GENETIKA Vazba genů.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Vazba úplná, neúplná, Morgan, Bateson
Advertisements

Mendelistická genetika
Morganovo číslo, Morganovy zákony, příklady
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:
Autor: Mgr. Tomáš Hasík Určení: Septima, III.G
Dědičnost monogenní znaků
Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“
Autor: Mgr. Tomáš Hasík Určení: Septima, III.G
Mendelistická genetika
Vazba genů seminář č. 405 Dědičnost
Autozomální dědičnost
Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková
3. Mendelovy zákony. Rostlinné modely J. G. Mendela orlíček hledík zvonek ostřice pcháč tykev hvozdík třezalka netýkavka hrachor lnice kohoutek fiala.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Úvod do genetiky – Mendelovská genetika Číslo vzdělávacího materiálu: ICT10 /2 Šablona: III/2 Inovace.
Mgr. Renáta Davidová.  Hrací plocha je rozdělena do 2 sloupců, které představují různé kategorie otázek.  Každé otázce ve sloupci je přiřazeno bodové.
Genetické parametry Heritabilita, korelace. primární GP genetický rozptyl prostřeďový rozptyl kovariance sekundární GP heritabilita opakovatelnost genetické.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Vazba genů – teoretický základ Číslo vzdělávacího materiálu: ICT10/7 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Vazba genů – příklady k procvičování Číslo vzdělávacího materiálu: ICT10/8 Šablona: III/2 Inovace.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Genetické interakce – řešené příklady k procvičování Číslo vzdělávacího materiálu: ICT10 /6 Šablona:
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov Autor: Simona Lehrausová Datum/období: Podzim 2013 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Genetika. Genetika – nauka o dědičnosti a proměnlivosti.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_42_INOVACE_12_10 Název materiáluZákladní.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu DUM Škola budoucnosti s využitím IT VY_6_INOVACE_MAT49 Název školy SPŠ a.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Mendelovská genetika – Monohybridismus: procvičování modelových příkladů Číslo vzdělávacího materiálu:
Obdélník Pro kreslení obdélníku používáme nástroj obdélník. Lze také použít příkazový řádek a příkaz obdélník:
Vazba genů I Autor: Mgr. Jitka MaškováDatum: Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308.
GENETIKA POHLAVNÍ CHROMOZÓMY HETEROCHROMOZÓMY X A Y.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Poměr Co je poměr. Dělení v daném poměru..
Objem a povrch kvádru a krychle
Poměr.
NÁZEV ŠKOLY: ČÍSLO PROJEKTU: NÁZEV MATERIÁLU: TÉMA SADY: ROČNÍK:
Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková
NÁZEV ŠKOLY: ČÍSLO PROJEKTU: NÁZEV MATERIÁLU: TÉMA SADY: ROČNÍK:
NÁZEV ŠKOLY: ČÍSLO PROJEKTU: NÁZEV MATERIÁLU: TÉMA SADY: ROČNÍK:
NÁZEV ŠKOLY: ČÍSLO PROJEKTU: NÁZEV MATERIÁLU: TÉMA SADY: ROČNÍK:
3. Mendelovy zákony.
Krácení a rozšiřování poměru
Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
Vlastnosti trojúhelníku
Poměr Co je poměr. Změna v daném poměru..
Základní jednorozměrné geometrické útvary
Poměr v základním tvaru.
Parametry polohy Modus Medián
GENETIKA – VĚDA, KTERÁ SE ZABÝVÁ PROJEVY DĚDIČNOSTI A PROMĚNLIVOSTI
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Goniometrické funkce Autor © Ing. Šárka Macháňová
NÁZEV ŠKOLY: ČÍSLO PROJEKTU: NÁZEV MATERIÁLU: TÉMA SADY: ROČNÍK:
Příprava na 1. čtvrtletní písemnou práci
NÁZEV ŠKOLY: ČÍSLO PROJEKTU: NÁZEV MATERIÁLU: TÉMA SADY: ROČNÍK:
Genetika.
7 PYTHAGOROVA VĚTA.
Teorie chyb a vyrovnávací počet 1
Poměr Co je poměr. Dělení v daném poměru..
Podobnost trojúhelníků
Poměr v základním tvaru.
Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308
Konstrukce trojúhelníku - Ssu
Genetika.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
37. Bi-2 Cytologie, molekulární biologie a genetika
… jak přesně počítat s nepřesnými čísly
Genové interakce I..
Genetika. Pojmy: dědičnost genetika proměnlivost DNA.
Transkript prezentace:

GENETIKA Vazba genů

V případě dvou párů chromozomů vznikají při meióze se stejnou pravděpodobností 4 buňky s různou sadou chromozomů

3. Mendelův zákon dědičnost dvou párových znaků každý z nich musí být na jiném páru chromozomů P: AABB x aabb nebo Aabb x aaBB F1: AaBb F1 x F1: AaBb x AaBb F2: 16 možností (některé z nich se vícekrát opakují) Výchozí buňka AaBb možné gamety: AB, Ab, aB, ab

Křížení AaBb x aabb AB Ab aB ab AaBb Aabb aaBb aabb 25 žádná Genotypová a fenotypová četnost potomstva v případě, že mezi geny není vazba, tj. geny jsou na různých párech chromozomů.

Křížení AaBb x aabb AB Ab aB ab AaBb Aabb aaBb aabb 25 cis 50 trans žádná 25 cis 50 trans Teoretická genotypová a fenotypová četnost potomstva v případě, že mezi geny je vazba, tj. oba geny jsou na jednom páru chromozomů (za předpokladu, že se neuplatňuje Crossing-over).

Vazba genů Dědičnost dvou párových znaků Geny pro oba znaky jsou na stejném chromozom Vazba cis nebo trans cis: na jednom chromozomu dvě dominantní nebo dvě recesivní alely od obou genů trans: na jednom chromozomu jedna alela dominantní a jedna recesivní Při křížení AaBb x aabb by teoreticky měli vznikat: buď jen potomci AaBb a aabb při vazbě cis nebo jen potomci Aabb a aaBb při vazbě trans Ve skutečnosti se tak neděje, protože nastává proces Crossing-over (viz dále) % pravděpodobnosti crossing-over odpovídá relativní vzdálenosti genů na chromozomu

Vazba cis Vazba trans

Crossing over

Crossing over

Křížení AaBb x aabb AB Ab aB ab AaBb Aabb aaBb aabb 25 cis 50 43 5 6 žádná 25 cis 50 43 5 6 46 trans 11 38 41 10 Skutečná genotypová a fenotypová četnost potomstva v případě, že mezi geny je vazba, tj. oba geny jsou na jednom páru chromozomů (uplatňuje se Crossing-over).

Křížení AaBb x aabb AB Ab aB ab AaBb Aabb aaBb aabb 25 cis 50 43 5 6 Morganovo číslo = relativní vzdálenost genů na chromozomu AB Ab aB ab AaBb Aabb aaBb aabb žádná 25 cis 50 43 5 6 46 trans 11 38 41 10 a1 a2 a3 a4 cis: trans: Buď zlomek < 1, nebo násobíme 100; výsledek v % nebo cM

Úloha 1 U rajčete je kulatý tvar plodu úplně dominantní nad podlouhlým tvarem a přítomnost lesklé slupky je úplně dominantní nad matnou slupkou. Při křížení jedince s kulatými plody a lesklou slupkou s jedincem s podlouhlými plody a matnou slupkou vzniklo potomstvo o fenotypovém složení: 108 rostlin s kulatými plody a lesklou slupkou, 13 rostlin s kulatými plody a matnou slupkou, 12 rostlin s podlouhlými plody a lesklou slupkou, 117 rostlin s podlouhlými plody a matnou slupkou. Určete: a) genotypy rodičů a potomků b) způsob dědičnosti, jde - li o vazbu genů, určete typ vazby, vypočtěte Morganovo číslo a vysvětlete slovy co se dá určit z jeho hodnoty.

Úloha 2 Homozygotní linie červených kanárů s chocholkou byla zkřížena s homozygotní linií žlutých kanárků bez chocholky. Všichni jedinci F1 generace byli stejní, červení bez chocholky. Při křížení jedinců z generace F1 se žlutými kanáry s chocholkou vzniklo potomstvo o fenotypovém složení: 218 červených kanárů bez chocholky, 24 červených kanárů s chocholkou, 21 žlutých kanárů bez chocholky, 227 žlutých kanárů s chocholkou. Určete: a) genotypy rodičů a potomků b) způsob dědičnosti, jde - li o vazbu genů, určete typ vazby, vypočtěte Morganovo číslo a vysvětlete slovy co se dá určit z jeho hodnoty.