ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Výuková centra Projekt č. CZ.1.07/1.1.03/
Advertisements

HISTOLOGIE = nauka o rostlinných pletivech HISTOLOGIE = nauka o rostlinných pletivech PLETIVO = soubor buněk stejného tvaru, stavby a funkce.
ANATOMIE A MORFOLOGIE ROSTLIN
ANATOMIE A MORFOLOGIE ROSTLIN
Rostlinné orgány.
13.1 Pedosféra Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Zeměpis Autor: Mgr. Lenka Hrdá Pedosféra.
Genetických pojmů EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Rostlinné orgány – II. část – stonek Číslo vzdělávacího materiálu: ICT5/9 Šablona:
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Andrea Brogowská Název prezentace (DUMu): Pletiva dělivá.Pletiva trvalá. Tematická oblast: Rostliny Ročník:1. Číslo.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Andrea Brogowská Název prezentace (DUMu): Stonek Tematická oblast: Rostliny Ročník:1. Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace AUTOR:Mgr. Jiří Kolář NÁZEV:VY_32_INOVACE_08B_02_PC_a_zdraví TEMA:HARDWARE A SOFTWARE.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jana Dümlerová. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
1. H ISTOLOGIE – PLETIVA ROSTLIN Mgr. Michal Střeštík.
Ústrojí sluchové. N Á ZEV Š KOLY: Gymn á zium Lovosice, Sady pionýrů 600/6 Č Í SLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ N Á ZEV MATERI Á LU: VY_32_INOVACE_6C_01_sluchové.
Pletiva Botanika vypracovala: Mgr. Monika Štrejbarová.
Název školy:Gymnázium, Roudnice nad Labem, Havlíčkova 175, příspěvková organizace Název projektu:Moderní škola Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/
Vegetativní orgány Kořen
PROCVIČUJÍCÍ A OPAKUJÍCÍ TEST ROSTLINNÁ PLETIVA
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace
Název prezentace (DUMu): Vodní režim rostliny
Nervová soustava vyšších obratlovců
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace
NÁZEV ŠKOLY: ČÍSLO PROJEKTU: NÁZEV MATERIÁLU: TÉMA SADY: ROČNÍK:
Stavba buňky.
EKOLOGICKÝ PŘÍRODOPIS Tématický celek: ORGÁNY TĚL SEMENNÝCH ROSTLIN
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
Stonek Biologie 1. ročník.
Přírodopis – 6.ročník Rostlinná buňka VY_32_INOVACE_
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Barva světla, šíření světla a stín
AUTOR: Mgr. Hana Vrtělková
zpracovaný v rámci projektu
AUTOR: Lenka Hrnčířová
Mikroskopická stavba dřeva a kůry VY_32_INOVACE_28_557
Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Název školy: Gymnázium, Roudnice nad Labem, Havlíčkova 175, příspěvková organizace Název projektu: Moderní škola Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Houby – fungi 3 Houby vřeckovýtrusné.
Buňka základní stavební a funkční jednotka organismů funkce buňky:
VY_32_INOVACE_07_PR_KOŽNÍ SOUSTAVA
Procvičení a upevnění učiva
Název školy: Speciální základní škola,Louny, Poděbradova 640,příspěvková organizace Autor: Mgr. Taťána Radimská Název materiálu: VY_32_INOVACE_10_III.Vu_LIDSKÉ.
Název školy : Základní škola a mateřská škola,
NÁZEV ŠKOLY: ZÁKLADNÍ ŠKOLA TIŠICE, okres MĚLNÍK AUTOR:
KOŘEN ROSTLINY - založen již v zárodku semene, při klíčení vyrůstá
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace
STONEK 26. července 2013 VY_52_INOVACE_210109
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov
Autor: Stejskalová Hana
Název školy: ZŠ Karla Klíče, Hostinné Autor: Mgr
čeledi krytosemenných rostlin III
TRÁVICÍ SOUSTAVA (opakování pojmů)
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace
Název školy: Dětský domov, Základní škola praktická, Praktická škola a Školní jídelna, Dlažkovice 1, příspěvková organizace Třebívlice Autor: PhDr.
KOŘEN FUNKCE - roste jako první ze semene - upevňuje rostlinu v půdě
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Název školy: Gymnázium, Roudnice nad Labem, Havlíčkova 175, příspěvková organizace Název projektu: Moderní škola Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170
Rostlinná pletiva buňky stejného tvaru k plnění určité funkce
A B C a c b 2.1 Cévy a sítkovice
rostlinné orgány složeny z vyskytují se u rozdělení: vegetativní
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy
NÁZEV ŠKOLY: MŠ a ZŠ Veselí n. M., Kollárova 1045
Název školy: Speciální základní škola, Louny,
Autor : Mgr. Venuše Nováková Název materiálu:
Základní škola a mateřská škola Bohdalov
Úvod Autor: Pavel Žižka
JEDNOBUNĚČNÉ ORGANISMY
Transkript prezentace:

ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace AUTOR: RNDr. Lenka Hráčková NÁZEV: VY_32_INOVACE_01C_04_Rostlinná pletiva III TEMA: VY_32_INOVACE_01C_Biologie rostlin ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/34.0816 DATUM TVORBY: 25. 2. 2013

Anotace Výklad, využití zkušeností žáků z laboratorního cvičení (žáci se seznámili s cévními svazky kukuřice a pelargonie): buňky vodivých pletiv, jejich stavba a funkce, typy cévních svazků, jejich výskyt. Procvičení celého tématu PLETIVA formou testových otázek – žáci řeší na interaktivní tabuli. Navazuje na VY_32_INOVACE_01C_03_Rostlinná pletiva II Pro žáky 1. ročníku G4 a 3. ročníku G6 Materiál je určen k interaktivní výuce

ROSTLINNÁ PLETIVA III. VODIVÁ

Vodivá pletiva Funkce: rozvod roztoků látek tělem rostliny CÉVNÍ SVAZKY složky: Dřevo (xylém) Lýko (floém) Cévice Sítkovice Cévy Transpirační proud - Asimilační proud

Jediné u výtrusných a nahosemenných Cévy – bez přehrádek krytosemenné Cévice - přehrádky Jediné u výtrusných a nahosemenných Cévy – bez přehrádek krytosemenné céva obr. 2 obr. 1 obr. 3

Zdřevnatělé, charakteristickým způsobem ztloustlé buněčné stěny obr. 4 kruhovitě spirálně schodovitě dvojtečky obr. 6 obr. 5 obr. 7

Sítkovice – mezi nimi jsou sítka (proděravělé přepážky) obr. 8b obr. 8a

Typy cévních svazků Koncentrické – lýkostředné, dřevostředné Bočné (kolaterální) Dvojbočné (bikolaterální) Paprsčité (radiální)

Dřevostředný oddenek osladiče lýko dřevo obr. 9

Radiální, kořen blatouchu ? endodermis dřevo lýko obr. 1O

Bočný, otevřený, stonek podražce lýko kambium dřevo ? obr. 11

Dvoubočný, stonek posedu bílého ? lýko dřevo lýko obr. 12

Lýkostředný, konvalinka dřevo lýko obr. 13

Co si pamatujete z laboratorního cvičení? d e obr. 14

Bočný uzavřený, kukuřice parenchym sklerenchym lýko céva kanálek obr. 15

Druhotné tloustnutí stonku primární kůra FELOGÉN zelená kůra dřevo dřeň lýko KAMBIUM korek

Pelargonie parenchym sklerenchym lýko kambium dřevo ? obr. 16

Borovice lesní Letní dřevo Pryskyřičný kanálek Jarní dřevo obr. 17

běl jádro borka obr. 18

letokruhy obr. 19

Vyberte správnou odpověď: 1. Podle tvaru buněk a tloustnutí buněčných stěn rozlišujeme pletiva. A) dělivá a trvalá, B) parenchym, kolenchym, sklerenchym, C) krycí, vodivá, zásobní D) prvotní a druhotné meristémy 2. Mezi druhotná dělivá pletiva patří: A) korek, B) kambium, C) felogén, D) primární kůra

3. Nejrozšířenější mechanické pletivo v těle rostlin představuje: A) parenchym, B) kolenchym, C) aerenchym D) sklerenchym 4. Mrtvé buňky tvoří nejčastěji: A) parenchym, B) kolenchym, C) sklerenchym, D) aerenchym, E) meristém 5. Velké mezibuněčné prostory charakterizují: A) sklerenchym, B) kolenchym, C) aerenchym D) meristém

6. Primárním krycím pletivem je : A) kutikula, B) epidermis, C) zelená kůra, D) borka 7. Pro čočinky je typické, že: A) mohou se otvírat pouze v závislosti na vodní bilanci rostliny, B) vyskytují se pouze u bylin, C) v zimě zůstávají trvale otevřeny, D) v létě zůstávají trvale otevřeny, na zimu se zpravidla uzavírají vrstvou zkorkovatělých buněk 8. Letokruhy jsou výsledkem činnosti : A) floému, B) xylému, C) kambia, D) felogénu

9. Kořenové vlásky jsou charakterizovány tím, že: A) jsou mnohobuněčné, B) chybí jim jádro, C) jsou jednobuněčné, s tenkou buněčnou stěnou, D) na povrchu mají kutikulu 10. Pro cévy platí, že: A) jsou tvořeny buňkami s odumřelým protoplastem, B) tvoří je živé buňky s velkou centrální vakuolou, C) příčné přehrádky mezi buňkami jsou proděravělé D) mají charakteristicky ztloustlé buněčné stěny, E) příčné přehrádky mezi buňkami se rozpustily

11. Co si pamatujete z laboratorního cvičení? d e obr. 20

ŘEŠENÍ 1. Podle tvaru buněk a tloustnutí buněčných stěn rozlišujeme pletiva. A) dělivá a trvalá, B) parenchym, kolenchym, sklerenchym, C) krycí, vodivá, zásobní D) prvotní a druhotné meristémy 2. Mezi druhotná dělivá pletiva patří: A) korek, B) kambium, C) felogén, D) primární kůra

3. Nejrozšířenější mechanické pletivo v těle rostlin představuje: A) parenchym, B) kolenchym, C) aerenchym D) sklerenchym 4. Mrtvé buňky tvoří nejčastěji: A) parenchym, B) kolenchym, C) sklerenchym, D) aerenchym, E) meristém 5. Velké mezibuněčné prostory charakterizují: A) sklerenchym, B) kolenchym, C) aerenchym D) meristém

6. Primárním krycím pletivem je : A) kutikula, B) epidermis, C) zelená kůra, D) borka 7. Pro čočinky je typické, že: A) mohou se otvírat pouze v závislosti na vodní bilanci rostliny, B) vyskytují se pouze u bylin, C) v zimě zůstávají trvale otevřeny, D) v létě zůstávají trvale otevřeny, na zimu se zpravidla uzavírají vrstvou zkorkovatělých buněk 8. Letokruhy jsou výsledkem činnosti : A) floému, B) xylému, C) kambia, D) felogenu

9. Kořenové vlásky jsou charakterizovány tím, že: A) jsou mnohobuněčné, B) chybí jim jádro, C) jsou jednobuněčné, s tenkou buněčnou stěnou, D) na povrchu mají kutikulu 10. Pro cévy platí, že: A) jsou tvořeny buňkami s odumřelým protoplastem, B) tvoří je živé buňky s velkou centrální vakuolou, C) příčné přehrádky mezi buňkami jsou proděravělé D) mají charakteristicky ztloustlé buněčné stěny, E) příčné přehrádky mezi buňkami se rozpustily

11. Co si pamatujete z laboratorního cvičení 11. Co si pamatujete z laboratorního cvičení? Bočné uzavřené roztroušené cévní svazky stonku kukuřice epidermis sklerenchym floém céva - xylém parenchym obr. 20

Citace L. Kincl, M. Kincl, J. Jarklová: Biologie rostlin pro první ročník gymnázií, Fortuna, Praha 2006 1 – 17, 20: VINTER, Vladimír. http://www.botanika.upol.cz/atlasy/anatomie/index.html [online]. [cit. 17.2.2013]. Dostupný na WWW: http://www.botanika.upol.cz/atlasy/anatomie/index.html 19, 20: Archiv autora. L. Kincl, V. Chalupová, V. Bičík: Biologie, 1583 testových otázek a odpovědí, Olomouc, 1997