Lekce 6: Dítě v procesu socializace výchovy a vzdělávání

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
PhDr. Věra Strnadová, Ph. D.
Advertisements

Cíle vzdělávání Význam zvažování a stanovení cílů vzdělávání
Temperament, charakter
Vývojová psychologie Škola:
Dosavadní možnost studia učitelství Mgr. - odborné (s možností učitelské způsobilosti) – FF - učitelství (PdF, FTK, PřF)
VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE MLADŠÍ ŠKOLNÍ VĚK
AKTIVNÍ STÁRNUTÍ A MEZIGENERAČNÍ SOLIDARITA, ČILI JAK VŠTE VEDE STUDENTY K RESPEKTU A CHÁPÁNÍ STARŠÍCH OBČANŮ Mgr. Lenka Hrušková, Ph.D. VŠTE v Českých.
Seznamuje žáky s procesem lidské socializace a společenským statusem.
Piaget, Kohlberg, Selman, Gilliganová
Teorie Lawrence Kohlberga
Struktura výuky.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku gymnázia na předmět OSZ KLÍČOVÁ SLOVA: Celoživotní.
KOGNITIVNÍ PSYCHOLOGIE
Rodina jako vzor a příklad
Kognitivní vývoj Jean Piaget viděl vývoj intelektových ( v širším slova smyslu kognitivních) schopností jako 4 etapy, přičemž každá z nich znamená objevení.
Politická socializace
UČENÍ = PROCES JEHOŽ VÝSLEDKEM JE ZMĚNA PSYCHICKÝCH JEVŮ, DISPOZIC K NIM A JEJICH VNĚJŠÍCH PROJEVŮ.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 1. ročníku gymnázia na předmět OSZ KLÍČOVÁ SLOVA: Socializace,
Mravní výchova.
Jak se učím Pavel Šuranský.
VY_32_INOVACE_PSYM22160ZAPBOU Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Rozvoj.
Sociální etika 2 (PS) PhDr. Roman Míčka, Th.D. Sociální etika 2 (PS) Vyučuje:PhDr. Roman Míčka, Th.D.
Teorie a metodika výchovy 2. lekce Základní pojmy Hodnoty ve výchově
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Horky nad Jizerou 35 Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Předmět:Občanská nauka Ročník:
SOCIÁLNÍ DETERMINACE PSYCHIKY
Tento materiál není určen pro jakékoliv další šíření či citování
Výchovné a vzdělávací strategie a cíle ve výuce přírodopisu
Teorie vzdělávání dospělých
Androdidaktika Vzdělávání. Smyslem vzdělání je dosáhnout moudrosti, nejen prostého vědění J. A. Komenský.
Šárka Hučíková, V8A Gymnázium Jiřího Ortena
Vnitřní činitelé výuky: Žák jako učící se osobnost
PSYCHOLOGIE VÝCHOVY A VZDĚLÁVÁNÍ
Teorie a metodika výchovy Lekce 3: Alternativní školství
Postavení pedagogiky mezi vědami
Vývojová psychologie OP3BK_PSVP
13. Psychický vývoj, jeho zákonitosti, periodizace - 3. cast.
Pedagogická diagnostika
TEORIE A METODIKA VÝCHOVY Mgr. Kateřina Lojdová
Vendula Slámová Markéta Otáhalová Jitka Wagenknechtová
Vliv společenského prostředí na utváření osobnosti, sociální prostředí, komunikace a socializace.
U ČENÍ Mgr. Vladimír Velešík. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy ANOTACE 1.Kód DUMu: VY_32_INOVACE_1.SV.13 2.Číslo projektu:
Co je to učení?. Učení je jeden ze základních vývojových procesů, jehož výsledkem je relativně trvalá změna vyvolaná zkušeností. (Denglerová, 2009)
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Úvod do ekonomiky školství, vzdělávání a trh práce
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy
ANOTACE Seznámit žáky s vývojovými fázemi člověka. Vysvětlit změny ve vývojových fázích předškolního dítěte, se změnami při přechodu dítěte do školy. Výukový.
1. Vymezení a rysy sportovní edukace
PROFESE UČITELE Radek Šír.
Teorie vzdělávání dospělých
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Jana Novotná Název materiálu:
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Psychologie výchovy a vzdělávání
Socializace Kejřová.
Sociální pozice a role. Zdroj obrázků:
Komunikace učitele se žáky
Teorie a metodika výchovy Lekce 2: Alternativní školství
ŠKOLNÍ PEDAGOGIKA ZÁKLADY PEDAGOGIKY DPS002 PS 2017
Teorie a metodika výchovy Lekce 3: Alternativní školství
Sociální psychologie.
Biologická psychologická a sociálna determinácia psychiky
Mgr. Kateřina Lojdová Teorie a metodika výchovy Lekce 6: Dítě v procesu socializace výchovy a vzdělávání Mgr. Kateřina Lojdová
5. Kultura jako řešení problémů přežití
TEORIE A METODIKA VÝCHOVY Mgr. Kateřina Lojdová
Pedagogika II Mgr. Kateřina Lojdová
Lekce 6: Dítě v procesu socializace výchovy a vzdělávání
Pedagogika Pedagogika = sociální věda
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Lekce 6: Dítě v procesu socializace výchovy a vzdělávání Mgr. Kateřina Lojdová, Ph.D. lojdova@ped.muni.cz

Pojem socializace označuje celoživotní proces formování člověka jako společenské bytosti proces začleňování, vrůstání jedince do společnosti význam socializace pro jedince a pro společnost Socializace v širším smyslu zahrnuje: Socializace v užším smyslu - enkulturace – personalizace – profesionalizace = humanizace člověka

Etapy v socializaci Primární socializace Sekundární socializace významný druhý zobecnělý druhý Sekundární socializace je typická tím, že se otevírají šance k široké sociální interakci, která překračuje hranice rodiny

Výchova proces vědomé a řízené socializace „Dejte mi tucet nemluvňat, poskytněte mi možnost je vychovávat a já vám zaručím, že vyberu-li náhodně kterékoli z nich, vzdělám je pro jakýkoli typ speciální profese – lékař, právník, umělec, obchodník… bez ohledu na jejich talent, sklony, rasu či na povolání jejich rodičů“ Watson, J. B.: Behaviorism, 1930 osobnost člověka se utváří na genetických dispozic v procesu interakce s okolním prostředím Výchovný styl: autoritativní, demokratický, liberální

Předpoklad výchovy I Stadia kognitivního vývoje (Piaget) 1) senzomotorické st. (do 2. roku)   2) předoperační st. (2-7 let) 3) operační stadium (7 – 11 let)   4) stadium formálních operací (od 11-12)

Předpoklad výchovy II: Stadia morálního vývoje Piaget: 3 stadia morálního vývoje individuální rituály heteronomní morálka – morální realismus autonomní morálka – nad 10 let Kohlberg Předkonvenční úroveň morálky orientace na trest orientace na odměnu Konvenční morálka orientace na to být hodným dítětem orientace na řád a zákon Postkonvenční morálka orientace na společenskou smlouvu univerzální etika

Vzdělávání Vzdělávání lze charakterizovat jako záměrné osvojování vědomostí, dovedností a návyků, těsně spjaté s rozvojem poznávacích, citových a volních procesů Každý žák má svébytný způsob osvojování poznatků – učební styl Učitel by měl znát svůj učební styl a snažit se vyhovět různým učebním stylům žáků

Učební styl tvoří 1. Vrozená smyslová orientace vnitřní motivy k učení i zděděné predispozice: 2. Dominantní druh inteligence 3. Věk žáka – kognitivní stádium vývoje 4. Předmět (učivo), ve kterém dochází k učení 5. Očekávaný druh kognitivního myšlení