Lateralita.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
PŘEDŠKOLNÍ VĚK od 3 do 6/7 let
Advertisements

Fyzioterapie u SMA zásady cvičení osob s SMA poznatky z praxe
SPECIFICKÉ PORUCHY UČENÍ
Polidšti ovoce a zeleninu … Určitě už jste si někdy všimli, že některé ovoce či zelenina připomínají lidské orgány. Zkusme tedy najít několik takových.
Podpůrný metodický seminář zaměřený na předškolní věk I.
Lateralita a její diagnostika
Předškolní věk Od 3 do 6/7 let
Vývoj dětské kresby Kresba lidské postavy.
PŘEDŠKOLNÍ VĚK od 3 do 6/7 let
GRAFOMOTORIKA.
Diagnostika prevence poradenství.
Dysgrafie specifická porucha grafického projevu
Lateralita Definice a obsah pojmu Teorie o původu Formy a manifestace
VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE BATOLECÍ OBDOBÍ
Alternativa ve výuce psaní
Původ a vývoj člověka II Autor: Mgr. Irena Hudcová Přírodopis Inovace výuky na Gymnáziu Otrokovice formou DUMů CZ.1.07/1.5.00/
O B L I Č E J O B L I Č E J HLAVA TRUP DOLNÍ KONČETINA PAŽE NOHA HORNÍ KONČETINA KRK.
Psychomotorický vývoj dětí se sluchovým postižením
Lateralita Definice a obsah pojmu Teorie o původu Formy a manifestace Diagnostika.
MYŠLENKOVÉ MAPY Udělej si svoji myšlenkovou mapu „Smysluplný obchod“ (semináře)
SZŠ a VOŠZ Zlín Vývoj dětské hry Zdravotnický asistent, druhý ročník
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám „Učíme aktivně“ Registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/ Číslo materiálu: VY_32_INOVACE_14.
LATERALITA A její význam ve sprtu.
Vývoj dítěte v předškolním věku
Psychomotorický vývoj a jeho poruchy Kurz Pediatrie
ONTOGENEZE LIDSKÉ MOTORIKY V 1. ROCE ŽIVOTA
Jaký je naše tělo Kontrola
Dětská kresba Vývoj a diagnostika.
Kresba.
VY_52_INOVACE_PRV.3.35 _Lidské tělo_pracovní list
ZÁSADY KRESLENÍ.
Vývoj výtvarného projevu
Přípravná cvičení předchází výuce správné výslovnosti
Rozvoj zrakového vnímání a odezírání
Vývoj dítěte v období mezi 1 a 3 roky
Biologie člověka a základy zdravovědy 1 a 2
Prezentace metodických materiálů a pomůcek
Hračky Zbožíznalství 3. ročník Hračky - slouží ke hře dětí i dospělých - mají za úkol u dítěte: a) upoutat jeho pozornost b) zabavit jej c) rozvíjet.
Motorické schopnosti.
Dagmar Matúšů ZŠ a MŠ Nedašov. Anotace tento výukový materiál obsahuje pracovní postup výroby krabičky na pastelky formou prezentace Autor Dagmar Matúšů.
Motorika Pohybový vývoj a diagnostika. Motorika  Je souhrnné označení pro pohyb  Je ukazatelem psychomotorického vývoje dítěte  Je oblastí diagnostiky.
VÝVOJ DĚTSKÉHO VÝTVARNÉHO PROJEVU podle Victora Löwenfelda = tzv. stadiální vývoj 2.část.
Školní zralost Bc. Lenka Hufová 2016.
Metodické materiály a pomůcky
Leporelo O Červené Karkulce Prezentace výsledného produktu projektu
Lidské tělo.
Biologie člověka a základy zdravovědy 1 a 2
Lateralita [z lat. latus = strana, bok]
VY_32_INOVACE_08_Přírodověda_5.ročník_ 01_Soustava opěrná a pohybová
Zvířata ze ZOO GRAFOMOTORIKA.
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Dětská kresba Vývoj a diagnostika.
Jemná motorika, koordinace ruky a oka
Základní škola a Mateřská škola Libáň, okres Jičín
Číslo přílohy: VY_ 52_INOVACE_34_ČLOVĚK - ČÁSTI TĚLA
Specifické poruchy učení
Základní škola a Mateřská škola Libáň, okres Jičín
¨ NA CESTĚ KE ŠKOLNÍ ZRALOSTI
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_18_JOSEF_LADA Název materiálu: Josef Lada
Biologie člověka a základy zdravovědy 1 a 2
LIDSKÉ TĚLO ANOTACE DATUM AUTOR JAZYK OČEKÁVANÝ VÝSTUP
MOTORIKA II JEMNÁ MOTORIKA
POSUZOVÁNÍ ŠKOLNÍ ZRALOSTI U SLUCHOVĚ POSTIŽENÝCH DĚTÍ
LIDSKÉ TĚLO VY_32_INOVACE_5A_09 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Sada 1 Člověk a příroda MŠ, ZŠ a PrŠ Trhové Sviny
VÝVOJ DĚTSKÉHO VÝTVARNÉHO PROJEVU podle Victora Löwenfelda = tzv
ČÁSTI TĚLA Potřebné věci Autor © Žaneta Prošková
Slova Monohoznačná - Krátká prezentace Více souboru na této stránce: emagister.proweb.cz
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Lateralita

Co je to lateralita? Upřednostněné užívání jednoho ze dvou párových končetin (ruka, noha) a senzorických orgánů (oko, ucho) Odráží se dominancí mozkových hemisfér Ke stabilizaci vývoje laterality dochází až kolem čtvrtého roku života V případě nejasné laterality do šestého roku dítěte je vhodné jej vyšetřit v PPP

Jak určit lateralitu? Pozorování dítěte při spontánní i záměrné činnosti (hra, sebeobsluha, kreslení) Stavebnice, kostky, skládanky, puzzle, společenské hry, hry s pískem, rukodělné činnosti (stříhání, lepení, trhání z papíru, modelování, ...), každodenní činnosti (rozsvěcování, otevírání dveří, zamykání, listování), sebeobsluha (čištění zubů, česání, oblékání) Možnost vedení deníčku

Lateralita ruky Dítěti řekneme, aby nám samo něco nakreslilo samo, dále předložíme list s obrazci k překreslení Všímáme si: přítlaku na tužku, úchop, vedení čáry, plynulosti tahu, přehazování tužky do druhé ruky

Lateralita nohy Skákání, vystupování na stoličku, kopání do míče, Lateralita ucha Necháme dítě přiložit zvukový předmět k uchu (hodinky, budík) Lateralita oka Necháme dítě se podívat do klíčové dírky, do krasohledu, do trubičky

Typy laterality Souhlasná – lateralita oka a ruky je jednostranná Neurčitá – ruka i oko jsou nevyhraněné Zkřížená – dominantní ruka nesouhlasí se stranou dominantního oka

Třídy laterality Často dochází ke zkřížení dominancí u jednotlivých párových orgánů (např. dominantní pravé ucho, pravá noha, ale levá ruka a levé oko) Z procenta činnosti vykonaného pravou rukou se počítá index laterality, dělí se na: Praváctví Méně vyhraněné praváctví Nevyhraněnost Méně vyhraněné leváctví Leváctví

Grafomotorické prvky Věk Nezvládá Zvládá s dopomocí Zvládá samostatně Čára svislá 3 Čára vodorovná Kruh 3-3,5 Spirála 4-4,5 Vlnovka 4-5 Šikmá čára Zuby 5,5 Horní smyčka Spodní smyčka 5,5-6 Horní oblouk s vratným tahem 6 Spodní oblouk s vratným tahem

Spontánní kresba Věk Nezvládá Zvládá s dopomocí Zvládá samostatně Kreslení nevyhledává Čáranice 2 Pojmenování čáranice 2,5-3,5 Hlavonožec 3-4 Postava (hlava, trup, končetiny) 4-5 Přibývající detaily 5-6 Různorodost námětů, nejčastěji kreslí: