DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL STŘEDNÍ PRŮMYSLOVÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA GASTRONOMIE A SLUŽEB, MOST, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0124 Název projektu DUM Škola budoucnosti s využitím IT VY_12 _INOVACE_OV20 Název školy SPŠ a SOŠGS Most Předmět ODBORNÝ VÝCVIK Tematický okruh Pokladní operace v prodejně Téma Krizové situace - řešení Ročník 3. Jméno autora Věra Bozděchová Datum tvorby Březen 2O13 Anotace Žáci se seznámí jak řešit vzniklé krizové situace při práci na pokladně. Materiál je určen pro žáky 3.ročníku oboru obchodník a prodavač v odborném výcviku
Kontrolní pokladna pokladní systémy III.
Řešení krizových situací vzniklých při účtování na kontrolní pokladně
Účtování na pokladně Při účtování dojde omylem k zaúčtování zboží 2x tuto situaci lze řešit klávesou zrušení (zrušení poslední položky) Po ukončení nákupu nemá zákazník dostatečný obnos na zaplacení – něco z účtovaného zboží nám vrátí toto řešíme klávesou storno, kde vybereme položku za zboží, které vezmeme zpět Tyto situace řešíme dle směrnic OPJ téměř vždy pod dohledem pověřeného pracovníka
Storno a zrušení Tyto klávesy podléhají zvláštnímu režimu. Jejich používání má pod kontrolou pověřený pracovník. Jejich používání je upraveno vnitřními předpisy pracoviště Porušením těchto pravidel může být důvodem k ukončení pracovního poměru
Přijatou hotovost vždy ukládá na určené místo předejde tak možným komplikacím, např. zákazník bude tvrdit , že platil bankovkou vyšší hodnoty než na jakou mu pokladní vrací zpět NIKDY se se zákazníkem nedohadujeme, voláme pověřeného pracovníka a pokud nemáme jinou možnost provádíme stop kontrolu pokladny
Řešení krizové situace při inkasu zákazníka Přivoláme vedoucího úseku – musíme provést uzávěrku pokladny, abychom zjistili stav v pokladně nebo Přivoláme vedoucí a ta zajistí kontrolu na kamerovém systému, kde zákazníkovi doloží jakou bankovkou platil
Dodržování předpisů a zákonů při práci na kontrolní pokladně pokladní je poslední pracovník prodejny se kterým se zákazník setká, na jeho vzhledu i jednání závisí konečný dojem zákazníka v prodejně dbá dodržování Zákona 120Sb. O prodeji alkoholu a tabákových výrobků osobám mladším 18-ti let
Vyjmenuj klávesy podléhající zvláštnímu režimu:
Řešení: STORNO ZRUŠENÍ POSLEDNÍ POLOŽKY
Zdroje : Novotný Mojmír. Obchodní provoz .Nakladatelství Fortuna 2003. ISBN 80-7168-845-2 http://www.zaverky.estranky.cz/clanky/obchodni-provoz/kontrolni-pokladna.html http://cs.wikipedia.org/wiki/Pokladn%C3%AD_syst%C3%A9m
KONEC