VY_32_INOVACE_10_19_Černé zlato

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Název školy: Základní škola a Mateřská škola, Hradec Králové, Úprkova 1 Autor: Mgr. Bláhová Eva Název: VY_32_INOVACE_13A_3_Ropa Téma: 13A_CH9.roč. Datum.
Advertisements

Anotace: Materiál je určen pro 1. ročník studijního oboru Provoz a ekonomika dopravy, předmětu Zbožíznalství, inovuje výuku použitím multimediálních pomůcek.
VÝZNAMNÉ NEKOVY. VODÍK značka H latinský název Hydrogenium 1 1 H (1p +, 1e - ) nejrozšířenější izotop tvoří dvouatomové molekuly H 2 Obr. 1: atom vodíku.
Ropa - Ropa (někdy zvána také tekuté zlato nebo černé zlato) je hnědá až černá hořlavá kapalina. - Je základní surovinou petrochemického průmyslu. - Naleziště.
Anotace Pracovní list k procvičení znalostí o zemské kůře, horninách a nerostech AutorDagmar Kaisrová JazykČeština Očekávaný výstup Plynulé čtení s porozuměním.Výchova.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Eva Fojtíková. Dostupné z Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA Přáslavice.
ALKANY. DEFINICE ● Alkany jsou uhlovodíky, které mají v otevřeném uhlíkatém řetězci mezi atomy uhlíku pouze jednoduché vazby.
Název školy: Základní škola Městec Králové Autor: Ing. Hana Zmrhalová Název: VY_32_INOVACE_06_CH9 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Téma: PALIVA Anotace:
VY_32_INOVACE_9_1_7 Ing. Jan Voříšek  Jak již bylo řečeno, z ropy se při rektifikaci získávají jednotlivé frakce. Jaké je jejich použití? V jakých oblastech.
Anotace Pracovní list k procvičení znalostí o zemské kůře, horninách a nerostech AutorDagmar Kaisrová JazykČeština Očekávaný výstup Plynulé čtení s porozuměním.Výchova.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu CZ.1.07/1.4.00/ Šablona: III / 2 Sada : 4 Ověření ve výuce: (nutno poznamenat v TK) Třída:
Elektronické učební materiály – II. stupeň Chemie 9 Autor: Mgr. Radek Martinák ROPA (nafta, zemní olej, černé zlato ) Těžba „pumpou “ Těžba na moři ropné.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Projekt:
Název projektu: Zkvalitnění výuky cizích jazyků Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Datum: Základní škola Havlíčkův Brod, Štáflova 2004 Jméno:
Vytápění Úprava vody. Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Číslo materiálu:
Anotace Čtení s porozuměním, schopnost vyhledávat informace z vnějších zdrojů a doplnit tak učební látku Autor Dagmar Kaisrová JazykČeština Očekávaný výstup.
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada09 AnotaceVýznam.
Ch_029_Alkyny Ch_029_Uhlovodíky_Alkyny Autor: Ing. Mariana Mrázková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační číslo.
Základní škola Třemošnice, okres Chrudim, Pardubický kraj Třemošnice, Internátní 217; IČ: , tel: , emaiI:
VY_32_INOVACE_08_32_NEOBNOVITELNÉ A OBNOVITELNÉ PŘÍRODNÍ ZDROJE
Spotřební a energetické daně
Zpracování ropy D. Snop, V. Koniuk 2015/2016.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
AUTOR: Mgr. Danuše Lebdušková
VY_32_INOVACE_O3_20_Výpočet hmotnostního zlomku
Zdroje získání základních životních potřeb a energie
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Zdroje energie.
Energetické suroviny – ropa, zemní plyn
Prezentace – výklad učiva
Svařování plamenem 1 VY_32_INOVACE_22_434
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Některé významné uhlovodíky
Základní škola a mateřská škola Damníkov
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Název školy: Základní škola Městec Králové
Název školy : Základní škola a mateřská škola,
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Sepekov Autor:
Název školy Základní škola Kolín V., Mnichovická 62 Autor
Období: leden až květen 2012
VY_32_INOVACE_03_19_Století páry
Autor: Mgr. Helena Nováková
Chemie pro 9.ročník zš Mgr. Iveta Ortová
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Název materiálu: Nerostné suroviny
Vytvořeno v rámci v projektu „EU peníze školám“
VY_32_INOVACE_124_Alkany Šablona Identifikátor školy:
Koloběh dusíku VY_32_INOVACE_23_449
Vytvořeno v rámci v projektu „EU peníze školám“
NÁZEV ŠKOLY: ZÁKLADNÍ ŠKOLA TIŠICE, okres MĚLNÍK AUTOR:
VY_32_INOVACE_14_32_POHYBY ZEMĚ – STŘÍDÁNÍ DNE A NOCI
VY_32_INOVACE_06_CHEMIE_9.ROČNÍK_06_PALIVA, ROPA
Název školy: Základní škola Městec Králové Autor: Ing. Hana Zmrhalová
Ropa.
Název projektu: Moderní škola
Prezentace – výklad učiva
Tento projekt je spolufinancován Evropskou unií.
Globální problémy současného světa 3 – Populační vývoj, negramotnost
Zdroje paliv. Zdroje paliv Dělení paliv podle skupenství: Pevné : uhlí Kapalné: ropa Plynné: zemní plyn.
Ropa nazývá se také surová nafta nebo zemní olej
Organická chemie Autor: Mgr. Iva Hirschová
Neživá příroda - vzduch
VY_32_INOVACE_04_16_Moje rodina
18 – Alkany, cykloalkany Petr Choboda, 4. B.
ČESKÁ REPUBLIKA VODSTVO
Vlastnosti alkanů.
Šablona 32 VY_32_INOVACE_05_30_ Převody jednotek obsahu-procvičení.
Šablona 32 VY_32_INOVACE_10_31_ Barvy.
Transkript prezentace:

VY_32_INOVACE_10_19_Černé zlato Šablona 32 VY_32_INOVACE_10_19_Černé zlato

Černé zlato Anotace: Prezentace může sloužit jako výkladové učivo Autor: Mgr. Lenka Kajabová Předmět: Chemie Očekávaný výstup: zvládnutí učiva o ropě Speciální vzdělávací potřeby: dataprojektor, interaktivní tabule Klíčová slova: ropa, černé zlato Druh učebního materiálu: prezentace Cílová skupina: žák Stupeň a typ vzdělávání: základní vzdělávání – druhý stupeň Typická věková skupina: 12 – 15 let

ROPA Surová nafta, zemní olej, černé zlato hnědá až nazelenalá hořlavá kapalina tvořená směsí uhlovodíků, především alkanů vznikla rozkladem zbytků pravěkých rostlin a živočichů. Nachází se ve svrchních vrstvách zemské kůry základní surovinou petrochemického průmyslu naleziště jsou v hloubkách až 8 km pod zemským povrchem

Prokázané světové zásoby ropy podle zprávy British Petrol r Prokázané světové zásoby ropy podle zprávy British Petrol r. 2005 (v mld. barelu)

Složení ropy (přibližné) Uhlík: 84–87 % Vodík 11–14 % Kyslík až 1 % Síra až 4 % Dusík až 1 %

Těžba ropy kdysi existovaly lokality, kde ropa přirozeně vyvěrala na zemský povrch nyní se ropa získává pomocí vrtů většinou je v nalezišti společně s ropou přítomen zemní plyn

Těžební věž

Čerpání ropy pomocí pumpy

Využití a zpracování ropy základní palivo pro dopravu surovina pro výrobu plastů vyrábějí se z ní léky, hnojiva, pesticidy chudší země k výrobě elektřiny Před zpracováním je ropa odsolována praním upravenou vodou a oddělením solanky v elektrostatickém odlučovači za zvýšené teploty i tlaku. Základem zpracování ropy je proces kontinuální rektifikace (často uváděná "frakční destilace" není pro zpracování ropy dostatečně efektivní), při níž jsou v kolonách odděleny při atmosférickém tlaku jednotlivé skupiny uhlovodíků podle jejich bodů varu

Portugalský ropovod

Nejlehčí plynné uhlovodíky jsou methan, ethan, propan, butan Nejlehčí plynné uhlovodíky jsou methan, ethan, propan, butan. Poslední dva jsou hlavní součásti automobilového paliva LPG. Petroléter tvoří uhlovodíky s délkou řetězce C5–7 (tv asi 30–70 °C). Používají se jako rozpouštědla, např. při chemickém čištění oděvů. Další frakce jsou benzín (C6–12, 40–200 °C), petrolej (C10–15, 150–300 °C), ze kterého se vyrábí letecké palivo pro trysková letadla, a plynový olej (C10–20, 200–300 °C), ze kterého se získává nafta a lehký topný olej. Zbytek (tzv. mazut) se podrobuje vakuové destilaci za sníženého tlaku, čímž se oddělují těžké topné oleje od asfaltu. Uhlovodíky s dlouhými řetězci (C35 a víc) mohou být hydrokrakováním rozštěpeny, čímž vzniknou mazací oleje.

Význam ropy 95% veškerých potravin je pěstováno za přispění ropy 95% dopravy zprostředkovávají ropné deriváty 95% veškerého vyráběného zboží potřebuje pro svou výrobu ropu za každou kalorii běžně vyráběných potravin se skrývá 10 kalorií z ropy na výrobu jednoho typického počítače se spotřebuje ropa o množství desetinásobku jeho hmotnosti

Produkce a spotřeba ropy Od počátku dějin lidstva do dneška bylo vytěženo přibližně 900 miliard barelů ropy. Za předpokladu současného objemu těžby vystačí známé zásoby ropy na dalších 42 let. Problém je právě v předpokladu stálé úrovně těžby.

Největší spotřebitelé ropy v roce 2009 USA (842,9 mil. t) Evropská Unie (670,8 mil. t) Čínská lidová republika (404,6 mil. t) Japonsko (197,6 mil. t) Indie (148,5 mil. t) Rusko (124,9 mil. t) Saúdská Arábie (121,8 mil. t) Německo (113,9 mil. t) Jižní Korea a Brazílie (obě 104,3 mil. t) Poptávka po ropě stoupá v současnosti asi o 2 % ročně.

Česká republika v roce 2007 dovezla 7 187 tisíc tun ropy Česká republika v roce 2007 dovezla 7 187 tisíc tun ropy. Z toho 65 % pocházelo z Ruské federace, 27 % z Ázerbájdžánu, 4 % z Kazachstánu, 3 % z Alžírska a 1 % z Libye. Výroba benzínu v českých rafinériích činila 1 555 tisíc tun a výroba motorové nafty 2 830 tisíc tun. Čistý dovoz benzínu činil 494 tisíc tun a motorové nafty 1 236 tisíc tun (hlavně ze Slovenska).

Zdroje: http://cs.wikipedia.org/wiki/Ropa http://blisty.cz/art/19267.html http://www.google.cz/imgres?q=ropa&um=1&hl=cs&sa=N&biw=1366&bih=573&tbm=isch&tbnid=NXSJbynhVWLBmM:&imgrefurl=http://hansinteractive.wz.cz/kam_dal_az_nam_dojde_ropa.html&docid=6oUMzPT5NJUnJM&imgurl=http://hansinteractive.wz.cz/kam_dal_az_nam_dojde_ropa_soubory/ropa_02.jpg&w=500&h=328&ei=qFuYTou2K83vsgalnN2qBQ&zoom=1&iact=hc&vpx=643&vpy=293&dur=3630&hovh=182&hovw=277&tx=147&ty=100&sig=117087871800149175882&page=4&tbnh=161&tbnw=215&start=31&ndsp=10&ved=1t:429,r:7,s:31 http://www.google.cz/imgres?q=ropa&um=1&hl=cs&sa=N&biw=1366&bih=573&tbm=isch&tbnid=V3SAFnHRUAb3tM:&imgrefurl=http://mng.webz.cz/naftova_geologie.php&docid=YMzLCbz2oKi2mM&imgurl=http://mng.webz.cz/grafika/4V.jpg&w=736&h=530&ei=qFuYTou2K83vsgalnN2qBQ&zoom=1&iact=hc&vpx=422&vpy=269&dur=3428&hovh=190&hovw=265&tx=144&ty=119&sig=117087871800149175882&page=4&tbnh=155&tbnw=215&start=31&ndsp=10&ved=1t:429,r:6,s:31