Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Sandra Tichá Název materiálu: VY_32_INOVACE_ D.7.A.11_romansky_sloh_II. Datum: 29.11.2011 Ročník: sedmý Vzdělávací oblast: Člověk a společnost Vzdělávací obor: Dějepis Název: Románský sloh II. Číslo operačního programu: CZ.1.07/1.4.00/21.1693 Název projektu: PRIMA ŠKOLA ROMÁNSKÝ SLOH II. Anotace: Prezentace je určena pro sedmý ročník ZŠ a slouží k opakování látky „Románský sloh“.
Vylušti křížovku _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ Jak jmenuje řeka, přes kterou byl postaven Juditin most? Jak se jmenuje stavební a umělecký sloh z 11. až 13. století? Uveď jednu z typických staveb románského stylu: Uveď místo v Praze, kde byla postavena rotunda sv. Martina: Uveď další typickou stavbu pro románský sloh: Jak se říká zdobeným vchodům do kostelů? Jak odborně říkáme spojení např. tří oken u románských staveb? Jaké stavby se začaly v románském slohu začali stavět (z jakého materiálu)? Jaké byly zdi románských staveb? Jaký panovník vládl v Čechách na přelomu 12. a 13. století? Pokud zemřel král a po něm nastoupil na trůn jeho syn, který také mohl užívat titul král, jak takovému titulu říkáme? Jak se jmenuje město, ve kterém najdeme rotundu sv. Kateřiny? Jak se jmenuje hora, na které leží rotunda sv. Jiří? _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ Zlatá bula sicilská
Doplň text Románský sloh vznikl v ___. století. V tomto stylu byly stavěny stavby přibližně do ___. století. Umělci, kteří tvořili v pod vlivem románského stylu se inspirovali _______ _________. Architektura této doby se vyznačuje několika typickými prvky jako např. __________________,__________ ____________,_____________________________________,______________________. Protože život v této době nejvíce ovlivňovalo __________, budovali se církevní stavby jako jsou ___________ a _________. Tyto stavby nalezneme dochované např. _________ , __________, ___________.
Zopakuj (zakroužkuj, šipkou naznač) pomocí obrázku základní znaky staveb románského slohu.
Opakování Co je to za druh stavby? Kde se nachází tato stavba? V jaké století byla pravděpodobně postavena? Komu je tato stavba zasvěcena? Jak se říká oknům na obrázku? Co vidíme na posledním obrázku?
Použité zdorje Uvedené zdroje [ on-line] 4.10.2011 [cit. 2011-11-27]. Dostupné pod licencí Wikimedia Commons na www: - Zlatá bula sicilská http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Golden_Bull_of_Sicily.jpg - Praha vyobrazená v 15. století http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Nuremberg_Chronicle_f_229v_230r.jpg - Rotunda sv. Martina v Praze na Vyšehradě http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Vy%C5%A1ehrad-rotunda.jpg - Portál baziliky v Jáku http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:J%C3%A1k_f%C5%91kapu2.jpg Rotunda sv. Jiří na hoře Říp [on-line] 2011 [cit. 2011-11-20]. Dostupné na www: http://www.google.cz/imgres?imgurl=http://atlas-cs.logis.cz/obrazky/R/rip-rotunda-po.jpg&imgrefurl=http://umeleckeslohy.blog.cz/&h=357&w=480&sz=64&tbnid=RrFwZAq8LRgQcM:&tbnh=96&tbnw=129&prev=/search%3Fq%3Drom%25C3%25A1nsk%25C3%25BD%2Bsloh%2Barchitektura%26tbm%3Disch%26tbo%3Du&zoom=1&q=rom%C3%A1nsk%C3%BD+sloh+architektura&hl=cs&usg=__tA0X3wbIFfTZ4xnMNpjVnmvC85E=&sa=X&ei=V0bJTpm5Aujl4QTlmbRj&ved=0CCIQ9QEwBw Sdružené románské okno [on-line] 1997-2010 [cit. 2011-11-20]. Dostupné na www: http://www.dejepis.com/img/rom_o.gif&imgrefurl=http://www.dejepis.com/index.php%3Fpage%3D000%26kap%3D007%26pod%3D8&h=129&w=212&sz=2&tbnid=49kIlQ806u8PlM:&tbnh=65&tbnw=106&prev=/search%3Fq%3Drom%25C3%25A1nsk%25C3%25A1%2Barchitektura%26tbm%3Disch%26tbo%3Du&zoom=1&q=rom%C3%A1nsk%C3%A1+architektura&hl=cs&usg=__eFMBzvsjeviDkBjkelzOdQzWy5w=&sa=X&ei=qUjJTpj0FY7E4gSN3pQm&ved=0CBsQ9QEwBA
Shrnutí Anotace Prezentace je určena pro sedmý ročník ZŠ a slouží k opakování látky „Románský sloh“. Autor Mgr. Sandra Tichá Jazyk čeština Očekávaný výstup Žáci znají základní znaky románské architektury a výtvarného umění, umí vyjmenovat známé památky z období románského stylu. Klíčová slova románský sloh, středověké umění, architektura, rotunda, bazilika Druh učebního materiálu prezentace Druh interaktivity aktivita Cílová skupina žák Stupeň a typ vzdělávání základní vzdělávání – druhý stupeň Typická věková skupina 12 – 13 let Celková velikost 830 kB
Metodická poznámka Prezentace slouží k opakování architektury románského slohu. Snímek 2- křížovka, žáci doplní na políčka odpovědi. (odpovědi: Vltava, románský, rotunda, Vyšehrad, bazilika, portály, sdružená, kamenné, mohutné, Přemysl Otakar I., dědičný, Znojmo, Říp, tajenka: Výtvarné umění). Žáci po rozluštění zkusím povědět, co vědí o výtvarném umění z doby románského slohu. Snímek 3- doplňování textu (odpovědi: 11., 13., starověkým Římem, kamenné stavby, silné zdi, úzká okna, zdobené portály, křesťanství, rotundy a baziliky, Praha, Znojmo, hora Říp) Snímek 4- žáci znovu opakují a názorně ukazují znaky románské architektury na konkrétním obrázku. Snímek 5- Opakování s obrázky- „poznávačka“ (rotunda sv. Jiří na hoře Říp, vystavěna do dnešní podoby ve 12. století, sdružená okna, portál)