OSOBNÍ ZÁJMENA A JEJICH SKLOŇOVÁNÍ Autor: Katka Česalová Datum: 20. 9. 2013 Cílový ročník: 6. – 9. ročník Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/21.3763
Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Vzdělávací obor: Německý jazyk 2. stupeň Tematický okruh: Zájmena Téma: Skloňování osobních zájmen Metodický list/anotace: žáci se seznámí s osobními zájmeny a se zásadami, které mohou využívat při jejich skloňování v němčině Jazyk: čeština, němčina Očekávaný výstup: žáci se orientují v systému osobních zájmen v němčině a používají běžně jejich 3. a 4. pád Speciální vzdělávací potřeby: žádné Druh učebního materiálu: prezentace Cílová skupina: žák Stupeň a typ vzdělávání: základní vzdělávání – druhý stupeň Typická věková skupina: 12 – 15 let
Základní pojmy: PRONOMEN– ZÁJMENO JEDNOTNÉ ČÍSLO – SINGULÁR (SG) MNOŽNÉ ČÍSLO – PLURÁL (PL) MUŽSKÝ ROD – MASKULINUM (M) ŽENSKÝ ROD – FEMININUM (F) STŘEDNÍ ROD – NEUTRUM (N) 1. PÁD – NOMINATIV (NOM) 2. PÁD – GENITIV (GEN) 3. PÁD – DATIV (DAT) 4. PÁD – AKUZATIV (AK)
Osobní zájmena : WER? WEM? WEN? SINGULÁR PLURÁL PÁD: ich du er sie es wir ihr sie Sie WER? 3. PÁD: mir dir ihm ihr ihm uns euch ihnen Ihnen WEM? 4. PÁD: mich dich ihn sie es uns euch sie Sie WEN? Poznámka: 2. pád (GENITIV) osobních zájmen je používán méně, přivlastňujeme jím jednotlivým osobám. Dá se nahradit předložkou von se 3. pádem.
POZOR! Mnohé tvary zájmen si můžeme lehce odvodit, pokud známe skloňování podstatných jmen v jednotlivých rodech! 1) 3. pád sing.: dem Vater, dem Kind = ihm (jemu) KOMU? der Mutter = ihr (jí) 3. pád pl.: den Kindern = ihnen (jim), Ihnen(Vám – vykání čili v němčině „onikání“)
2) Využijeme znalosti toho, že v rodě ženském a středním a v množném čísle je stejný tvar 1. pádu jako 4. pádu. To platí i pro zájmena osobní: singulár: plurál: 1. p. - 4. p. 1. p. - 4. p. sie – sie sie – sie es – es Sie - Sie POKUD POCHOPÍME SYSTÉM, DÁVÁME DOHROMADY SKLÁDANKU A VŽDY SI VŠE POTŘEBNÉ ODVODÍME!
Doplň do textu zájmena ve správném pádě: ÚKOL: Doplň do textu zájmena ve správném pádě: (po podstatném jménu následuje vždy zájmeno) Die Mutti mit dem Sohn Peter gehen einkaufen. ……… kauft ……… ein neues Buch über die Natur. ……. ist sehr schön. Peter nimmt das Buch in die Schule. Hier kann ………. mit ……….. gut arbeiten. Frau Lehrerin sagt ……… (mu): „ …….. bist sehr fleissig! Mit …….. (s tebou) können auch die Mitschüler arbeiten. ……… haben sicher zu Hause auch interessante Bücher. Alle Schüler sollen ………. nächste Stunde mitbringen.“ Peter antwortet: „ Ich danke …………, Frau Lehrerin, ………. habe zu Hause noch viele Bücher, …….. bringe ………, ……… werden mit ………… auch arbeiten.“ Žáci mohou poté text přeložit – ústně nebo písemně, případně napsat pokračování s vynechanými zájmeny jako procvičení pro spolužáky do příští hodiny. Mohou také vymyslet jiný krátký příběh s vynechanými zájmeny.
SPRÁVNÉ ŘEŠENÍ: Die Mutti mit dem Sohn Peter gehen einkaufen. Sie kauft ihm ein neues Buch über die Natur. Es ist sehr schön. Peter nimmt das Buch in die Schule. Hier kann er mit ihm gut arbeiten. Frau Lehrerin sagt ihm: „ Du bist sehr fleissig! Mit dir können auch die Mitschüler arbeiten. Sie haben sicher zu Hause auch interessante Bücher. Alle Schüler sollen sie nächste Stunde mitbringen.“ Peter antwortet:„ Ich danke Ihnen, Frau Lehrerin, ich habe zu Hause noch viele schöne Bücher, ich bringe sie, wir werden mit ihnen auch arbeiten.“
Použité zdroje: Vlastní materiály autorky Použité zdroje: Vlastní materiály autorky. Zdroje obrázků: Obrázky použity z galerie Klipart MS Word 2010.
Děkuji vám za pozornost.