Základní konstrukce Kolmice.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Konstrukce trojúhelníků
Advertisements

Vzájemná poloha přímky a kružnice (kruhu)
Osová souměrnost Najdeš rozdíly mezi těmito obrázky? B A
Užití Thaletovy kružnice
Kružnice, konstrukce kružnice 4. ročník
Kružnice opsaná trojúhelníku
Sestrojení úhlu o velikosti 60° pomocí kružítka.
Základní konstrukce Rovnoběžky.
Základní konstrukce Kolmice.
Konstrukce trojúhelníku ze tří stran
KOLMICE 4. ROČNÍK Zpracovala Ing. Eva Skalická,
POZNÁMKY ve formátu PDF
ÚLOHY Z GEOMETRIE Učivo – KRUŽNICE A KRUH
Sčítání, odčítání, násobení a dělení úhlů (grafické)
Matematika Rovnoběžníky.
Téma: Shodnosti a souměrnosti
Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Předmět : Geometrie Ročník : 5.
VY_42_INOVACE_408_KRUŽNICE VEPSANÁ TROJÚHELNÍKU Jméno autora VMMgr. Václav Hendrych Datum vytvoření VM duben 2012 Ročník použití VM 6. ročník Vzdělávací.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Téma: Trojúhelník 6. a 7. ročník Kružnice opsaná trojúhelníku
Jednoduché konstrukce (střed a osa úsečky, osa úhlu, tečna)
Trojúhelník,kružnice trojúhelníku opsaná
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Vladislav Michl
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_INOVACE_465_Konstrukce obdélníku AUTOR: Mgr. Martina Ringová ROČNÍK,
Užití Thaletovy kružnice
ROVNOBĚŽKY 4. ročník Autorem materiálu je Ing. Eva Skalická,
15.1 Osa a střed úsečky Popiš, co vidíš na obrázcích.
Vzájemná poloha dvou kružnic
Konstrukce trojúhelníku 4. ročník
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
VY_42_INOVACE_417_OSOVÁ SOUMĚRNOST 1
11.1 Obdélník D C Vrcholy obdélníka – A , B , C , D D C A B a D C
10.1 Čtverec D C D C a D C Vrcholy čtverce A , B , C , D
VY_42_INOVACE_400_TĚŽNICE
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
POZNÁMKY ve formátu PDF
* Osová souměrnost Matematika – 6. ročník *
ZÁKLADNÍ GEOMETRICKÉ KONSTRUKCE
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Co mají společného tyto obrázky???
Narýsuj obdélník ABCD o stranách |AB|= 4 cm, |BC|= 2 cm.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
Užití Thaletovy kružnice
Sestrojení úhlu o velikosti 90° pomocí kružítka.
30.
Známe-li délku úhlopříčky.
VY_42_INOVACE_416_VZÁJEMNÁ POLOHA KRUŽNICE A PŘÍMKY Jméno autora VMMgr. Václav Hendrych Datum vytvoření VM prosinec 2012 Ročník použití VM 8. ročník Vzdělávací.
Autor: Mgr. Radek Martinák Elektronické učební materiály - II. stupeň Matematika Základní geometrické rovinné útvary 3 - úhly.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Marie.
Množina bodů dané vlastnosti
Trojúhelník a jeho vlastnosti
Konstrukce trojúhelníku s kružnicí opsanou v zadání
Množina bodů dané vlastnosti
Konstrukce trojúhelníků (sus)
Obdélník (známe-li délky jeho stran)
Konstrukce trojúhelníku
Sestrojení úhlu o velikosti 60° pomocí kružítka.
Název školy: Speciální základní škola, Louny,
Grafické násobení a sčítání úhlů
TÉMA: Geometrické konstrukce pomocí kružnic
Množina bodů dané vlastnosti
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_18_KOLMICE Název materiálu: Kolmice
Množina bodů dané vlastnosti
TÉMA: Rýsování čtverce
Čtverec (známe-li délku jeho strany)
Konstrukce trojúhelníku
Transkript prezentace:

Základní konstrukce Kolmice

Zapisujeme: q  p, čteme: přímka q je kolmá na přímku p. Kolmice Kolmice je geometrický útvar. Je to přímka, která protíná jinou přímku a svírá s ní pravý úhel, tedy úhel 90°. Zapisujeme: q  p, čteme: přímka q je kolmá na přímku p.

Zapisujeme: q  p nebo p  q. Kolmice Přímky jsou kolmé na sebe navzájem. Pokud je jedna kolmá na druhou, je druhá kolmá na první. Zapisujeme: q  p nebo p  q.

Kolmice O kolmicích lze mluvit i v případě polopřímek a úseček. Zapisujeme: AB  CD. Zapisujeme: AB  CD.

q  p Konstrukce kolmice Kolmici lze nejsnadněji narýsovat pomocí trojúhelníku s ryskou, a to tak, že se ryska přiloží na přímku a podle hrany trojúhelníku narýsujeme kolmici k této přímce. q p q  p

Konstrukce kolmice Kolmici lze sestrojit i pomocí kružítka a pravítka nebo trojúhelníku bez rysky. 1.) Na dané přímce se zvolí dva různé body.

Konstrukce kolmice Kolmici lze sestrojit i pomocí kružítka a pravítka nebo trojúhelníku bez rysky. 2.) Sestrojíme kružnice se středy v daných bodech a s poloměrem o trošku větším, než je polovina vzdálenosti daných bodů.

q  p Konstrukce kolmice Kolmici lze sestrojit i pomocí kružítka a pravítka nebo trojúhelníku bez rysky. 3.) Spojíme průniky kružnic a kolmice je hotová. q  p

Konstrukce kolmice procházející daným bodem na přímce I v tomto případě lze nejsnadněji kolmici narýsovat pomocí trojúhelníku s ryskou , a to tak, že se ryska přiloží na přímku tak, aby hrana ležela na daném bodu, a podle hrany trojúhelníku narýsujeme kolmici k této přímce procházející daným bodem. q p A q  p A  q

Konstrukce kolmice procházející daným bodem na přímce Kolmici lze opět sestrojit i pomocí kružítka a pravítka nebo trojúhelníku bez rysky. 1.) Z daného bodu A sestrojíme kružnici (případně jen oblouky kružnice), která protne přímku ve dvou bodech Y a Z.

Konstrukce kolmice procházející daným bodem na přímce Kolmici lze opět sestrojit i pomocí kružítka a pravítka nebo trojúhelníku bez rysky. 2.) Z bodů Y a Z sestrojíme stejné kružnice (případně opět jen oblouky) s poloměrem o trošku větším, než je vzdálenost bodů Y a Z od bodu A, které se protnou nad (případně i pod) přímkou p.

Konstrukce kolmice procházející daným bodem na přímce Kolmici lze opět sestrojit i pomocí kružítka a pravítka nebo trojúhelníku bez rysky. 3.) Spojíme průniky kružnic (případně jen jeden z nich s daným bodem, kterým má kolmice procházet) a kolmice je hotová. q  p A  q

Konstrukce kolmice procházející daným bodem mimo přímku I tentokrát lze nejsnadněji kolmici narýsovat pomocí trojúhelníku s ryskou , a to tak, že se ryska přiloží na přímku opět tak, aby hrana ležela na daném bodu, a podle hrany trojúhelníku narýsujeme kolmici k této přímce procházející daným bodem. q p A q  p A  q

Konstrukce kolmice procházející daným bodem mimo přímku Kolmici lze opět sestrojit i pomocí kružítka a pravítka nebo trojúhelníku bez rysky. 1.) Z daného bodu A sestrojíme kružnici (případně jen oblouky kružnice), která protne přímku ve dvou bodech Y a Z.

Konstrukce kolmice procházející daným bodem mimo přímku Kolmici lze opět sestrojit i pomocí kružítka a pravítka nebo trojúhelníku bez rysky. 2.) Z bodů Y a Z sestrojíme stejné kružnice (případně opět jen oblouky) s poloměrem o trošku větším, než je polovina vzdálenosti bodů Y a Z, které se protnou nad (případně i pod) přímkou p.

Konstrukce kolmice procházející daným bodem mimo přímku Kolmici lze opět sestrojit i pomocí kružítka a pravítka nebo trojúhelníku bez rysky. 3.) Spojíme průniky kružnic (případně jen jeden z nich s daným bodem, kterým má kolmice procházet) a kolmice je hotová. q  p A  q

Příklady: 1.) Narýsuj úsečku |AB|= 5 cm a sestroj kolmice procházející jejími krajními body.

Příklady: 2.) Narýsuj libovolný ostroúhlý trojúhelník ABC a ke všem jeho stranám kolmice procházející protilehlými vrcholy.

Příklady: 3.) Je dána přímka. Narýsuj tři další přímky tak, aby první z nich byla kolmicí k dané přímce a každá z dalších opět kolmicí k právě vzniklé přímce. Co vznikne? Vznikl obdélník.

Přeji Vám mnoho přesnosti při rýsování!