Název školy: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace Autor: Datum tvorby: Mgr. Daniela Čapounová 20. 2. 2013 Název: VY_32_INOVACE_01A_11_Měkkýši.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Název školy: Gymnázium Lovosice, Sady pionýrů 600/6 Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu: VY_32_INOVACE_6C_16_AZ kvíz vylučovací soustava.
Advertisements

Název školy:Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace Autor: Datum tvorby: Mgr. Daniela Čapounová Název:VY_32_INOVACE_01A_07_Motolice.
Obojživelníci vypracovala: Mgr. Monika Štrejbarová.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Kódování materiálu VY_32_INOVACE_bio_zoo10 Označení materiálu zoo10_pavoukovci_Arachnida.ppt Název školy Gymnázium.
Nervová soustava měkkýšů a kroužkovců Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblast Biologie - biologie živočichů Datum.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jana Dümlerová. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
Název školy:Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace Autor: Datum tvorby: Mgr. Daniela Čapounová Název:VY_32_INOVACE_01A_18_Roztoči.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Kódování materiálu VY_32_INOVACE_bio_zoo02 Označení materiálu zoo02_houby_Porifera Název školy Gymnázium Kladno Autor.
Název školy:Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace Autor: Datum tvorby: Mgr. Daniela Čapounová Název:VY_32_INOVACE_01A_05_Ploštěnci.
Název školy:Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace Autor: Datum tvorby: Mgr. Daniela Čapounová Název:VY_32_INOVACE_01A_08_Tasemnice.
Ústrojí sluchové. N Á ZEV Š KOLY: Gymn á zium Lovosice, Sady pionýrů 600/6 Č Í SLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ N Á ZEV MATERI Á LU: VY_32_INOVACE_6C_01_sluchové.
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost.
Základní škola Jindřicha Matiegky Mělník, příspěvková organizace Pražská 2817, Mělník tel.: EKOLOGICKÝ PŘÍRODOPIS Tématický.
Ploštěnci – Plathelminthes 1
Kmen: Ostnokožci na Zemi již od Prvohor
Nervová soustava vyšších obratlovců
PŘÍRODOPIS 8. ROČNÍK VY_52_INOVACE_04_01_ žlázy s vnitřní sekrecí.
NÁZEV ŠKOLY: ČÍSLO PROJEKTU: NÁZEV MATERIÁLU: TÉMA SADY: ROČNÍK:
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
Číslo projektu MŠMT: Číslo materiálu: Název školy: Ročník:
Název školy: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace Autor: Datum tvorby: Mgr. Daniela Čapounová Název: VY_32_INOVACE_01B_02_Pláštěnci.
Svalová soustava - ploštěnci až měkkýši
ZŠ Grünwaldova, Č. Budějovice Mgr. Vilma Skřivánková
Autor: PaedDr. Hana Hrubcová Název: VY_32_INOVACE_3B_01_Vylučovací
MLŽI 12. října 2013 VY_52_INOVACE_210215
AUTOR: Lenka Hrnčířová
Ploštěnci 16. února 2014 VY_52_INOVACE_210208
TRÁVICÍ SOUSTAVA I Základní škola a Mateřská škola Valašské Meziříčí, Poličná 276, okres Vsetín, příspěvková organizace projekt č. CZ.1.07/1.4.00/
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Výstup: VY_52_INOVACE_PŘ.7.01
Základní škola a Praktická škola Dvůr králové nad Labem
Název školy: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace Autor: Datum tvorby: Mgr. Daniela Čapounová Název: VY_32_INOVACE_01A_15_Klepítkatci.
Název školy: MŠ a ZŠ, Veselí nad Moravou, Kollárova 1045
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Lumír.
MĚKKÝŠI 15. října 2013 VY_52_INOVACE_210213
Úvod do kosterní soustavy
VY_32_INOVACE_07_PR_KOŽNÍ SOUSTAVA
Název školy: Speciální základní škola,Louny, Poděbradova 640,příspěvková organizace Autor: Mgr. Taťána Radimská Název materiálu: VY_32_INOVACE_10_III.Vu_LIDSKÉ.
Nezmar a ploštěnka – pracovní list.
AUTOR: Mgr. Alena Bartoňková
Různé podmínky života na Zemi
HMYZ STAVBA TĚLA.
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
ZŠ Brána Nová Paka Přírodopis, 6. – 9. tř. Autor: Ing. Michal Koťátko
DIDAKTICKÁ HRA PRO 6. ROČNÍK
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Základní škola Jindřicha Matiegky Mělník, příspěvková organizace
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Pardubice – Spořilov
Technologie přípravy pokrmů 2. ročník - kuchař
NÁZEV ŠKOLY : ZŠ a MŠ Blatnice pod Sv. Ant.
NÁZEV ŠKOLY: ČÍSLO PROJEKTU: NÁZEV MATERIÁLU: TÉMA SADY: ROČNÍK:
Třída: RYBY.
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
Název školy Základní škola a mateřská škola, Jetřichov, okres Náchod
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha-východ
Kmen: MĚKKÝŠI (Mollusca)
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Dolní Benešov, přísp. organ.
Název školy Autor: Název: Téma: Číslo projektu: ZŠ a MŠ Březno
Základní škola, Hradec Králové
VY_52_INOVACE_19_01_trávicí soustava
11 Kód materiálu: VY_32_INOVACE_15_KROUZKOVCI Název materiálu:
Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice
PŘÍRODOPIS 6 MĚKKÝŠI - HLAVONOŽCI.
Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště
Kmen: Členovci nejpočetnější skupina článkované tělo a končetiny
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Pardubice – Spořilov
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Transkript prezentace:

Název školy: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace Autor: Datum tvorby: Mgr. Daniela Čapounová 20. 2. 2013 Název: VY_32_INOVACE_01A_11_Měkkýši Téma: ZOOLOGIE BEZOBRATLÝCH – Měkkýši Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.0816

ANOTACE Materiál obsahuje výkladovou prezentaci k tématu „Měkkýši - charakteristika kmene“. Je určen pro výuku biologie ve 2. ročníku čtyřletého gymnázia a v odpovídajících ročnících víceletých gymnázií. Do výkladu jsou vloženy kontrolní otázky pro zpětnou vazbu učitele. V uzavřených položkách žáci zaškrtávají v nabídce odpovědí interaktivním perem, na otevřené položky odpovídají ústně. Na správné odpovědi se v prezentaci posuneme tlačítkem akcí. Materiál je doplněn pracovním listem pro praktickou práci. Studenti pracují s odbornou literaturou (uvedeno v pracovním listě) a se vzorky přírodnin (předem připraví učitel). S pomocí jednoduchého výkladu určují pravo- a levotočivost ulit plžů, podle ulit poznávají a systematicky zařazují měkkýše. Materiál je určen k interaktivní výuce.

kmen: MĚKKÝŠI (Mollusca) Obr. 1

CHARAKTERISTIKA KMENE: převážně vodní (moře i sladkovodní), někteří druhotně suchozemští po členovcích nejpočetnější kmen bezobratlých velikost: několik mm – desítky cm původně dvoustranná tělní souměrnost, u některých přechod k asymetrii

ZÁKLADNÍ STAVBA TĚLA: tělo nečlánkované tělní dutina = coelom malý rozsah – pouze dutina v oblasti osrdečníku a pohlavních orgánů ostatní prostor vyplněn mezenchymem

Členění těla: hlava (u mlžů druhotně chybí) – smyslové centrum noha – pohyb útrobní vak – obsahuje orgány plášť – kožní záhyb, kryje hřbetní část útrobního vaku (někdy i celé tělo) plášťová dutina = dutina mezi pláštěm a tělem – zajišťuje komunikaci s vnějším prostředím

STAVBA TĚLA MĚKKÝŠE (PLŽE) Obr. 2

STAVBA TĚLA MĚKKÝŠE (MLŽE) Obr. 3

Povrch těla: pokožka s řasinkovým epitelem obsahuje hlenové žlázy na vnější straně pokožka vylučuje skořápku – 3 vrstvy: periostrakum – vnější, tenká, pigmentovaná (z konchiolinu) ostrakum – sloupečky CaCO3 uspořádané kolmo nebo šikmo k povrchu hypostrakum – vnitřní perleťová vrstva, tvořená CaCO3 (modifikace – aragonit) – vrstvičky rovnoběžně s povrchem (lom světla → perleťový lesk)

jednoduchá = ulita (plži) Schránka jednoduchá = ulita (plži) dvojdílná = lastura (mlži; u některých chybí) schránka je trvalá → roste s živočichem plní úlohu exoskeletu Obr. 4 Obr. 5

Popis částí ulity Obr. 6

Pravotočivost a levotočivost ulity – vyhynulý plž Neptunea Obr. 7

Povrch těla: kožně svalový vak – hlavně na břišní straně těla (v noze) v útrobním vaku pouze specializované svaly (zatahovače nohy, hlavy a svěrače lastury apod.) pohyb usnadněn slizem

TS: trubicovitá - ústní otvor → ústní dutina – jazyková páska = radula (chitin; rozmělnění potravy) + slinné žlázy → hltan → jícen (někdy rozšířen ve vole) → žaludek – do něj ústí hepatopankreas → tenké střevo → konečník + řitní otvor (ústí do plášťové dutiny)

RADULA Obr. 8

DS: žábry – u prvotně vodních, různě utvářené (hřebínkovité,…) b) plicní vak (~ plíce) – vnitřní sliznice plášťové dutiny protkaná vlásečnicemi, u suchozemských nebo druhotně vodních

CS: otevřená - ♥ - 1 komora + 1-4 síně (závisí na počtu žaber), kryté blanitým osrdečníkem → cévy → krevní rozlitiny do mezenchymu → okysličení (v dých. orgánu) → žilou do ♥ (síň → komora → tělo) krevní barvivo = hemocyanin, vzácněji hemoglobin

VS: metanefridie – párové, = obrvená nálevka (otevřená do coelomu = do dutiny osrdečníku) + odvodný kanálek (ústí do plášťové dutiny) Obr. 9

NS: gangliová - splýváním ganglií → velké párové zauzliny (vzájemně propojené) mozkový pár (cerebrální) nožní pár (pedální) 2 páry v plášti (pleurální – plášť a žábry, parietální – čichové orgány) útrobní pár (viscerální) - u některých skupin mohou některé zauzliny splývat nebo chybět

Smyslová soustava: párové oči – různá stavba (miskovité, váčkovité, komorové) statocysty – v přední části nohy chemoreceptory = osfradia („čich“) – v plášťové dutině vodních – registrace kvality vody hmat – tykadla, pokožka nohy

Anatomie miskovitého oka měkkýšů Obr. 10

rozmnožování: často gonochoristi, řidčeji hermafroditi pohlavní rozmnož., vnitřní oplození vajíčka kladou ve shlucích (rosolovitý nebo blanitý obal) vývin přímý (suchozemští + někteří vodní) i nepřímý (někteří vodní)

Význam měkkýšů: potrava jiných živ. (i čl.) mezihostitelé motolic n. tasemnic škůdci dřeva a kulturních rostlin býložravci, saprofágové i dravci, parazité vzácně – potravní strategii odpovídá i rozmanitá stavba těla perleťová vrstva schránek – ozdobné předměty, perly

OTÁZKY Typ tělní dutiny u měkkýšů je: a. schizocoel b. pseudocoel c. coelom d. mixocoel SPRÁVNÁ ODPOVĚĎ: PŘEJÍT NA DALŠÍ OTÁZKU:

OTÁZKY 2) Vyberte správné tvrzení: a. plži mají ulitu b. plži mají lasturu c. plži mohou mít ulitu i lasturu d. plži nikdy nemají tělo kryté schránkou PŘEJÍT NA DALŠÍ OTÁZKU: SPRÁVNÁ ODPOVĚĎ:

OTÁZKY 3) Schránka měkkýšů je tvořena: a. chitinem b. oxidem křemičitým c. fosforečnanem vápenatým d. uhličitanem vápenatým SPRÁVNÁ ODPOVĚĎ: PŘEJÍT NA PRACOVNÍ LIST / TEST:

Typ tělní dutiny u měkkýšů je: a. schizocoel b. pseudocoel c. coelom SPRÁVNÉ ODPOVĚDI: Typ tělní dutiny u měkkýšů je: a. schizocoel b. pseudocoel c. coelom d. mixocoel PŘEJÍT NA DALŠÍ OTÁZKU: ZPĚT NA ZADÁNÍ OTÁZKY:

2) Vyberte správné tvrzení: a. plži mají ulitu b. plži mají lasturu SPRÁVNÉ ODPOVĚDI: 2) Vyberte správné tvrzení: a. plži mají ulitu b. plži mají lasturu c. plži mohou mít ulitu i lasturu d. plži nikdy nemají tělo kryté schránkou PŘEJÍT NA DALŠÍ OTÁZKU: ZPĚT NA ZADÁNÍ OTÁZKY:

3) Schránka měkkýšů je tvořena: a. chitinem b. oxidem křemičitým SPRÁVNÉ ODPOVĚDI: 3) Schránka měkkýšů je tvořena: a. chitinem b. oxidem křemičitým c. fosforečnanem vápenatým d. uhličitanem vápenatým PŘEJÍT NA PRACOVNÍ LIST / TEST: ZPĚT NA ZADÁNÍ OTÁZKY:

PRACOVNÍ LIST PRO PRAKTICKOU PRÁCI Téma: ZOOLOGIE BEZOBRATLÝCH – MĚKKÝŠI Teorie: Měkkýši jsou převážně vodní (mořští i sladkovodní), druhotně i suchozemští bezobratlí živočichové. Po členovcích jsou nejpočetnějším kmenem bezobratlých. Mají bilaterální tělní souměrnost, u některých pozorujeme přechod k asymetrii. Jejich tělo je obvykle kryto schránkou, která je u plžů jednodílná a nazývá se ulita, u mlžů je dvojdílná lastura. Ulity hlavonožců vykazují různý stupeň redukce, u loděnky je kompletně zachovaná, u sépie je redukovaná ve vápenitou destičku, u chobotnic a krakatic zcela chybí.

Pravotočivost a levotočivost ulity plžů: u spirálně vinutých ulit podle pozice ústí ulity v základní poloze (viz obrázek 1, 2) základní poloha: vrchol (apex) směřuje nahoru, ústí ulity k pozorovateli většina druhů má pravotočivou ulitu, menšina levotočivou existují druhy, kde někteří jedinci mají pravotočivou, jiní levotočivou ulitu se stejnou četností výskytu (Amphidromus perversus) u pravotočivých druhů jsou levotočiví jedinci sběratelskou raritou čeleď okružákovitých – ulity zploštělé – podle ulity nelze rozlišit pravo- a levotočivost, anatomicky (dle vnitřní stavby) byla zjištěna levotočivost

vinutých ulit rozlišit pravotočivé a levotočivé zástupce Úkol: Dle schránky určit a systematicky zařadit zástupce měkkýšů, u spirálně vinutých ulit rozlišit pravotočivé a levotočivé zástupce Obr. 6 Obr. 7 Pomůcky: schránky měkkýšů – vzorky, odborná literatura Odborná literatura: 1) Pfleger, Václav; Měkkýši; Artia, Praha, 1988 2) Pfleger, Václav, Bradáč, Jiří; Krása lastur; Academie, Praha, 1981 3) Rostliny a bezobratlí; z angl. originálu The Joy of Knowledge: The Illustrated Reference Book of Plants and Intervertebrates, Londýn, 1982; přeložil dr. Obrtel, Jaroslav; Albatros, Praha, 1989

S pomocí odborné literatury se pokuste určit a systematicky zařadit – zapište do pracovního listu: 5 zástupců mořských měkkýšů 3 zástupce sladkovodních měkkýšů 3 zástupce suchozemských měkkýšů Výsledky přehledně zpracujte do tabulky.

OBRÁZKY: 1 – archiv autora 2 - AL2. commons.wikimedia.org [online]. [cit. 20.2.2013]. Dostupný na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Scheme_snail_anatomy-numbers.svg 3 - PILCHA. commons.wikimedia.org [online]. [cit. 20.2.2013]. Dostupný na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Mollusc_generalized.png 4 - AUTOR NEUVEDEN. www.wikipedia.cz [online]. [cit. 20.2.2013]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Snail.jpg 5 – BUTKO, Andrew. www.wikipedia.cz [online]. [cit. 20.2.2013]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Gafrarium_tumidum_shell.jpg 6 - MAŇAS, Michal. www.wikipedia.cz [online]. [cit. 20.2.2013]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Ulita 7 - NYST, P.h.. www.wikipedia.cz [online]. [cit. 20.2.2013]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Neptunea_-_links%26rechts_gewonden.jpg 8 - AUTOR NEUVEDEN. www.wikipedia.cz [online]. [cit. 20.2.2013]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Radula_diagram3.png 9 – archiv autora 10 - RICHTER, Stefan. commons.wikimedia.org [online]. [cit. 20.2.2013]. Dostupný na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Patella_eye_pit.png

LITERÁRNÍ ZDROJE: PAPÁČEK, Miroslav a kol. Zoologie. Praha: Scientia, 1994, ISBN 80-85827-57-3. ROSYPAL, Stanislav a kol. Přehled biologie. 2. vydání (1. vydání ve Scientia).Praha: Scientia, 1994, ISBN 80-85827-32-8. BUCHAR, Jan. Stručný přehled soustavy bezobratlých - učební texty vysokých škol. Praha: nakladatelství Peres, 1995, ISBN 80-901691-0-4. ZRZAVÝ, Jan. Fylogeneze živočišné říše. Praha: Scientia, 2006, ISBN 80-86960-08-0. ZICHÁČEK, Vladimír; JELÍNEK, Jan. Biologie pro gymnázia. Olomouc: nakladatelství Olomouc, 1998, ISBN 80-71820-70-9. PFLEGER, Václav. Měkkýši. Praha: Artia, 1988, ISBN 37-003-88. PFLEGER, Václav; PRADÁČ, Jiří. Krása lastur. Praha: Academia, 1981, ISBN 21-002-81. ACKER, Fabian a kol. Rostliny a bezobratlí. Praha: Albatros, 1989, ISBN 80-00-00029-6, překlad Obrtel, Radoslav.