Préteritum sloves PhDr. Taťána Tonová.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Vypracovala: Jarmila Málková
Advertisements

SLOŽENÝ MINULÝ ČAS Vypracovala: Málková Jarmila
zpracovaný v rámci projektu
Jméno autora: Mgr. Jana Vrbová Datum vytvoření:
Projekt: L/01 Uměleckořemeslné zpracování kovů
MINULÉ ČASY SILNÝCH SLOVES 1
Jméno autora: Mgr. Jana Vrbová Datum vytvoření:
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: PaedDr. Hana Mikolajková Datum: Název: VY_32_INOVACE_
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: PaedDr. Hana Mikolajková Datum: Název: VY_32_INOVACE_
Jméno autora: Mgr. Jana Vrbová Datum vytvoření:
MINULÉ ČASY POMOCNÝCH SLOVES
Obchodní akademie, Náchod, Denisovo nábřeží 673
Konjunktiv I/A Střední odborná škola Otrokovice
M I N U L Ý Č A S NEPRAVIDELNÁ SLOVESA.
NJ – gramatika minulé časy - přehled.
Věty časové Německý jazyk Mgr. Monika Bartíková
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Vzdělávací materiál v rámci projektu EU peníze školám Školní rok: 2011/2012 Ročník: Předmět: Téma: Anotace: Autor : Vzdělávací materiál je určen pro bezplatné.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
M I N U L Ý Č A S PERFEKTUM.
 Autor  Příjmení a jméno: Fialová Kamila, Mgr.  Škola: Základní škola a Mateřská škola Štěpánkovice, příspěvková organizace  Adresa: Zahradní 10, Štěpánkovice,
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuICT ve výuce Příjemce podpory - školaHotelová škola, Obchodní akademie a Střední průmyslová škola Teplice,
12. LEKCE (12. TÝDEN) Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Insitute of Technology And Business In České Budějovice.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Německé předložky se 4. pádem PhDr. Taťána Tonová.
Německé sloveso „werden“ PhDr. Taťána Tonová. ANOTACE Kód DUMu: VY_32_INOVACE_4.NJ.19 Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Vytvořeno: leden 2014 Ročník:
Němčina pro jazykové školy nově 1 Lektion 12: Eine eigene Firma Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Petra Reindlová. Dostupné.
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM: VY_32_INOVACE_115 Licence : CC BY-NC-SA 3.0 Jméno autora:
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu Konjunktiv Autor Mgr.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_178_PRÉTERITUM ZPŮSOBOVÝCH SLOVES Název školy Masarykova střední škola zemědělská a.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: II/2 Sada: I. Ověření ve výuce: tercie Datum:
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace AUTOR:Mgr. Martina Coubalová NÁZEV:VY_32_INOVACE_09A_18 Präteritum (haben, sein) TEMA:Jazyková.
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace AUTOR:Mgr. Martina Coubalová NÁZEV:VY_32_INOVACE_09A_20 Konjunktiv II TEMA:Jazyková kompetence.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_176_PODMIŇOVACÍ ZPŮSOB PŘÍTOMNÝ Název školy Masarykova střední škola zemědělská a Vyšší.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyIntegrovaná střední škola technická, Benešov PředmětNěmecký jazyk Tematický okruh Körper und Gesundheit.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: II/2 Sada: I. Ověření ve výuce: kvarta Datum:
STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ MĚSTEC KRÁLOVÉ.
Préteritum sloves haben, sein, werden VY_32_INOVACE_02-17 Ročník: 9. Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Vzdělávací obor: Německý jazyk Tematický.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ NETVOŘICE, OKRES BENEŠOV AUTOR: Mgr. Hana Halamová NÁZEV: VY_22_INOVACE_12_NJ9_Préteritum slovesa haben TÉMA: Préteritum slovesa haben.
Č ASOVÁNÍ SLOVES V PŘÍTOMNÉM ČASE PhDr. Taťána Tonová.
Číslo DUM: VY_32_INOVACE_02 Autor: Ing. Milana Zuhlová Anotace: Tento materiál slouží k výuce německého jazyka na základní škole. Je možné ho využít při.
STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ MĚSTEC KRÁLOVÉ.
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyIntegrovaná střední škola technická, Benešov PředmětNěmecký jazyk Tematický okruhStädte, Länder, Sprachen.
Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Mgr. Lenka Kudrnová Název: VY_32_INOVACE_06_ A11_Préteritum způsobových sloves Téma: Německá gramatika.
Číslo DUM: VY_32_INOVACE_01 Autor: Ing. Milana Zuhlová Anotace: Tento materiál slouží k výuce německého jazyka na základní škole. Seznamuje žáky se základním.
Mgr. Zuzana Manková NĚMECKÝ JAZYK PERFEKTUM – SILNÁ SLOVESA Projekt POMOC PRO TEBE CZ.1.07/1.5.00/
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu Präteritum Autor Mgr.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
 Préteritum se používá k vyjádření minulosti a je tvořeno jednoduchým (nesloženým) slovesným tvarem.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Německý jazyk – Gramatické jevy
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
slovesný způsob - konjunktiv čtvrtý únor 2013
Název školy: ZŠ Varnsdorf, Edisonova 2821, okres Děčín, příspěvková organizace Autor: Alena Červášková Jazyk a jazyková komunikace, Německý jazyk, Perfektum.
NĚMĚCKÝ JAZYK PRÉTERITUM – SLABÁ SLOVESA Projekt POMOC PRO TEBE CZ. 1
Perfektum nepravidelných a způsobových sloves
Digitální učební materiál
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Préteritum pomocných sloves
Temporalsätze VEDLEJŠÍ VĚTY ČASOVÉ Mgr. Alena Písaříková.
Perfektum slabých sloves
Tvoření otázek v němčině
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Préteritum sloves PhDr. Taťána Tonová

ANOTACE Kód DUMu: VY_32_INOVACE_4.NJ.04 Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.0114 Vytvořeno: únor 2013 Ročník: 6. ročník – víceleté gymnázium (RVP-G) Anotace: Vzdělávací oblast Jazyk a jazyková komunikace Vzdělávací obor Německý jazyk Tematický okruh Jazykové prostředky a funkce Materiál slouží k základnímu seznámení žáků s tvořením a používáním préterita v němčině.. Materiál slouží při vyvětlení v hodině. Pomůcky: interaktivní tabule, učebnice.

Préteritum – jednoduchý minulý čas V němčině existuje několik minulých časů : Nejčastěji se v běžné řeči používá perfektum (složený minulý čas, který tvoří časovaný tvar sloves haben a příčestí minulé). Při vyprávění o minulosti, při psaní dopisů a u sloves pomocných a způsobových se hojně používá préteritum (jednoduchý minulý čas). V němčině existuje i plusquamperfektum (čas předminulý), který dnešní čeština již nepoužívá.

Préteritum pravidelných sloves Tvoří se od slovesného kmene přidáním uvedených koncovek : ich lern –te wir lern - ten du lern – test ihr lern - tet er, sie, es lern –te sie, Sie lern - ten ! 1. os. č. j. = 3. os. č. j. Další pravidelná slovesa : kochen, baden, fragen, machen

Préteritum způsobových sloves Préteritum způsobových sloves se tvoří od infinitivního kmene stejnými koncovkami jako u sloves pravidelných. Typické je pro préteritum způsobových sloves ztráta přehlásky. ich konn – te wir konn - ten du konn – test ihr konn - tet er, sie, es konn – te sie, Sie konn -ten Man sollte mehr lernen. Warum wolltest du uns nicht helfen ? Dort durften sie nicht rauchen. Die Frau musste jetzt singen.

Préteritum pomocných sloves Tyto tvary je třeba se naučit, protože se tvoří nepravidelně. haben (mít) sein (být) werden (stát se) ich hatte ich war ich wurde du hattest du warst du wurdest er, sie, es hatte er, sie, es war er, sie, es wurde wir hatten wir waren wir wurden ihr hattet ihr wart ihr wurdet sie, Sie hatten sie, Sie waren sie, Sie wurden

Préteritum nepravidelných sloves Většina nepravidelných sloves mění v préteritu kmenovou samohlásku, některá dokonce i kmenovou souhlásku (ziehen – tvar pro 1. os. č.j. je ich zog a tato změna zůstává ve všech osobách ). Zvláštností je v jednotném čísle, že 1. a 3. osoba č. j. nemají žádnou koncovku : ich las ich schrieb ich flog ich nahm du last du schriebst du flogst du nahmst er las er schrieb er flog er nahm

Skupiny nepravidelných sloves podle koncovek Podle změny kmenové samohlásky lze slovesa nepravidelná rozdělit do několika skupin : Změna kmenové samohlásky: na „a“ : lesen – er las, kommen – er kam, essen – er aβ, stehen – er stand na „ie“ : bleiben – er blieb, steigen – er stieg, leihen – er lieh na „o“ : fliegen – er flog, verlieren – er verlor, schlieβen – er schloss 4. na „u“ : fahren – er fuhr, einladen – er lud ein, tragen – er trug

Schlussaufgaben Převeďte uvedený věty do préterita: Er ist oft traurig.………………………………………………………………………… Niemand weiβ warum. ……………………………………………………………… Jeder will ihm helfen. ………………………………………………………………… Alle fahren ins Grüne. ……………………………………………………………... Seine Freunde lesen sehr wenig. ……………………………………………… Die Geschwister nehmen ihre Tiere immer mit. ………………………. …………………………………………………………………………………………………. Als Kinder spielen Jungs oft Fuβball. ……………………………………………..……………………………………………………………………….....................................................................