Čočky Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Fyzika, 3. nebo 4.ročník, SOŠ pořadové číslo 160
Advertisements

Jméno autora: Mgr. Zdeněk Chalupský Datum vytvoření:
Čočky (Učebnice strana 110 – 114)
Světelné jevy a jejich využití
Zobrazování optickými soustavami
Název školy Integrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektu CZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod.
Zobrazení zrcadlem a čočkou
Světelné jevy Optika II..
Světelné jevy a jejich využití
ŠkolaZákladní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace Vzdělávací oblastČlověk a příroda Vzdělávací oborFyzika 7 Tematický okruhSvětelné jevy.
Optické zobrazování Základní pojmy
Spojka a rozptylka ZŠ Rajhrad Ing. Radek Pavela
Zobrazení rovinným zrcadlem
ČOČKY Téma: Obrázky Studijní text Další z internetu Tajenka
19. Zobrazování optickými soustavami
Čočky průhledná optická prostředí princip založen na lomu světla
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
Pionýrů 400, Frýdek – Místek
Zákon odrazu, zrcadla Autor: Mgr. Eliška Vokáčová
ČOČKY Dostupné z Metodického portálu ISSN:  , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
Lom světla.
Fyzika Čočky.
zpracovaný v rámci projektu
Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod EU.
Rozptylky - zobrazování
OPTIKA ZRCADLA A ČOČKY VY_32_INOVACE_17 - ZRCADLA A ČOČKY.
39. Geometrická optika II Martin Lola.
Fyzika 8. ročník Mgr. Marcela Kubátová
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ EU peníze školám MODERNÍ ŠKOLA – ZKVALITNĚNÍ VÝUKY Registrační číslo GP: CZ.1.07/1.4.00/ Č.j.: 14863/ Tento.
CZ.1.07/1.4.00/ VY_32_INOVACE_616_F7 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Předmět: Fyzika Ročník: 7.
FYZIKA PRO IV. ROČNÍK GYMNÁZIA - OPTIKA
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
Základní škola Benátky nad Jizerou,Pražská 135 projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST Šablona číslo: III/1 Název : Inovace.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Čočky - spojky Číslo DUM: III/2/FY/2/3/12 Vzdělávací předmět: Fyzika Tematická oblast: Optika Autor:
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Čočky - rozptylky
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 9. ročníku. Žák navazuje na učivo probrané v 7. ročníku a učivo prohlubuje. Lupa, mikroskop, dalekohledy Název školy:
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 7. ročníku. Slouží k naučení nového učiva. Rozdělení kulových zrcadel na dutá a vypuklá. Zobrazení kulovými zrcadly.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 7. ročníku. Slouží k naučení nového učiva. Vysvětlení zákonu lomu. Rozdělení čoček na spojku a rozptylku. Naučení.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 9. ročníku. Žák odpovídá na připravené otázky. Žák sám tvoří odpovědi, nebo vybírá z daných možností tu správnou.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 9. ročníku. Slouží k závěrečnému celkovému opakování učiva. Slouží k prověření znalostí. Tlak, tlaková síla, hydrostatický.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 8. ročníku. Žáci navazují na učivo 6. ročníku o změně skupenství látek. Prohloubení již naučených znalostí. Použití.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 8. ročníku. Slouží k naučení nového učiva. Popis tepelného záření, které nevnímáme jenom zrakem, ale i tepelnými.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 7. ročníku. Slouží k celkovému zopakování učiva o pohybu těles. Žák odpovídá na otázky, řeší úlohy o pohybu tělesa.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 7. ročníku. Slouží k naučení nového učiva. Žák se učí o barvě světla, šíření světla a vzniku stínu. Barva světla,
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 7. ročníku. Slouží k stručnému zopakování naučeného učiva o vlastnostech světle a k naučení nového učiva. Žák pochopí.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 9. ročníku. Žáci navazují na učivo probrané v 7. ročníku a učivo prohlubují. Žák zná základní typy čoček, umí je.
39. Geometrická optika II Martin Lola.
O spojkách a rozptylkách
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Souhrnné otázky, Světelné jevy
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
ČOČKY Dostupné z Metodického portálu ISSN:  , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
ČOČKY Mgr. Kamil Kučera.
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Zákon odrazu světla, Zobrazení na rovinném zrcadle
Souhrnné otázky, Světelné jevy
Lom světla Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Lom světla Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost   
Co už víme o světle, odraz světla, kulová zrcadla
Čočky Spojky a rozptylky VY_32_INOVACE_53_Spojky a rozptylky
Rozdělení čoček a jejich charakteristické paprsky
Ohnisková vzdálenost čoček Vypracoval: Lukáš Karlík
Čočky Vypracoval: Lukáš Karlík
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Riskuj - optika 2
Čočka spojka a rozptylka
Rychlost Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Čočky průhledná optická prostředí princip založen na lomu světla
Transkript prezentace:

Čočky Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena Vzdělávací oblast: Člověk a příroda_Fyzika Datum: 01/2012 Název materiálu: VY_32_INOVACE_FY.9.A_18_cocky Číslo operačního programu: CZ.1.07/1.4.00/21.1693 Název projektu: PRIMA ŠKOLA Čočky Anotace: Materiál je určen pro žáky 9. ročníku. Žáci navazují na učivo probrané v 7. ročníku a učivo prohlubují.

Čočky: jsou to průsvitná tělesa, zpravidla vybroušená ze skla, lomem se mění směr procházejících paprsků, ve starém Egyptě se čočky vybrušovaly z křišťálu a využívaly se ke „zvětšování písma“ i k zapalování posvátných ohňů, dnes použití v lupě, mikroskopu, dalekohledu, fotoaparátu, v brýlích atd.

Základní typy čoček: A) Spojky: 1) Dvojvypuklá 2) Ploskovypuklá 3) Dutovypuklá B) Rozptylky: 4) Dvojdutá 5) Ploskodutá 6) Vypuklodutá

Necháme-li projít sluneční paprsky, které jsou při dopadu na Zem téměř rovnoběžné, lupou: snažíme se paprsky zachytit na papír umístěný za lupou, lupa mění rovnoběžné paprsky na sbíhavé, v určité vzdálenosti pozorujeme na papíru jen svítící bod, který se nazývá OHNISKO (F) vzdálenost ohniska od středu čočky je OHNISKOVÁ VZDÁLENOST a značí se f, Čočky, které mění svazek paprsků na SBÍHAVÝ, se nazývají SPOJKY

Rozptylky: mění rovnoběžný svazek paprsků na rozbíhavý, za rozptylkou zachytíme na papíru světelný kruh, který se při vzdalování papíru od čočky zvětšuje, paprsky vycházející po lomu z rozptylky mají směr, jakoby vycházely z jednoho bodu před čočkou, tento bod se nazývá obrazové OHNISKO

Lom svazku světelných paprsků u spojky a rozptylky:

Jaké obrazy vytváří SPOJKA? svíčku dáme nejprve daleko od čočky, např. 20 cm, posunujeme stínítko (např. čtvrtku papíru), až se vytvoří ostrý obraz, 1) vzdálenost svíčky je větší než 2f: obraz je PŘEVRÁCENÝ, ZMENŠENÝ A SKUTEČNÝ 2) vzdálenost svíčky větší než f a menší než 2f: obraz je PŘEVRÁCENÝ, ZVĚTŠENÝ A SKUTEČNÝ 3) vzdálenost svíčky je menší než f: obraz je ZDÁNLIVÝ, ZVĚTŠENÝ A PŘÍMÝ

Jaké obrazy vytváří ROZPTYLKA? umístíme svíčku do různých vzdáleností od čočky a zkoušejme zachytit obraz na stínítku, zjistíme, že v žádné vzdálenosti od čočky se nám nepodaří zachytit ostrý obraz, na stínítku je jen rozmazaná světelná stopa rozbíhavých paprsků, když necháme tento svazek dopadat do našeho oka, je obraz vytvořený rozptylkou vždy PŘÍMÝ A ZMENŠENÝ, JE ZDÁNLIVÝ (protože nelze zachytit na stínítku)

Lom paprsků u spojky a rozptylky: a,c,e SPOJKA b,d,f ROZPTYLKA

Použití čoček:

Otázky a úkoly: Jak poznáš hmatem, zda je skleněná čočka spojka nebo rozptylka? Jaký obraz svíčky můžeš vytvořit pomocí spojky? Na čem závisí jeho vlastnosti?

Vyber správnou odpověď: 3) Jaký obraz svíčky můžeš vytvořit pomocí rozptylky? skutečný, zmenšený, přímý zdánlivý, zmenšený, přímý zdánlivý, zmenšený, převrácený

Vyber správnou odpověď: 4) Lze zachytit obraz vytvořený pomocí rozptylky na stínítku? Zachytíme ho na stínítku, obraz je skutečný. Nezachytíme ho na stínítku, ale můžeme ho pozorovat přes čočku, obraz je zdánlivý.

Použité zdroje: doc. RNDr. Růžena Kolářová, CSc., PaedDr. Jiří Bohuněk, Fyzika pro 9. ročník základní školy, nakladatelství Prometheus, 2008, ISBN 978-80-7196-193-2. galerie office http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/f/f1/Lens_types.png [cit. 2012-01-06] http://www.islandsoft.cz/img/fyz_spojka_rozptylka.png [cit. 2012-01-06] http://www.islandsoft.cz/img/cocky.png [cit. 2012-01-06] http://fyzika.smoula.net/data/images/paprsky.jpg [cit. 2012-01-06] http://dalekohledy.webpark.cz/dalekohledy-logo.jpg [cit. 2012-01-06] http://www.mojeoci.cz/images/pic-dalekozrakost.jpg [cit. 2012-01-06] http://ocni-lekar.info/wp-content/uploads/2011/08/Kontaktn%C3%AD-%C4%8Do%C4%8Dky.png [cit. 2012-01-06] http://s.topkontakt.cz/images/img_product/200/00627/00627539_foto_200_5770ef6e78.gif [cit. 2012- 01-06] http://www.exa.cz/wss_images/_thumbs/~200_mikroskopy_mikroskop-bresser-bioscience-40x- 1000x.jpg [cit. 2012-01-06] http://www.edalekohledy.cz/Fotografie/Zbozi/250px/8x56%20novy.jpg [cit. 2012-01-06] http://kutil-florenc.cz/media/1/image/zbozi/lupy-%2060-80.jpg [cit. 2012-01-06] http://posec.astro.cz/image/teorie/OP_I_soubory/image008.gif [cit. 2012-01-06] http://images.wikia.com/stav-ova/cs/images/b/b7/Rozptylky.png [cit. 2012-01-06]

Metodika prezentace: Žák rozdělí čočky na spojky a rozptylky, rozliší spojnou a rozptylnou čočku. Žák umí určit ohniska a ohniskovou vzdálenost na optické ose a zná rozdíl v předmětovém a obrazovém ohnisku. Žák vyjmenuje základní typy spojek a rozptylek a umí je nakreslit. Žák ví, jak se láme svazek světelných paprsků spojkou a rozptylkou. Žák popíše, jaké obrazy vytváří spojka a na čem obraz závisí. Žák popíše, jaký obraz vytváří rozptylka. Žák zná použití čoček. Žák odpovídá a řeší souhrnné úlohy.