Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Lom světla – II.část

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
- podstata, veličiny, jednotky
Advertisements

Zpracovali: Alena Šlézová Zuzana Uhlíková
=NAUKA O SVĚTLE A JEHO VLASTNOSTECH
Lom světla (Učebnice strana 172 – 174)
Světlo - - podstata, lom, odraz
Zákon lomu a odrazu světla - opakování
LOM SVĚTLA Jaroslav Solfronk 2013 Příroda II.
Zobrazení rovinným zrcadlem
OPTIKA.
Paprsková optika Světlo jako elektromagnetické vlnění
Lom světla.
Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Předmět : Fyzika Ročník : 9.
FYZIKA PRO IV. ROČNÍK GYMNÁZIA - OPTIKA
Jevy na rozhraní dvou prostředí
Digitální učební materiál
Fyzika 8. ročník Mgr. M. Kubátová
Světelné jevy Lom světla Vzdělávací oblast: Člověk a příroda
38. Optika – úvod a geometrická optika I
Odraz a lom na rovinném rozhraní Změna fáze a vlnové délky na rozhraní
Lom světla - nastává při dopadu svět. paprsku na rozhraní dvou průhledných prostředí různé hustoty - čím je prostředí hustší, tím se paprsek pohybuje menší.
Fyzika 8. ročník Světelné jevy Anotace
CZ.1.07/1.4.00/ VY_32_INOVACE_613_F7 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Předmět: Fyzika Ročník: 7.
Autor:Ing. Jiří Šťastný Předmět/vzdělávací oblast:Fyzika Tematická oblast:Optika Téma:Lom světla - příklady Ročník:4. Datum vytvoření:Listopad 2013 Název:VY_32_INOVACE_ FYZ.
Digitální učební materiál
Lom světla Autor: Mgr. Eliška Vokáčová Gymnázium K. V. Raise, Hlinsko, Adámkova , červen.
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
Snellův zákon lomu Střední odborná škola Otrokovice
CZ.1.07/1.4.00/ VY_32_INOVACE_612_F7 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Předmět: Fyzika Ročník: 7.
OPTIKA 15. Šíření světla, příklady II.
Téma: LOM SVĚTLA Obrázky Studijní text Zajímavosti z netu
Lom světla Fyzika Autor: Mgr. Lenka Rohanová
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:OP.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Optické vlastnosti oka
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Rozklad světla optickým hranolem Číslo DUM: III/2/FY/2/3/8 Vzdělávací předmět: Fyzika Tematická oblast:
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Kulová zrcadla - dutá
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Čočky - spojky Číslo DUM: III/2/FY/2/3/12 Vzdělávací předmět: Fyzika Tematická oblast: Optika Autor:
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Čočky - rozptylky
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Mikroskop
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Měřidla délky Číslo DUM: III/2/FY/2/1/3 Vzdělávací předmět: Fyzika Tematická oblast: Fyzikální veličiny.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Lom světla – II.část
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Lupa
Lom od kolmice Autor: Mgr. Alena Víchová Škola: Střední umělecká škola v Ostravě Číslo projektu: CZ.1.07./1.5.00/ Číslo dum: VY_32_INOVACE_FYZ_1_5.
Úplný odraz světla Autor: Mgr. Alena Víchová Škola: Střední umělecká škola v Ostravě Číslo projektu: CZ.1.07./1.5.00/ Číslo dum: VY_32_INOVACE_FYZ_1_6.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Odraz světla Číslo DUM: III/2/FY/2/3/5 Vzdělávací předmět: Fyzika Tematická oblast: Optika Autor: Ing.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Snellův zákon Číslo DUM: III/2/FY/2/3/19 Vzdělávací předmět: Fyzika Tematická oblast: Optika Autor: Ing.
Fyzika - optika Zákon odrazu u zrcadel a zákon lomu u čoček.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 7. ročníku. Slouží k naučení nového učiva. Vysvětlení zákonu lomu. Rozdělení čoček na spojku a rozptylku. Naučení.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Stín Číslo DUM: III/2/FY/2/3/4 Vzdělávací předmět: Fyzika Tematická oblast: Optika Autor: Ing. Markéta.
Název projektu:ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Oblast podpory: Zlepšení podmínek pro vzdělávání na základních.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Lom světla I. část
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Stín
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM:
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Lom světla I. část
Lom světla Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM:
Lom světla Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost   
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Přímočaré šíření světla
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM:
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Světlo, světelné zdroje
Základní vlastnosti světla
Lom světla - příklady Autor: Mgr. Alena Víchová
Lom světla VY_32_INOVACE_52_Lom světla Autor: Pavlína Čermáková
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Výkon elektrického proudu
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Ohmův zákon(příklady)
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Přímočaré šíření světla
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM:
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Riskuj - optika 2
Třída 3.B 3. hodina.
Transkript prezentace:

Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/21.3811 Název DUM: Lom světla – II.část Číslo DUM: III/2/FY/2/3/18 Vzdělávací předmět: Fyzika Tematická oblast: Optika Autor: Ing. Markéta Střelcová Anotace: Žák se seznámí s lomem světla, s tím co je to mezní úhel, úplný odraz a jeho využitím, dále také s novou veličinou , kterou je index lomu světla. Klíčová slova: lom světla, lom od kolmice, lom ke kolmici, úhel dopadu, úhel lomu, mezní úhel, úplný odraz, index lomu. Metodické pokyny: PC, DTP, metodické pokyny jsou součástí materiálu Druh učebního materiálu: Prezentace doplněná fotografiemi a úkoly. Druh interaktivity: Kombinovaná Cílová skupina: Žák 9. ročníku Datum vzniku DUM: 8.10.2013

Lom světla-II. část Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Markéta Střelcová.

Opakování 7.ročníku Kouknu-li se do klidné vodní hladiny, vidím se v ní, ale vidím, i co je pod hladinou. To je způsobeno tím, že na rozhraní dvou prostředí se část světla odráží a část světla se láme. Vzhledem k tomu, že v každém prostředí se světlo šíří jinou rychlostí, je úhel lomu jiný než úhel, pod kterým světlo dopadá. To je důvod, proč je pro nás tak obtížné vzít do ruky např. kámen, který vidíme pod hladinou. Jestliže paprsek dopadá kolmo na rozhraní dvou prostředí, tak se neláme.

Lom ke kolmici Jedná-li se o přechod světla z opticky hustšího do opticky řidšího prostředí, hovoříme o lomu ke kolmici (př. voda – vzduch, sklo – vzduch). V tomto případě je úhel α větší než úhel β.

Lom od kolmice Jedná-li se o přechod z opticky řidšího do opticky hustšího prostředí, hovoříme o lomu od kolmice (př. Vzduch – voda, vzduch – diamant). V tomto případě je úhel β větší než úhel α.

Mezní úhel U lomu od kolmice, tedy šíří-li se paprsky z opticky hustšího do opticky řidšího prostředí, může vzniknout situace, kdy je úhel lomu roven 900 a při každém dalším zvětšení úhlu dopadu už se světlo neláme, ale pouze odráží – nastává úplný odraz . Největší úhel dopadu, při kterém se ještě světlo láme nazýváme mezní úhel. Pro rozhraní sklo – vzduch je velikost mezního úhlu 420 .

Využití totálního odrazu světla Na principu totálního odrazu jsou založena optická vlákna, jsou plastová nebo skleněná a slouží např. k přenosu světla, díky minimálním ztrátám vhodné i na větší vzdálenosti, ale také v lékařství k zobrazení vnitřních orgánů.

Index lomu Je to bezrozměrná fyzikální veličina, která popisuje šíření světla a vyjadřujeme jí jako podíl rychlosti světla prostředí, ze kterého světlo přichází a prostředí, do kterého se láme. v1 n = --------- v2 Vzhledem k tomu, že různých dvojic prostředí by bylo velké množství, tak pro zjednodušení zavádíme absolutní index lomu, to je podíl rychlosti světla ve vakuu a rychlosti světla v daném prostředí. c v

Absolutní index lomu - příklad Jaká je rychlost světla ve skle, jestliže absolutní index lomu skla n = 1.5, rychlost světla ve vzduchu cca 300 000 km/s. 1,5 = 300 000 / v 1,5 v = 300 000 v = 200 000 km/s Rychlost světla ve skle je 200 000 km/s.

Otázky a úkoly: 1.Proč je úhel dopadu světla jiný než úhel lomu, vyjma paprsku, který dopadá kolmo na rozhraní. Protože v každém z optických prostředí se světlo šíří jinou rychlostí. 2.Jestliže se světlo šíří ze vzduchu do vody, jedná se o lom od kolmice nebo lom ke kolmici? lom od kolmice 3.Co to je mezní úhel? Největší úhel dopadu, při kterém se ještě světlo láme, nazýváme mezní úhel. 4.Co to je absolutní index lomu ? Podíl rychlosti světla ve vakuu a rychlosti světla v daném prostředí.

5.Jaká je rychlost světla ve vodě, jestliže absolutní index lomu vody je 1,33, rychlost světla ve vzduchu je 300 000km/s? n = c/v 1,33 = 300 000/v v = 300 000/1,33 v = 225 563,909 Rychlost světla ve vodě je přibližně 225 564 km/s. 3.Uveď příklad praktického využití totálního odrazu světla. Totálního odrazu se využívá například v lékařství k zobrazení vnitřních orgánů.

Použité zdroje: SÁNDOR, Zátonyi. wikipedia.cz [online]. [cit. 22.10.2013]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:F%C3%A9nyt%C3%B6r%C3%A9s.jpg BIGRIZ. wikipedia.cz [online]. [cit. 22.10.2013]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Fibreoptic.jpg