DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Molární množství, molární hmotnost a molární koncentrace
Advertisements

Roztok homogenní směs 2 a více látek.
Název šablony: Inovace v chemii52/CH23/ , Vrtišková Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Název výukového materiálu: Základní chemické výpočty.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
ROZTOKY.
SLOŽENÍ ROZTOKŮ A VÝPOČTOVÉ ÚLOHY K TEMATICE ROZTOKŮ VE VÝUCE CHEMIE
Škola pro děti Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Příjemce: Doporučeno pro: 8. ročník ZŠ Předmět: Chemie Autor: Mgr. Václava Ilkóová Základní.
Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: listopad 2012 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VIII Vzdělávací.
Složení roztoků Chemické výpočty
Jméno autora: Mgr. Ladislav Kažimír Datum vytvoření:
III. SLOŽENÍ VÍCESLOŽKOVÝCH SOUSTAV
Způsoby vyjadřování složení směsí
KONCENTRACE ROZTOKŮ Vypočítejte hmotnostní zlomek KCl v roztoku, který byl připraven rozpuštěním 20,0 g chloridu draselného ve 150,0 g vody. Řešení: –
ŠablonaIII/2číslo materiálu399 Jméno autoraMgr. Alena Krejčíková Třída/ ročník1. ročník Datum vytvoření
Chemické výpočty III.
Jméno autoraMgr. Eva Truxová název projektuModernizace výuky na ZŠ Česká Lípa, Pátova ulice číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/ číslo šablony V/2 Inovace.
Udávání hmotností a počtu částic v chemii
vyjádření koncentrace a obsahu analytu ve vzorku
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_222 Název školyGymnázium, Tachov, Pionýrská 1370 AutorMgr. Petr Křížek PředmětChemie.
CHEMICKÉ VÝPOČTY. Značí se A r Určí se z periodické tabulky. Jednotkou je 1/12 hmotnosti atomu uhlíku. A r (H) = 1 A r (O) = 16.
ŠablonaIII/2číslo materiálu397 Jméno autoraMgr. Alena Krejčíková Třída/ ročník1. ročník Datum vytvoření
AUTOR: Ing. Ladislava Semerádová ANOTACE: Výukový materiál je určen pro studenty 1.ročníku SŠ. Může být použit při výkladu základních chemických výpočtů.
Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: listopad 2012 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VIII Vzdělávací.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Výpočty v chemii RZ
AUTOR: Ing. Ladislava Semerádová ANOTACE: Výukový materiál je určen pro studenty 1.ročníku SŠ. Může být použit při výkladu a procvičení stechiometrických.
Chemické výpočty II.
Molární koncentrace Mgr. Jakub JaníčekVY_32_INOVACE_Ch1r0113.
Molární hmotnost - důležitá charakteristika prvků a sloučenin (nalezneme ji v chemických tabulkách) (Vyjadřuje vlastně, kolik gramů váží 1 mol určité.
Roztoky a jejich složení
vyjádření koncentrace a obsahu analytu ve vzorku
LÁTKOVÉ MNOŽSTVÍ Vypočítejte látkové množství oxidu uhelnatého, ve kterém je 9, molekul tohoto plynu. Řešení: - pro výpočet použijeme vztah n.
Výpočtové úlohy v chemii
Chemické reakce a výpočty Přírodovědný seminář – chemie 9. ročník ZŠ Benešov,Jiráskova 888 Ing. Bc. Jitka Moosová.
VY_32_INOVACE_ _DOSTALOVA Hmotnostní a objemový zlomek Anotace Prezentace má za cíl seznámit žáky s pojmy hmotnostní zlomek a objemový zlomek látky.
Hmotnostní zlomek Mgr. Helena Roubalová
Střední průmyslová škola elektrotechnická a informačních technologií Brno Číslo a název projektu:CZ.1.07/1.5.00/ – Investice do vzdělání nesou nejvyšší.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_III/2_INOVACE_04-02 Název školy Střední průmyslová škola stavební, Resslova 2, České Budějovice.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_32_INOVACE_3_FIG_03_BULGARIA.
VY_32_INOVACE_ _DOSTALOVA Zřeďovací rovnice Anotace Prezentace má za cíl seznámit žáky s využitím zřeďovací rovnice pro výpočet příkladů týkajících.
VY_32_INOVACE_ _DOSTALOVA Molární koncentrace Anotace Prezentace má za cíl seznámit žáky s molární koncentrace roztoku a jejím výpočtem. Obsahuje.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_32_INOVACE_CH_1_BAR_17_OBECNACHEMIE.
Z LEPŠOVÁNÍ PODMÍNEK PRO VÝUKU TECHNICKÝCH OBORŮ A ŘEMESEL Š VEHLOVY STŘEDNÍ ŠKOLY POLYTECHNICKÉ P ROSTĚJOV REGISTRAČNÍ ČÍSLO CZ.1.07/1.1.26/
ZŠ BENEŠOV, JIRÁSKOVA 888 CHEMIE Základní veličina v chemii, 8. ročník Mgr. Jitka Říhová.
Chemické výpočty Řešení příkladů
Avogadrův zákon.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Roztoky.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha-východ
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
EU peníze středním školám
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Tomáš.
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Látková koncentrace.
celková hmotnost roztoku
Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
VY_32_INOVACE_CH.9.A Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Tereza Hrabkovská Název materiálu: VY_32_INOVACE_CH.9.A.04_HMOTNOSTNÍ ZLOMEK.
Číslo materiálu: VY_42_INOVACE_06_25_FIKA
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Výpočet procentové koncentrace roztoku
Transkript prezentace:

DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0969 Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_32_INOVACE_CH_1_BAR_19_OBECNACHEMIE Autor Ivan Bartoš Tematický okruh Chemické výpočty 1 Ročník 1. Datum tvorby 17. 6. 2012 Anotace Tento materiál objasňuje srozumitelnou formou jednoduché výpočty aplikované v chemii. Grafická názornost se podílí na inovativnost i podání látky spolu s jednoduchostí grafických prvků. Metodický pokyn Prezentace je určena jako výklad do hodiny i jako materiál k samostudiu Možnosti využití: promítání, práce jednotlivců nebo dvojic u PC Pokud není uvedeno jinak, použitý materiál je z vlastních zdrojů autora

Hmotnostní zlomek je dán podílem hmotnosti určité látky a hmotnosti celé směsi. Je dán vzorcem: (w = hmotnostní zlomek látky, mA = hmotnost látky A, mS = hmotnost celé směsi) Pro určení hmotnostního zlomku roztoku použijeme vzorec Hmotnost roztoku se značí , a vypočítá se jako součet hmotnosti rozpuštěné látky A (např. NaCl - chlorid sodný, kuchyňská sůl) a hmotnosti rozpouštědla (rozpouštědlo může být např. voda). Hmotnostní zlomek je bezrozměrná veličina (je bez jednotky), a nabývá hodnot od 0 do 1. Hmotnostní procento je hmotnostní zlomek vyjádřený procentem, například: w = 0,11 = 11 % Hmotnostní zlomek čisté látky je w = 1, což odpovídá 100 %. Pokud látka není ve směsi přítomna, pak je w = 0, což odpovídá 0 %.

Směs o celkové hmotnosti 39 g obsahuje 26 g určité látky Směs o celkové hmotnosti 39 g obsahuje 26 g určité látky. Vypočítejte hmotnostní zlomek, a výsledek vyjádřete v procentech.Řešení: mA = 26 g mS = 39 g w = ?Vyjdeme ze vzorce pro hmotnostní zlomek a dosadíme. Nesmíme zapomenout vyjádřit hmotnostní zlomek procenty. 66,67 %

25 g látky smícháme s 65 g rozpouštědla 25 g látky smícháme s 65 g rozpouštědla. Jaký bude hmotnostní zlomek roztoku? Výsledek vyjádřete v procentech.Řešení: mA = 25 g mrozpouštědla = 65 g w = ?Vyjdeme ze vzorce pro hmotnostní procento. Za dosadíme součet hmotnosti rozpuštěné látky a hmotnosti rozpouštědla: = = mA + mrozpouštědla Po výpočtu nesmíme zapomenout vyjádřit hmotnostní zlomek procenty. 2 27,78 %

Molární koncentrace (molarita) se značí c, uvádí se v mol/dm3 nebo v mol/l. Vzorec pro výpočet: Kde n je množství látky rozpuštěné v roztoku o objemu V. Když je uvedeno v zadání: "5 M roztok" (čteme pěti molární roztok), znamená to, že je dán roztok o molární koncentraci 5 mol/dm3. N Neplést s molární hmotností!

Řešený příklad Máme 1.8 molů látky rozpuštěné v 9.7 dm3 roztoku. Jaká je molární koncentrace roztoku?Řešení: n = 1.8 mol V = 9.7 dm3 c = ? mol/lDosadíme do vzorce pro molární koncentraci: c = n:V = 1,8: 9,7 = 0,19 mol/l

Jaký je objem 0. 6 M roztoku, ve kterém je 5. 8 g kyseliny siřičité Jaký je objem 0.6 M roztoku, ve kterém je 5.8 g kyseliny siřičité? (Ar(H) = 1,01, Ar(S) = 32,07, Ar(O) = 16) Řešení: Nejprve upravíme vzorec pro molární koncentraci, dosadíme vzorec pro látkové množství: V = n:c = (m: M): V = (5,8: 82, 09): 0,6 V = 0,12 l

Jaká je hmotnost kyseliny dusité v 0. 2 M roztoku o objemu 8. 8 ml Jaká je hmotnost kyseliny dusité v 0.2 M roztoku o objemu 8.8 ml? (Ar(H) = 1,01, Ar(N) = 14,01, Ar(O) = 16)Řešení: Nejprve upravíme vzorec pro molární koncentraci, dosadíme vzorec pro látkové množství: n = c . V m:M = cV m = cVM = 0,2.(8,8:1000). 47,02 =0,08 g

Jaká je molární koncentrace roztoku o objemu 8. 7 ml, ve kterém je 1 Jaká je molární koncentrace roztoku o objemu 8.7 ml, ve kterém je 1.5 g kyseliny siřičité? (Ar(H) = 1,01, Ar(S) = 32,07, Ar(O) = 16)Řešení: Nejprve upravíme vzorec pro molární koncentraci, potom dosadíme vzorec pro látkové množství: C = n:V = (m:M):V = (1,5: 82,09):(8,7:1000) = 2,1 mol/l

Použité zdroje Handlíř, K. a kol.: Výpočty a cvičení z obecné a anorganické chemie. Pardubice: VŠCHT, 1993. Schejbalová, H., Horynová, H., Kopecká, O.: Příklady a úlohy z chemie. [Skriptum.] Liberec: TU, 1996. Vacík, J.: Obecná chemie. Praha: SPN, 1986. Kask, U., Rawn, J. D.: General Chemistry. Dubuque, Iowa: Wm. C. Brown Publishers, USA 1993. Holinka, J.: Chemie komplex.příprava na VŠ. Třebíč: Nakl. Radek Veselý, 2011. ISBN: 8086376311.