ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Semenné rostliny, rostlinné orgány
Advertisements

Praktická cvičení z botaniky
ROSTLINNÁ PLETIVA ŠÁRKA VOPĚNKOVÁ 2012.
Výuková centra Projekt č. CZ.1.07/1.1.03/
Primární krycí pletiva
Aktivita č.4: Biologie pod mikroskopem
LIST nadzemní orgán vyrůstající ze stonku
STONEK 2005, Čapková Marie,Gy Na Vítězné pláni, Pha 4.
Název Rostlinná buňka Předmět, ročník Biologie, 1. ročník
stélka - tělo nižších rostlin, není tvořeno pletivy kormus - členěné tělo vyšších rostlin.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Rostlinná pletiva.
LIST.
BOTANIKA ROSTLINNÉ ORGÁNY
Gymnázium a obchodní akademie Chodov
Biologie rostlin úvod.
Cíl: seznámení se stavbou, druhy a funkcí
BOTANIKA ROSTLINNÁ ANATOMIE
Rostlinná pletiva Biologie 1. ročník.
Základní vzdělávání - Člověk a příroda – Přírodopis - Biologie rostlin
ROSTLINNÁ PLETIVA.
ROSTLINNÁ PLETIVA Krytosemenné rostliny mají na povrchu těla KRYCÍ PLETIVA = ty chrání vnitřek rostliny před vysycháním U nadzemních částí rostliny krycí.
HISTOLOGIE = nauka o rostlinných pletivech HISTOLOGIE = nauka o rostlinných pletivech PLETIVO = soubor buněk stejného tvaru, stavby a funkce.
Biologie rostlin.
Rostlinné orgány - list
Rostliny.
ROSTLINNÁ PLETIVA.
AUTOR: Ing. Helena Zapletalová
Přechod rostlin na souš
Aktivita č. 4: Biologie pod mikroskopem
O buňce a mikroskopování, vnější a vnitřní stavba rostlin
Výuková centra Projekt č. CZ.1.07/1.1.03/
Základní vzdělávání - Člověk a příroda – Přírodopis - Biologie rostlin
Výuková centra Projekt č. CZ.1.07/1.1.03/
Ukázky borky.
List Mgr. Helena Roubalová
List VY_32_INOVACE_3.1.Bi1.05/Li
rostlinné orgány složeny z vyskytují se u rozdělení: vegetativní
Uspořádání rostlinného těla
POVRCHY ROSTLIN Stavba rostlinné buňky
Kořen (radix) VY_32_INOVACE_3.1.Bi1.03/Li
GYMNÁZIUM, VLAŠIM, TYLOVA 271
Laboratorní práce č. 3 List
Krycí pletiva – epidermis, průduchy, rhizodermis, papily, trichomy
Genetických pojmů EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Rostlinná pletiva – I. část Číslo vzdělávacího materiálu: ICT5/6 Šablona: III/2.
Kořen  Spolu se stonkem a listy tvoří vegetativní rostlinné orgány  Nižší rostliny = ozn. rhizoidy, vyšší rostliny (kapraďorosty a dál) = kořeny.
Genetických pojmů EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Rostlinná pletiva – II. část Číslo vzdělávacího materiálu: ICT5/7 Šablona: III/2.
Č.projektu : CZ.1.07/1.1.06/ Portál eVIM ROSTLINNÁ PLETIVA.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Andrea Brogowská Název prezentace (DUMu): Vodní režim rostliny Tematická oblast: Rostliny Ročník:1. Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/
KOŘEN Biologie, 2. ročník, Botanika. Obecná charakteristika kořen patří mezi tzv. vegetativní orgány společně se stonkem a listem pravý kořen se poprvé.
Základní škola Oskol, Kroměříž příspěvková organizace Přírodopis 7. ročník Autor: Ing. Eva Blešová Vytvořeno v rámci projektu „Škola hrou - počítače ve.
Šablona Identifikátor školy: Jméno autora: Ivana KašpárkováDatum vytvoření: Vzdělávací obor, téma: Přírodovědná praktika, rostlinná.
Trvalá pletiva. Rostlinná pletiva (dělení) Podle schopnosti dělení rozlišujeme: Meristematická (dělivá) – umožňují růst Trvalá – vznikají činností dělivých.
Diana Šťastná Gymnázium Židlochovice Oktáva, cvičení z biologie
Biologie, 2. ročník, Botanika
VY_32_INOVACE_09_Rostlinná pletiva – 2. část
BUŇKA – základ všech živých organismů
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Anatomie rostlinných orgánů
Histologie – Trvalá pletiva rostlin
STÉLKA předchůdce pletiv a orgánů chromista, rostliny, houby
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace
Vegetativní rostlinné orgány
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace
Rostlinná pletiva buňky stejného tvaru k plnění určité funkce
Rostliny - význam a jejich dělení.
Pletiva a tkáně Petra Jůzlová.
A B C a c b 2.1 Cévy a sítkovice
Botanika.
Transkript prezentace:

ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace AUTOR: RNDr. Lenka Hráčková NÁZEV: VY_32_INOVACE_01C_03_Rostlinná pletiva II TEMA: VY_32_INOVACE_01C_Biologie rostlin ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/34.0816 DATUM TVORBY: 21. 2. 2013

Anotace Výklad s využitím zkušeností žáků z laboratorního cvičení. Krycí pletiva, provětrávací pletiva. Žáci doplňují popis mikroskopických preparátů na interaktivní tabuli, lze použít i jako pracovní listy. Navazuje na VY_32_INOVACE_01C_02_Rostlinná pletiva I a VY_32_INOVACE_01C_04_Rostlinná pletiva III Pro žáky 1. ročníku G4 a 3. ročníku G6 Materiál je určen k interaktivní výuce

Rostlinná pletiva II Dělení podle funkce

a) Krycí a) primární: - EPIDERMIS Žlaznatý trichom, kapradina Na povrchu : kutikula Mezi pokožkovými buňkami: průduchy Pokožkové buňky : bez chloroplastů Epidermis Primární kůra s amyloplasty

Řez pokožkou Svrchní listová pokožka podeňky

RHIZODERMIS - pokožka kořene kořenové vlásky – jakou mají funkci? Chybí kutikula a průduchy

Trichomy jednobuněčné – vícebuněčné nevětvené, větvené, hvězdicovité krycí, žlaznaté, žahavé Žlaznaté, locika Krycí, žlaznaté, pelargonie

Krycí, žlaznaté, rozrazil

Žahavý, kopřiva dvoudomá

Krycí, hvězdicovitý, hlošina Krycí, divizna

Krycí, tykev Krycí, hluchavka Krycí, sleziník

b) sekundární: BORKA borovice dub

BORKA = všechna pletiva vně felogénu: Epidermis Korek Felogen Zelená kůra Kolenchym

Vlastnosti a funkce korku: tepelná a mechanická ochrana omezení výparu vody, průchodu plynů ochrana před bakteriemi, houbami, živočichy Hojení listových jizev, poranění

b) Provětrávací Funkce: Výměna plynů – kyslík, oxid uhličitý Transpirace Interceluláry – nižší rostliny – difuze - vyšší rostliny – specializované útvary PRŮDUCHY (STOMATA) ČOČINKY (LENTICELY)

a) primární: PRŮDUCHY Spodní pokožka listu podeňky

Svěrací buňky obsahují chloroplasty Pokožková buňka Průduchová štěrbina Zavírání průduchu

? Průduch ? Umíte pojmenovat pletiva?

Dosna indická Kapraď samec

Regulace výdeje vody Velikost, počet, tvar, umístění průduchů je dáno podmínkami prostředí Vysvětlete, zkuste uvést konkrétní rostliny a odvodit, jaké budou mít průduchy

b) sekundární: ČOČINKY (LENTICELY) Korek Parenchym Bez černý

Čočinky – trvale otevřené Felogen produkuje parenchym Zima - překryt korkem, Jaro - obnovuje činnost Korek se protrhne

c) Nasávací KOŘENOVÉ VLÁSKY HAUSTORIA

D) Vyměšovací Funkce: Vyměšování nebo hromadění produktů látkové přeměny HYDATODY (vodní skuliny) MEDNÍKY (nektaria) MLÉČNICE - latex

Procvičování 1. pojmenujte označené útvary, buňky: b a 3 3 2 1 2 1

c d

e

2. Srovnejte stavbu pokožky kořene a listu

Řešení 1. pojmenujte označené útvary, buňky: Pokožkové buňky parenchym Průduchová štěrbina Svěrací buňka Svěrací buňka pokožka

Žlaznaté trichomy borka

čočinka (lenticela)

2. Srovnejte stavbu pokožky kořene a listu Rhizodermis – nemá kutikullu, průduchy Kořenové vlásky Epidermis – kutikula, průduchy

Citace L. Kincl, M. Kincl, J. Jarklová: Biologie rostlin pro první ročník gymnázií, Fortuna, Praha 2006 1, 2, 4, 5 – 17 20 - 25 VINTER, Vladimír. http://www.botanika.upol.cz/atlasy/anatomie/index.html [online]. [cit. 17.2.2013]. Dostupný na WWW: http://www.botanika.upol.cz/atlasy/anatomie/index.html 3, 6, 18, 19, 26 Archiv autora