Tvoření slov - slova značková, neutvořená x slova utvořená, motivovaná, popisná.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
SLOVA ODVOZENÁ ODVOZOVÁNÍ
Advertisements

Úvod do studia jazyka – 4. Gramatika Morfologie.
Test – 6. třída SLOVO A JEHO ČÁSTI. Test – 6. třída SLOVO A JEHO ČÁSTI.
Digitální učební materiál
Morfologie – přednáška 1
Čeština jako ideální flexivní extrém?
SLOVNÍ ZÁSOBA ZPŮSOBY OBOHACOVÁNÍ ODVOZOVÁNÍ
Gramatika Tvoření slov I
květ 87.1 Stavba slova kvete květen květina Květa květináč odkvete
Identifikátor materiálu: např. ICT2-1-1
VY_32_INOVACE_01_TVOŘENÍ SLOV
VY_32_INOVACE_Čj-Ml 6.,7.13 Anotace: Prezentace je zaměřena na obohacování slovní zásoby odvozováním, skládáním a zkracováním. Ke každému slovotvornému.
OBOHACOVÁNÍ SLOVNÍ ZÁSOBY TVOŘENÍ SLOV
-způsoby, postupy, základní pojmy, náměty-
Metodický list Pořadové číslo: VY_32_INOVACE_I.A.01 Název pro školu:
Elektronická učebnice - I
Mgr. Michal Oblouk STAVBA SLOVA MORFÉMY.
Střední škola obchodně technická s. r. o. Číslo projektu
STAVBA SLOVA SLOVA PŘÍBUZNÁ
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
Tvoření slov PaedDr. Hana Vítová Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456 CZ.1.07/1.5.00/ MODERNIZACE VÝUKY.
SLOVESA Slovesný způsob a čas 6. ročník.
Slovo a pojmenování Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Tvoření slov Odvozování
Obohacování slovní zásoby Zpracovala: Mgr
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_069 Název školy Gymnázium, Tachov, Pionýrská 1370 Autor Mgr. Michaela Halíková Předmět.
SLOVNÍ ROZBORY Mgr. Michal Oblouk.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
Dagmar Strejčková Jazykový rozbor 1 Dagmar Strejčková
Vypracovala: Mgr. Věra Sýkorová Použitá literatura: E. Hošnová a kol.: ČESKÝ JAZYK pro základní školy, SPN, Praha V. Dobešová, V. Fialová: PRŮVODCE.
Odvozování je to způsob tvoření slov, kdy ke slovotvornému základu přidáváme předpony a přípony, příp. jen koncovku. - v českém jazyce je odvozování nejčastějším.
Mgr. Michal Oblouk OHEBNÉ SLOVNÍ DRUHY.
Přednáška P11 Božena Bednaříková
Dagmar Strejčková Kapitoly z lexikologie současné češtiny Kapitoly z lexikologie českého jazyka Slovo jako jednotka slovní zásoby.
MORFOLOGIE 2008 přednáška P11
VY_32_INOVACE_05_01 CZECH SALES ACADEMY Trutnov – střední odborná škola s.r.o. EU PENÍZE ŠKOLÁM CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_05_01 Zpracovala:Mgr.
POSTUP PŘI SLOVOTVORNÉM ROZBORU
Slovotvorný rozbor zjišťujeme ve slově 2 části:
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Eva Bartošová Název DUM: VY_32_Inovace_ odvozování Název sady: Český jazyk 7. ročník Číslo projektu:
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Název školy:Základní škola Okříšky Autor:Mgr. Jana Němcová Název:VY_32_INOVACE_ 0 5 Téma: Slovotvorba a způsoby tvoření slov Číslo projektu: CZ 1.07/1.4.00/
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr. Ludmila Handrejchová Vytvořeno dne: Název: VY_32_INOVACE_11B_CJ8_07_NAUKA_O_SLOVNÍ_ZÁSOBĚ.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a mateřská škola Bohdalov ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ ŠABLONA: III/2 VZDĚLÁVACÍ OBLAST: Jazyk a jazyková komunikace.Český.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Eva Bartošová Název DUM: VY_32_Inovace_ obohacování slovní zásoby Název sady: Český jazyk 7. ročník.
Obohacování slovní zásoby Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Mgr. Helena Baculáková Název: VY_32_INOVACE_01_B_02_Obohacování slovní.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a mateřská škola Bohdalov ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ ŠABLONA: III/2 VZDĚLÁVACÍ OBLAST: Jazyk a jazyková komunikace.Český.
Mgr. Michal Oblouk. TVOŘENÍ TVARŮ PŘÍDAVNÝCH JMEN příponou –NÝ, -NÍ – od podstatných jmen s kořenem končícím souhláskou –N den + ní = denní kámen + ný.
TVOŘENÍ SLOV CZECH SALES ACADEMY Hradec Králové – VOŠ a SOŠ s.r.o.
Příprava na čtvrtletní prověrku – 7. třída
Mgr. Marie Havránková TVAROSLOVÍ 7 - slovesa Mluvnice pro 2. ročník
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/
Slovotvorný rozbor zjišťujeme ve slově 2 části:
Mgr. Marie Havránková TVAROSLOVÍ 10 – slovesa – slovesný čas
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Mgr. Marie Havránková TVAROSLOVÍ 1 Mluvnice pro 2. ročník 2. ročník
KOMPLEXNÍ VĚTNÝ ROZBOR
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Vendulka.
Slovesa Bc. K. Matějková.
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338
Základní škola a Mateřská škola Choustník, okres Tábor
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Autor: Mgr. Hana Novotná
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Marie Vališová Číslo
slovní zásoba VŠECHNA SLOVA DANÉHO JAZYKA , NEUSTÁLE SE VYVÍJÍ.
Vy_32_INOVACE_69_Odvozování, skládání a zkracování
Slovotvorba Nauka o tvoření slov.
SLOVOTVORNÝ ROZBOR a MORFEMATICKÝ ROZBOR
Transkript prezentace:

Tvoření slov - slova značková, neutvořená x slova utvořená, motivovaná, popisná

Slovotvorný základ a formanty Motivace spojuje slova ze slovotvorného hlediska základním slovotvorným vztahem: Slovo základové – slovo odvozené Voda-vodák Pustý-pustina Holit-holič - část, kterou převzalo slovo utvořené ze slova základového, je slovotvorný základ

Slovotvorný základ může být totožný nebo se odlišovat (alternace): v kvantitě samohlásky (léto-letní) v kvalitě samohlásky (hora – hůrka) v kvalitě souhlásky (smrk-smrček) v kvalitě souhláskové skupiny (pustý-poušť)

Slovotvorné způsoby odvozování (derivace) skládání (kompozice) zkracování (abreviace) jiné

Odvozování v češtině se tak tvoří nejvíce slov ze slovotvorného základů pomoci formantu/ů: předpona (prales, poplést) přípona (balič, lékárna) koncovka (uhlí, hra) kmenová přípona kombinace (předpona+koncovka; předpona+přípona)

Slovotvorná kategorie sdružuje několik slovotvorných typů se shodným obecným významem kategorie obsahuje názvy stejné skutečnosti, např. názvy činitelů, míst, dějů podle poměru významu utvořeného slova k významu jeho slova základového rozlišujeme kategorie mutační – slova označují zcela jiné skutečnosti než slova základová (rybář) kategorie transpoziční – slova, která mají se základový stejný význam, ale v jiném slovním druhu (chvála) kategorie modifikační – slova, která se od základového liší jen určitým příznakem (nosík)

Slovotvorný typ vytváří skupina slov utvořených stejným způsobem, stejným formantem se stejným obecným významem např. skupina slov odvozená příponou –č ze slovesných základů (bali-č, česa-č, prodava-č)

Rozbor slovotvorný a rozbor stavby slova (morfematický) u odvozených slov vyčleníme slovotvorný základ a slovotvorný formant; slovo zařadíme do slovotvorného typu a slovotvorné kategorie u složených slov určíme druh složeniny rozbor provádíme v základním tvaru (1. pád, infinitiv) určíme slovo základové a poté slovotvorný základ a slovotvorný formant (pouze 2 členy)

Rozbor stavby slova (rozbor stavby slovního tvaru; rozbor morfematický) zjišťuje se více prvků – všechny morfémy (lexikální a mluvnické prvky slova)   slovotvorné i tvarotvorné Rozbor slovotvorný zahrad-ník X Rozbor stavby slova za-hrad-ní-k

Rozbor stavby slova (rozbor stavby slovního tvaru; rozbor morfematický) želez – n – ič – ář – k – a