METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Projekt: Moderní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/21.3192 Číslo DUM: VY_32_INOVACE_5.3.18 Jméno autora: Mgr. Jarmila Gécová Datum, období, kdy byl vytvořen: prosinec 2011 Název práce: Renesance Předmět, pro který je VM určen: Vv Ročník, pro který je VM určen: 8. Časová dotace: 1 h Vzdělávací oblast, tematický okruh, téma: Umění a kultura Malba, kresba, kombinovaná technika Renesance Metodický list, anotace- výstižný popis způsobu použití VM ve výuce: Prezentace je výukovým materiálem k upevňování vědomostí učiva o renesanci. Pomůcky: José Pijoan – Dějiny umění
RENESANCE
Rozcestník Architektura Typické rysy Malířství Sochařství Díla Slovník Konec
Vznik Renesance Počátky renesance jsou obvykle kladeny do severní Itálie na přelomu 13. století a 14. století. Její kolébkou bylo jednoznačně město Florencie. Od 12. století vzrůstala v mnoha městech ve střední a severní Itálii prosperita obyvatelstva, způsobená především rozvojem námořního obchodu, později též bankovnictví a řemeslné výroby . Hospodářská prosperita měst vedla k rozvoji stavitelství a výtvarného umění. Odlišný životní styl obyvatel italských měst a zároveň relativně značná politická svoboda stály u vzniku nového typu renesančního člověka. Pojmem renesance je označován umělecký sloh a historická epocha trvající od 14. do 17. století. Vyznačoval se mj. zesvětštěním, individualismem a návratem k ANTICE. Pojem znovuzrození byl poprvé užit pro období rozkvětu umění a vědy, které začalo na konci 13. století v Itálii, italským historikem Giorgio Vasarim v roce 1550. Pojem renesance je francouzský překlad užitý francouzským historikem Jules Micheletem a dále rozšířený švýcarským kunsthistorikem Jacobem Burckhardtem v 19. století. Fontána di Trevi Zpět http://www.bedekr.cz/texty/667.html
Typické rysy Renesance se obrací zpět k ANTICE a antické kultuře a přebírá z ní velké množství prvků, které dále tvůrčím způsobem užívá a přetváří. Přestože si renesanční umělci nárokovali u svých děl návrat k přírodě (inspirováni antikou), určitý soubor konvencí užívali. Jejich realismus se týkal hlavně užitých témat. Objevují se scény ze „všedního života“. Náboženské motivy jsou velmi časté. Sgrafitová psaníčka - vyrývané ornamenty do vlhkého zdiva v podobě obálek; dále rovná okna, na šířku dimenzované stavby i prostory v nich, sloupy a pilíře, arkádové ochozy, valené klenby, dřevěné kazetové stropy a mnoho dalších prvků. http://cs.wikipedia.org/wiki/D%C3%A1ma_s_hranostajem Leonardo da Vinci Dáma s hranostajem Zpět
Malířství Na rozdíl od architektury nebo sochařství se nemohlo rané renesanční malířství inspirovat antickým uměním – z antického malířství se nic nedochovalo. Renesanční malíři se proto částečně inspirovali antickými reliéfy. Až v 16. století byly v Římě objeveny fresky v Neronově Zlatém paláci nebo v Titových lázních. Nově se objevují některé žánry, např. portrét, krajina nebo zátiší a v Itálii se objevují i mytologické motivy převzaté z antického umění. Typickým nemytologickým motivem převzatým z antického umění je tzv. spinario – chlapec vytahující si z paty trn. Zpět http://kultura.eurozpravy.cz/umeni/37331-fresky-/http://maka.webzdarma.cz/statnice/du_du03,
http://www.artcyclopedia.com/artists/michelangelo_buonarroti.html Sochařství Vlivem zachovaných antických soch se sochařství stalo prvním uměním, kde došlo ke změnám směrem k renesančnímu pojetí. Objevují se od ANTIKY poprvé volně stojící sochy. Umělci dokážou úspěšně vyjádřit dramatičnost scény expresivním zobrazením emocí v obličeji, gesty či zřasenou drapérií. Velkou výzvou se pro renesanční sochaře staly jezdecké sochy. Dále je navazováno na portrétní sochařství císařského Říma – objevují se busty význačných osobností. Dále známe i drobnou plastiku, např. i medaile. Zpět Foto vlastní zdroj
Architektura S potřebou prezentace nové měšťanské nobility i městského státu jako celku, se stala architektura jedním z umění, kde došlo k nejvýraznějším změnám. Renesanční architekti se opět inspirovali antickými stavbami, jejich souměrností, jednoduchostí a pravidelností proporcí, důležité je také zachování lidského rozměru u staveb světských. Renesanční architektura se tedy odlišuje od gotiky svým uzpůsobením; dílo už nemá funkci obrannou, ale spíše reprezentativní. Objevují se nové typy staveb: městské paláce a městské i předměstské vily. Vedle kamene se začaly užívat v mnohem větším množství materiály jako mramor a cihly. Hojně se uplatňuje sloupořadí, klenba a kupole a schodiště se stává samostatným architektonickým prvkem. Vzniká nový druh výzdoby fasády zvaný sgrafito. http://www.zsrokytnice.cz/4d_slohy.php#1 Zpět
Typické prvky staveb pilastry a štukování obloukové arkády valená klenba arkýř + sgrafito http://www.skarbuska.cz/odborne-nazvoslovi, http://www.rosice.cz/www/page.php?_=101, http://www.ua.all.biz/cs/g1088672/
Díla Zpět Michelangelo Buonarroti Sandro Botticelli - Zrození Venuše Andrea Mantegna-Utrpení v zahradě Leonardo da Vinci - Poslední večeře Zpět http://akty.nolimit.cz/zrozeni-venuse, http://mezinebemazemi.blogerka.cz/Duchovni-svet/Ezoterika, http://www.babylonie.cz/andrea-mantegna-utrpeni-v-zahrade,http://cs.wikipedia.org/wiki/Posledn%C3%AD_ve%C4%8De%C5%99e_(da_Vinci)
Slovník Reliéf - je zvláštní druh sochy, který bývá obvykle použit k ozdobení stěn domu. Vyznačuje se tím, že z plochého pozadí částečně, nebo téměř úplně, vystupuje do prostoru socha nebo sousoší, které vyjadřuje nějaký motiv. Takovým motivem reliéfu může být například nějaká báje, pohádka nebo historická událost. Busta - je sochařské ztvárnění hrudníku, ramen a hlavy, obvykle umístěné na podstavci Freska - je nástěnná malba zhotovená na vlhké omítce. Drapérie - znamená ve výtvarném umění použití textilních látek k uměleckému vyzdobení. Nobilita – “šlechta“ Zpět Konec