Foton jako 1 nebo 0 Tomáš Husák1, Marie Hledíková2, Lukáš Beneda3

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Stanovení délky a útlumu optického vlákna metodou optické reflektometrie Týden vědy 2015 J. Baran a J. Povolný.
Advertisements

Základní experimenty s lasery Danica Ž ilková Ond ř ej Pleticha Ladislav Hustý.
Střední průmyslová škola elektrotechnická a informačních technologií Brno Číslo a název projektu:CZ.1.07/1.5.00/ – Investice do vzdělání nesou nejvyšší.
OPTICKÝCH VLÁKEN A KABELŮ
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_32_INOVACE_FY_2E_PAV_01_Světlo.
VY_52_INOVACE_04_02_LEZB Zbyněk Lecián Výukový materiál Škola: Střední průmyslová škola elektrotechnická a informačních technologií Brno Autor: Zbyněk.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Linda Kapounová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autor: Mgr. Jordánová Marcela Název prezentace (DUMu): 17. Světlo Název sady: Fyzika pro 3. a 4. ročník středních škol –
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Fotosyntéza – temnostní fáze Číslo vzdělávacího materiálu: ICT10/20 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění.
Kosík,Nebl,Novák,Stiskálek,Trhlík.  Rádiové vlny jsou části elektromagnetického záření s vlnovými délkami od 1 milimetru až po tisíce kilometrů  Mají.
Experimentální metody oboru – Pokročilá tenzometrie – Měření vnitřního pnutí Další využití tenzometrie Měření vnitřního pnutí © doc. Ing. Zdeněk Folta,
EU_62_A_sada 1_03_M_Vznik peněz_Pol Název školy Střední škola, Základní škola a Mateřská škola, Karviná, p. o. Autor Ing. Jana Poliačíková Anotace Materiál.
Ambasadoři přírodovědných a technických oborů Numerické metody Martin Hasal.
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace AUTOR:Ing.Mirjam Civínová NÁZEV: VY_32_INOVACE_10C_18_Tlak_plynu_z_hlediska_molekulové_.
Disperze světla Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblast Fyzika Datum vytvoření Ročník4. ročník čtyřletého.
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autor: Mgr. Jordánová Marcela Název prezentace (DUMu): 16. Elektromagnetické kmitání a vlnění Název sady: Fyzika pro 3.
Struktura látek a stavba hmoty
ŘEMESLO - TRADICE A BUDOUCNOST
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Lom světla I. část
Měření délky pevného tělesa
Vedlejší jatečné produkty
38. Optika – úvod a geometrická optika I
Geometrická optika Mirek Kubera.
Optický kabel (fiber optic cable)
Svislé zděné konstrukce
PaedDr. Jozef Beňuška
Vlnové vlastnosti částic
Optické vlastnosti zlatých nanočástic
Základní pojmy v automatizační technice
NÁZEV ŠKOLY: S0Š Net Office, spol. s r.o, Orlová Lutyně
Téma: Světlo Vypracoval: Bohumil Baroch
Vlnění a optika (Fyzika)
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Vznik a šíření elektromagnetické vlny
Interference a difrakce
VZNIK SPECIÁLNÍ TEORIE RELATIVITY
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Úvod do studia optiky Mirek Kubera.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Ohyb světla na optické mřížce
Narušování symetrie v laserovém rezonátoru
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Důsledky základních postulátů STR
Důsledky základních postulátů STR
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost   
Název školy: Gymnázium, Roudnice nad Labem, Havlíčkova 175, příspěvková organizace Název projektu: Moderní škola Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Poměr v základním tvaru.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Střední průmyslová škola elektrotechnická a informačních technologií Brno Číslo a název projektu: CZ.1.07/1.5.00/ – Investice do vzdělání nesou.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
zpracovaný v rámci projektu
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR: Mgr. Libor Zemánek NÁZEV: Lom světla TÉMATICKÝ CELEK: Elektromagnetické.
Měření krátkých časových intervalů s pikosekundovým rozlišením
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
9. ABIOTICKÉ PODMÍNKY ŽIVOTA
Interference na tenké vrstvě
Analýza merchandisingu a nákupní atmosféry obchodní jednotky C&A
Josef Keder Český hydrometeorologický ústav
Holografie záznam obrazového hologramu
Světlo a jeho šíření VY_32_INOVACE_12_240
Paprsková optika hanah.
Poměr v základním tvaru.
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Užití mocnin a odmocnin ve slovních úlohách II.
SPEKTROSKOPIE Eva a Terka.
RTG fázová analýza.
Fyzika 2.D 33.hodina 05:44:06.
Struktura látek a stavba hmoty
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace
Transkript prezentace:

Foton jako 1 nebo 0 Tomáš Husák1, Marie Hledíková2, Lukáš Beneda3 1Gymnázium Litoměřická, Praha 2Gymnázium Velké Meziříčí 3Gymnázium Česká, České Budějovice Týden vědy @ jaderce, 19. – 24. 6. 2016

Obsah Úvod Co jsou a jak fungují optická vlákna? Metoda optické reflektometrie v časové doméně Průběh pokusu Výsledky Shrnutí Závěr

Úvod Světlo = elektromagnetické vlnění Fotonika = věda zabývající se vlastnostmi a využitím světla Foton = elementární kvantum energie elektromagnetického záření

Co jsou to optická vlákna (OF)? Def: dielektrická struktura, jejíž příčné rozměry jsou zanedbatelně malé v porovnání s rozměrem podélným a je složená z jádra a pláště (obalu) Chovají se jako vlnovody pro světlo

Jak fungují optická vlákna? Využívají principu totálního odrazu světla na rozhraní mezi jádrem a pláštěm OF Index lomu (n) = rychlost šíření světla v daném prostřední (nSiO2=1,457)

Rozdělení optických vláken Jednovidová a vícevidová Křemenná, plastová a hybridní Step-indexová a gradientní

Metoda optická reflektometrie v časové doméně (OTDR) metoda zpětného rozptylu umožňuje měřit časové zpoždění mezi krátkým světelným impulsem vyslaným do vlákna a zpětně rozptýleným světelným signálem OTDR umožňuje získávat informace z každého bodu vlákna měřením z jednoho jeho konce

Průběh pokusu Vybavení: Optická vlákna OTDR jednotka Lámačka OF Jednovidové OF (8/125 mm, křemenné jádro/křemenný plášť) Vídevidové OF (62,5/125, křemenné jádro/křemenný plášť) Hybridní OF (200/280, křemenné jádro/polymerní obal) OTDR jednotka  = 850, 1300 nm Šířka impulsu – 5 ns – 300 ns Lámačka OF Svářečka OF

Výsledky Srovnání délek jednotlivých typů OF 1. Fresnelova reflexe

Výsledky Vliv délky impulsu na tvar 2. Fresnelovy reflexe

Výsledky Hybridní vlákno: neexistence 2. Fresnelovy reflexe

Shrnutí výsledků Vlnová délka(nm) Typ vlákna Délka impulsu(ns) Délka vlákna(m) Útlum vlákna(dB) Útlum vlákna(dB/m) 850 jednovidové dlouhé 5 822,3 41,64 0,050638453 1300 818,9 27,87 0,03403346 100 822,2 32,81 0,039905133 819,7 27,13 0,033097475 30 819,1 29,57 0,036100598 300 819,9 26,23 0,031991706 hybridní 200/280 375,8 25,81 0,068680149 376,2 25,07 0,066640085 26,98 0,071793507 bez reflexe vícevidové 62,5/125 46,5 16,34 0,351397849 46,6 18,69 0,401072961 20,28 0,436129032 46,1 9,57 0,207592191 46,8 3,33 0,071153846 jednovidové krátké 72,9 16,83 0,230864198 73,9 16,51 0,223410014 73,1 22,18 0,303419973 73,8 20,18 0,273441734

Závěr Seznámili jsme se s principem fungování OF Využívali jsme metody optické reflektometrie Měřili jsme parametry (délku a útlum) různých typů optických vláken Zjišťovali jsme vliv šířky světelného impulsu na naměřené hodnoty Ověřili jsme si využití jednotlivých typů OF pro konkrétní průmyslové aplikace Jednovidové vlákno – 820,35±1,39 m Hybridní vlákno – 375,93±0,19 m Vícevidové vlákno – 46,5±0,23 m

Poděkování Ing. Vojtěchu Svobodovi, CSc. za organizaci Týdne vědy @ jaderce 2016 Vám za pozornost