ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace AUTOR: RNDr. Lenka Hráčková NÁZEV: VY_32_INOVACE_01C_03_Rostlinná pletiva II TEMA: VY_32_INOVACE_01C_Biologie rostlin ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/34.0816 DATUM TVORBY: 21. 2. 2013
Anotace Výklad s využitím zkušeností žáků z laboratorního cvičení. Krycí pletiva, provětrávací pletiva. Žáci doplňují popis mikroskopických preparátů na interaktivní tabuli, lze použít i jako pracovní listy. Navazuje na VY_32_INOVACE_01C_02_Rostlinná pletiva I a VY_32_INOVACE_01C_04_Rostlinná pletiva III Pro žáky 1. ročníku G4 a 3. ročníku G6 Materiál je určen k interaktivní výuce
Rostlinná pletiva II Dělení podle funkce
a) Krycí a) primární: - EPIDERMIS Žlaznatý trichom, kapradina Na povrchu : kutikula Mezi pokožkovými buňkami: průduchy Pokožkové buňky : bez chloroplastů Epidermis Primární kůra s amyloplasty
Řez pokožkou Svrchní listová pokožka podeňky
RHIZODERMIS - pokožka kořene kořenové vlásky – jakou mají funkci? Chybí kutikula a průduchy
Trichomy jednobuněčné – vícebuněčné nevětvené, větvené, hvězdicovité krycí, žlaznaté, žahavé Žlaznaté, locika Krycí, žlaznaté, pelargonie
Krycí, žlaznaté, rozrazil
Žahavý, kopřiva dvoudomá
Krycí, hvězdicovitý, hlošina Krycí, divizna
Krycí, tykev Krycí, hluchavka Krycí, sleziník
b) sekundární: BORKA borovice dub
BORKA = všechna pletiva vně felogénu: Epidermis Korek Felogen Zelená kůra Kolenchym
Vlastnosti a funkce korku: tepelná a mechanická ochrana omezení výparu vody, průchodu plynů ochrana před bakteriemi, houbami, živočichy Hojení listových jizev, poranění
b) Provětrávací Funkce: Výměna plynů – kyslík, oxid uhličitý Transpirace Interceluláry – nižší rostliny – difuze - vyšší rostliny – specializované útvary PRŮDUCHY (STOMATA) ČOČINKY (LENTICELY)
a) primární: PRŮDUCHY Spodní pokožka listu podeňky
Svěrací buňky obsahují chloroplasty Pokožková buňka Průduchová štěrbina Zavírání průduchu
? Průduch ? Umíte pojmenovat pletiva?
Dosna indická Kapraď samec
Regulace výdeje vody Velikost, počet, tvar, umístění průduchů je dáno podmínkami prostředí Vysvětlete, zkuste uvést konkrétní rostliny a odvodit, jaké budou mít průduchy
b) sekundární: ČOČINKY (LENTICELY) Korek Parenchym Bez černý
Čočinky – trvale otevřené Felogen produkuje parenchym Zima - překryt korkem, Jaro - obnovuje činnost Korek se protrhne
c) Nasávací KOŘENOVÉ VLÁSKY HAUSTORIA
D) Vyměšovací Funkce: Vyměšování nebo hromadění produktů látkové přeměny HYDATODY (vodní skuliny) MEDNÍKY (nektaria) MLÉČNICE - latex
Procvičování 1. pojmenujte označené útvary, buňky: b a 3 3 2 1 2 1
c d
e
2. Srovnejte stavbu pokožky kořene a listu
Řešení 1. pojmenujte označené útvary, buňky: Pokožkové buňky parenchym Průduchová štěrbina Svěrací buňka Svěrací buňka pokožka
Žlaznaté trichomy borka
čočinka (lenticela)
2. Srovnejte stavbu pokožky kořene a listu Rhizodermis – nemá kutikullu, průduchy Kořenové vlásky Epidermis – kutikula, průduchy
Citace L. Kincl, M. Kincl, J. Jarklová: Biologie rostlin pro první ročník gymnázií, Fortuna, Praha 2006 1, 2, 4, 5 – 17 20 - 25 VINTER, Vladimír. http://www.botanika.upol.cz/atlasy/anatomie/index.html [online]. [cit. 17.2.2013]. Dostupný na WWW: http://www.botanika.upol.cz/atlasy/anatomie/index.html 3, 6, 18, 19, 26 Archiv autora