bytu je pak možné uložit jeden libovolný znak nebo číslo v rozmezí 0-255 možností. Právě pomocí bytů (a odvozených jednotek) se měří kapacita (velikost) pamětí, paměťových médií, fotoaparátů, apod. 1 bit (b) 1 nebo 0 1 byte (B) 8 bitů 1 kilobyte (kB) 1024 bytů 1 megabyte (GB) 1024 kilobytů 1 gigabyte (GB) 1024 megabytů Doplnit do výkladu ukázky používání ICT v reálném prostředí lidského osobního, odborného a společenského života ? - ! Poznámka: Nalezni v učebnici a na Internetu několik příkladů kódování pro počítač a prozkoumej znakovou tabulku (např. typ písmena a jeho číselný kód)

Úvod do informatiky – binární (dvojkové) kódování Ukázka binárního kódu pro informaci se 4 bity. (tzv. šířka informace) Tedy ve 4 bitovém kódu lze pracovat se 16 kódy (počet informací) 8 b = 256 inf. jednotek 16 b = 65 536 ( 65 tisíc ) 24 b = 16 777 216 (16 milionů) 32 b = 4 294 967 296 ( 4 miliardy) 64 b =18 446 744 073 709 551 616 inf. Kód 1. 2. 3. 4. 5. 6. 7. 8. 9. 10. 11. 12. 13. 14. 15. 16. 4. b 3. b 2. b 1. b 1 Doplnit do výkladu ukázky používání ICT v reálném prostředí lidského osobního, odborného a společenského života Poznámka: Nalezni v učebnici a na Internetu několik příkladů kódování pro počítač a prozkoumej znakovou tabulku (např. typ písmena a jeho číselný kód) ? - !

Úvod do informatiky – počítač – „písíčko“ OSOBNÍ POČÍTAČ -> Personal computer = PC (ang. = písí -> „písíčko“) je základní přístroj pro práci s informacemi, tedy získání a záznam, zpracování, uchování a vytváření informačních dat (texty, čísla, obrázky, zvuk i video). Počítač a každé moderní ICT zařízení se skládá z: vyrobených technických (pevných) částí = hardware (HW) a programů, které umožňují jeho práci = software (SW). Doplnit do výkladu ukázky používání ICT v reálném prostředí lidského osobního, odborného a společenského života ? - ! ? – Odpověz: Proč se technickým přístrojům a programům říká hardware a software?

Úvod do informatiky – inovace, nové, moderní „Nový“ způsob práce s PC a informacemi se stal základem pro další vývoj, inovaci, modernizaci. ! Nový, moderní, současný, … systém je : určený daným, uvedeným letopočtem (rokem) (konkrétní) neudaný, tedy aktuální – současný v jakékoli době (filosoficky) Takto navyklý, moderní způsob práce s PC se od cca. r. 1990 do r. 2005 rozšířil i do dalších přístrojů, např. tzv. chytré mobily - smartphone, dále do r. 2010 „chytré“ Smart televize, do r. 2012 nový „boom“ tabletů a odtud PadFone, nástup 2013 Mobilotablet, Phablet, … Doplnit do výkladu ukázky používání ICT v reálném prostředí lidského osobního, odborného a společenského života ? - ! Úkol: Vyhledej a napiš vysvětlení uváděných názvů přístrojů ICT e-book, smartphone, smart TV, tablet, PadFone, Mobilotablet, Phabet

Úvod do informatiky - autotest ? – Autotest - Otázka – úkol – zamyšlení 1) Patří čtečky elektronických knih (e-book) mezi ICT prostředky? ano ne 2) V jaké číselné soustavě pracují technické prostředky ICT (většina)? 2 8 10 16 3) Jaký je v ICT vztah mezi bitem (b) a Bytem (B)? a: 2 b = 1 B b: 4 b = 1 B c: 8 b = 1 B d: 8 B = 1 b Doplnit do výkladu ukázky používání ICT v reálném prostředí lidského osobního, odborného a společenského života 4) Co označuje zkratka ICT? Intelligent and Computer Technology Informacion and Communication Technology Informacion and Computer Technology Zamysli se, vyber správnou odpověď a potvrď ji kliknutím (V případě správné odpovědi jsi OK, pokud ne – vrátíš se pro zopakování látky) ? - !

? - ! Úvod do informatiky Velmi správně, jde ti to, tedy chválím! Doplnit do výkladu ukázky používání ICT v reálném prostředí lidského osobního, odborného a společenského života Doporučení v učení i do života: Každou informaci je dobré ověřit, a to i několikrát. ? - !

Použité zdroje Vlastní zdroje a vytvořené materiály STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Použité zdroje Vlastní zdroje a vytvořené materiály Emotikony – kliparty programu MS Office: emotikony a kliparty sady MS-Office, dostupné také na http://office.microsoft.com/cs-cz/images/MC900442026.aspx Webové zdroje: http://cs.wikipedia.org/ http://elektronika.heureka.cz/ http://www.i-kantor.eu/cze/ucebnice/informatika.php http://www.loupak.cz/ http://mp3s.nadruhou.net/crazy-frog/we-are-the-champions-56719/ výřez ukázky