Název školy: Gymnázium, Roudnice nad Labem, Havlíčkova 175, příspěvková organizace Název projektu: Moderní škola Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.1034.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Název Generativní orgány rostlin – Plody Předmět, ročník
Advertisements

EU Peníze školám Inovace ve vzdělávání na naší škole ZŠ Studánka
VY_32_INOVACE_Př-b 6.,7.17 Anotace: Prezentace seznamuje s dělením plodů podle oplodí a druhy plodů. Vzdělávací oblast: Plody a semena Autor: Ing. Jiří.
Plody Přírodopis VY_32_INOVACE_179, 9. sada, Př3 ANOTACE
GYMNÁZIUM, VLAŠIM, TYLOVA 271
Digitalizace výuky Příjemce
Gymnázium a obchodní akademie Chodov
Prezentace slouží k výkladu a procvičení látky o plodech
Anatomie II a morfologie rostlin
Opylení a oplození rostlin
Rozmnožování rostlin Opylení
Generativní orgány rostlin
Plody Mgr. Helena Roubalová
AUTOR: Ing. Helena Zapletalová
PLOD.
Krytosemenné rostliny
AUTOR: Ing. Helena Zapletalová
Plod Bohumil Bareš.
Obecná botanika Semena a plody.
Základní vzdělávání - Člověk a příroda – Přírodopis - Biologie rostlin
VY_32_INOVACE_411, 21. sada, Přírodověda
Plody stromů a keřů Anotace: Kód: VY_52_INOVACE_Přv-Z 4.,6.34
Plod (fructus).
Květy a plody rostlin Anotace: Kód: VY_52_INOVACE_Přv-Z 4.,6.20
Autor: Mgr. Kateřina Žáková Určení: Kvinta, I.G, 1.SOŠ
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: , ; fax:
14.1 Květ, plod, semena plody květy semena
Morfologie rostlin – plod
Plod (fructus; fruit; Frucht)
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Plody.
Co bychom už měli vědět…
Plod (fructus) Morfologie rostlin.
Tvůrce: Mgr. Alena Výborná
KRYTOSEMENNÉ ROSTLINY (Magnoliophyta)
PLODY.
SEMENA A PLODY.
STAVBA TĚLA ROSTLIN KLÍČOVÁ SLOVA: ORGÁN, ORGÁNOVÁ SOUSTAVA, KOŘEN (HLAVNÍ, VEDLEJŠÍ, SVAZČITÉ), STONEK (STÉBLO, LODYHA, STVOL), LIST (JEDNODUCHÝ, SLOŽENÝ,
Podzimní plody.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Matoušek Libor. Dostupné ze Školského portálu Karlovarského kraje materiál.
Genetických pojmů EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Rostlinné orgány – V. část – plod Číslo vzdělávacího materiálu: ICT5/12 Šablona:
Rostliny.
AUTOR: Lenka Hrnčířová
ZÁKLADNÍ ŠKOLA JEVÍČKO, U ZÁMEČKU 784, JEVÍČKO ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_21_Risk krytosemenné rostliny.
Název školy:Gymnázium, Roudnice nad Labem, Havlíčkova 175, příspěvková organizace Název projektu:Moderní škola Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/
Semena a plody Stavba rostlinného těla vypracovala: Mgr. Monika Štrejbarová.
Název školy:Základní škola, Hradec Králové Milady Horákové 258 Autor:Mgr. Lukáš Dubrovský Název: VY_32_INOVACE_19_15B_Plody Téma: Přírodopis pro 7. ročník.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Andrea Brogowská Název prezentace (DUMu): Plod. Plodenství. Tematická oblast: Rostliny Ročník:1. Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/
Genetických pojmů EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: AZ kvíz – krytosemenné rostliny - opakování Číslo vzdělávacího materiálu: ICT5/20.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
  ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Název školy: Gymnázium, Roudnice nad Labem, Havlíčkova 175, příspěvková organizace Název projektu: Moderní škola Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Pohlavní orgány Plody - rozmnožování
Název prezentace (DUMu): Semeno. Plod.
STAVBA TĚLA ROSTLIN KLÍČOVÁ SLOVA: KOŘEN (HLAVNÍ, VEDLEJŠÍ, SVAZČITÉ), STONEK (STÉBLO, LODYHA, STVOL), LIST (JEDNODUCHÝ, SLOŽENÝ, ŘAPÍK, ČEPEL), KVĚT (TYČINKA.
zpracovaný v rámci projektu
Název školy: Gymnázium, Roudnice nad Labem, Havlíčkova 175, příspěvková organizace Název projektu: Moderní škola Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Název školy: Gymnázium, Roudnice nad Labem, Havlíčkova 175, příspěvková organizace Název projektu: Moderní škola Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Název školy: Gymnázium, Roudnice nad Labem, Havlíčkova 175, příspěvková organizace Název projektu: Moderní škola Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
STAVBA TĚLA ROSTLIN KLÍČOVÁ SLOVA: ORGÁN, ORGÁNOVÁ SOUSTAVA, KOŘEN (HLAVNÍ, VEDLEJŠÍ, SVAZČITÉ), STONEK (STÉBLO, LODYHA, STVOL), LIST (JEDNODUCHÝ, SLOŽENÝ,
BOTANIKA.
Název školy: Gymnázium, Roudnice nad Labem, Havlíčkova 175, příspěvková organizace Název projektu: Moderní škola Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
generativní rostlinné orgány
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace
Název školy: Gymnázium, Roudnice nad Labem, Havlíčkova 175, příspěvková organizace Název projektu: Moderní škola Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Název školy: Gymnázium, Roudnice nad Labem, Havlíčkova 175, příspěvková organizace Název projektu: Moderní škola Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Název školy: Gymnázium, Roudnice nad Labem, Havlíčkova 175, příspěvková organizace Název projektu: Moderní škola Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Období: září – prosinec 2011
Název školy: Gymnázium, Roudnice nad Labem, Havlíčkova 175, příspěvková organizace Název projektu: Moderní škola Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Transkript prezentace:

Název školy: Gymnázium, Roudnice nad Labem, Havlíčkova 175, příspěvková organizace Název projektu: Moderní škola Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.1034 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Číslo DUM: VY_32_Inovace_GR06_Fia01_15 Vytvořeno: Srpen 2013 Autor: Mgr. Lada Fialová Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Vzdělávací obor: Biologie Sada: Botanika Název vzdělávacího materiálu: Plod - suché plody Ročník: 1. ročník čtyřletého gymnázia

Anotace: Výkladová prezentace na téma suché plody. Určená do hodin biologie nebo laboratorních cvičení z biologie. Prezentace je ukončena opakováním. Metodika: Prezentaci ovládá učitel klikáním myši nebo šipkou vpravo (popř. vlevo). Při opakování žáci odpovídají ústně a po kliknutí myší se objevují správné odpovědi.

PLOD (fructus) SUCHÉ PLODY

Plod reprodukční orgán krytosemenné rostliny útvar obsahující semena OPAKOVÁNÍ reprodukční orgán krytosemenné rostliny útvar obsahující semena může se podílet na rozšiřování semen pravé plody – vznikají z pestíku nebo jeho části nepravé plody – na vniku se podílí i další části květu (květní lůžko, květní obaly)

plody dužnaté peckovice malvice bobule suché pukavé měchýřek lusk tobolka šešule šešulka nepukavé oříšek nažka obilka poltivé dvounažka tvrdka struk diskovitý plod zobanitý plod

SUCHÉ PLODY pukavé, nepukavé, poltivé oplodí vyvinuté jako xerokarp (suché, tenké až blanité) sklerokarp (tvrdé a pevné)

SUCHÉ PUKAVÉ PLODY po dozrání se otvírají v místě srůstu plodolistů nebo podle hlavní žilky měchýřek (folliculus) lusk (legumen) šešule (siliqua) šešulka (silicula) tobolka (capsula)

Měchýřek *z 1 plodolistu otvírání: břišním švem větší počet semen blatouch bahenní

Lusk *z 1 plodolistu otvírání: dvěma švy od vrcholu větší počet semen trnovník akát

Šešule *z 2 plodolistů otvírání: dvěma švy od báze větší počet semen na blanité přepážce brukev řepka olejka

Šešulka typ šešule délka plodu stejná jako šířka penízek rolní

Tobolka *z více plodolistů otvírání: podle švů, víčkem, štěrbinami větší počet semen šeřík evropský mák setý

SUCHÉ NEPUKAVÉ PLODY po dozrání se plody oddělují od mateřské rostliny uzavřené (v celku) nažka (achaenium) oříšek (nux) obilka (caryopsis)

Nažka *z 1 nebo více plodolistů jednosemenná a) oplodí těsně přiléhá k osemení b) oplodí často s létacím zařízením nebo s háčky slunečnice roční dub zimní smetanka lékařská

Oříšek *z více plodolistů jednosemenný (semeno volné) oplodí sklerenchymatické lípa srdčitá líska obecná

Obilka *ze 2 plodolistů jednosemenný (oplodí téměř srůstá s osemením) kukuřice setá bér sivý proso seté

SUCHÉ POLTIVÉ PLODY po dozrání se plody rozpadají na jednotlivé díly struk (lomentum) tvrdka (nocula) dvounažka (diachaenium) diskovitý plod (polachaena) zobanitý plod (elaterium)

Struk *z 2 plodolistového semeníku rozpad: příčně na jednosemenné části obr. 1 ředkev ohnice

Tvrdka *z 2 plodolistového semeníku rozpad: paprsčitě na 4 jednosemenné části hluchavka bílá

Dvounažka *z 2 plodolistového semeníku rozpad: na 2 jednosemenné části javor klen mrkev obecná

Diskovitý plod *z více plodolistového semeníku rozpad: paprsčitě na větší počet jednosemenných částí sléz přehlížený

Zobanitý plod *z 5 plodolistového semeníku rozpad: na 5 jednosemenných částí se zobanitým výrůstkem kakost

OPAKOVÁNÍ 1) určete typ suchého plodu podle charakteristiky typ plodu charakteristika pukavé po dozrání se otvírají v místě srůstu plodolistů nebo podle hlavní žilky poltivé po dozrání se plody rozpadají na jednotlivé díly nepukavé po dozrání se plody oddělují od mateřské rostliny uzavřené

2) Určete přesný typ plodu diskovitý 1 dvounažka 2 3 obilka nažka 6 lusk 4 tobolka 5

Zdroje obrázků obr. 1 PICHARD, Olivier. http://commons.wikimedia.org [online]. [cit. 15.9.2013]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/4/49/Raphanus_raphanistrum-var-raphanistrum_velennes_80_10062008_4.jpg Ostatní fotografie jsou vlastním dílem autorky výukového materiálu.