MATEMATIKA Kombinace Příklady.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy
Advertisements

KÓDOVANIE INFORMÁCIÍ Maroš Malý, 4.C.
Percentá Percentá každý deň a na každom kroku.
NÁZEV: VY_32_INOVACE_05_05_M6_Hanak TÉMA: Dělitelnost
Delavnica za konfiguriranje dostopovnih točk RAČUNALNIŠKA OMREŽJA
ALGORITMIZACE.
Jan Coufal, Julie Šmejkalová, Jiří Tobíšek
Obvod a obsah kruhu Prezentaci Mgr. Jan Kašpara (ZŠ Hejnice) upravila a doplnila Mgr. Eva Kaucká e.
Určitý integrál. Příklad.
Shodné zobrazení, osová souměrnost, středová souměrnost
Opakování na 4. písemnou práci
rtinzartos Napište slova, která obsahují uvedená písmena.
Cvičení Úloha 1: Rozhodněte zda posloupnost znaků v poli délky n tvoří palindrom (slovo, které je stejné při čtení zprava i zleva). Př.: [a,l,e,l,a]
Data Science aneb BigData v praxi
Slovní úlohy pro „autaře“
Emise a absorpce světla
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
Problematika spotřebitelských úvěrů
Elektrikcé pole.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Dynamická pevnost a životnost Přednášky
Perspektivy budoucnosti lidstva
6. PŘEDNÁŠKA Diagnostické (screeningové) testy v epidemiologii
Základy elektrotechniky
NÁZEV: VY_32_INOVACE_08_12_M9_Hanak TÉMA: Jehlan OBSAH: Objem
Změny skupenství Ing. Jan Havel.
Seminář JČMF Matematika a fyzika ve škole
Test: Mechanické vlastnosti kapalin (1. část)
4.2 Deformace pevného kontinua 4.3 Hydrostatika
A ZÁROVEŇ HNED DOKONALÉ
Tělesa –Pravidelný šestiboký hranol
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
8.1.1 Lineární kombinace aritmetických vektorů
Fyzikální veličiny - čas
Číselné soustavy a kódy
Čas a souřadnice Lekce 3 Miroslav Jagelka.
Agregátní trh práce.
Jasnosti hvězd Lekce 10 Miroslav Jagelka.
Název prezentace (DUMu): Jednoduché úročení – řešené příklady
Konstrukce překladačů
DYNAMICKÉ VLASTOSTI ZEMIN A HORNIN
E-projekt: Jak změřit výšku budovy GJŠ
Parametry vedení a stejnosměrná vedení
Martina Litschmannová
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Ústav technicko-technologický Logistika zemního plynu v České republice Autor diplomové práce:
Martina Litschmannová, Adéla Vrtková
ROZDĚLENÍ ÚHLŮ PODLE VELIKOSTI
Rovinný úhel a jeho orientace
Měření optické aktivity 4.1 Úvod (ukázky spekter)
Ohmův zákon Praktické ověření.
T - testy Párový t - test Existuje podezření, že u daného typu auta se přední pneumatiky nesjíždějí stejně. H0: střední hodnota sjetí vpravo (m1) = střední.
Proudy a obvody Náboje v pohybu.
Číselné soustavy a kódy
Práce s nepájivým (kontaktním) polem
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Máme data – a co dál? (1. část)
NÁZEV: VY_32_INOVACE_06_11_M7_Hanak
Statistická indukce v praxi
NÁZEV: VY_32_INOVACE_08_01_M9_Hanak TÉMA: Soustavy lineárních rovnic
Studená válka.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Ing. Marcela Strakošová
VZNIK ČESKOSLOVENSKA.
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
PRÁVNÍ ZÁKLADY STÁTU - VLAST
Je obtížnější „dělat“ marketing služby nebo hmotného produktu?
MAPA SVĚTA AFRIKA.
Dvacáté století – vznik Československa
Zakavkazsko.
Osvobození československa (1.)
Transkript prezentace:

MATEMATIKA Kombinace Příklady

Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.0228 Název školy: Střední odborná škola Litovel, Komenského 677 Číslo materiálu: III-2-09-09_Kombinace-Priklady Autor: Mgr. Stanislav Prucek Tematický okruh: Matematika Ročník: II. Datum tvorby: červenec 2013 Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Stanislav Prucek

KOMBINACE Příklady ? Určete, kolika způsoby může 20 sportovců v oddíle vytvořit pětičlenné družstvo. Jde o pětici osob, kde nezáleží na uspořádání a každá osoba je v této pětici nejvýše jednou. Jde o kombinaci páté třídy z 20 prvků. 𝑪 𝟓 𝟐𝟎 = 𝟐𝟎 𝟓 = 𝟐𝟎! 𝟓!(𝟐𝟎−𝟓)! = 𝟐𝟎! 𝟓!𝟏𝟓! =𝟏𝟓𝟓𝟎𝟒 Pro vytvoření pětičlenného družstva máme 15504 možností.

Fotbalového turnaje se zúčastní 7 žákovských družstev Fotbalového turnaje se zúčastní 7 žákovských družstev. Určete počet všech utkání, hraje-li se turnaj systémem každý s každým. ? Jde o kombinaci druhé třídy ze 7 prvků. 𝑪 𝟐 𝟕 = 𝟕 𝟐 = 𝟕! 𝟐!(𝟕−𝟐)! = 𝟕! 𝟐!𝟓! =𝟐𝟏 Celkem se musí hrát 21 utkání. zpět

? Z kolika prvků lze vytvořit 66 kombinací druhé třídy? Sestavíme rovnici a vyřešíme. 𝐶 2 𝑛 =66 𝑛! 2! 𝑛−2 ! =66 𝑛−2 ! 𝑛−1 𝑛 (𝑛−2)! =132 𝑛 2 −𝑛−132=0 Dosadíme do vzorce pro výpočet kořenů kvadratické rovnice. 𝑛 1,2 = − −1 ± −1 2 −4∙1∙(−132) 2∙1 = 1± 529 2 = 1±23 2 𝑛 1 =12 𝑛 2 =−11 Z 12 prvků. (-11 není řešením, neboť 𝑛∈𝑁) zpět

? Zvětší-li se počet prvků o 1, zvětší se počet kombinací třetí třídy o 21. Kolik je dáno prvků? Sestavíme rovnici a vyřešíme. 𝐶 3 𝑛+1 = 𝐶 3 𝑛 +21 (𝑛+1)! 3!(𝑛+1−3)! = 𝑛! 3!(𝑛−3)! +21 𝑛+1 ! 6 𝑛−2 ! = 𝑛! 6 𝑛−3 ! +21 𝑛−2 ! 𝑛−1 𝑛(𝑛+1) (𝑛−2)! = 𝑛−3 ! 𝑛−2 𝑛−1 𝑛 (𝑛−3)! +126 𝑛−1 𝑛 𝑛+1 = 𝑛−2 𝑛−1 𝑛+126 𝑛 3 −𝑛= 𝑛 3 −3 𝑛 2 +2𝑛+126 3𝑛 2 −3𝑛−126=0 Dosadíme do vzorce pro výpočet kořenů kvadratické rovnice. 𝑛 1,2 = − −3 ± −3 2 −4∙3∙(−126) 2∙3 = 3± 1521 6 = 3±39 6 𝑛 1 =7 𝑛 2 =−6 Je dáno 7 prvků. (-6 není řešením, neboť 𝑛∈𝑁) zpět

Anotace: Tato prezentace slouží k výkladu Kombinatorika - Kombinace. Žáci řeší jednoduché příklady na Kombinace. Určují k-prvkové podmnožiny. Pracují s kombinačním číslem. Použité zdroje: RNDr. Oldřich Petránek a kol.: Matematika pro SOŠ a studijní obory SOU, 4. část, 5. vydání 1996, Prometheus, ISBN 80-7196-040-3 Doc. RNDr. František Jirásek, DrSc. a kol.: Sbírka úloh z matematiky pro SOŠ a studijní obory SOU, 2. část, 3. vydání 2000, Prometheus, ISBN 80-7196-012-8 Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Stanislav Prucek zpět