Příprava vzorků – odběr vzorků, uchování vzorků a izolace

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
13.1 Pedosféra Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Zeměpis Autor: Mgr. Lenka Hrdá Pedosféra.
Advertisements

Organizační legitimita: aplikace institucionální teorie a teorie závislosti na zdrojích v rámci výzkumu NNO Magdaléna Šťovíčková SOS FHS UK, 2013/2014.
Prvky a směsi Autor: Mgr. M. Vejražková VY_32_INOVACE_05_ Dělící metody Vytvořeno v rámci projektu „EU peníze školám“. OP VK oblast podpory 1.4 s názvem.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_52_INOVACE_BI_KOD_28_ABIOTICKE_FAKTORY_VLIV_PU.
Ing. Lenka Bombera Piskačová. Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu DUM Škola budoucnosti s využitím IT VY_12_INOVACE_OV53 Název školy.
SŠHS Kroměříž Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Autor Ing. Libuše Hajná Název šablonyVY_32_INOVACE CHE Název DUMuCHE E Stupeň a typ vzděláváníOdborné.
Praktická výuka metod sekvenování DNA, AFLP a mikrosatelitů v botanice 1187 /2006 F4 / a Tomáš Fér.
Experimentální metody oboru – Pokročilá tenzometrie – Měření vnitřního pnutí Další využití tenzometrie Měření vnitřního pnutí © doc. Ing. Zdeněk Folta,
Vladimír Celer VFU Brno. Mikrobiologické vyšetření Přímý průkazNepřímý průkaz - sérologie  Kultivace  Mikroskopie  PCR, RT-PCR, qPCR…  ELISA (antigen.
Předškolní vzdělávání.  Rámcový vzdělávací program vymezuje hlavní požadavky, podmínky a pravidla.  Školní vzdělávací program vytváří každá mateřská.
Název studie Autoři prezentace Poznámka: Délka prezentace je 15 minut.
OXIDY. OXID SIŘIČITÝ ● Bezbarvý, jedovatý plyn ● Štiplavě zapáchá ● Vzniká při hoření síry ve vzduchu ● Vykytuje se v sopečných plynech ● Základní surovina.
1 Obhajoba diplomové práce Sluneční záření a atmosféra Autor: Tomáš Miléř Vedoucí: Doc. RNDr. Petr Sládek, CSc. Oponent: RNDr. Jan Hollan BRNO 2007Katedra.
Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ PísekČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Střední průmyslová škola a.
Repase míchadla laboratorní fermentační jednotky Vojtěch Zejda.
Energetická hodnota potravin (EH)
ABSTRAKT BP se zaměřuje na získávání a výběr, na dva z důležitých personálních procesů. V teoretické části jsou na základě odborné literatury uvedeny kroky.
Microsoft Excel verze 2010 Mgr. Přemysl Kejzlar.
Základní mikrobiologický rozbor vody
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Vladimír.
1854/2004 F4 / a Karol Marhold & Tomáš Fér
Příprava vzorků – odběr vzorků, uchování vzorků a izolace
ZÁZRAČNÝ ROZMARÝN.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
ZŠ Týn nad Vltavou, Malá Strana
Vnitropodniková komunikace ve vybraném subjektu
Portál knihoven
VŠB - Technická univerzita Ostrava
Důlní požáry a chemismus výbušniny
Základní škola, Hradec Králové
CZ.1.07/1.5.00/ SOUSTRUŽENÍ.
Název školy: ZŠ a MŠ Verneřice Autor výukového materiálu: Lenka Lehká
„Svět se skládá z atomů“
Střední vzdělávání Maturitní zkoušky Změny právních předpisů
Speciální metody fyziologie živočichů Bi 5611c
Autor: Mgr. M. Vejražková VY_32_INOVACE_16_Halogeny
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Procvičení vzorců a funkcí v rámci jednoho i více listů
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Z0076 Meteorologie a klimatologie
Cukrářské technologie – pálená hmota a listové těsto
Metagenomika Úvod Petra Vídeňská, Ph.D..
1. skupina PS: Vodík Izotop H D T Výskyt: 89 % vesmír;
EU_32_sada 2_08_PV_Podnebí, podnebné pásy_Duch
Elektrický náboj Ing. Jan Havel.
Autor: Mgr. Iveta Váňová VY_32_ INOVACE_50_ Opakování měření
Cukrářské technologie – pevná těsta a linecké těsto třené
Polymerase chain reaction Polymerázová řetězová rekce
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Měření objemu pevných látek
Mikrobiologický ústav LF MU a FN u sv. Anny v Brně
Lomené algebraické výrazy
Číslicové měřící přístroje
Sousedský efekt v senátních volbách
Metagenomika – virom a eukaryota
Metagenomika - Metatranskriptomika
Spirometrie.
Preanalytika hematologických vyšetření
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_04-03
Univerzita Palackého V Olomouci Průtoková cytometrie
Interaktivní elektrický obvod
Simulace dynamických systémů v Matlabu, Simulink
Analýza variance (ANOVA).
POČASÍ A PODNEBÍ.
Lomené algebraické výrazy
Odběr a transport biologického materiálu do mikrobiologické laboratoře
V lékárnách od BŘEZNA V lékárnách od BŘEZNA 2018.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKR LOUNY
Degradace různých plastů pomocí bakterií:
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Příprava vzorků – odběr vzorků, uchování vzorků a izolace Petra Vídeňská, Ph.D.

Workflow Design studie Odběr vzorků Izolace DNA Příprava knihovny Sekvenace Analýza Amplikony – 16S rRNA Shot gun – celometagenomové sekvenování

Nejčastější typy vzorků Voda Půda Biologické vzorky Stolice Sliny Stěry !Nejdůležitější je vždy zachovat stejný postup odběru!

Odběr vzorků - půda Vhodně zvolit lokalitu, možno i z několika hloubek a vícero opakování vzorkování Odběr do sterilní nádoby, sáčku Transport na ledu, následné zmražení na -20 °C až -80°C Na izolaci většinou postačí malé množství půdy, často se ale měří vícero hodnot a odebírá se tedy velké množství – půdu je před zpracováním nutno homogenizovat

Odběr vzorků - voda Možno odebírat z více hloubek ve zvolené lokalitě Odebírá se větší objem (dle očekáváné bakteriální kontaminace 100 – 1000 ml) a transportuje se na ledu do laboratoře Následně se voda filtruje přes bakteriologický filtr Filtr je vložen do vhodné tekutiny (voda, TE, PBS) a promyje se

Odběr vzorků – biologické vzorky složitější, např. u stolice velké množství anaerobů – fakultativně anaerobní bakterie rychle přerůstají Nutno okamžitě zamrazit Pokud není možno – komerční kity s pufry sloužící ke stabilizaci DNA a zamezení přerůstání bakterií po dobu 14 dnů

Komerční souprava na odběr vzorků stolice

Odběr vzorků stolice - problémy Nestandardizované odběry vzorků – různá délka vystavení vzorku kyslíku před zamrazením Problém homogenizace – odběr jen z jednoho místa stolice Přítomnost inhibitorů PCR

Ukázka různých přístupů – American Gut Project x uBiome https://mrheisenbug.wordpress.com/2014/04/24/dear-american-gut-ubiome-you-have-some-explaining-to-do/

American Gut Project – podmínky skladování http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20412303

American Gut Project – podmínky skladování Non-metric Multidimensional Scaling (NMDS) plots of UniFrac weighted and unweighted pairwise distances. Overall community composition was not affected by temperature or duration of storage for weighted UniFrac distances (P> 0.1 in all cases). Length of storage significantly affected the skin communities for the unweighted UniFrac metric (P = 0.02). The remaining unweighted UniFrac distances were not significantly different by day or temperature. Blue=sample 1, red = sample 2. Open symbols = Day 3, closed symbols = Day 14. ▲= 20°C, ■ = 4°C, ● = −20°C, ◆ = −80°C.

Vliv laboratorní teploty na degradaci DNA

Vliv laboratorní teploty na degradaci DNA

Vliv laboratorní teploty na degradaci DNA

Vliv laboratorní teploty na degradaci DNA

Vliv skladovacích podmínek na bakteriální složení vzorku

Vliv skladovacích podmínek na bakteriální složení vzorku The extent of microbiota structural and composition diversities were measured using (A) Taxa S (species richness), (B) Shannon-Weiner diversity index, (C) Simpson’s evenness index. Each point represents the diversity score for a replicate from collection 1 (●), collection 2 (▲) or collection 3 (■). Error bars represent SEM. Within-group and between-group variations were measured using Kruskal-Wallis one-way ANOVA and Mann-Whitney U-test, respectively. Significant variance is indicated by asterisks; single asterisk (*) indicates p ≤ 0.05, double asterisk (**) represents p ≤ 0.01.

Vliv skladovacích podmínek na bakteriální složení vzorku

Vliv skladovacích podmínek na bakteriální složení vzorku

Vliv skladovacích podmínek na bakteriální složení vzorku

Izolace DNA Nejčastěji komerčními kity – přímo dle typu vzorku (MoBio, Qiagen) 2 přístupy Lyze buněk enzymaticky Lyze buněk enzymaticky i mechanicky pomocí beat beateru, homogenizátoru ke vzorku se přidají kuličky z různých materiálů dle výrobce, tento krok lze přidat i u pouze enzymatických kitů Doporučuji přidat krok s RNázou A, pokud není součástí postupu

Izolace

Cíle izolace Získat co nejméně degradovanou DNA Degradovaná DNA pro sekvenaci genu 16S rRNA není problém, ale pro scelometagenomové sekvenování už může být – lze řešit vyřezáním z gelu Získat co největší množství DNA (opět více důležité pro celometagenomové sekvenování) Pokud není DNA dost – MDA (WGA)

Kontaminace izolačních kitů

Kontaminace izolačních kitů

Kontaminace izolačních kitů

Srovnání kitů

Srovnání kitů

Srovnání kitů