Cvičící: Mgr. Petr Vybral Autor původní prezentace: RNDr. Jan Divíšek

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
ÚVOD DO EKOLOGIE 1. lekce.
Advertisements

Vznik a vývoj litosféry
Mgr. Iva Martincová UBO AVČR v.v.i. Studenec Masarykova univerzita
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Teorie o vzniku života na Zemi
Environmentální výchova v zemědělských a zahradnických školách CZ.1.07/1.1.00/ Učebnice Ekologie a ochrana životního prostředí.
Mgr. Iva Martincová UBO AVČR v.v.i. Studenec Masarykova univerzita
Obecná biologie.
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř. 17. listopadu 49 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „Učíme moderně“ Registrační číslo projektu:
Úvod do ekologie Jan Douda (FŽP, L169)
Učebnice Ekologie a ochrana životního prostředí
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Biologické vědy, slavní biologové
Vývoj evolučních teorií Autor: Mgr. Tomáš HasíkUrčení: Septima, III.G Gymnázium a Střední odborná škola pedagogická, Čáslav, Masarykova 248 Moderní biologie.
, Brno Připravila: Hana Habrová
Základy molekulární taxonomie J.Flegr, Praha 2008.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Soňa Patočková Název šablonyIII/2.
Ekologie.
Biologické vědy.
Úvod do ekologie.
- zabývají se studiem živých soustav
Názory na vznik a původ života
Jak „dispersal limitation“ ovlivňuje druhovou bohatost společenstva Anna Vlachovská.
ČBL 4: Species-pool hypotéza Jedna ze základních otázek ekologie: Proč žije v různých společenstvech/v různých oblastech různý počet druhů?
Zařazování do klasifikačních systémů
prof. RNDr. Rudolf Brázdil, DrSc. Mgr. Zdeněk Máčka, Ph.D.
Bi1BP_ZNP2 Živá a neživá příroda II Biologické vědy
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Soňa Patočková Název šablonyIII/2.
Krajinná ekologie.
Species abundance patterns Jan Klečka. Typy modelů (nejedná se o úplný výčet) 1) Statistické modely Log-series (Fisher et al. 1943) Log-normal (Preston.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Soňa Patočková Název šablonyIII/2.
Systém a evoluce rostlin
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Soňa Patočková Název šablonyIII/2.
Ekologie.
Úvod do systému rostlin
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Soňa Patočková Název šablonyIII/2.
VÝVOJOVÁ TEORIE 21..
R OZŠÍŘENÍ ŽIVOČICHŮ NA Z EMI Výukový materiál EK Tvůrce: Ing. Marie Jiráková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo:
Doktorské studium na AF
EVOLUČNÍ BIOLOGIE Miloš Macholán Laboratoř genetiky a embryologie
Nauka o krajině. Nauka o krajině se stala fundamentem na jehož základě se formovala geoekologie jako komplexní fyzická geografie, která se orientuje na.
E COSYSTEM Výukový materiál EK Tvůrce: Ing. Marie Jiráková Tvůrce anglické verze: Mgr. Milan Smejkal Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů.
E COSYSTEMS Výukový materiál EK Tvůrce: Ing. Marie Jiráková Tvůrce anglické verze: Mgr. Milan Smejkal Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů.
Vývoj a současné trendy ve fytocenologii a geobiocenologii
Základy ekologie Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 9. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními pojmy z oblasti ekologie. Materiál je plně.
Basic Ecological Concepts Výukový materiál EK Tvůrce: Ing. Marie Jiráková Tvůrce anglické verze: Mgr. Milan Smejkal Projekt: S anglickým jazykem.
B IOSFÉRA Magdaléna Vičarová. 1.O RGANISMY A JEJICH ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ Na zemi žije velké množství různých druhů mikroorganismů, rostlin (flóra) a živočichů.
COMMUNITIES Výukový materiál EK Tvůrce: Ing. Marie Jiráková Tvůrce anglické verze: Mgr. Milan Smejkal Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Lubomíra Moravcová Název materiálu:
Biogeografie – cvičení jaro 2015 Mgr. Petr Vybral.
EKOLOGIE A OCHRANA ŽIVOTNÍHO PROSTŘEDÍ RNDr.Jaroslav Kohout.
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autoři: Ing. Hana Ježková Název prezentace (DUMu): 1. Charakteristika a historie ekologie Název sady: Základy ekologie pro.
Trnková Alžběta Jelínková Gabriela.  * , Minden – , New York  Židovský původ  Zajem se o botaniku, zoologii, geografii, astronomii.
 narodil se ve Shrewsbury v Anglii 1809  přírodovědec a zakladatel evoluční biologie  vystudoval teologii na University of Cambridge  plánoval navštívit.
Autor : Mgr. Terezie Nohýnková Vzdělávací oblast : Člověk a příroda Obor : Přírodopis Téma : Planeta Země Název : Teorie o vzniku Země a života Použité.
Úvod k evolučnímu přístupu Vladan Hodulák. Dominantní paradigmata Společenské vědy mají dlouhodobě problém s uchopením prvku změny ve společenském vývoji.
Základní škola Jindřicha Matiegky Mělník, příspěvková organizace, Pražská 2817, Mělník tel.: EKOLOGICKÝ PŘÍRODOPIS Tématický.
Název školy:Základní škola, Hradec Králové Milady Horákové 258 Autor:Mgr. Lukáš Dubrovský Název: VY_32_INOVACE_08_15A_Charles Darwin Téma: Přírodopis pro.
Didaktika přírodopisu 1 Přednáška Úvodní informace, Didaktika přírodopisu jako věda a její historie Mgr. Libuše VODOVÁ, Ph.D. Katedra biologie PdF MU.
Název prezentace (DUMu): Vznik a vývoj života
Biogeografie – cvičení jaro 2015
EVOLUČNÍ BIOLOGIE Miloš Macholán Laboratoř evoluční genetiky savců
EVOLUČNÍ BIOLOGIE Miloš Macholán Laboratoř genetiky a embryologie
Ekologie.
Autor : Mgr. Terezie Nohýnková
prof. Alois Zlatník * Dvůr Králové nad Labem
Náplň a význam fytocenologie
EVOLUČNÍ BIOLOGIE Miloš Macholán Laboratoř genetiky a embryologie
Názory na vznik života Kreační teorie = náboženské
Jakub Horák, horakj(na)fld.czu.cz, L026
Transkript prezentace:

Cvičící: Mgr. Petr Vybral Autor původní prezentace: RNDr. Jan Divíšek BIOGEOGRAFIE Úvod Cvičící: Mgr. Petr Vybral Autor původní prezentace: RNDr. Jan Divíšek

OPVK Inovace výuky geografických studijních oborů, CZ. 1. 07/2. 2

Základní literatura LOMOLINO, M. V., RIEDLE, B. R., & BROWN, J. H. [eds.]: Biogeography. 3rd edition. Sunderland, Mass.: Sinauer Associates, 2006. xiii, 845. MACDONALD, G. 2003: Biogeography – Space, Time and Life. John Wiley & Sons, Inc. New York. ISBN 0-471-24193-8 BARRY COX, C. & MOORE, P. D. [eds.]: Biogeography: an ecological and evolutionary approach. 7th edition. Oxford: Blackwell Science, 1999. ix, 298 s. WHITTAKER, R. H. [ed.]: Island biogeography: ecology, evolution and conservation. Oxford: Oxford University Press, 1998. xi, 285 s. BUCHAR, J.: Zoogeografie. SPN Praha 1983, 199 s. HENDRYCH, R.: Fytogeografie, SPN, Praha, 1984, 220s. Horník, S.: Fyzická geografie. II. 1. vyd. Státní pedagogické nakladatelství, Praha, 1986. 319 s. OPVK Inovace výuky geografických studijních oborů, CZ.1.07/2.2.00/15.0222

Výuková příručka Biogeografie Nejjednodušší cesta: vyhledat: „biogeografie muni“ http://is.muni.cz/elportal/?lang=en;id=915389

Doplňková literatura AMBROS, Z., ŠTYKAR, J.: Geobiocenologie. 1. vyd. Mendelova zemědělská a lesnická univerzita, Brno, 1999. 63 s. BUČEK, A., LACINA, J.: Geobiocenologie II. 1. vyd. Mendelova zemědělská a lesnická univerzita, Brno, 1999. 240 s. CULEK, M [ed.]: Biogeografické členění České republiky. ENIGMA, Praha,1996. 347 s. CULEK, M., [ed.]: Biogeografické členění České republiky. II. díl. 1. vyd. Agentura ochrany přírody a krajiny ČR, Praha, 2005. 589 s. MÍCHAL, I.: Ekologická stabilita. 1. vyd. Veronica, Brno. 1992. 243 s. SLAVÍK, B., HEJNÝ, S. [eds.]: Květena České republiky. 2. vyd. Academia, Praha. 1997. 557 s. OPVK Inovace výuky geografických studijních oborů, CZ.1.07/2.2.00/15.0222

Časopisy

Předcházející a navazující předměty Krajinná ekologie (jaro, dr. Culek) Ekologie a životní prostředí (podzim, dr. Culek) Vybrané kapitoly z biogeografie (podzim, dr. Culek, dr. Divíšek) OPVK Inovace výuky geografických studijních oborů, CZ.1.07/2.2.00/15.0222

Další předměty se kterými se biogeografie překrývá Základy ekologie (podzim, doc. Zahrádková, doc. Hájek) Biomy Země (doc. Hájek) Ekologie společenstev a makroekologie (podzim, prof. Chytrý) Fytogeografie (doc. Grulich) Biogeografie pro zoology (podzim, dr. Reichard) Evoluční biologie (jaro, prof. Macholán) OPVK Inovace výuky geografických studijních oborů, CZ.1.07/2.2.00/15.0222

Co je biogeografie? Nelson (1978): „Biogeography is a strange discipline. In general, there are no institutes of biogeography; there are no departments of it. There are no professional biogeographers - no professors of it, no curators of it. It seems to have few traditions. It seems to have few authoritative spokesmen.“ Moreira-Munoz (2011): „It seems to me that a big step was taken toward the integration of biogeography as an independent and mature discipline: as a Big Science“ ~ OPVK Inovace výuky geografických studijních oborů, CZ.1.07/2.2.00/15.0222

Kdo jsou biogeografové? R. MacArthur: ornitolog, matematik, profesor biologie Princeton University E. O. Wilson: myrmekolog, Department of Organismic and Evolutionary Biology at Harvard University M. Lomolino: mammaliolog, Department of Environmental and Forest biology J. H. Brown: zoolog, makroekolog, Department of Biology at the University of New Mexico S. P. Hubbel: botanik, Department of Ecology and Evolutionary Biology R. Real: pův. batracholog, biogeograf, Departamento de Biología Animal, Málaga H. Kreft: biogeograf, makroekolog, Faculty of Forest Sciences and Forest Ecology, Göttingen M. Rueda: biogeografka, Departamento de Ecología, Madrid R. J. Whittaker: pův. botanik a ekolog, biogeograf, Oxford School of Geography and the Environment Moreira-Munoz: biogeograf, Institute of Geography, Santiago

Otázky Proč je mezi biogeografy málo geografů? Konkurence biologů? Geografie – interdisciplinární obor Biogeografie – biologie je vždy potřeba! Determinace druhů Znalost ekologických pravidel Znalost biologie druhů Biogeografie – nemá smysl se hádat jestli je víc biologická nebo geografická!!! OPVK Inovace výuky geografických studijních oborů, CZ.1.07/2.2.00/15.0222

O čem to obvykle není? OPVK Inovace výuky geografických studijních oborů, CZ.1.07/2.2.00/15.0222

O čem to obvykle je?

Historie biogeografie Doba objevitelských cest je (skoro) pryč… ALE Proč se některé druhy stávají invazními a jiné ne? Popisná a srovnávací Nikoli (málo) experimentální OPVK Inovace výuky geografických studijních oborů, CZ.1.07/2.2.00/15.0222

Jak se biogeografie vyvíjela Od popisné vědy ke (koncepčnímu) testování hypotéz Nové metody současnosti – molekulárně- biologické, izotopová stanovení (C3 X C4), satelity Počítače – zpracování obrovského množství dat, vícerozměrné statistické analýzy, GIS Vliv environmentalismu a ochrany životního prostředí OPVK Inovace výuky geografických studijních oborů, CZ.1.07/2.2.00/15.0222

Carl Linné (1707 – 1778) Švédský přírodovědec a lékař Zakladatel botanické a zoologické systematické nomenklatury Vytvořil pojem druh Díla: Systema nature (10. vyd. 1758) Philosophia botanica (1751) Species Plantarum (1753) Carl Linné má v Mezinárodním rejstříku jmen rostlin zkratku L. OPVK Inovace výuky geografických studijních oborů, CZ.1.07/2.2.00/15.0222

Carl Linné (1707-1778) Biogeografické poznatky: Jednotlivé druhy přežily biblickou potopu na Noemově arše, která přistála na hoře Ararat V různé nadmořské výšce různé biomy / vegetační stupně OPVK Inovace výuky geografických studijních oborů, CZ.1.07/2.2.00/15.0222

Georges Buffon (1707 – 1788) Francouzský přírodovědec Současník a odpůrce Linnéa Z Araratu by se organismy musely šířit přes zóny s nepříznivým klimatem Podobné biomy v různých částech světa jsou obývány různými organismy Proměnlivost v čase (geografie, klima, organismy) OPVK Inovace výuky geografických studijních oborů, CZ.1.07/2.2.00/15.0222

Éra studia distribuce organismů Johan Reinhold Forster (1729 – 1798) Německý přírodovědec Obeplul svět První ucelený pohled na (bio)regiony na základně rozšíření rostlin Rostliny, ptáci a savci se liší v různých oblastech mírného pásu nejen v tropech (jak si myslel Buffon) Gradient druhové diversity – rovník – póly Základní pozorování zvláštností ostrovní fauny Carl Ludwig Willdenow (1765 – 1812) Německý botanik a taxonom, Humboldtův učitel Stvoření jedno ale na více místech na jednou (nebo přežití potopy na více místech) OPVK Inovace výuky geografických studijních oborů, CZ.1.07/2.2.00/15.0222

Alexander von Humboldt (1769-1859) Německý přírodovědec a spoluzakladatel geografie jako empirické vědy Zabýval se: fyzikou, chemií, geologií, botanikou, zoologií, klimatologií, astronomií aj. „Nový Aristoteles“, „Kníže vědy“ 1845: Kosmos Položil základy fytogeografie a biogeografie „teorie spojení kontinetů“ Zonace a vegetační pásma OPVK Inovace výuky geografických studijních oborů, CZ.1.07/2.2.00/15.0222

První myšlenky evoluce před Darwinem Jean Baptiste de LAMARCK (1744-1829) 1809: Philosophie zoologique Vrozená vnitřní tendence ke změně Dědičnost získaných vlastností Neustálý spontánní vznik jednoduchých organismů → změna k vyšší organizovanosti → Transformismus OPVK Inovace výuky geografických studijních oborů, CZ.1.07/2.2.00/15.0222

První myšlenky evoluce před Darwinem Georges Cuvier (1769-1832) Francouzský přírodovědec a zoolog Spoluzakladatel komparativní paleontologie Kritizoval Lamarcka Srovnávací anatomie Vymírání, ovšem ne evoluce – vymřelí byli adaptováni na jiné podmínky OPVK Inovace výuky geografických studijních oborů, CZ.1.07/2.2.00/15.0222

Charles Robert Darwin (1809-1882) Britský přírodovědec Zakladatel evoluční biologie 1859: O původu druhů přírodním výběrem aneb zachování zvýhodněných odrůd v boji o život (On the Origin of Species by means of Natural Selection, or the Preservation of Favoured Races in the Struggle for Life) Zdroje Darwinovy teorie: Lyellovy Základy geologie Plavba na Beagle Kapverdské ostrovy Argentina (mastodont) Galapágy (želvy, pěnkavky) Thomas Malthus (1798): Pojednání o zákonitostech populace OPVK Inovace výuky geografických studijních oborů, CZ.1.07/2.2.00/15.0222

Darwinovy poznatky Darwinova teorie = DARWINISMUS Původ všech druhů ze společného předka ne nadpřirozenou bytostí, ne samoplození Divergence akumulací drobných změn Teorie přírodního výběru Problémy Darwinovy teorie: Čas – stáří země max. 200 mil let Neznalost teorie dědičnosti Problémy biogeografie Disperze organismů – neznalost kontinentálního driftu OPVK Inovace výuky geografických studijních oborů, CZ.1.07/2.2.00/15.0222

Srovnání „evolučních teorií“ Jean Baptiste Lamarck jedinec se adaptuje na prostředí a tyto adaptace předává svým potomkům Charles Darwin Jedinec reaguje na podmínky prostředí, změna ve fenotypu, genotypová změna se dále v populaci fixuje OPVK Inovace výuky geografických studijních oborů, CZ.1.07/2.2.00/15.0222

Alfred Russel Wallace (1823 – 1913) Britský biolog, antropolog a geograf Nezávisle vypracoval teorii evoluce Ornitolog Pozorování fauny Sundských ostrovů Říše Wallacea O sklonu variet nekonečně se odchylovat od původního typu (On the Tendency of Varieties to Depart Indefinitely from the Original Type) OPVK Inovace výuky geografických studijních oborů, CZ.1.07/2.2.00/15.0222

Wallaceovo zoogeografické členění světa OPVK Inovace výuky geografických studijních oborů, CZ.1.07/2.2.00/15.0222

Wallacea a Wallaceova linie Přechodná oblast mezi indomalajskou a australskou zoogeografickou oblastí Vysoký endemismus Wallaceova linie Na obou stranách totožné klimatické podmínky, ale odlišná fauna OPVK Inovace výuky geografických studijních oborů, CZ.1.07/2.2.00/15.0222

Základy ekologie Alphonse De Candolle (1806 – 1893) botanik Rozšíření organismů je ovlivněno zdroji nejen pasivně ale i aktivně kompeticí o tyto zdroje Ernst Haeckel (1834 – 1919) Německý přírodovědec - biolog Stoupenec Darwinismu v Německu Zákon ontogeneze 1866 – zavádí pojem EKOLOGIE Christen C. Raunkiær (1860 – 1930) Dánský botanik Průkopník ekologie rostlin Raunkiærův sytém životních forem OPVK Inovace výuky geografických studijních oborů, CZ.1.07/2.2.00/15.0222

Raunkiærův systém životních forem OPVK Inovace výuky geografických studijních oborů, CZ.1.07/2.2.00/15.0222

Teorie pevninských mostů OPVK Inovace výuky geografických studijních oborů, CZ.1.07/2.2.00/15.0222

Alfred Wegener (1880 – 1930) německý meteorolog 1915 – teorie kontinentálního driftu Fosilní nálezy + tvar kontinentů Odmítnuta – pohyb organismů je jednodušší vysvětlení než pohyb celých kontinentů Namísto driftu teorie pevninských mostů Akceptována až koncem 60.let 20. století, kdy byl nalezen mechanismus pohybu OPVK Inovace výuky geografických studijních oborů, CZ.1.07/2.2.00/15.0222

OPVK Inovace výuky geografických studijních oborů, CZ. 1. 07/2. 2

Konečné důkazy Výzkum oceánského dna Paleomagnetismus Středooceánské hřbety Hlubokomořské příkopy Paleomagnetismus Zvrat magnetického pólu každých 10 tis. až 1 mi. let OPVK Inovace výuky geografických studijních oborů, CZ.1.07/2.2.00/15.0222

George E. Hutchinson (1903-1991) Ernst Walter Mayr (1904 – 2005) Evoluční biolog a ornitolog Koncept biologického druhu Alopatrická speciace Vznik nových druhů rozdělováním areálů, geografickou izolací jednotlivých populací George E. Hutchinson (1903-1991) Limnolog Hutchinsonův koncept ekologické niky „Why there are so many different types of organisms in any one habitat“ OPVK Inovace výuky geografických studijních oborů, CZ.1.07/2.2.00/15.0222

Teoretická pojetí společenstva Frederic E. Clemens (1874-1945) organismální pojetí mezi druhy existují silné interakce společenstva reálně existují jako „superorganismy“ Henry A. Gleason (1882-1975) individualistické pojetí druhy se vyskytují na sobě zcela nezávisle výskyt a abundance druhů jsou závislé pouze na abiotickém prostředí

Zakladatelé biogeografických/synekologických systémů Josias Braun-Blanquet (1884 – 1980) Botanik a „rostlinný sociolog“ Curyšsko-Montpellierská škola Zakladatel fytocenologie V. N. Sukačev Biogeocenóza – BIOGEOCENOLOGIE Boris Denisovič Sočava (1905 – 1978) Ruský geobotanik a geograf Zakladatel moderní nauky o krajině OPVK Inovace výuky geografických studijních oborů, CZ.1.07/2.2.00/15.0222

R. H. MacArthur & E. O. Wilson Robert H. MacArthur ekolog, ornitolog žák G.E. Hutchinsona Edward O. Wilson entomolog (myrmekolog) The Theory of Island Biogeography (1963, 1967) obrat pozornosti k velkým měřítkům v 70. návrat ke studiím na malých škálách technologická omezení úmrtí R. H. MacArthura

Makroekologie Renesance ekologického výzkumu ve velkých měřítcích dostatek dat analytické metody výkonné počítače Analytická biogeografie J. H. Brown & B. A. Maurer (1989) zavedli termín macroecology v článku Macroecology: the division of food and space among species on continents (Science 243: 1145-1150). R. E. Ricklefs & D. Schluter (1993) editovaná kniha Species diversity in ecological communities: historical and geographical perspectives – obrat pozornosti k procesům na velkých škálách

Makroekologie II J. H. Brown (1995) M. L. Rosenzweig (1995) kniha Macroecology M. L. Rosenzweig (1995) kniha Species diversity in space and time S. P. Hubbell (2001) kniha The Unified Neutral Theory of Biodiversity and Biogeography

Čeští biogeografové Alois Zlatník (1902 – 1979) profesorem lesnické botaniky a fytocenologie, dendrologie, fytopatologie a anatomie rostlin Působil jako děkan lesnické fakulty Vysoké školy zemědělské v Brně Zakladatel GEOBIOCENOLOGIE Chytrý, Storch, Buček, Lacina, Vašátko, Hudec, Culek, Horsák… OPVK Inovace výuky geografických studijních oborů, CZ.1.07/2.2.00/15.0222