Práce s mapou Anotace: Materiál je určen k výuce vlastivědy ve 4. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základy orientace na mapě a glóbusu, práce s mapou, kompasem.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Základní škola Podbořany, Husova 276, okres Louny
Advertisements

Světové strany SEVER ZÁPAD VÝCHOD
PROJEKT ZACHRÁNÍME PLANETU
Práce s mapou Anotace: Materiál je určen k výuce vlastivědy ve 4. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základy orientace na mapě a glóbusu, práce s mapou, kompasem.
Orientace na mapě a v krajině
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383
Identifikátor materiálu: EU
GLÓBUS A ZEMĚPISNÁ SÍŤ.
Zeměpisná poloha 6. října 2005.
Orientace na mapě a v krajině
Mapy a plány mapy čtení mapy měřítko mapy vysvětlivky mapy plány.
MAPY A PLÁNY, MĚŘÍTKO MAPY
KARTOGRAFIE = nauka o mapách Mapa - zmenšený, zjednodušený
Orientace na Zemi – poledníky a rovnoběžky
Registrační číslo projektu
SVĚTOVÉ STRANY , POLEDNÍKY A ROVNOBĚŽKY
Práce s plánem obce 3. ročník
VY_32_INOVACE_24_ Prvouka 3. ročník Orientace v krajině
Orientace v krajině Vlastivěda – 4. ročník
ČLOVĚK A PŘÍRODA Zeměpis
URČOVÁNÍ SVĚTOVÝCH STRAN
Autor: Petr Kinšt; Základní škola Školní, Chomutov 2009
MAPA A JEJÍ OBSAH Co je to mapa? Proti skutečnosti vypadá mapa jak?
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Monika Chudárková ANOTACE Materiál seznamuje žáky se způsobem zaznamenávání nadmořské.
Zeměpisná poloha.
MAPY.
Svět na mapě Materiál byl vytvořen v rámci projektu
Název šablony:Inovace a zkvalitnění výuky v oblasti přírodních věd zaměření VM:6. ročník – Člověk a příroda – Zeměpis – Glóbus- model Země autor VM:Ondřej.
Mapy a plány mapy čtení mapy měřítko mapy vysvětlivky mapy plány.
Autor: Mgr. Helena Nováková
Zeměpisná síť I. Jan Dušek.
Prvouka 3.ročník ZŠ „Mapa a krajina, světové strany na mapě“
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
MAPA Mapa je zobrazením zemského povrchu do roviny ve zmenšené podobě
Tvar a rozměry Země.
Elektronická učebnice - I
29.1 Kompas a světové strany
K ARTOGRAFIE – OBSAH MAP Autor: Hana Brýdlová. Anotace Název školy Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Adresa školySokolovská.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola, Hradec Králové, Úprkova 1 Autor: Mgr. Venclová Monika Název: VY_32_INOVACE_4B_15_Měřítko mapy Téma: 4B_VL4.roč.
GLÓBUS. obsah  pohled do historie  glóbus  barevnost na glóbusu  měřítko glóbusu  kontrolní otázky.
Název školy:ZŠ a MŠ Verneřice Autor výukového materiálu:Lenka Lehká Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Název:VY_32_INOVACE_II.VL2 Vytvořeno:
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Vysoké Mýto, Knířov ŠABLONA: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VZDĚLÁVACÍ OBLAST: Já a můj svět PRO ROČNÍK:
Název školyZŠ Elementária s.r.o Adresa školyJesenická 11, Plzeň Číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/ Číslo DUMu VY_32_INOVACE_Z6-002 Předmět ZEMĚPIS 6.ROČNÍK.
P RÁCE S MAPOU VELKÉHO MĚŘÍTKA Autor: Hana Brýdlová.
U RČOVÁNÍ ZEMĚPISNÉ POLOHY, MĚŘÍTKO - PROCVIČENÍ Autor: Hana Brýdlová.
* Název školy : Základní škola a mateřská škola, Svoboda nad Úpou, okres Trutnov * Autor : Mgr. Irena Nešněrová * Datum : září 2012 * Název :VY_52_INOVACE_5.2.4.
ČESKÝ JAZYK – ČTENÍ Svět kolem nás Základní škola, Hořice, Husova 11 VY_12_INOVACE 2_02.
ORIENTACE V KRAJINĚ. Světové strany Hlavní světové strany jsou: sever (S) jih (J) východ (V) západ (Z) Pro přesnější určení směru používáme vedlejší světové.
Mapy a plány mapy čtení mapy měřítko mapy vysvětlivky mapy plány.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Mgr. Aleš Čech Zeměpis 7. ročník
Název školy: Svobodná základní škola, o. p. s
Orientace v krajině Vlastivěda – 4. ročník
VZDĚLÁVACÍ MATERIÁL kód:
Autor: Mgr.Renata Viktorinová
Elektronické učební materiály - II. stupeň Zeměpis Mapa buzola
Opakování – mapy Otázky jsou sestrojeny pomocí učebnice Společnost str
Světové strany Autor: Mgr. Iveta Váňová
Světové strany Autor: Mgr. Iveta Váňová
URČOVÁNÍ SVĚTOVÝCH STRAN V PŘÍRODĚ
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_12_ORIENTACE_V_KRAJINE Název materiálu:
Základní škola Podbořany, Husova 276, okres Louny
III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT
Základní škola a Mateřská škola, Baška, p. o. Baška 137, Baška
Autor: Mgr.Renata Viktorinová
VY_32_INOVACE_18_Orientace v krajině
Název školy Základní škola a mateřská škola, Jetřichov, okres Náchod
6. a MAPA Mapa je zobrazením zemského povrchu do roviny ve zmenšené podobě Existují mapy celého světa světadílů států menších území.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ DOLNÍ BENEŠOV
AUTOR: Mgr. Hana Vrtělková NÁZEV: VY_32_INOVACE_Vl_19_Vlastivědný kvíz
Transkript prezentace:

Práce s mapou Anotace: Materiál je určen k výuce vlastivědy ve 4. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základy orientace na mapě a glóbusu, práce s mapou, kompasem.

Světové strany hlavní světové strany: sever (S), jih (J), východ (V) a západ (Z) vedlejší světové strany: severovýchod (SV), jihovýchod (JV), jihozápad (JZ), severozápad (SZ)

zápis do sešitu Světové strany hlavní: sever (S), jih (J), východ (V) a západ (Z) vedlejší: severovýchod (SV), jihovýchod (JV), jihozápad (JZ), severozápad (SZ)

Orientace podle kompasu – jeho střelka směřuje vždy k severu orientace podle Slunce (v poledne je přímo na jihu) pařezy mají na severní straně hustší letokruhy  lišejníky obrůstají severní část stromu mraveniště bývá na severní straně strmější než na jižní oltář kostela směřuje na východ

zápis do sešitu Orientace kompas – střelka směřuje vždy k severu podle Slunce pařezy – na S straně hustší letokruhy  lišejníky obrůstají S část stromu mraveniště  – na S straně strmější oltář kostela – na V

Glóbus, mapa, plán glóbus = zmenšený model planety Země mapa = zmenšený obraz zemského povrchu soubor map = atlas plán = podrobnější než mapa (plán města) v mapě nebo plánu je sever vždy u horního okraje mapy (jih je tedy dole, východ vpravo a západ vlevo)

Glóbus, mapa, plán

zápis do sešitu Glóbus, mapa, plán glóbus = zmenšený model planety Země mapa = zmenšený obraz zemského povrchu soubor map = atlas plán = podrobnější než mapa v mapě je sever vždy u horního okraje mapy

POLEDNÍKY A ROVNOBĚŽKY zemská osa protíná povrch Země v místě severního a jižního pólu poledníky = myšlené čáry (polokružnice) od severu (severní pól) k jihu (jižní pól), všechny stejně dlouhé rovnoběžky = myšlené čáry (kružnice) od východu na západ, různě dlouhé nejdelší rovnoběžka = rovník poledníky a rovnoběžky tvoří zeměpisnou síť slouží k určování polohy

zápis do sešitu Poledníky a rovnoběžky zemská osa protíná Zemi v místě severního a jižního pólu poledníky = myšlené čáry od severu k jihu, všechny stejně dlouhé rovnoběžky = myšlené čáry od východu na západ, různě dlouhé nejdelší rovnoběžka = rovník poledníky + rovnoběžky = zeměpisná síť

Měřítko mapy určuje zmenšení zobrazeného povrchu Země pokud má nástěnná mapa měřítko 1 : 100 000, znamená to, že 1 cm na mapě je 100 000 cm ve skutečnosti (tedy 1 km)

zápis do sešitu Měřítko mapy určuje zmenšení zobrazeného povrchu mapa má měřítko 1 : 100 000, pak 1 cm na mapě je 100 000 cm (1 km) ve skutečnosti

NADMOŘSKÁ VÝŠKA je to výška daného místa od hladiny moře vyznačuje se barevně čím je místo výše, tím je barva tmavší nížina (do 200 m. n. m.) – zelená vysočina (200 – 1000 m. n. m.) – žlutá až světle hnědá hory (nad 1000 m. n. m.) – tmavě hnědá

zápis do sešitu Nadmořská výška výška daného místa od hladiny moře čím je místo výše, tím je barva tmavší nížina (do 200 m. n. m.) – zelená vysočina (200 – 1000 m. n. m.) – žlutá až světle hnědá hory (nad 1000 m. n. m.) – tmavě hnědá Úkol: Do sešitu si nakresli obrázek z učebnice strana 10.

Zobrazení v mapě obce – čím více obyvatel, tím větší symbol tuto obec na mapě vyznačuje modrými čarami a plochami jsou vyznačené řeky, rybníky, jezera a přehradní nádrže

Značky důležité objekty jsou zakresleny pomocí značek co která značka znamená najdeme v legendě

zápis do sešitu Zobrazení v mapě obce – čím více obyvatel, tím větší symbol modrá – řeky, rybníky, jezera a přehradní nádrže Značky vyznačují důležité objekty význam značek najdeme v legendě

Využití map liší se způsobem zobrazení různé typy značek mapy: turistické, automapy, zeměpisné…

zápis do sešitu Využití map turistické, automapy, zeměpisné…

Opakování Práce s mapou Světové strany Glóbus, mapa, plán Orientace hlavní světové strany: sever (S), jih (J), východ (V) a západ (Z) vedlejší světové strany: severovýchod (SV), jihovýchod (JV), jihozápad (JZ), severozápad (SZ) Orientace kompas – střelka směřuje vždy k severu podle Slunce pařezy – na S straně hustší letokruhy  lišejníky obrůstají S část stromu mraveniště  – na S straně strmější oltář kostela – na V Glóbus, mapa, plán glóbus = zmenšený model planety Země mapa = zmenšený obraz zemského povrchu soubor map = atlas plán = podrobnější než mapa v mapě je sever vždy u horního okraje mapy Poledníky a rovnoběžky zemská osa protíná Zemi v místě severního a jižního pólu poledníky = myšlené čáry od severu k jihu, všechny stejně dlouhé rovnoběžky = myšlené čáry od východu na západ, různě dlouhé nejdelší rovnoběžka = rovník poledníky + rovnoběžky = zeměpisná síť

Opakování Zobrazení v mapě Měřítko mapy Nadmořská výška Využití map obce – čím více obyvatel, tím větší symbol modrá – řeky, rybníky, jezera a přehradní nádrže Značky vyznačují důležité objekty význam značek najdeme v legendě Využití map turistické, automapy, zeměpisné… Měřítko mapy určuje zmenšení zobrazeného povrchu mapa má měřítko 1 : 100 000, pak 1 cm na mapě je 100 000 cm (1 km) ve skutečnosti Nadmořská výška výška daného místa od hladiny moře čím je místo výše, tím je barva tmavší nížina (do 200 m. n. m.) – zelená vysočina (200 – 1000 m. n. m.) – žlutá až světle hnědá hory (nad 1000 m. n. m.) – tmavě hnědá

Otázky a úkoly Podle vysvětlivek mapy zjišťujte: V jaké nadmořské výšce se nachází naše krajina? Kolik obyvatel mají blízká města? Které vodní toky najdeme v blízkosti svého domova? Nachází se zde nějaký zámek, hrad či zřícenina hradu? Narodil se tu nebo působil někdo významný? Vede tudy železnice či dálnice? Je zde přírodní zajímavost nebo krajinná oblast? Má některé z blízkých měst městskou památkovou rezervaci?