TRADIČNÍ MODELY PAMĚTI

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Paměť. Definice “Memory is the process of maintaining information over time.” -- Matlin (2005) “Memory is the means by which we draw on our past experiences.
Advertisements

Paměťový systém Barbora Holečková. Paměť - je spojení navzájem na sebe působících systémů, jejichž společná úloha spočívá v uchovávání a znovuvybavování.
Slovníček pojmů Aktivita č.1: Výchova k aktivnímu občanství
PSYCHICKÉ PROCESY Psychologie.
Předmět psychologie Předmět psychologie práce a organizace.
MUDr. Miloslav Kopeček Ph.D.
Paměť Škola: Cyrilometodějské gymnázium a střední odborná škola pedagogická Brno Označení: CZ.1.07/1.5.00/ , VY_32_INOVACE_nov07 Autor Mgr. et Mgr.
„SNAHA PŘIMĚT SPOTŘEBITELE, ABY JEDNAL PROTI SVÉ VŮLI, JE ZTRÁTA ČASU.“ JEROME E. MC CARTHY Psychologické vlivy působící na jednotlivce.
PSYCHICKÉ JEVY.
PAMĚŤ.
KmKII 2 M. Hádková.
PAMĚŤ.
Masarykova univerzita v Brně Filozofická fakulta Ústav české literatury a knihovnictví Kabinet knihovnictví Semestrální projekt z předmětu Interakce člověk.
Psychologie MK Učení a zapomínání
7. Paměť.
Pohybové dovednosti (motor skills, Bewegungfertikeit, dvigaťelnoie umenie, pohybová zručnost) Měkota 2008: Motorickým učením a opakováním získaná pohotovost.
Kognitivní rehabilitace
7. Paměť Plháková, kap. 7 Sternberg, kap. 5 a 6
Pohybové dovednosti (motor skills, Bewegungfertikeit, dvigaťelnoie umenie, pohybová zručnost)‏ Měkota 2008: Motorickým učením a opakováním získaná pohotovost.
Metodické pokyny pro předmět Tlumočnický proseminář
Andrea Šveřepová Dita Fejlová Libor Nenutil
FTK UP Olomouc přednáška č. 5: Paměť
Seminář HCI, ÚISK FF UK, HCI v kontextu kognitivní vědy.
Mgr. Karla Hrbáčková Metodologie pedagogického výzkumu
Paměť je schopnost centrální nervové soustavy uchovávat a používat informace o předchozích zkušenostech je základem všech duševních procesů, vlastností,
Obecná psychologie: Paměť
7. Paměť. Povaha paměti Paměť: vnitřní záznam nebo reprezentace nějaké předchozí události nebo zkušenosti Paměť je také konstruktivní proces v němž aktivně.
Paměť je schopnost - ukládání - uchovávání - vybavování informace v nervovém systému.
Kvantitativní metody výzkumu v praxi
ZÁKLADY MEZILIDSKÉ KOMUNIKACE
Fáze a modely tlumočení
Psychické procesy, stavy a vlastnosti
Cvičení se zaměřením na paměť
Pozdní dospělost = období bilancování Pavlína Bílá Marianna Majerová.
Postup při empirickém kvantitativním výzkumu
Paměť, intelekt a jejich poruchy (bakalářské a magisterskí studium) Česková E., Psychiatrická klinika LF MU a FN Brno paměť učení.
centrální porucha zpracování řečového signálu
Cvičení se zaměřením na pozornost
PAMĚŤ O čem je psychologie? O vnímání, prožívání a jednání !!!  lidé vnímají prostřednictvím druhé signální soustavy – myšlení, vnímání prostřednictvím.
Diagnostika paměti, metody zlepšování paměti Seminář 3 Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem, státním rozpočtem České republiky a.
ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLU DUM 05 – Paměť a učení NÁZEV ŠKOLY Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné.
Témata kognitivní psychologie
Cogito ergo sum. - Myslím, tedy jsem. René Descartes.
DRUHY PAMĚTI Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Kumstát. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací.
České vysoké učení technické v Praze Fakulta dopravní Ústav dopravní telematiky Geografické informační systémy Doc. Ing. Pavel Hrubeš, Ph.D.
JAZYK: POPIS, ZÁKLADNÍ PRVKY A VLASTNOSTI PERCEPCE ŘEČI: PERCEPCE SLOV POROZUMĚNÍ VĚTÁM, TEXTU PRODUKCE ŘEČI JAZYK A MYŠLENÍ OSVOJOVÁNÍ JAZYKA Jazyk a.
Mentální reprezentace
ČÁST II: EPIZODICKÁ A SÉMANTICKÁ PAMĚŤ DEKLARATIVNÍ A PROCEDURÁLNÍ PAMĚŤ AMNÉZIE MIMOŘÁDNÁ PAMĚŤ PAMĚŤ V KAŽDODENNÍM ŽIVOTĚ AUTOBIOGRAFICKÁ PAMĚŤ OČITÁ.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Paměť DUM_18. Název školy: Střední škola sociální PERSPEKTIVA a Vyšší odborná škola, s.r.o. Adresa:Mírová 218/6 Dubí III - Pozorka Název projektu KLÍČE.
Vnímání, pamět, myšlení. Vnímání jak, čím, co? senzorické stádium, syntetické stadium (třídění a interpretace) co vnímání ovlivňuje postoje, emoce, očekávání,
Fáze motorického učení fázeÚroveň zvládnutí poh. dovednosti Vnější projevyProcesy v CNSMentální aktivita I. Seznámení Velmi nízkáGeneralizace (souhyby,
Obecná psychologie.
Sociologie pro SPP/SPR
Pozornost a vědomí.
Témata kognitivní psychologie
Anotace: Výukový materiál je určen pro učitele jako osnova k
Standardy pro základní vzdělávání
Paměť Mgr. Vladimír Velešík.
Témata kognitivní psychologie
Kognitivní rehabilitace
Segmentace Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Libor Otáhalík. Dostupné z Metodického portálu ISSN: 
Pedagogická psychologie
Geografické informační systémy
PAMĚŤ.
A4M39PSY Psychologie v návrhu UI
Témata kognitivní psychologie
Témata kognitivní psychologie
Prvky edukačního procesu
Pozornost a paměť.
Transkript prezentace:

TRADIČNÍ MODELY PAMĚTI část I: DEFINICE PAMĚTI výzkumné metody TRADIČNÍ MODELY PAMĚTI ALTERNATIVNÍ MODELY TEORIE ZAPOMÍNÁNÍ

Paměť strukturace okolního světa sebeuvědomění paměť jako schopnost paměť jako proces 3 mechanismy – kódování, uchovávání a vybavení

Metody zkoumání paměti Ebbinghausovy experimenty vybavení (reprodukce; volná a sériová) vs. rekognice (znovupoznání) implicitní vs. explicitní paměť (T--OG-N) osoby s normální pamětí, osoby s různými typy amnézie, mnemonici kombinace se zobrazovacími metodami

Tradiční modely Waugh, Norman (1965) – primární a sekundární paměť Atkinson a Shriffin (1968) – třísložkový model senzorická, krátkodobá a dlouhodobá sklady vs. obsah (paměť)

Trojsložkový model paměti

Sperlingova ikona H B T S A H M F E O L C Celá zpráva – 3-5 znaků Částečná zpráva – až 9 znaků (podle intervalu)

Krátkodobá paměť nejen obsah, ale i kontrolní procesy Miller (1956) – kapacita +-7 prvků (chunks) další vlivy – komplexnost prvků, interference

slunce požár pes hrnek ucho mozek zázrak ústava mýdlo knihovna netopýr slon květiny dopis psychologie kůlna bota letadlo spánek cirkus chleba krabice

Křivka pořadí v sérii interpretace podle teorie interference efekt novosti - na slova na konci seznamu působí proaktivní interference efekt prvenství- na slova na začátku seznamu působí retroaktivní interference na slova ze středu seznamu působí oba typy interference

Dlouhodobá paměť kapacita ? trvalost ? teoreticky nekonečná Penfieldovy výzkumy

Alternativní modely struktura paměti na základě úrovně zpracování informace teorie pracovní paměti paměť jako soustava systémů konekcionistický model

Úrovně zpracování Craik a Lockhart (1972) - úroveň kognitivního zpracování určuje, nakolik si předmět nebo událost zapamatujeme počet opakování nehraje klíčovou roli elaborace rozlišenost autoreferenční efekt

Úrovně zpracování STŮL Fyzikální: Je slovo napsané velkými písmeny? Akustická: Rýmuje se slovem kůl? Sémantická Jedná se o nábytek? Rozvíjející význam Je možné použít slovo ve větě: Muž zaléval_____ ?

Úrovně zpracování

Pracovní paměť Baddeley, 1990

Vizuospaciální náčrtník ukládá vizuální informace používá vizuální obrazy další dělení na zraková vyrovnávací paměť vnitřní zapisovatel

Fonologická smyčka niterná řeč – vnitřní ucho, vnitřní hlas rozdělení na fonologický sklad artikulační proces

Centrální výkonná složka kontroluje fonologickou smyčku a vizuaprostorový náčrtník určuje, který stimul bude uložen do dlouhodobé paměti integruje informace ze smyslů a dlouhodobé paměti

Epizodický zápisník episodický zásobník do teorie přidán až později (Baddeley, 2000) integruje informace z obou předchozích systémů a zkombinuje je do multidimenzionální reprezentace

Teorie zapomínání rozpad paměťové stopy/vyhasínání teorie interference vliv kontextu vytěsnění

Zapomínání – teorie vyhasínání rozpad paměťové stopy obtížně testovatelná teorie – motivace probandů, zabránění opakování… Reitmanová (1974) – vmezeřená úloha (určení tónu) zabraňuje opakování – vyžaduje záměrnou pozornost není interferujícím učením

Zapomínání – teorie interference experimenty Petersonových (1959) trigramy, retenční interval (3 – 18 s) bez možnosti opakování si s časem klesá podíl reprodukovaného materiálu proaktivní interference interferuje aktivita PŘED učením retroaktivní interference interferuje aktivita PO učení, ale PŘED vybavením

Vliv kontextu kognitivní kontext – experti vs. nováčci v oboru emocionální kontext (zábleskové vzpomínky) vliv prostředí (potápěči) specificita kódování autoreferenční efekt

Vytěsnění emoční faktory problematické doložit vytváření falešných vzpomínek konstruktivní povaha paměti