Organizovaný zločin v EU

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Podnikání Podnikáním se rozumí soustavná činnost prováděná samostatně podnikatelem vlastním jménem a na vlastní odpovědnost za účelem dosažení zisku. Podnikatelem.
Advertisements

Mezinárodní nevládní organizace, transvládní organizace
EU a Česká republika Instituce EU
Aarhuská úmluva a požadavky na účast veřejnosti Zuzana Drhová, Zelený kruh.
Role MZ ČR v souvislosti s veřejnou podporou – financování investic ve zdravotnictví
7. zasedání pracovní skupiny interních auditorů kraje Vysočina
Seznámení s projektem „Národní daňová a kriminální agentura“
Akční plán pro Evropu a resortní koncepce výzkumu a vývoje – návrh opatření v kompetenci jednotlivých resortů.
KOMBI Obsah shrnutí: Důvod vzniku a cíle evropské integrace
Evropské společenství uhlí a oceli (ESUO) Vzniklo v roce 1951 jako první ze tří evropských společenství. Jeho cílem byla podpora rozvoje dvou tehdy klíčových.
Bojím se organizovaného zločinu… Seminář v Evropském domě Doc., PhDr., Judr. Ivo Šlosarčík LL.M., PhD. Policejní a soudní spolupráce v post-lisabonské.
PIAQ Lenka Němcová. Schůzka přípravného týmu – únor 2011 Schiedam 6 účastníků (NL, IT a CZ) Diskutována zpráva z 1. workshopu v Praze Diskuse týkající.
W.P Výbor regionů Stanovisko ke sdělení Komise pro Radu, Evropský parlament, Ekonomický a sociální výbor a Výbor regionů „Posilování místní dimenze.
Boj proti praní špinavých peněz v České republice
Financování politických stran a regulace politických kampaní Prorůstání ekonomiky a politiky Vladimíra Dvořáková CESTA Praha, , hotel Jalta.
Finanční právo Zdenka Papoušková, 2013.
VY_32_INOVACE_ Smlouva o EU je platná od Je zavedeno „evropské občanství“ Přináší „kritéria konvergence“ – ekonomické sblížení 1.Stabilita.
Projekty mobilit programu Leonardo da Vinci 2002 ___________________ PhDr. Helena Úlovcová
prof. JUDr. Jaroslav Fenyk, Ph.D., Dsc.
 EU je jedinečné hospodářské a politické partnerství 27 demokratických evropských zemí  jejím cílem je mír, prosperita a svoboda pro 498 milionů občanů.
JEDEN CÍL, SPOLEČNÁ CESTA Ministerstvo vnitra České republiky & Ministerstvo vnitra Ing. Jaroslav Svoboda
Tato prezentace byla vytvořena
 Ministerstvo kultury je podle tzv. kompetenčního zákona ústředním orgánem státní správy pro.... věci církví a náboženských společností...".  Hlavní.
Reforma českého zdravotnictví poznámky a připomínky
Vít Řanda Policejní prezidium ČR Úřad služby kriminální policie a vyšetřování oddělení informační kriminality.
Využití infrastruktury školské sítě pro internetizaci obcí Daniel Dočekal.
Evropská Unie.
Iniciativa EQUAL v ČR. Iniciativa EQUAL Samostatná forma pomoci ze strukturálních fondů týkající se mezinárodní spolupráce při prosazování nových prostředků.
Ministerstvo financí je ústředním orgánem státní správy pro –státní rozpočet republiky, –státní závěrečný účet republiky, –státní pokladnu České republiky,
Doc. JUDr. Jaroslav Fenyk, Ph.D., Univ. Priv. Prof.
Základní informace o programu PS ESPON Území programu a rozpočet Programové území - 28 států EU + 4 partnerské státy - Švýcarsko, Norsko, Lichtenštejnsko.
Program EU pro zaměstnanost a sociální inovace (EaSI)
Doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 11. května 2015.
EVROPSKÁ UNIE.
Ing. Miroslav Sponer, Ph.D. - Základy financí1 Mezinárodní finanční instituce.
Daně Rizikem pro volný pohyb zboží může být i rozdílné zdanění Sjednocení daňových soustav - nereálné 1. Daňová diskriminace zakázána - (Případ „Whisky.
Přednáška pro VIII. jarní semestr magisterského studia Úvodní výklady prof. JUDr. Jaroslav Fenyk, Ph.D., DSc
Ilegální migrace, organizovaný zločin v EU. EUROPOL Evropský policejní úřad Založen na základě úmluvy v roce 1995 Operativně začal fungovat v roce 1999.
Kapitola 13: Evropské bankovnictví, Evropská centrální banka
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Připravované změny ve VaVaI. Obsah prezentace Posuzování výzkumných organizací Novela zákona č. 130/2002 Sb.
MINISTERSTVO OBRANY ČESKÉ REPUBLIKY. SYSTÉM VZDĚLÁVÁNÍ V OBLASTI PRIMÁRNÍ PREVENCE RIZIKOVÉHO CHOVÁNÍ PERSONÁLU REZORTU MINISTERSTVA OBRANY Praha, červen.
Aktuální stav plnění usnesení vlády týkajících se projektu Systém včasné intervence Mgr. Hana Jamrichová MPSV.
Proces akreditace a certifikace systémů managementu a produktů.
Evropská integrace RNDr. Oldřich Hájek. Principy a kompetence  Politiky EU se liší v kompetencích členů a EU  Každá politika je řízena principy  Při.
POLICIE ČESKÉ REPUBLIKY ÚTVAR ODHALOVÁNÍ KORUPCE A FINANČNÍ KRIMINALITY Vyhodnocení činnosti za rok 2014 Praha,
Globální akční plán WHO pro zdraví pracovníků na období Pavel Urban Státní zdravotní ústav WHO spolupracující centrum pro pracovní lékařství.
Východisko protialkoholové strategie EU Boj proti alkoholu jako takovému nebo boj proti alkoholu jako návykové látce?
Střednědobý plán rozvoje sociálních služeb v Ústeckém kraji na období konference Sociální služby v Ústeckém kraji Krajský úřad Ústeckého kraje.
Přednáška pro VIII. jarní semestr magisterského studia
Veřejné rozpočty Mgr. Oldřich Hájek.
Institut ochránce práv dětí
Regionální politika EU v období
Právo mezinárodní a právo vnitrostátní
Elektronický obchod z pohledu České republiky
Možnosti využití expertní pomoci JASPERS
Stát Definice, funkce, typy.
doc. JUDr. Jan Ondřej, CSc., DSc.
Mexicko-americké vztahy
Vnější systémová charakteristika finančního práva
Veřejné Finance.
TERORISMUS.
PRIORITY A NOVÁ STRUKTURA MINISTERSTVA VNITRA
Digitální učební materiál
Organizovaný zločin v EU
Tvorba veřejných projektů – příklad Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost Mgr. Bc. David Póč Oddělení pro strategii a rozvoj/Katedra.
Výbor pro audit ing. Bohuslav Poduška, CIA, CRMA
EVROPSKÁ UNIE 7. TŘÍDA, ZŠ SUCHDOL.
Přednáška pro VIII. jarní semestr magisterského studia
Vykazování dat v rámci poskytování sociálních služeb
Transkript prezentace:

Organizovaný zločin v EU Listopad 2014

EUROPOL Evropský policejní úřad, kořeny má ve spolupráce Založen na základě úmluvy v roce 1995 Operativně začal fungovat v roce 1999 Hlavní náplní boj proti organizovanému zločinu V současnosti v čele Rob Wainwright (UK)

Fungování EUROPOLu Hlavní funkcí získávání dat a jejich vyhodnocování Europol jako nadstavba k národním jednotkám Institut styčných důstojníků

Kompetence Původně především drogy, obchod s radioaktivními látkami, pašování lidí a obchod s nimi a praní peněz související s těmito formami zločinu V roce 1999 rozšířeno o terorismus a následně v roce 2001 o všechny formy organizované trestné činnosti (např. i rasismus, podvody)

Změna Úmluvy na rozhodnutí Komise s ní přišla v roce 2006 Snaha začlenit Europol do aquis a učinit z něj komunitární agenturu Výrazné posílení kompetencí Rozšíření počtu trestných činů na 32 Možnost vyšetřovat i neorganizovanou kriminalitu Operativní možnost ve spolupráci s ČS, těm zůstávají donucovací pravomoci Možnost budovat nové databáze

Organizovaný zločin Není jednotná a mezinárodně platná definice. EU následující identifikační znaky: Spolupráce více než dvou osob. Podezření ze spáchání závažné trestné činnosti. Činnost zaměřená na honbu za ziskem. V organizaci má každý své konkrétní a specifické úkoly. Činnost je dlouhodobá. Uvnitř organizace panuje určitá forma kázně a kontroly. Páchání trestné činnosti na mezinárodní úrovni.

Org. Zločin II Používání násilí a jiných prostředků. Využívání stávajících hospodářských a obchodních struktur ve svůj prospěch. Napojení organizace na procesy praní peněz. Ovlivňování politiky, médií, veřejné správy, soudních orgánů nebo ekonomiky. Jsou-li pozitivně identifikovány první tři znaky a alespoň tři další z uvedeného soupisu, jedná se o organizovaný zločin.

Charakteristika Skupiny od poměrně volných až po velmi dobře organizované s přísnou hierarchií Průběžné zvyšování kvality spolu s rozvojem komunikačních prostředků a dalších technologií Přesun z násilné do ekonomické sféry Organizovány velmi často na základě etnické sounáležitosti Vysoká regenerační schopnost, těžké je zcela rozbít V Rusku nájemná vražda již od 3.000 dolarů – ročně 300-400

Pašování osob Úzká souvislost s nelegální migrací Obrovský rozsah, ročně v miliardách EUR Pro migranty velmi drahé – Čína-EU odhadem 35.000 eur, i ze sousedících států v tisících eur Značná část migrantů tyto peníze předem nemá a je pak nucena je splácet třeba i několik let a zůstává tak pod kontrolou pašeráckých organizací. Vysoce ziskový „byznys“, míra rizika poměrně malá Komplexní – od převodu přes hranice k zajištění úkrytu a práce

Obchod s lidmi Europol odhaduje ročně na 8-12 miliard eur Často spojeno s problematikou prostituce Zdrojové země - východní Evropa – Rumunsko, Bulharsko, Ukrajina; Asie – Čína, Thajsko Od příslibů práce až k únosům Na území EU dle odhadů až 100.000 takových osob

Boj proti pašování Nenáročnost na rozsáhlost sítě, složité 2002 – Rámcové rozhodnutí o boji proti obchodování s lidmi – v současné době renegociováno Sblížení právních řádů v oblasti vykořisťování pracovní síly či sexuálního vykořisťování 2004 – Rámcové rozhodnutí o boji proti sexuálnímu vykořisťování a dětské pornografii – cílem ochrana zranitelnějších skupin osob – také renegociováno

Drogy Výroba a pašování drog nejčastější formou OZ v EU – navíc takřka vždy mezinárodní Objem obchodu s drogami celosvětově 2-5% celosvětového HDP Zdrojové oblasti – heroin – Asie, kokain – Latinská Amerika, syntetické drogy (extáze) – Belgie, Nizozemí, pervitin - ČR Roční spotřeba EU-15 dle Europolu – 135 tun heroinu, 250 tun kokainu ročně

Boj proti drogám Protidrogová strategie EU 20013-2020 Protidrogové akční plány – rozvíjí strategii v kratším období Doplněny národními protidrogovými strategiemi – některé státy v nich mají i alkohol a tabák Základním problémem snadná dostupnost drog Klíčové zadržet drogy na hranicích – úspěšnost roste, v nedávných letech zabavena 1/3 kokainu 2004 – stanovena definice pašování drog a obchodování s nimi, navrženy doporučené tresty

Finanční kriminalita Praní špinavých peněz – snaha ukrýt pravý zdroj financí Ročně „propráno“ až dva biliony eur S větším prostorem snazší praní – nutnost koordinace Po roce 2001 vstupuje do popředí boj proti financování terorismu

Boj proti finanční kriminalitě Především směrnice o praní špinavých peněz První vydána v roce 1991, v současnosti platí třetí – neustále se rozšiřoval okruh subjektů povinných spolupracovat Těmi jsou banky, advokáti, účetní, auditoři, kasina, reklamní agentury – povinnost ověřovat totožnost klienta a oznamovat podezření

Padělání eura Profesionalizace, stále větší kvalita V roce 2003 došlo k zabavení bankovek v hodnotě 30 milionů Odhadovaná cena výroby bankovky 8% hodnoty, ale nutnost distribuční sítě – 35-40% Zatím boj proti padělání úspěšný jen částečně

OLAF Evropský úřad pro boj proti podvodům – založen na základě rozhodnutí z roku 1999 Potřeba bránit finančním únikům z rozpočtu Společenství Také snaha obnovit důvěru v instituce (zejména po Santerově Komisi) Nezávislý úřad může lépe kontrolovat instituce EU

OLAF II Zaručen přístup ke všem dokumentům všech institucí ES! Agenda především kontrola nakládání s penězi z fondů EU Obecně shromažďuje informace o podvodech a korupci Nejnepoctivější zemědělci ze Španělska a Řecka

EUROJUST Založen v roce 2002, hlavním úkolem podpora vyšetřování a stíhání přeshraničních trestných činů Kolegium se skládá z jednoho zástupce za každý členský stát – státní zástupci nebo soudci Poskytují odborné znalosti – znalost právního systému své země + možnost přímé komunikace s úřady Obecně zlepšování spolupráce mezi národními systémy

Pravomoce EUROJUSTu Může doporučit zahájení trestního stíhání či vyšetřování, sám ale nemá pravomoc záhájit Může předkládat návrhy ke zlepšení soudní spolupráce