Název školy : Základní škola a mateřská škola, Svoboda nad Úpou, okres Trutnov Autor : Mgr. Irena Nešněrová Datum :listopad 2012 Název :VY_42_INOVACE_4.2.1 M9_ 9 Téma : Výpočet základu 2 Ročník : 9. Číslo projektu : CZ.1.07/1.4.00/21.3068
Anotace: Prezentace obsahuje seznámení žáků s výpočtem základu pomocí trojčlenky. Obsahuje také příklady na procvičení. Materiál byl určen pro interaktivní tabuli a slouží jako pomůcka k výkladu základních pojmů z matematiky pro život. Cílová skupina: 9.ročník, výklad v 7.ročníku
Výpočet základu Využití trojčlenky
Využití trojčlenky: Urči základ, víme-li, že 564 je 24%. 24%............................564 100%...........................z z 100 564 24 z = 564 : 24 . 100 z = 2350
Procvičení: Urči základ: 45% je 279 74% je 222 315% je 2431 66 je 30% 84 je 21% 390 je 13%
Správné výsledky: 45% je 279 z=620 74% je 222 z=300 315% je 2431 z=771,7 66 je 30% z=220 84 je 21% z=400 390 je 13% z=3 000
Zkus vyřešit slovní úlohu: Kolik zaměstnanců má závod, ve kterém pracuje 1 755 žen, což tvoří 65% všech pracovníků?
Kolik zaměstnanců má závod, ve kterém pracuje 1 755 žen, což tvoří 65% všech pracovníků? 1755…………………..65% z……………………….100% z 100 1755 65 z= 1755 : 65 . 100 z= 2700 V závodě pracuje 2700 zaměstnanců.