Evropa v 18. století - soutěž

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jindřiška Řehořková Název DUM: VY_32_Inovace_ Opakování Jana Husa a husitské revoluce (test) Název.
Advertisements

Hody, hody doprovody TRADICE. Ve kterém ročním období jsou Velikonoce. 2 Léto Zima Podzim Jaro.
Hra ke zopakování či procvičení učiva, nebo test k ověření znalostí Výrazy ‒ vyjádření neznámé ze vzorce Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Irena Čiháková Dostupné z Metodického portálu ; ISSN Provozuje Národní.
Doprava ROZMĚRY Který obrázek je největší? Který obrázek je nejmenší?
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Irena Čiháková Dostupné z Metodického portálu ; ISSN Provozuje Národní.
Jaro na statku FARMÁŘ A JEHO PRÁCE. Čtyři roční období.
ANOTACE Materiál je určen k získání informací o tom, kde a jak žijí lidé na Zemi. V úvodní výkladové části se žáci seznámí s rozložením obyvatelstva na.
Uč. 27 – 31 atlas 18/8 ABSOLUTISMUS V RUSKU.
PŘEMYSLOVCI A LUCEMBURKOVÉ
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT
v habsburské monarchii 1848
ČESKÉ ZEMĚ V 15. STOLETÍ- SOUTĚŽ
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kluky, okr. Písek
Karel IV. VY_32_INOVACE_2C_10 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
MEZILIDSKÁ KOMUNIKACE II.
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
PRŮMYSLOVÁ REVOLUCE A JEJÍ DŮSLEDKY
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
Hra k zopakování a procvičení učiva (Test znalostí)
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Bc
Ticháček s nimi hledá cestičky…
Hra ke zopakování či procvičení učiva nebo test k ověření znalostí
Hra ke zopakování či procvičení učiva nebo test k ověření znalostí
Projekt: Moderní škola 2010 registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Sandra Jaklová
EVROPSKÉ STÁTY V 1. POLOVINĚ 19. STOLETÍ
AUTOR: Mgr. Petr Punčochář
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Sandra Tichá
Hra ke zopakování či procvičení učiva nebo test k ověření znalostí.
Hra ke zopakování či procvičení učiva nebo test k ověření znalostí.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Bc
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676
Hra k zopakování či procvičení učiva nebo test k ověření znalostí.
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Název a číslo materiálu:
Hra ke zopakování či procvičení učiva:
Má země Česká republika.
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Sandra Tichá Název materiálu: VY_32_INOVACE_ D.7.A.11_romansky_sloh _I. Datum: Ročník: sedmý Vzdělávací.
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr
PŘEDKOLUMBOVSKÁ AMERIKA
PRŮMYSLOVÁ REVOLUCE - OPAKOVÁNÍ
Téma (název prezentace)
Západní Evropa VY_32_Inovace_03KR-7
Název školy: ZŠ a MŠ Verneřice Autor výukového materiálu: Lenka Lehká
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Sandra Tichá Název materiálu: VY_32_INOVACE_ VO.7.B.15_lidska_prava-soutez Datum: Ročník: sedmý Vzdělávací.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Bc
Společnost Označení materiálu:
České země po husitských válkách
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
KDO SE NA TEBE DÍVÁ? HOSPODÁŘSKÁ ZVÍŘATA.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY
AUTOR: Mgr. Hana Vrtělková NÁZEV: VY_32_INOVACE_M_06_Hra 3 TEMA: Hra 3
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Sandra Tichá Název materiálu: VY_32_INOVACE_ D.7.A.14_objevne_plavby Datum: Ročník: sedmý Vzdělávací.
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
GEOMETRICKÉ TVARY PoZNÁVEJ.
Číslo přílohy: VY_ 52_INOVACE_24_Marie Terezie a Josef II.
BROUČCI A POČÍTADLO Pro skřítka Ticháčka.
Hra ke zopakování či procvičení učiva nebo test k ověření znalostí
Základní škola a mateřská škola Šaratice, okres Vyškov
Revoluce v evropských zemích 1848
Základní škola a mateřská škola Šaratice, okres Vyškov
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.400/
Základní škola a mateřská škola, Šaratice, okres Vyškov
Hra ke zopakování či procvičení učiva nebo test k ověření znalostí
AUTOR: Bc. Leona Vejrostová NÁZEV: VY_32_INOVACE_07_05_Osvícenství
Člověk a jeho svět Vlastivěda
Transkript prezentace:

Evropa v 18. století - soutěž Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Sandra Jaklová Název materiálu: VY_32_INOVACE_D.8.A.02_evropa_v_18._stoleti_-_soutez Datum: 17.10.2012 Ročník: osmý Vzdělávací oblast: Člověk a společnost Vzdělávací obor: Dějepis Název: Evropa v 17. a 18. století - soutěž Číslo operačního programu: CZ.1.07/1.4.00/21.1693 Název projektu: PRIMA ŠKOLA Evropa v 18. století - soutěž Anotace: Prezentace je určena žákům osmého ročníku a slouží k opakování událostí v 17. a 18. století v Evropě.

Pravidla hry Rozdělte se do 3 skupin. Každý tým vybírá otázku podle svých znalostí. Čísla ve sloupci k danému tématu značí obtížnost otázky (1- nejlehčí). Nad otázkou se mohou poradit (10 sec), odpovídá pouze jeden za celou skupinu. Soutěžní skupiny se střídají po jedné otázce. Body se zaznamenávají na tabuli, je zvolen jeden zapisovatel (ten se neúčastní soutěže). Vítězí skupina s nejvyšším počtem bodů. Pokud by vybírající tým nevěděl odpověď na otázku, může na ni odpovědět kterákoliv skupina. Získá za ni ale jen jeden bod. Pokud by některý hráč jiného týmu odpověď vykřikl, ztrácí jeho skupina možnost volby otázky a čeká než proběhne jedno celé kolo. Zpátky k hracímu poli se vracíme po označení obrázku v levém dolním rohu.

Osobnosti 2 Osobnosti 3 Osobnosti 1 Bonus 1 Válka 3 18. století 1 Válka 2 18. století 2 Válka 1 18. století 3 Pojmy 3 Bonus 2 Pojmy 2 Pojmy 1

Osobnosti 1 Tento panovník vládl v letech 1643-1715. V kulturní oblasti zahájila jeho vláda „zlatý věk“ státu. Země získala na poli módy, dvorského života i písemnictví přední postavení v Evropě. Odvrácenou stranou jeho politiky byl téměř nepřetržitý řetěz válek a obrovské finanční náklady na vojsko a státní reprezentaci. Tento panovník pocházel z rodu Bourbonů. Jak se jmenuje tento panovník? ___________ Ludvík XIV.

Osobnosti 2 Tato panovnice vládla v letech 1740-1780. Vdala se za Františka I. Štěpána Lotrinského. Měli spolu 16 dětí. Dovedně vedla sňatkovou politiku. Byla jedinou českou panovnicí v naší historii. Jak se jmenuje tato panovnice? _____________________ Marie Terezie

Osobnosti 3 Panovnice na obrázku vládla v letech 1762-1796. Rodný jménem Sofie Frederika Augusta se přátelila s osvícenským francouzským spisovatelem Voltairem. Charakteristickým symbolem doby její vlády jsou tzv. potěmkinovské vesnice. Jak se jmenuje tato panovnice? _______________________ Kateřina II. Veliká

Bonus 1 Tento braniborský kurfiřt se stal prvním králem jedné významné evropské země, vládl v letech 1701-1713, pocházel z rodu Hohenzollernů. Jak se tento panovník jmenoval? __________________ Fridrich I.

18. století 1 O kterou významné kolonie přišla Velká Británie v roce 1776, jejich samostatnost uznala až v roce 1783? _______________________ Severoamerické kolonie

18. století 2 V roce 1774 vydala Marie Terezie nařízení, které mělo mít pozitivní vliv na obyvatele říše Habsburků. Co to Marie Terezie ve své zemi zavedla? ________________________________________________________ Všeobecná školní povinnost- „povinná školní docházka“

18. století 3 O které významné území přišla Francie ve válce o španělské dědictví? _______________________ Gibraltar

Bonus 2 Ve které evropské zemi byli králové v 18. století voleni a nezískávali titul dědičně? Na konci 18. století si tento stát rozdělili tři okolní státy. _________________ Polsko

Pojmy 1 Vystihni jedním slovem formu vlády, kdy panovník má neomezenou moc: __________________________ absolutismus

Pojmy 2 Jak se jmenuje myšlenkový směr, který se vyznačoval nekritickou vírou v lidský rozum a začal ho nadřazovat všem ostatním hodnotám? _______________________ osvícenství

Pojmy 3 Jak se nazývá ekonomická teorie, která říká, že hlavní bohatství země je určeno množstvím drahých kovů v zemi, pro růst ekonomiky státu je podstatný mezinárodní obchod (vyšší vývoz zboží než dovoz zboží do státu) ____________________ merkantilismus

Válka 1 Jak v dějinách Evropy označujeme válku, ve které v letech 1701-1714 bojovali Bourboni a Habsburkové o trůn státu u Středozemního moře. Bourboni nakonec zvítězili. _______________________________________ Válka o španělské dědictví

Válka 2 Jak v historii označujeme válku, která začala ve druhé polovině 18. století tím, že na habsburskou panovnici Marii Terezii zaútočil pruský král Fridrich II.? Do bojů se zapojila především Francie na straně Habsburků a Velká Británie na straně Pruska. ______________________________ Sedmiletá válka 1756-1763

Válka 3 Jak se jmenuje slavný vojevůdce Marie Terezie, který bojoval ve válce v letech 1756-1763 proti Prusku? Dodnes se o něm zpívá písnička. ____________________________ Generál Laudon

Kterou rodinu zachytil malíř na tomto obraze? Rodina Marie Terezie, Habsburkové

POUŽITÉ ZDROJE Uvedené zdroje [ on-line] 10.10.2012 [cit. 2012-10-15]. Dostupné pod licencí Wikimedia Commons na www:  Snímek 4 http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Louis_XIV_of_France.jpg Snímek 5 http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Andreas_Moeller_001.jpg Snímek 6 http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Rokotov_Portrait_Catherine_II.jpg Snímek 7 http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Friedrich_I_of_Prussia.jpg Snímek 8 http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:CartedAmerique.jpeg Snímek http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Peter_der-Grosse_1838_PR.jpg Snímek 14 http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Mision%C3%A1%C5%99i_obracej%C3%AD_na_katolickou_v%C3%ADru.jpg Snímek 15 http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Bataille_Malplaquet.jpg Snímek 16 http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Kunersdorff.jpg Snímek 17 http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Laudon.jpg Snímek 18 http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Martin_van_Meytens_010.jpg?uselang=cs Klipart [ on-line] 2012 [cit. 2012-10-15]. Dostupné na www: Snímek 9 http://office.microsoft.com/cs-cz/images/results.aspx?qu=spir%C3%A1la&ex=1#ai:MC900352798| Snímek 10 http://office.microsoft.com/cs-cz/images/results.aspx?qu=%C5%A1kola&ex=1&origin=FX010132103#ai:MP900439389| Snímek 11 http://office.microsoft.com/cs-cz/images/results.aspx?qu=Polsko&ex=1#ai:MC900434323| Snímek 12 http://office.microsoft.com/cs-cz/images/results.aspx?qu=kr%C3%A1l&ex=1#ai:MC900361514| Snímek 13 http://office.microsoft.com/cs-cz/images/results.aspx?qu=mozek&ex=1#ai:MC900285366|

SHRNUTÍ Anotace Prezentace je určena žákům osmého ročníku a slouží k opakování událostí v 18. století v Evropě. Autor Mgr. Sandra Jaklová Jazyk Čeština Očekávaný výstup Žáci uvedou základní informace o událostech a panovnících z 18. století. Klíčová slova 18. století, panovníci, války Druh učebního materiálu prezentace Druh interaktivity aktivita Cílová skupina žák Stupeň a typ vzdělávání základní vzdělávání – druhý stupeň Typická věková skupina 13 – 14 let Celková velikost 2 229 kB

METODICKÁ POZNÁMKA Soutěž pro několika členné týmy. Snímek 2- Pravidla hry Snímek 3- Žáci si volí otázky- jeden ze skupiny označí text v obdélníku, objeví se otázka, pak odpovídají/zapisují odpověď na tabuli a získávají při správné odpovědi body pro svou skupinu. Snímek 4-17- Otázky k jednotlivým tématům za určitý počet bodů (to značí obtížnost otázky). Zpět k hracímu poli- obrázku na snímku 3 se vrátí označením černobílého obrázku v levém dolním rohu. Je možné po ukončení hry, znovu odpovědět na všechny otázky postupně. Správné odpovědi jsou uvedené na každém snímku (při druhém „kliknutí“ se objeví správná odpověď). Snímek 18- Hráči vyčerpali všechny otázky, na snímku 3 zůstal pouze obrázek, pokud ho označíte, odhalíte obrázek. Která skupina uhodne, kdo je zde namalován, získá 4 body.